Ga naar inhoud

Megafactories: BMW


ivodl

Aanbevolen berichten

Is blijkbaar een herhaling maar ik had het nog niet gezien: Een aflevering over de BMW fabriek en dan in het bijzonder de Z4

Volgende week op National Geographics

http://www.ngc.tv/Schedule/Daily.aspx?date=060808

Neem een kijkje achter de schermen van de hightech en innovatieve BMW-fabriek waar de gestroomlijnde en stijlvolle Z4 Roadster wordt ontworpen.

Preview:

http://channel.nationalgeographic.com/seri...s/3326/Overview

Link naar reactie
  • Reacties 18
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Gelukkig wordt de volgende z4 weer in D gemaakt zodat echte Fachleute weer aan het produkt werken en geen Yanks zonder highschool diploma, inspiratie en trots op geleverde prestaties/produkten. Computerised QC & QA nietdestemin, is het toch uiteindelijk de inspiratie van de personen die haar in elkaar plakken die veel bepaald IMHO. Verschil in kwaliteit tussen mijn E39 en Z3 destijds was lichtjaren.

Leuke link overigens :rolleyes:

Link naar reactie

Staat ook op usenet in het Duits, bestandsnaam: Mega.Fabriken.E06.BMW.Z4.Der.ultimative.Roadster.GERMAN.DOKU.dTV.XviD-ZZGtv

In de group alt.binaries.tv.deutsch.dokumentation

15 dagen oud dus met een goede payserver nog een maand of 6 na vandaag binnen te halen. Bedankt voor de tip trouwens!

Link naar reactie
Staat ook op usenet in het Duits, bestandsnaam: Mega.Fabriken.E06.BMW.Z4.Der.ultimative.Roadster.GERMAN.DOKU.dTV.XviD-ZZGtv

In de group alt.binaries.tv.deutsch.dokumentation

15 dagen oud dus met een goede payserver nog een maand of 6 na vandaag binnen te halen. Bedankt voor de tip trouwens!

De gratis newsservers van @home/Ziggo is helaas pindakaas :fiew: .

Link naar reactie

Kan beter even woensdag gaan kijken. Ik vergat even dat Duitsers alles nasynchroniseren. Das gewoon triest kijken dan.

Wat usenet betreft, anders even kijken naar Astraweb voor alles wat er niet meer opstaat (pay by downloadplan).

Heb zelf geen newsservers bij m'n provider dus heb zelf Giganews.

Link naar reactie

mmm blijkt de serie origineel dus Super Factories te heten en niet Megafactories... best leuk om te zien, enkele overeenkomsten met het proces zoals we dat in de BMW fabriek in Munchen hebben gezien eerder dit jaar. Niet verrassend natuurlijk :thumbup: al waren er ook wel enkele verschillen (veel handjeswerk in de VS)

tja en dan is het zo gevonden... klikkerdeklik

Link naar reactie

Opvallende zaken, in het productieproces en op de weg waren het allemaal "gewone Z4's" die je zag. De auto's die gierend door de bocht op het circuit gingen waren steeds Z4M's (te zien aan de vouwen in de motorkap) Was dus ook een beetje een reclamefilmpje.

Verder dacht ik in het begin van het filmpje, zie je wel allemaal bullshit dat gekwek van The Shrike over kwaliteit van de in Amerika geproduceerde BMW's. Dit met in het achterhoofd het bezoek aan de BMW fabriek in Munchen waarbij voorzover wij hebben kunnen zien al het laswerk aan de Dreier door robot's wordt gedaan. Nu denk ik, hij zou best wel eens gelijk kunnen hebben. Er wordt toch wel het een en ander handmatig aan de Z4 gelast en gecontroleerd en dat is per definitie minder goed dan een robot. Hier zie je ook de evolutie van een productieproces. De Z4 is in 2002 op de markt gekomen en de lijn is misschien al in 1998 ontwikkeld. De 3-serie kwam in 2005 en dat is slechts drie jaar later maar er is toch een duidelijke verbetering in het proces zichtbaar.

Link naar reactie

Correct, al baal ik soms van mezelf... ;) Och, aan de andere kant, ik help op deze manier nog een béétje mee de boel hier in goede banen te leiden, da's misschien dan nog meegenomen. En met een beetje hulp van iedereen blijft het hier toch wel erg leuk... ;)

Link naar reactie

Schrikbarend om te zien hoe de lassen worden getest op betrouwbaarheid. We zetten er een beitel tussen, slaan een paar keer met een hamer en als deze houdt dan meppen we de lasnaad weer in z'n originele vorm ;) .

Verder wel briljant om te zien hoe JIT-leveringen plaatsvinden van bijv. de stoelen. Ook verbazingwekkend om te zien dat de motoren in DLD worden gemaakt, verscheept/gevlogen naar USA en vervolgens weer wereldwijd worden verscheept als totale auto.

Ik heb een keer de mogelijkheid gehad om een blik te mogen werpen in de MB fabrieken in Sindelfingen en was toen ook al onder de indruk van het gehele proces van auto's produceren, voornamelijk de logistiek mbt aanvoer van onderdelen. Blijft me interesseren als oud-werktuigbouwkunde ingenieur (die daar als 12 jaar niets meer mee doet...)

Link naar reactie

Bij het zien van de lassen test moest ik ook even slikken, echt op zijn amerikaans. In ieder geval laten ze het wel zien, dus zal er over nagedacht zijn.

Trouwens vermakelijke ondertiltels: lakprocudere 8 weken, ipv dagen en nog een aantal missers. Allemaal met de getallen, dus lijkt er op dat een dom blondje de vertaling heeft gedaan :schater:

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.