Ga naar inhoud

Droogdoeken vergeleken


Tja

Aanbevolen berichten

Dan ga je een keer naar een poets-clinic en luistert goed naar alle uitleg. En kom je thuis met een paar droogdoeken. De één zweert bij de ene, de ander is lyrisch over het andere exemplaar, dus je hebt er twee gekocht... Hoe goed werkt zo'n ding nu eigenlijk? "Meten is weten" en daarom ging ondergetekende aan de slag met een emmer water en de keukenweegschaal.

Test

Vergeleken zijn de ouderwetse natuurzeem (die had ik nog, richtprijs: Sorbo natuurzeem 40x40 cm € 3,69), Mothers Microfiber Ultra-Soft Drying Towel (€ 23,99) en de kleine Cobra – The Guzzler Waffle Weave (€ 10,75). In eerste instantie is gekeken naar de toename van het gewicht als je de doek een halve minuut in een emmer water legt en daarna een halve minuut laat uitlekken (zie tabel). Dan loopt er nog wel water uit de doek. Dit moet toch wel zo'n beetje het maximale opneemvermogen zijn, dacht ik zo. Daarna zijn de doeken uitgewrongen (je wilt toch weten hoeveel je eruit krijgt…) en nog eens gewogen.

Nu is dit geen wetenschappelijk verantwoorde test en dus ook niet van tevoren uitgedacht. Want eenmaal aangeland in dit stadium van het experiment bedacht ik mij dat ik gewend ben de zeem gewoon uit te wringen en verder te gaan met zemen. Opeens leek dat maximale opneemvermogen zoals ik dat gemeten had niet meer zo'n relevante grootheid: wat je eigenlijk wilt weten is hoeveel de doek op kan nemen zonder dat het er weer uit loopt. Daarom zijn de doeken nóg eens ondergedompeld en heb ik ze daarna langer laten uitdruipen (ongeveer twee á drie minuten) totdat er vrijwel niets meer uitdrupt. En dit lijkt mij bij nader inzien een veel betere maat voor het opneemvermogen tijdens gebruik.

Resultaten

Onderstaande tabel geeft het gewicht van de doeken weer:

tabel1fa2.jpg

De getallen geven het totaalgewicht in gram weer.

(1) Niet gewogen, maar gezien het synthetische karakter van deze doek heb ik aangenomen dat dit hetzelfde zou zijn als bij de eerste meting. Bij de Guzzler klopt dat ook precies.

Overigens valt wel meteen op dat de zeem kennelijk de eerste keer na 30 seconden nog niet verzadigd was. De tweede keer naam deze nog eens 80 gram extra op!

Nu kun je op twee manieren naar dit resultaat kijken:

  • wat is nu eigenlijk het droogvermogen van de doek (want ik wil tenslotte graag mijn hele auto drogen) of

  • wat is het droogvermogen van het materiaal zelf (voor de theoretisch geïnteresseerden onder ons )?

Droogvermogen van de doek

De eerste keer (als de doeken droog zijn) is het opneemvermogen het grootst. Als je de doek daarna uitwringt kun je nog eens drogen. Dit laatste is het herhaald opneemvermogen in onderstaande tabel. Hier wordt ook niet meer uitgegaan van de opname na 30 s, maar van het Nat (druipvrij) opneemvermogen.

tabel2jr2.jpg

Opgenomen hoeveelheid water in gram.

Mothers staat bovenaan met een initieel opnamevermogen van maar liefst 840 gram water. De Guzzler (kleiner en lichter) ongeveer scoort de helft daarvan en de natuurzeem iets meer dan een kwart. Geen wonder dat je de hele auto in één keer kunt doen met Mothers.

Als je toch nog meer moet drogen en de doek tussendoor uitwringt, blijft Mothers aan kop. De Guzzler blijft ongeveer de helft ervan scoren en de zeem opnieuw iets meer dan een kwart.

Droogvermogen van het materiaal

De natuurzeem is kleiner (ca 1600 cm2) en lichter dan de Guzzler (2400 cm2). En de Mothers droogdoek is nog eens veel groter (3050 cm2) en dikker. Geen wonder dat die meer op kan nemen. Maar wat is nu het verschil tussen de materialen zelf? Om daarvan een indruk te krijgen heb ik het droogvermogen uit de laatste tabel genormeerd door te delen door het (droge) gewicht van de doek.

tabel3sx7.jpg

In de tabel staat de verhouding Gewicht opgenomen water/ begin-gewicht. Bij de hoeveelheid opgenomen water is uitgegaan van de meting Nat (druipvrij). Bij 1e keer is het begin-gewicht het Droog gewicht. Bij Herhaald is het begin-gewicht het Uitwring gewicht.

Te drogen hangen

Na gebruik moeten de doeken drogen. Na één dag in de woonkamer waren de zeem en de Guzzler praktisch droog, Mothers voelde nog wat vochtig aan maar bevatte nog slechts 20 gram water.

Bespreking

Moeder natuur staat op eenzame hoogte als het gaat om puur opneemvermogen: een droge natuurzeem kan maar liefst vier en een half keer haar eigen gewicht aan water opnemen! En over de verhouding prijs/opneemvermogen zullen we het hier maar helemaal niet hebben.

De Mothers en de Guzzler hebben beide als voordeel boven de natuurzeem dat ze een niet-glad oppervlak hebben. Een eventueel zandkorreltje dat opnieuw is komen aanwaaien kunnen ze daardoor opnemen in hun reliëf en deze doeken zullen dus minder snel krassen veroorzaken.

Als je een gewassen auto wilt afdrogen, wint Mothers Microfiber Ultra-Soft Drying Towel op z'n (haar?) sloffen. Het is ook gelijk de grootste en zwaarste doek uit de test. Dat de doek groot is, kan gezien worden als een voordeel: je legt hem op het natte oppervlak en trekt hem er langzaam overheen. Droog. Klaar.

Dat de doek zwaarder is, is niet altijd even prettig, maar hij is nu ook weer niet zo zwaar dat het vervelend wordt.

Conclusie

Voor het afdrogen van auto's is de natuurzeem inmiddels voorbijgestreefd door synthetische materialen. U kunt hem echter met een gerust hart nog op de ruiten gebruiken. Om de auto af te drogen gaf de Mothers Microfiber Ultra-Soft Drying Towel uit deze test het beste resultaat.

[ :schater: mode uit]

Link naar reactie
  • Reacties 104
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Vind dat echt grappig om te lezen! Je hoeft denk ik ook geen poetsfreak te zijn om een dergelijke nuchtere houding tegenover zulke producten te waarderen!

Al vraag ik me ook af hoe een 100% katoenen theedoek zich houdt t/o dergelijke doeken. Minder denk ik toch.

De Mothers is ook wel een erg popi droogdoek, niet voor niks dus :newblush:

Link naar reactie
Jij hebt ook alleen het grafiekje bekeken zeker <_<

ik zit hier op een EEEPC resolutie van 800x480.....uh ja, dus.

Bart's onderzoek doet me denken aan een kruising tussen "tell sell" en "brainiac"! :newblush:

Link naar reactie
  • Administrator
I'm impressed Mike, amazing.... Ik ben benieuwd naar het volgende project :schater:

Welke stofzuiger zuigt het best... :schater:

Link naar reactie

Bart: helemaal top! Leuk hoor, zo'n vergelijkend testje! Je hebt er een mooi verslagje van gemaakt hoor!

Die droogdoeken zijn inderdaad bijzonder. Ik gebruik nog steeds de terry towels, maar die beginnen zo langzaam aan hard te worden.

Maar goed, waardeer je effort

Groetjes

Link naar reactie
Tja drogen...gewoon even lekker droogrijden of gebruik maken van de Mequiars "water magnet" droogdoek.

Tja, weet je wat het is: hoe je droogt is afhankelijk van wat je erna nog gaat doen. Als je je alleen je auto foamt en afspuit (zoals ik elke week doe) dan kun je m ff snel afnemen of lekker droog rijden. Droogrijden krijgt je auto een iets mindere 'opgepoetste' glans van, maar ach.

Écht droog maken mbv een droogdoek zal je doen wanneer je na het wassen nog verder gaat met clay, polish, wax o.i.d. Althans zo doe ik het!

Maar eerlijk gezegd deel ik de conclusie van Bart totaal: die droogdoek is echt bizar gewoon... Ik heb altijd wel respect voor mensen die zoiets ontwerpen. Er zit echt techniek achter :S

Link naar reactie
  • Administrator
die droogdoek is echt bizar gewoon... Ik heb altijd wel respect voor mensen die zoiets ontwerpen. Er zit echt techniek achter :S

Sorbo heeft ook van die handige wonderdoekjes... :hypocritesmiley:

Link naar reactie
Sorbo heeft ook van die handige wonderdoekjes... :hypocritesmiley:

Met zo'n groene achterkant...ik raad een ieder aan die eens te gebruiken...schittterend ...wel goed ronddraaiende bewegingen maken natuurlijk voor het beste resultaat... :schater::schater:

Maar goed een auto is gemaakt om mee te rijden of zoals Hans zegt :

Klikkerdeklik (vanaf 2 min 17 sec. )

Link naar reactie
  • Administrator
Met zo'n groene achterkant...ik raad een ieder aan die eens te gebruiken...schittterend ...wel goed ronddraaiende bewegingen maken natuurlijk voor het beste resultaat... :schater::schater:

Mocht iemand nog een DeLorean in de schuur hebben staan, vergeet dan ook vooral de JIF niet :schater:

Link naar reactie
:hypocritesmiley: Als dit niet uitgebreid aan bod komt op diverse nationale en internationale fora dan weet ik het niet meer... ;)
Link naar reactie
Dan ga je een keer naar een poets-clinic [ :schater: mode uit]

Goh Tja,

Ik heb altijd gedacht dat jij zo'n gewone gezonde jongen was maar jij hebt nu ook last van het Poets-SOA. Waar gaat dit heen met dit forum? :schater:

Ik neem aan dat hier ook een vervolg op komt met als onderwerpen: witte was, bonte was en wasverzachters.

Hmmm ik verheug me er al op. :hypocritesmiley:

Link naar reactie
Bart, nogmaals helemaal top -_-

@Enkelen: ehm, is het serieus noodzakelijk om in elk topic wat over poetsen of schoonmaken gaat, te verkondigen dat een auto is om te rijden en niet om in te poetsen? Wordt een beetje eentonig, de die draadjes vervuilen zo en ik zou het persoonlijk prettig vinden als het poetsen niet zo in de **** wordt genomen. Alvast vriendelijk bedankt :unsure:

P.S.: alle poetsers houden van het rijden in hun auto ;)

Reinder verlaag je niet tot deze soort posts.

Ze zijn gewoon jaloers dat ze zelf niet zo'n blinkend roadstertje voor de deur hebben.

En het verbaast mij dat jij hieraan ergert.

Al zeuren ze de oren van mijn kop.

Het is mijn auto en mijn leven ik bepaal wat ik doe en wil.

ALs ik 24 op 7 dagen wil poetsen who cares.

Dus Pak de emmer met sop en poets de ZZZZ nog effe om de stress er uit te krijgen.

Sommige members zijn er op gebrand om overal de draak mee te steken.

Of om reakties los te krijgen.

Niet aan meedoen.

Gewoon posten wat je wil over het poetsen ik lees het graag. ;)

Het dynamisch poets trio nor jack en reinder :schater:

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.