Ga naar inhoud

Lederen stoelen (zwart/rood) geven rood af


Aanbevolen berichten

De zwart/rood leren stoelen in mijn Z3 Roadster geven rood af als ik ook maar een beetje vochtige rug heb (hetzij door regen, hetzij door tranpiratie). Op mijn onderrug (kleding) krijg ik dan een rode waas. Ik weet niet of het de stoelen zelf zijn, of dat de vorige eigenaar heel ijverig de stoelen heeft proberen te poetsen met de verkeerde middelen.

Heeft iemand hier toevallig ervaring mee?

Link naar reactie
  • Reacties 11
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Op advies van de leverancier van mijn Z3 heb ik de stoelen in het begin met een "lederbehandeling op kleur" (die niet zo op kleur bleek te zijn...) behandeld. Deze gaf niet af, maar als ik 'm met een kleurloos onderhoudsmiddel behandel komt er wel rood vanaf. Je zou een beetje leerreiniger kunnen proberen, als er dan veel rood afkomt is het volgens mij van een "lederbehandeling op kleur".

(Goed) leer zou namelijk niet af moeten geven, ware het niet dat er stoffen in je transpiratievocht kunnen zitten die een reactie aangaan met de verf- of looistof van het leer. Maar dan zou je dus met gewoon regenwater geen last moeten hebben....

Link naar reactie
Op advies van de leverancier van mijn Z3 heb ik de stoelen in het begin met een "lederbehandeling op kleur" (die niet zo op kleur bleek te zijn...) behandeld. Deze gaf niet af, maar als ik 'm met een kleurloos onderhoudsmiddel behandel komt er wel rood vanaf. Je zou een beetje leerreiniger kunnen proberen, als er dan veel rood afkomt is het volgens mij van een "lederbehandeling op kleur".

(Goed) leer zou namelijk niet af moeten geven, ware het niet dat er stoffen in je transpiratievocht kunnen zitten die een reactie aangaan met de verf- of looistof van het leer. Maar dan zou je dus met gewoon regenwater geen last moeten hebben....

Oh ... da's een goeie ... dat kan ik dit weekend wel 'ns gaan proberen. Nog specifieke tips voor waar ik naar moet kijken (specifiek merk?) bij het kiezen van een leerreiniger. Ga ik daarvoor naar een schoenmaker of zo? Of beter naar een winkel waar ze (leren) tassen e.d. verkopen?

Link naar reactie

Spuitbus Rexona ? :cooltext:

Ik dacht aan hetzelfde als Saskia. Een andere mogelijkheid is dat de stoelen opnieuw geverfd zijn met een twijfelachtig product. Normaliter kan dit gewoon niet. Een of andere viespeuk heeft er in het verleden wat opgesmeerd.

Link naar reactie

In het verleden een keer op kleur gebracht met schoenpoets oid?

Misschien dat een keer goed reinigen en daarna weer invetten kan helpen.

Ik hoor de laatste tijd veel goede signalen richting colourlock, waarschijnlijk weten zij de oplossing wel.

Link naar reactie
Oh ... da's een goeie ... dat kan ik dit weekend wel 'ns gaan proberen. Nog specifieke tips voor waar ik naar moet kijken (specifiek merk?) bij het kiezen van een leerreiniger. Ga ik daarvoor naar een schoenmaker of zo? Of beter naar een winkel waar ze (leren) tassen e.d. verkopen?

Ik heb zelf spul van Meguiar's en dat werkt prima. Ze hebben lederreiniger en -onderhoudsmiddel met Aloë, tast het leer verder niet aan enzo... De ergste laag had ik er al afgehaald voordat ik Meguiar's-spul had, met onderhoudsspul wat we bij onze leren bank hebben gekocht (soort lakverzegeling maar dan anders :newblush:).

Emanuel en Reggie hebben er ook erg goed spul voor lijkt mij... En misschien dat andere members ook nog tips hebben. Succes ermee in ieder geval!

Link naar reactie

Ik denk nu aan hetgene wat Reggie mij altijd laat Zien als Ze de Z3 stoelen schoonmaakt met een speciaal sponsje met water... :newblush:

Zelf heb ik de onderhoudsproducten van BMW Zelf en ben er erg tevreden over.

Ik weet niet wat Reggie gebruikt maar dat laat Zich makkelijker uitwrijven en dat is pleZieriger bij maandelijks onderhoud.

Link naar reactie

Hallo,

meestal is dit een teken dat je leer opnieuw is geverfd met een goedkope verfsoort, door transpiratie komt er een zuur vrij dat deze doet oplossen, met als gevolg dat het dus afgeeft.

Wij maken dit met vlekkensponsjes schoon, en een zacht borsteltje om de naden schoon te maken, dit alles alleen in combinatie met water!!Daarna goed invetten, en ik raad aan bij cabriorijders het leer in de zomer elke 2 á 3 maanden ff in te vetten, dit ivm uitdroging welke tot gevolg heeft dat het gaat scheuren (barsten).

veel suc6

Link naar reactie

Enkele weken tijdens warm weer ook bij mij, en het begon bij mij na een behandeling met Sonax leder reinigingsschuim. Ik heb op internet meer slachtoffers gevonden.

Het gaat om de leersoort "Chameleon", er schijnt een periode geweest te zijn met een slechte topcoating. Gevolg: topcoating blijft aan je shirt en broek kleven :newblush: .

Ben op de speurtocht Colourlock tegengekomen uit Dronten, velen zijn hier positief over, ook in het buitenland.

Tja wat moet je anders, ik heb vervolgens een setje aangeschaft:

* Reinigingsbenzine (volgens mij ordinaire wasbenzine) om alle rotzooi eraf te halen en je schrikt je lam hoeveel zwart (in mijn geval) eraf komt.

* Lederverzegeling, een melkachtige substantie, hiermee wrijf je de stoelen in, en vervolgens na het drogen inwrijven met

* Lederprotector.

Voor alles incl. een flesje lederreiniger (was niet nodig bleek later) was ik ca. 40 euri kwijt.

Voor het reinigen met de wasbenzine heb ik eerst de stoelen geschrobt met groene zeep en water.

Ik moet zeggen dat er nu geen kleurstof meer van de stoelen af komt, ze plakken nog iets.

Bij mij is de kleur nog redelijk goed. Indien er kleurschade is heeft colourlock nog ander spul welke op kleur gemaakt wordt, hier

heb ik geen ervaring mee maar op het www is genoeg te vinden over Colourlock.

Link naar reactie
Enkele weken tijdens warm weer ook bij mij, en het begon bij mij na een behandeling met Sonax leder reinigingsschuim. Ik heb op internet meer slachtoffers gevonden.

Het gaat om de leersoort "Chameleon", er schijnt een periode geweest te zijn met een slechte topcoating. Gevolg: topcoating blijft aan je shirt en broek kleven :wacko: .

Ben op de speurtocht Colourlock tegengekomen uit Dronten, velen zijn hier positief over, ook in het buitenland.

Tja wat moet je anders, ik heb vervolgens een setje aangeschaft:

* Reinigingsbenzine (volgens mij ordinaire wasbenzine) om alle rotzooi eraf te halen en je schrikt je lam hoeveel zwart (in mijn geval) eraf komt.

* Lederverzegeling, een melkachtige substantie, hiermee wrijf je de stoelen in, en vervolgens na het drogen inwrijven met

* Lederprotector.

Voor alles incl. een flesje lederreiniger (was niet nodig bleek later) was ik ca. 40 euri kwijt.

Voor het reinigen met de wasbenzine heb ik eerst de stoelen geschrobt met groene zeep en water.

Ik moet zeggen dat er nu geen kleurstof meer van de stoelen af komt, ze plakken nog iets.

Bij mij is de kleur nog redelijk goed. Indien er kleurschade is heeft colourlock nog ander spul welke op kleur gemaakt wordt, hier

heb ik geen ervaring mee maar op het www is genoeg te vinden over Colourlock.

Wat een mooie tips allemaal! Veel dank voor de reacties. Ik ga hiermee eens even aan de slag! Ook de tip over het periodiek bijhouden van het leer zal ik (proberen) ter harte te nemen.

Link naar reactie
  • 4 weken later...
Enkele weken tijdens warm weer ook bij mij, en het begon bij mij na een behandeling met Sonax leder reinigingsschuim. Ik heb op internet meer slachtoffers gevonden.

Het gaat om de leersoort "Chameleon", er schijnt een periode geweest te zijn met een slechte topcoating. Gevolg: topcoating blijft aan je shirt en broek kleven ;) .

Ben op de speurtocht Colourlock tegengekomen uit Dronten, velen zijn hier positief over, ook in het buitenland.

Tja wat moet je anders, ik heb vervolgens een setje aangeschaft:

* Reinigingsbenzine (volgens mij ordinaire wasbenzine) om alle rotzooi eraf te halen en je schrikt je lam hoeveel zwart (in mijn geval) eraf komt.

* Lederverzegeling, een melkachtige substantie, hiermee wrijf je de stoelen in, en vervolgens na het drogen inwrijven met

* Lederprotector.

Voor alles incl. een flesje lederreiniger (was niet nodig bleek later) was ik ca. 40 euri kwijt.

Voor het reinigen met de wasbenzine heb ik eerst de stoelen geschrobt met groene zeep en water.

Ik moet zeggen dat er nu geen kleurstof meer van de stoelen af komt, ze plakken nog iets.

Bij mij is de kleur nog redelijk goed. Indien er kleurschade is heeft colourlock nog ander spul welke op kleur gemaakt wordt, hier

heb ik geen ervaring mee maar op het www is genoeg te vinden over Colourlock.

Ik kom hier nog even op terug. Gisteren een rit van 200 km gemaakt met een buitentemperatuur van 24 graden.

De plakkerigheid is weer volledig terug ;)

Colourlock (alle adviezen opgevolgd) is dus geen oplossing.

Iemand nog andere suggesties ??

Link naar reactie

Ik maak leder altijd goed schoon met zadelzeep van Carr, Day & Martin.

Zachte variant in een kuipje, deze.

Te koop in elke ruitersportwinkel.

Met een nat sponsje beetje zadelzeep nemen, goed laten schuimen en zo je stoelen schoonmaken. Met een 2e natte spons afnemen (hoeft niet helemaal weer zadelzeepvrij te zijn) en nadrogen met een droge doek (theedoek ofzo).

Daarna wrijf ik het in met Poorboys Leatherstuff. Even de auto poosje laten intrekken ermee (je stuur kun je met deze middelen trouwens ook safe doen).

Deze behandeling werkt overigens ook goed op licht leer ter bescherming dat spijkerbroeken gaan afgeven. Of om de blauwe waas die er reeds opzit van jeans weer te verwijderen.

Wel even om de 4/6 weken herhalen, zeker de eerste keren zou ik het maandelijks doen.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.