Ga naar inhoud

Aanschaf Z3


Aanbevolen berichten

Hallo,

Ik ben Ron, nieuw op dit forum en sta op het punt over te gaan tot de aanschaf van een Z3. Ik heb lang getwijfeld tussen de Z3 en Z4 maar het model van de Z3 heeft vooralsnog de doorslag gegeven. Nu nog de keuze maken tussen het uiteindelijke type waarbij ik twijfel tussen de 3.0 sportline of een Z3M (beide van bj 2002). Het prijsverschil (gebruikt) is redelijk groot en ik vraag me af waar dat nu in zit. De nieuwwaarde van een M was in 2002 ca 20.000 euro duurder en aan de buitenkant zie je dat er niet aan af. Kan iemand mij vertellen wat er naast het vermogen nog meer aan veranderd is en mogelijk adviseren wat nu een goede keus zou zijn

Groeten

Ron

Link naar reactie
  • Reacties 11
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Welkom Fossicker!

Om maar meteen een zin uit je stukje te pakken die me opviel "aan de buitenkant zie je dat er niet aan af" dat is alles behalve waar. Kijk maar eens goed naar de achterkant van de 3.0 en de M, ook de voorbumper is duidelijk anders, de spiegels en zo zijn er nog veel meer details en dan hebben we het nog niet eens over het interieur en de performance.

Kijk nog maar eens goed naar de verschillen en je zal merken dat het prijs verschil zodoende wel degelijk begrijpelijk is.

Succes verder!

Link naar reactie

Hallo Ron,

mocht je nog open staan voor de looks van een z4, mag ik dan toevoegen dat je IMHO gewoon een ritje moet maken in beiden. Als je het financieel geen verschil vindt en de looks van een z4 je een beetje bekoren, zou ik toch echt een z4 nemen. Ff vloeken in de kerk, en er zijn hier mensen die het niet met me eens zullen zijn vanwege de looks, authenticiteit, nostalgie e.d., maar het onderstel van de z3 is crap. Vooral de achteras is een ramp. Met enkele modificaties is er nog wat van te maken, naar ik begrijp, want zelf nooit gedaan, maar het blijft gewoon een achteras met begin jaren 80 techniek. Zoek via de zoekknop (rechtsboven in beeld, aka Robknop), maar eens op achteras.

Meer motor is altijd leuk, maar alles went ( :blink: behalve een Drenth) , dus een 2.2 of 2.5 maakt het ook al een goede auto.

Tot slot was er recent nog een topic over z3 vs. z4 voor mensen die beiden in het bezit hadden/hebben. Ik zal eens zoeken.

DVG The Shrike.

Link naar reactie

Hoi Ron, ik heb begin dit jaar ook de keus moeten maken tussen M en 3.0. Ik heb in beide auto's een proefrit gemaakt van ongeveer een uur. Ik vond de 3.0i wat luxer (was er een met automaat en cruise control) en de M had voor mijn gevoel wat te veel power. Van binnen/qua uitrusting vond ik de M wel iets mooier, net mooiere stoelen en andere kleine details dan de 'gewone' z. De vraagprijs van een M uit 1997 was 24.000 en die van de 3.0i uit 2000 was 17.500.

Omdat de M niet in een automaat verkrijgbaar is (toch?) en omdat de 231 PK van de 3.0i prima voldoen voor de bebouwde kom :m:, ben ik uiteindelijk voor de 3.0i gegaan. Van buiten vind ik de M op sommige punten wel mooier: andere voorspoiler/bumper, anderezijspiegels en kiewen en de achterkant natuurlijk.

Een Z4 heb ik nooit overwogen. Hoewel de z4 3.0 en de z3 3.0i dezelfde motor hebben (toch?), vind ik de z3 veel mooier. De lijnen vind ik perfect en de voorkant doet me veel denken aan de E46, voor mij de mooiste uitvoering van de 3 serie. En als ik een z4 toch mooi moet vinden dan moet dat zo een beest zijn als die van Roger of die Alpina van Speedy.

Link naar reactie
En als ik een z4 toch mooi moet vinden dan moet dat zo een beest zijn als die van Roger of die Alpina van Speedy.
:m::m: Jij hebt smaak Andriol. :lol: Wat betreft de keuze, wat wil je ermee dagelijks gebruik of als hobby auto erbij? Voor dagelijks gebruik zal ik voor een 3.0l kiezen voor de Hobby absoluut een :) Meer fun voor het geld dat je voor een M kwijt bent, kan je niet krijgen qua rij sensatie. Qua looks zoals gezegt toch behoorlijk wat verschillen maar dat is een kwestie van smaak. Beste tip die je hier krijgt (ook van mij) ga met beiden een uurtje rijden en ontdek het verschil.
Link naar reactie
Hoewel de z4 3.0 en de z3 3.0i dezelfde motor hebben (toch?)

kleine kanttekening. Vanaf maart 2006 heeft de 3 liter , 265 pk ipv 231. De naam is ook licht verandert officieel (naar 3.0si), maar niet iedereen gebruikt deze naam.

Link naar reactie

Hallo allen,

Bedankt voor de adviezen op de door mij gestelde vraag en ben met alle drie een stuk gaan rijden. De Z4, Z3M en de Z3. Wat mij hierbij opviel en ook eigelijk tegenviel was de prestaties van de M. Na het lezen van wat recenties was het verwachtingspatroon vrij hoog, maar tijdens het rijden viel e.e.a zwaar tegen. Het was een originele M van 2002 met de nieuwe motor met 325 PK maar die kwamen er helemaal niet uit. Ook het uiterlijk viel wat tegen want volgens mij is de carroserie niet veranderd na zijn eerste intoductie terwijl dat bij de Z3 zelf wel is gebeurt. De Z4 ers waar ik in gereden heb waren beide 3.0: op zich goed rijdend en zeer beschaaft zowel in de automaat als in de schakeluitvoering. Eigelijk bijna karakterloos wat m.i. niet past bij dit soort auto's. Als laatste heb ik gereden in een 3.0 Z3 van 2002, een zgnd Hamann uitvoering en in vergelijking tot de ander was dit een genot. Ik weet verder niet wat er allemaal aan versleuteld is, maar de wegligging was subliem en de motor pakte veel beter op dan de M. Een genot om mee te rijden en in vergelijking tot ons vorig speeltje (opel speedster) ook nog eens veel confortabeler. Deze laatste is het dus geworden en als alles goed verloop staat hij volgende week thuis. In ieder geval bedankt voor de adviezen

Ron

PS als ik weet hoe ik een foto moet toevoegen zal ik dat proberen

Link naar reactie
  • Administrator
Een genot om mee te rijden en in vergelijking tot ons vorig speeltje (opel speedster) ook nog eens veel confortabeler.

Dat laatste kan ik beaamen. Wen er alvast maar aan dat je waarschijnlijk minder koppendraaiers zult treffen met een Z3 als met een Speedster, want dat blijft toch een apart apparaat (ik zou er mijn Z3 voor kunnen inruilen :( ).

Overigens veel veilig plezier met je 3.0!

Rob

Link naar reactie

gefeliciteerd met je aankoop. :thumbup:

om nog even terug te komen op het genoemde prijsverschil in je starttopic.

het genoemde prijsverschil komt mede doordat het een Z3 :unsure:S54 betreft, welke ten opzichte van de Z3 :holiday: S50 en z3 3.0 relatief schaars is.

De productieaantallen van de Z3 :party: S54 zijn erg laag en staan hier ergens op het forum vermeld.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.