Ga naar inhoud

Droogdoeken deel2: theedoek.


Tja

Aanbevolen berichten

Grote interesse

Dat het wassen en drogen van de auto door velen wordt gepraktiseerd, is inmiddels wel gebleken uit de grote interesse voor dit onderwerp. Gelukkig komen uit de reacties ook nieuwe vragen naar boven, hetgeen ruimte biedt voor een positieve ontwikkeling in het collectieve kennisniveau van dit forum.

Immers: vragen leiden tot onderzoek en antwoorden.

De vragen

Natuurlijk zijn de doeken te wassen. Maar zonder wasverzachter. Wasverzachter bederft het droogvermogen volledig!

De theedoek....

Door ervaringsdeskundigen (en niet de minsten!) aangeprezen en al jaren in ieder huishouden in algemeen gebruik. Hoe droogt deze alom bekende doek nu eigenlijk? Theedoeken zijn er overigens in vele soorten, maten en samenstellingen.

"Meten is weten" en daarom is opnieuw de emmer water gevuld en de keukenweegschaal gebezigd. De theedoek in kwestie meet 3055 cm2, weegt droog 102 gram en kost nieuw € 1,32 (HEMA). De doek is van katoen en oud (conform forum advies) en al jarenlang in bezit van mijn familie.

Mijn schoonmoeder bezit overigens linnen theedoeken (Walra, prijs onbekend), ongetwijfeld van betere kwaliteit maar nog niet voor mij beschikbaar.

Test

Aangezien in de oorspronkelijke test is geconcludeerd dat niet alle metingen zinvol waren, is qua wateropname nu alleen gekeken naar het droge gewicht, het initiële opneemvermogen Nat (druipvrij) en het Herhaald opneemvermogen.

droogdoekv1ab4.jpg

Opgenomen hoeveelheid water in gram.

Droogvermogen van het materiaal

Onderstaand het droogvermogen van de doek gerelateerd aan droge gewicht van de doek.

droogdoekv2fq5.jpg

In de tabel staat de verhouding Gewicht opgenomen water/ begin-gewicht. Bij de hoeveelheid opgenomen water is uitgegaan van de meting Nat (druipvrij). Bij 1e keer is het begin-gewicht het Droog gewicht. Bij Herhaald is het begin-gewicht het Uitwring gewicht.

Kosten

De kostenbewuste houding van een forumlid dat mij onlangs bezocht bracht een nieuw kengetal in het vizier. In onderstaande tabel is het droogvermogen gerelateerd aan de aanschafprijs.

droogdoekv3uq1.jpg

Weergegeven is droogvermogen in Eurocent/opgenomen gram water.

Bespreking

Uit de tabel blijkt duidelijk dat de theedoek voor de laagste kosten droogt. Eigenlijk is het verbijsterend dat mensen überhaupt ooit naar de zeem grijpen (3-4 keer zo duur) of tot de aanschaf van een speciale droogdoek (6-7 keer zo duur) overgaan. Dit moet zijn ingegeven door andere overwegingen of emoties. Dat een droogdoek door de oppervlaktestructuur bij het drogen in de open lucht minder kans op krassen zou geven zou een argument kunnen zijn.

Daarnaast is de bonte verscheidenheid aan verkrijgbare dessins natuurlijk een onverslaanbaar pluspunt. Dit aspect is echter moeilijk te testen in verband met de grote smaakverschillen tussen forumleden (reeds bewezen) en dus is dit aspect verder buiten beschouwing gelaten.

De vermeende aanbeveling van de theedoek door beroepsmatige gebruikers duidt op een gezond ondernemersinzicht. Bravo!

Conclusie

Wie met een theedoek een auto afdroogt, is kostenbewust.

Wie naar een speciale droogdoek grijpt, geeft mogelijk uiting aan een sterk emotionele betrokkenheid.

Een zeemgebruiker bevindt zich ergens in het schemergebied daartussen.

PS: Beelden

Natuurlijk geeft een test maar een beperkte weergave van de praktijk van het drogen met een doek. Zie

voor een demonstratie van een Waffle Weave droogdoek.

À propos: een vergelijkend compressoronderzoek is niet voorzien.

[ :schater: mode uit]

Link naar reactie
  • Reacties 13
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Populaire dagen

Beste reacties in dit topic

Knap staaltje onderzoek. :schater:

Suggestie voor een volgend verdiepend onderzoek: Hoe bestendigd is het lakwerk tegen de harde structuur van de theedoeken, daarmee bedoel ik: veroorzaken de theedoeken niet meer swirls1 dan de daarvoor bedoelde zachte multiviscose-droogdoeken.

1 Swirls gedefinieerd: Swirls kan je vergelijken met een spinnenweb: allemaal fijne krasjes in kringvorm. Ze zijn goed zichtbaar onder direct zonlicht of sterk kunstmatig licht zoals straatlampen. Meestal ontstaan deze kringen door je wagen op de verkeerde manier te poetsen of door te agressieve producten te gebruiken. Om swirls te verwijderen moet de wagen gepolierd worden, zodat de laklaag weer egaal is en swirls onzichtbaar worden.

Swirls in beeld gebracht:

Swirls.JPG

Link naar reactie
Knap staaltje onderzoek. :schater:

Suggestie voor een volgend verdiepend onderzoek: Hoe bestendigd is het lakwerk tegen de harde structuur van de theedoeken, daarmee bedoel ik: veroorzaken de theedoeken niet meer swirls1 dan de daarvoor bedoelde zachte multiviscose-droogdoeken.

1 Swirls gedefinieerd: Swirls kan je vergelijken met een spinnenweb: allemaal fijne krasjes in kringvorm. Ze zijn goed zichtbaar onder direct zonlicht of sterk kunstmatig licht zoals straatlampen. Meestal ontstaan deze kringen door je wagen op de verkeerde manier te poetsen of door te agressieve producten te gebruiken. Om swirls te verwijderen moet de wagen gepolierd worden, zodat de laklaag weer egaal is en swirls onzichtbaar worden.

Swirls in beeld gebracht:

Swirls.JPG

die swirls ben ik nu achter gekomen! ik weet zeker dat ik die nog niet had na die mooie behandeling van reggie en emanuel. En ik weet ook zeker dat dit door gebruik van theedoeken moet komen omdat ik met geen enkel ander doekje de auto behandel, buiten de shampoo vanuit hoensbroek om dan. Maar even een jaartje mee rondrijden en weer richting hoensbroek... maar ik weet wel dat die theedoeken de deur uitgaan!

Link naar reactie

Een opmerkelijke ontwikkeling.

Uit het eerste droogdoek topic:

Ik gebruik op aanraden van Emanuel een theedoek :unsure:

Een ervaringsdeskundige:

die swirls ben ik nu achter gekomen! ik weet zeker dat ik die nog niet had na die mooie behandeling van reggie en emanuel. En ik weet ook zeker dat dit door gebruik van theedoeken moet komen omdat ik met geen enkel ander doekje de auto behandel, buiten de shampoo vanuit hoensbroek om dan.

Nu is de ene theedoek de andere niet en mogelijk behoeft deze een extreem behoedzame werkwijze. Een uitspraak van een expert is dringend benodigd.

Zo zie je maar weer dat deze materie niet zo eenvoudig is als menigeen wel denkt ;). Droogvermogen en droogkosten zijn kennelijk niet genoeg criteria om droogdoeken betrouwbaar op te beoordelen. Een Swirl-test lijkt onafwendbaar.

Natuurlijk stel ik belangeloos mijn assortiment droogdoeken (natuurzeem, Mothers, Guzzler en de familietheedoek) ter beschikking voor een vergelijkend Swirl-onderzoek. Nu nog iemand die zijn Z inbrengt :schater:.

Link naar reactie

Waar is de tijd gebleven dat "wij mannen" hielden van smoking tires, burning rubber, the smell of gasoline? Nee, op veler verzoek (?) gaan we ons druk maken over herhaald opnamevermogen van droog- en DDDDD-theedoeken en dan ook in semi-wetenschappelijk resultaattabellen met opgegeven eenheden. Ik ben even de weg kwijt. Zit ik wel op het goede forum?

Link naar reactie

ik vraag me af wat het effect is van drogen met een theedoek van een Z die behandeld is met permagard of soortgelijke beschermlaag en een Z zonder zo'n laag. Naar mijn idee is een auto met beschermlaag minder gevoelig voor swirls. Misschien ook een idee voor een test. :schater:

Link naar reactie

Wederom zeer verhelderend. Maar ja, zo te zien gaat de regel "meer kennis = meer vragen" nog steeds op, zo blijft er genoeg te onderzoeken ...

À propos: een vergelijkend compressoronderzoek is niet voorzien.

Er zijn members die deze onder de motorkap hebben ingebouwd, dus altijd bij de hand. De prestaties van deze ingebouwde compressers zijn in meerdere topics al vergeleken, maar volgens mij waren de conclusies niet geheel eenduidig. :schater:

Link naar reactie
  • Administrator
Zo laat nog? Ga je vannacht aan het werk? <_< ;)

hahahaha <_<

Nou, wat dat betreft zou het wel kunnen, want hij verlicht de hele buurt zo onder de straatverlichting :nono:

Link naar reactie

weer een verhelderend stuk informatie.

Zou je voor de snelle poetsers onder ons voor de volgende keer het volgende mee kunnen nemen:

je doet nu onderzoek naar welke doek het meeste water opneemt. wellicht is het ook interessant om uit te zoeken met welke doek je nu het snelst de auto droog hebt. De doek met het beste wateropnemende vemogen laat welicht eerder natte strepen op de auto achter waardoor je moet uitknijpen en opnieuw moet vegen. Een doek met minder wateropnemend vermogen zul je misschien net zo snel of minder snel moeten uitknijpen waardoor het met deze doek eerder droog is. Gaat dus niet alleen om het vermogen water op te nemen maar ook hoe goed het in bedrijf wordt vastgehouden. Dan krijg je misschien een nog beter inzicht in de prijs/prestatie verhouding.

Misschien kunnen Emanuel en Maik ook nog info verschaffen over het merk theedoek, hoe oud deze doek is en hoe vaak gewassen (en met welk wasmiddel). Dit omdat er nogal een verschil in ervaring is. Misschien gebruikt Emanuel wel dezelfde doeken als je schoonmoeder? <_<

Link naar reactie
  • Administrator
Bij zo'n opmerking horen natuurlijk testresultaten voor de onderbouwing ervan. Wanneer heb je die in de planning staan? <_<

Indien vrijdagochtend nodig, zal ik jullie na mijn vakantie nader berichten <_<

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.