Ga naar inhoud

effen verrast


wesp

Aanbevolen berichten

Hallo, vorige week dus een Z3 coupé gekocht; NoG niet ingeschreven,maar kon het vanmorgen niet laten om effen voorzichtig een blokje om te rijen; ik woon in een landelijke omgeving, dus goed opletten en kan geen kwaad.

Dus , ik was nog maar een paar 100 meter ver en zag mijn temperatuurmeter al de hoogte in gaan. Dat was effen schrikken. heb al heel wat auto's gehad, maar dit is de eerste die zo snel reageerde.

na twee kilometer stond de meter al net over de helft. Dus onmiddelijk terug naar huis. vreesde al het ergste. temeer omdat ik toch wel een negatief gevoel heb bij de wagen, omdat de vorige eigenaar hem zo snel wilde van de hand doen.

Thuis gekomen, heb ik hem enkele minuten laten verder draaien,. Maar de meter bleef gewoon staan waar hij stond. net over het midden.

Is dit bij alle Z3 zo ?

Link naar reactie
  • Reacties 11
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

normaal geen probleem, maar als je twijfelt of hij warmloopt, is de motor stilstaand laten draaien wel het domste wat je kan doen.

het metertje gaat idd heel vlug naar het midden en daar moet hij blijven staan alst goed is. dit betekent wel niet dat de olie al warm is. dus rij de eerst 10-15 min maar rustig (zeker niet over 4000 toeren)

als hij in het rood gaat, zou ik me zorgen beginnen maken

Link naar reactie

Hoi Wesp,

Het zal ongetwijfeld de temperatuurmeter van de koelvloeistof zijn. Afhankelijk van waar je termostaat zit kan het inderdaad op de meter al heel snel gaan. Als ie niet verder oploopt is er denk ik niets aan de hand.

Ik denk dat er voldoende QP-rijders zijn die je verder kunnen inlichten.

Zelf zou ik als ik de QP particulier hebben aangekocht nog even laten nakijken , gewoon even een algehele checkup.

Veel plezier trouwens met je nieuwe aankoop!!

Link naar reactie

Ik heb ook een 2.8 coupe. De meter van de koelvloeistof gaat inderdaad vrij rap (binnen de eerste vier/vijf kilometer binnen bebouwde kom en 80km wegen) naar de "12 uur" positie. Zeker niet binnen de eerste 100 meter, zoals jij het beschrijft.

De meter is bij mij nog altijd gewoon op "12 uur" gebleven, ook onder omstandigheden waar de motor flink moest presteren (200kmh+ op de autobahn, met tegen de 30 graden en de airco aan).

Is bij jou de meter ook over de "12 uur" stand gegaan? Richting "15 uur" als het ware?

wat gebeurt ver dan als ik de motor stilstaand laat draaien ? Ik zat wel in wagen en hield de meter in het oog.

Als je auto stil staat, krijgt deze geen koellucht door zijn radiator. Op een gegeven moment zal de ventilator voor de radiator wel lucht door de radiator heen trekken om te koelen, maar zoveel koellucht als waar een rijdende wagen voor zorgt is het niet gauw.

Link naar reactie
Hallo, vorige week dus een Z3 coupé gekocht; NoG niet ingeschreven,maar kon het vanmorgen niet laten om effen voorzichtig een blokje om te rijen; ik woon in een landelijke omgeving, dus goed opletten en kan geen kwaad.

Dus , ik was nog maar een paar 100 meter ver en zag mijn temperatuurmeter al de hoogte in gaan. Dat was effen schrikken. heb al heel wat auto's gehad, maar dit is de eerste die zo snel reageerde.

na twee kilometer stond de meter al net over de helft. Dus onmiddelijk terug naar huis. vreesde al het ergste. temeer omdat ik toch wel een negatief gevoel heb bij de wagen, omdat de vorige eigenaar hem zo snel wilde van de hand doen.

Thuis gekomen, heb ik hem enkele minuten laten verder draaien,. Maar de meter bleef gewoon staan waar hij stond. net over het midden.

Is dit bij alle Z3 zo ?

Gehehhe ik had hetzelfde idee vanmorgen alleen was het voor mij proefrijden, maar na 10 minuten ging hij nog niet verder dan iets over 12'en.

Dus was ik weer gerust gesteld :thumbup:

Link naar reactie

Bij BMW wordt een electronische temperatuurmeter gebruikt, deze gaat inderdaad vrij snel naar de middenstand. De grap is dat deze daar ook blijft staan , ook al loopt de temperatuur daarna nog iets op. Dit is bedoeld om de bestuurder niet onnodig ongerust te maken. Als de temperatuur echt te hoog oploopt dan schiet deze ook direct door naar het rood (heb ik me laten vertellen) Dus, als de temperatuurmeter niet in het rood schiet dan is er niets aan de hand....

Link naar reactie

Heb je de auto laten keuren? Zou ik zeker gedaan hebben als je het een en ander niet vertrouwd...

Btw, er zijn wel meer mensen die hun auto redelijk kort na aanschaf willen/moeten verkopen. Er zijn zoveel omgevingsfactoren die dat kunnen bepalen, huis kopen/trouwen/scheiden/kinderen etc. etc. Als ik jou was zou ik maar lekker genieten van de bak en je argwaan er lekker uitrijden!

Link naar reactie
  • 4 weken later...

Dit probleem heb ik ook gehad. Nieuwe waterpomp ingebouwd ( dit zou de kwaal verhelpen) en nog het zelfde probleem.

Op het moment dat de temperatuur meter opliep (past rechts in de hoek) viel de kilometerteller naald ook terug en dan weer de juiste snelheid. Naar de BMW dealer geweest en die heeft nieuwe software in het teller set geladen probleem opgelost.

Link naar reactie

@ SPEEDY

Het is inderdaad zoals het beschrijft.

Als de temp. normaal is >> geeft de software de temp. in 12 uurstand aan.

Bij de BMW's staat de temp dus bijna vast op 12 uur , tenzij er wat aan de hand is.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.