Ga naar inhoud

Nieuw speeltje


BMW-Z-CSi

Aanbevolen berichten

  • Administrator

Vanavond een nieuw speeltje gekocht: de TomTom 930T. Geen HD, want daar heb je behalve in Nederland toch geen fuck aan en het kost € 10,00 p/mnd. Nee, heb de HD antenne omgeruild voor een RDS-TMC antenne (ook bruikbaar buiten NL ;)).

Geweldig apparaat! Alles werkt en het mooiste is wel de FM transmitter, zodat je het geluid over je radio kunt sturen. SD kaartje erin met veel MP3's en je kunt uren vooruit. Als bluetooth handsfree kit werkt die ook top. Helder en goed te verstaan van beide kanten. Heb nog even getwijfeld over de iets goedkopere 730, maar de meerprijs is de 930 zeker waard!

Nu nog een Brodit houder erbij en de PDA met TomTom erop kan in de kast.

Edit: Oh ja, het standaard pijltje wat de route aangeeft, heb ik vervangen door.... juiZZZtem :ok:

tomtom-go-930t-730t.jpg

Link naar reactie
  • Reacties 41
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Ik heb er een uit de 720 serie, ook met de RDS-TMC en FM-zender.

Die TMC werkt alleen als ik hem stilstaand buiten de auto met de hand in de lucht houd! In de auto op geen enkele manier aan de praat te krijgen (en daarin bleek ik na enig Googlen niet de enige te zijn. Commentaar van TomTom: je bent afhankelijk van een externe service (namelijk het radiosignaal via de omroepen) en dus kunnen wij er niets aan doen. Daaaag :thumbup:

Die FM-zender is inderdaad fijn. Zeker omdat ik nog de originele cassettespeler aan boord heb.

Alleen jammer dat je niet de navigatie uit kunt zetten terwijl je de muziek aan hebt. Die muts blijft er maar haar routeaanwijzingen doorheen roepen, waarbij ze even de muziek onderbreekt. En als je lekker onbezorgd aan het touren bent en eens een keer geen routeaanwijzingen wilt, heb je dus ook geen muziek...

Maar misschien dat jouw 930 inmiddels een betere RDS-TMC ontvanger heeft en/of de software-instellingen zijn uitgebreid?

Link naar reactie
Alleen jammer dat je niet de navigatie uit kunt zetten terwijl je de muziek aan hebt. Die muts blijft er maar haar routeaanwijzingen doorheen roepen, waarbij ze even de muziek onderbreekt.

Bart, je kunt op http://www.gpsice.co.uk/silentvoice.html de zogenaamde silent voice downloaden. Dat zijn "lege" voiceclips, die dan afgespeeld worden. Ik gebruik deze zelf op mijn TomTom XL HDT, want als je daar het geluid dempt, hoor je ook de waarschuwings-geluidjes voor de files en de flitspalen niet meer. Plus je hebt niet meer dat "mute symbooltje" in je scherm.

Mijn tomtom heeft geen mogelijkheid tot MP3 afspelen via FM, dus ik weet niet of het in jou geval zo zou zijn dat je muziek dan door een stilte onderbroken wordt ipv door die route-muts (zal waarschijnlijk wel zo zijn denk ik)

Overigens is die HD Traffic wel de beste uitvinding since sliced bread! Nee, hij doet het (nog) niet in het buitenland. Maar je krijgt iedere drie minuten de actuele files door waar ze ook echt staan met een indicatie van hoe snel/langzaam het rijdt (file wordt geel/oranje/rood aangegeven). En over de N-wegen krijg je ook info, waardoor je dus in kan schatten of je sluiproute zo mogelijk nog vaster staat dan de snelweg. Ik zou niet meer zonder het ding kunnen!

Link naar reactie
  • Administrator
Ik heb er een uit de 720 serie, ook met de RDS-TMC en FM-zender.

Die TMC werkt alleen als ik hem stilstaand buiten de auto met de hand in de lucht houd! In de auto op geen enkele manier aan de praat te krijgen (en daarin bleek ik na enig Googlen niet de enige te zijn. Commentaar van TomTom: je bent afhankelijk van een externe service (namelijk het radiosignaal via de omroepen) en dus kunnen wij er niets aan doen. Daaaag :thumbup:

Antenne versie .013 zien te krijgen. Hier zit de de unit vlak na de stekker. Bij die van jou w.s. aan het uiteinde.

Die FM-zender is inderdaad fijn. Zeker omdat ik nog de originele cassettespeler aan boord heb.

Alleen jammer dat je niet de navigatie uit kunt zetten terwijl je de muziek aan hebt. Die muts blijft er maar haar routeaanwijzingen doorheen roepen, waarbij ze even de muziek onderbreekt. En als je lekker onbezorgd aan het touren bent en eens een keer geen routeaanwijzingen wilt, heb je dus ook geen muziek...

Maar misschien dat jouw 930 inmiddels een betere RDS-TMC ontvanger heeft en/of de software-instellingen zijn uitgebreid?

Als het goed is, kun je gewoon de stem uitzetten in het stemkeuze menu... Zo niet, dan wellicht even de laatste versie van het besturingssysteem downloaden?

Link naar reactie
  • Administrator
Overigens is die HD Traffic wel de beste uitvinding since sliced bread! Nee, hij doet het (nog) niet in het buitenland. Maar je krijgt iedere drie minuten de actuele files door waar ze ook echt staan met een indicatie van hoe snel/langzaam het rijdt (file wordt geel/oranje/rood aangegeven). En over de N-wegen krijg je ook info, waardoor je dus in kan schatten of je sluiproute zo mogelijk nog vaster staat dan de snelweg. Ik zou niet meer zonder het ding kunnen!

Ik denk dat het snel afgelopen is met HD traffic. Het aantal mensen wat € 10,00 per maand gaat betalen na afloop van de gratis periode zal klein zijn.

Hun oude systeem, via GPRS en telefoon de fileinfo ophalen, voldeed nog steeds het beste, in zowel binnen als buitenland.

Jammer dat ze daarmee gestopt zijn...

Link naar reactie
Hun oude systeem, via GPRS en telefoon de fileinfo ophalen, voldeed nog steeds het beste, in zowel binnen als buitenland.

Jammer dat ze daarmee gestopt zijn...

Dat geldt (gold?) alleen voor Nederland dus ik heb dat besteld met een buitenlands adres en vervolgens de settings weer aangepast naar Nederlands.

Werkt perfect. En je mag het een maand "gratis" proberen, wordt niet gefactureerd als je binnen een maand weer opzegt dus je kunt het zonder risico testen of die truuk nog werkt.

Link naar reactie
Mijn tomtom heeft geen mogelijkheid tot MP3 afspelen via FM, dus ik weet niet of het in jou geval zo zou zijn dat je muziek dan door een stilte onderbroken wordt ipv door die route-muts (zal waarschijnlijk wel zo zijn denk ik)
Dat verwacht ik ook...
Link naar reactie
Ik denk dat het snel afgelopen is met HD traffic. Het aantal mensen wat € 10,00 per maand gaat betalen na afloop van de gratis periode zal klein zijn.

Hun oude systeem, via GPRS en telefoon de fileinfo ophalen, voldeed nog steeds het beste, in zowel binnen als buitenland.

Jammer dat ze daarmee gestopt zijn...

Begrijp ik het goed dat je zonder HD traffic gebruikt te hebben, oordeelt dat HD traffic "wel niks zal worden" en het oude via-bluetooth-GPRS-dezelfde-data-als-op-TMC-beschikbaar-is-binnenhalen-systeem" nog steeds het beste werkt"? :thumbup:

Link naar reactie
Antenne versie .013 zien te krijgen. Hier zit de de unit vlak na de stekker. Bij die van jou w.s. aan het uiteinde.
Ik heb een 4V00.010.2. De unit zit zo'n 18 cm na de stekker en dan komt er nog 75 cm antenne.

Maar TomTom zegt gewoon dat het hun probleem niet is en verder kun je kapotvallen. Na enige uren aan de werking van dat ding verspild te hebben, had ik 'm zo goed opgeborgen dat het even duurde voordat ik 'm weer gevonden had om het versienummer te kunnen controleren :thumbup: . En nu ga ik 'm weer opbergen!

Ben zowiezo niet echt onder de indruk van de TomTom handleiding, ondersteuning en User Interface. Maar daar wil ik je topic niet mee vervuilen: veel plezier met je nieuwe aanwinst. In ieder geval kom je voortaan altijd uit waar je wezen wilt.

Darn, weer een excuus minder om een stuk om te rijden en te laat te komen :schater: .

Link naar reactie
  • Administrator
Ik heb een 4V00.010.2. De unit zit zo'n 18 cm na de stekker en dan komt er nog 75 cm antenne.

Maar TomTom zegt gewoon dat het hun probleem niet is en verder kun je kapotvallen. Na enige uren aan de werking van dat ding verspild te hebben, had ik 'm zo goed opgeborgen dat het even duurde voordat ik 'm weer gevonden had om het versienummer te kunnen controleren :thumbup: . En nu ga ik 'm weer opbergen!

Ben zowiezo niet echt onder de indruk van de TomTom handleiding, ondersteuning en User Interface. Maar daar wil ik je topic niet mee vervuilen: veel plezier met je nieuwe aanwinst. In ieder geval kom je voortaan altijd uit waar je wezen wilt.

Darn, weer een excuus minder om een stuk om te rijden en te laat te komen :schater: .

Er is een omruilactie gaande/geweest, waarbij dat oude type kan worden omgeruild voor een nieuwe. Zat een fout in de antenne namelijk. Niet iedere muts bij TomTom is daar van op de hoogte.

Anders voor 25 euri een nieuwe versie op marktplaats kopen?

Link naar reactie
  • Administrator
Begrijp ik het goed dat je zonder HD traffic gebruikt te hebben, oordeelt dat HD traffic "wel niks zal worden" en het oude via-bluetooth-GPRS-dezelfde-data-als-op-TMC-beschikbaar-is-binnenhalen-systeem" nog steeds het beste werkt"? :thumbup:

Dat heb jij helemaal goed begrepen! :thumbup:

Ik heb al een UMTS abonnement waar ik al + 10 euro voor betaal per maand. Ga niet nog eens 10 euro betalen om te weten te komen hoe de sluiproutes vaststaan. Het zal ongetwijfeld prachtig werken, maar ik was en blijf zeer te spreken over de GPRS dienst die ze hadden.

@Jacq

Bedankt voor de tip, ik zal er eens naar kijken!

Link naar reactie
Er is een omruilactie gaande/geweest, waarbij dat oude type kan worden omgeruild voor een nieuwe. Zat een fout in de antenne namelijk.
Klopt. En de mijne is volgens TomTom een 'nieuwe'.
Anders voor 25 euri een nieuwe versie op marktplaats kopen?
Je mag toch verwachten dat je bij zo'n produkt fatsoenlijk spul krijgt en er niet naderhand nog eens onderdelen die je al hebt betaald nog eens bij moet kopen? Het ding was duur genoeg (oktober 2007).

EDIT: maar daar kan jij niks aan doen natuurlijk. Je draagt zelfs een oplossing aan!

Neem me niet kwalijk als ik geïrriteerd naar jou overkom. Mijn irritatie is gericht op TomTom.

Link naar reactie
Dat heb jij helemaal goed begrepen! :thumbup:

Dat is top, kan eenieder je "review"/advies op waarde schatten :thumbup:

Link naar reactie
  • Administrator
Dat is top, kan eenieder je "review"/advies op waarde schatten :thumbup:

Ik heb de HD al eens bij iemand aan het werk gezien. Zoals gezegd, het werkt prima, maar voor het (dubbele) geld heb ik het er niet voor over en ik denk op korte termijn niemand niet, op een enkele uitzondering na (de sluipers :thumbup:).

De GPRS bluetooth werd overigens aangevuld, dus niet alleen TMC gegevens.

Link naar reactie

Heb een TT Europe one XL met tmc. Vond het geen gezicht dat waslijntje met 2 zuignappen.

Vond op een Duits tt forum een stukje over een Y adapter. Deze komt tussen antenne kabel en aan eind van tmc antenne een plug die in de adapter gaat. Hele handeltje ingebouwd in dashboard ( fijn dat bmw afwijkende antenne stekkers heeft, dus solderen !) en tmc kabeltje komt nu onder uit dashboard, boven aansteker.

TT hangt naast de climate control, TMS stekker er in en continue TMC info, sinds de laatst TT programma software update doorlopend een TMC connectie, (de oude software bleef maar zoeken naar nieuwe verkeersinfo).

Ga dus geen Eur 10 per maand betalen, ben blij dat ik de HD uitvoering niet gekocht hb, deze heeft nl GEEN TMC !

linkje: http://www.ge-tectronic.de/onlineshop/inde...tml/language/en

Link naar reactie
  • Administrator
Klopt. En de mijne is volgens TomTom een 'nieuwe'.

Je mag toch verwachten dat je bij zo'n produkt fatsoenlijk spul krijgt en er niet naderhand nog eens onderdelen die je al hebt betaald nog eens bij moet kopen? Het ding was duur genoeg (oktober 2007).

EDIT: maar daar kan jij niks aan doen natuurlijk. Je draagt zelfs een oplossing aan!

Neem me niet kwalijk als ik geïrriteerd naar jou overkom. Mijn irritatie is gericht op TomTom.

Geeft niet, ik snap je irritatie.

Beste wat je kunt doen is nogmaals een mailtje sturen (of bellen) met TomTom, ze het verhaal vertellen en melden dat je van iemand een V0.013 hebt geprobeerd op jouw toestel en dat dat zonder problemen werkte.

Die .013 moet je echt hebben wil de TMC goed werken.

"Dreig" anders beleefd met met Radar, Consumentenbond, etc. Dat wil ook wel eens helpen.

Link naar reactie

Nou Nou, er wordt hier wel een beetje afgegeven op HD traffic terwijl dat IMHO toch een hele mooie dienst is. Het verschil met TMC is dat er echte realtime informatie wordt verzonden. Dit doen ze in samenwerking met Vodafone. Zoals de meeste wel weten is het redelijk eenvoudig om de locatie van een mobiele telefoon te kunnen bepalen. HD Traffic krijgt deze informatie (natuurlijk anoniem) van Vodafone. Aan de hand van de hoeveeheid en de snelheid van verplaatsen van deze mobieltjes is het eenvoudig om de verkeersdrukte en de kop en de staart van een file te bepalen. Ook is het daarmee mogelijk om een redelijk exacte aankomsttijd te voorspellen omdat ook de snelheid van bijvoorbeeld langzaamrijdend verkeer kan worden bepaald. Wellicht vinden veel mensen 10 euro per maand teveel en moet deze prijs iets omlaag maar dat neemt niet weg dat deze dienst wel bestaansrecht heeft.

Link naar reactie
  • Administrator
Nou Nou, er wordt hier wel een beetje afgegeven op HD traffic terwijl dat IMHO toch een hele mooie dienst is. Het verschil met TMC is dat er echte realtime informatie wordt verzonden. Dit doen ze in samenwerking met Vodafone. Zoals de meeste wel weten is het redelijk eenvoudig om de locatie van een mobiele telefoon te kunnen bepalen. HD Traffic krijgt deze informatie (natuurlijk anoniem) van Vodafone. Aan de hand van de hoeveeheid en de snelheid van verplaatsen van deze mobieltjes is het eenvoudig om de verkeersdrukte en de kop en de staart van een file te bepalen. Ook is het daarmee mogelijk om een redelijk exacte aankomsttijd te voorspellen omdat ook de snelheid van bijvoorbeeld langzaamrijdend verkeer kan worden bepaald. Wellicht vinden veel mensen 10 euro per maand teveel en moet deze prijs iets omlaag maar dat neemt niet weg dat deze dienst wel bestaansrecht heeft.

Je hoort mij ook niet zeggen dat het géén mooie dienst is. Maar bestaansrecht heeft het pas zodra inderdaad die prijs omlaag gaat. Vind het jammer dat ze die GPRS dienst via bluetooth ineens hebben afgekapt in NL. Vanwege de kosten is flauwekul, want in het buitenland is het inderdaad nog actief (thnx voor de tip Jacq!)

Overigens: als ik bij mij in de straat met 50 Vodafone abonnees 10 km per uur ga rijden, worden wij dan een file? :schater:

Link naar reactie
Je hoort mij ook niet zeggen dat het géén mooie dienst is. Maar bestaansrecht heeft het pas zodra inderdaad die prijs omlaag gaat. Vind het jammer dat ze die GPRS dienst via bluetooth ineens hebben afgekapt in NL. Vanwege de kosten is flauwekul, want in het buitenland is het inderdaad nog actief (thnx voor de tip Jacq!)

Overigens: als ik bij mij in de straat met 50 Vodafone abonnees 10 km per uur ga rijden, worden wij dan een file? :schater:

Ja hoor, ga er maar achteraan rijden, dan kan je ook niet harder dan 10 km/u :schater:

Link naar reactie
want in het buitenland is het inderdaad nog actief (thnx voor de tip Jacq!)
YW! Hopelijk blijft het even zo, moet in November weer verlengen hihi.

Maar ik ben het wel met BMW-Z CSi eens. Voor 10 euro per maand is het een dure dienst.

Ze gooien ook gelijk veel gebruikers buiten het marktgebied. Zoals de PDAbezitters en mensen die niet dagelijks hun Tomtom gebruiken.

Ikzelf rij hooguit 1x per week echt de stad uit, daarvoor neem je geen abonnement van 10 euro per maand. Ik was voor de flitslocaties en verkeersinfo geloof ik 49 euro kwijt voor 1 jaar.

Vind ik net leuk. En voor HD traffic moet je een Vodafone simkaart. Ik heb een PDA met Orange. Vind de combi agenda/telefoon en Tomtom juist makkelijk, als wegwijsdrama ben ik nooit meer Lost aangezien ik em altijd bij me heb. Zie het met een aparte Tomtom al weer gebeuren dat ik verdwaald ben omdat m'n routegeleidehondje Tommie weer is achtergebleven in de andere bolide.

Link naar reactie
Nou Nou, er wordt hier wel een beetje afgegeven op HD traffic terwijl dat IMHO toch een hele mooie dienst is.

Ben ik met je eens Speedy.

Ik heb beide gehad. Vorig jaar met een TomTom One gereden, die via BT naar mijn Nokia ging en daar de (TMC) traffic info ophaalde. Dat abo kostte me 49 euro per jaar. De 25mb GPRS bundel op mijn Orage abo kost 5 euro per maand .

De informatie was eigenlijk alleen nuttig als er een file stond door een ongeluk of werkzaamheden. Verder was ie altijd te laat (een keer per 15 minuten wordt het vervest). Dus of hij meldde niks en je stond stil. Of hij meldde file en je kon vanaf de route langs de A2 zien dat het verkeer gewoon doorreed. Toch was het beter dan niks.

Los van de vertraging in updates werd ik horendol van het feit dat de TomTom de Nokia niet kon vinden. Hoe vaak ik niet opnieuw heb moeten zoeken. Uiteindelijk bleek dit te liggen aan de niet 100% compatibiliteit van de TomTom met Symbian third edition OS op de Nokia,

Dus meteen de TomTom One XL HDT aangeschaft toen ie uitkwam. Het werkt zoveel relaxter met de SIM ingebouwd in het apparaat. Je ETA klopt gewoon nauwkeurig. 10 euro per maand is een super prijs voor het gebodene als je iedere dag van midden limburg tot in Eindhoven moet en je samen met de rest van forensend Limburg over die twee stroken asfalt richting Leenderheide moet. Andersom kan ik op de terugweg op de parkeerplaats op kantoor al zien welke route ik het beste kan nemen richting het zuiden,

Rob, je stelt wel dat het voor "de sluipers" is. Maar voor mij werkt het zo goed dat ik er voor mijn vrouw ook een heb gekocht, Nu weten we tenminste onderweg wie van ons tweetjes op tijd kan zijn om onze twee dochters van het KDV te halen. Het haalt de stress voor een deel uit het rijden. En dat is het meer dan waard.

Link naar reactie

Sinds kort mijn TT OneXL geupdate van 7.x naar 8.0 versie en direct erna een HD traffic adapter aangeschaft. Ik werd gek van de kabeltjes in de auto. Nu 1 oplader (welke in het dashboard is weggewerkt) die ik toch altijd al gebruikte welke tevens HD Traffic info doorgeeft en werkt subliem! In to time verkeersinfo, wat overigens een samenvoeging van de Vodafone data is met de TMC info.

Eerste 6 maanden zijn "gratis", incl een voucher voor een gratis kaartupdate á 80 euri... Ach, dat tientje per maand.... roken deed ik toch al niet.

Link naar reactie
  • Administrator
De informatie was eigenlijk alleen nuttig als er een file stond door een ongeluk of werkzaamheden. Verder was ie altijd te laat (een keer per 15 minuten wordt het vervest). Dus of hij meldde niks en je stond stil. Of hij meldde file en je kon vanaf de route langs de A2 zien dat het verkeer gewoon doorreed. Toch was het beter dan niks.

Op de PDA kon ik dat instellen, vanaf de minuut. Accuraat is hij altijd geweest, zelfs onderweg richting Italië, nooit enig probleem gehad met files niet gemeld. De PDA bezitters worden op deze manier inderdaad "verplicht" om iets anders te gaan kopen. Slechte zaak mijns inziens, aangezien de HD of TMC antenne niet aan de PDA kan worden gekoppeld.

Los van de vertraging in updates werd ik horendol van het feit dat de TomTom de Nokia niet kon vinden. Hoe vaak ik niet opnieuw heb moeten zoeken. Uiteindelijk bleek dit te liggen aan de niet 100% compatibiliteit van de TomTom met Symbian third edition OS op de Nokia
Dat probleem ken ik. Op mijn 9300i van Nokia knalde de verbinding er telkens onherroepelijk uit. Op de 6280 niet. Lag aan de Nokia. Softwareupdate laten doen en probleem opgelost.
Dus meteen de TomTom One XL HDT aangeschaft toen ie uitkwam. Het werkt zoveel relaxter met de SIM ingebouwd in het apparaat. Je ETA klopt gewoon nauwkeurig. 10 euro per maand is een super prijs voor het gebodene als je iedere dag van midden limburg tot in Eindhoven moet en je samen met de rest van forensend Limburg over die twee stroken asfalt richting Leenderheide moet. Andersom kan ik op de terugweg op de parkeerplaats op kantoor al zien welke route ik het beste kan nemen richting het zuiden,

Ga je op vakantie, heb je er dus geen f**k aan, totdat heel Europa HD gedekt is. Kan nog wel even duren en ik vraag me af of TomTom dan ook voor een tientje per maand de service kan bieden.

Rob, je stelt wel dat het voor "de sluipers" is. Maar voor mij werkt het zo goed dat ik er voor mijn vrouw ook een heb gekocht, Nu weten we tenminste onderweg wie van ons tweetjes op tijd kan zijn om onze twee dochters van het KDV te halen. Het haalt de stress voor een deel uit het rijden. En dat is het meer dan waard.

Ik heb de laatste 0,5 jaar zonder instant filemeldingen gedaan, gewoon ff op nu.nl gekeken waar ze stonden en tijdens het rijden af en toe ff refreshen. Werkte net zo prettig. In jouw geval kan ik me wel voorstellen dat je er meer voordeel van hebt als de gemiddelde Nederlander die niet dagelijks lange afstanden hoeft te rijden voor z'n werk. Voor vertegenwoordigers een uitkomst, voor mensen die elke dag standaard zelfde route rijden woon-werk een luxe gadget. Na een week weet je dan wel waar de vertragingen zijn en hoe de sluitroutes werken :thumbup:.

Nogmaals, ik zeg niet dat het systeem slecht is, sterker, het is heel goed uitgedacht. Als ze nou die informatie van alle providers kunnen krijgen (en niet alleen Vodafone) en het ook in Europa gaat werken, dan zie ik wel weer verder. Nu heb ik voldoende aan TMC, wat overigens altijd nog beter is dan de file info op de radio zelf :thumbup:

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.