Ga naar inhoud

Zekering nr 40


Gast A3aan70

Aanbevolen berichten

Vanmiddag in de zekeringkast lopen neuzen (ABS en ACT-S lampjes bleven branden, maar doofden ook weer vanzelf). Het viel mij op dat er een zekering doorgebrand was, nummer 40. Deze is 30A en 32V, beetje steenachtige groene zekering. Volgens de sticker in het kapje is hij voor de "Auxiliary Fan". Ben hier even naar het benzinestation gereden en heb een nieuwe 30A zekering gekocht, ook een groene maar zo'n plastic geval. Het voltage staat er niet op maar volgens die man zijn ze "same same" oftewel hetzelfde. Na een half uurtje heerlijk gestuurd te hebben :thumbup: de auto weer geparkeerd en even gekeken naar de zekeringen. De nieuwe was helemaal gesmolten :unsure: en ik heb me het schompes gepeuterd om alles er weer netje uit te krijgen.

Heb ik nou een verkeerde zekering geplaatst en/ of is er ergens sluiting? En wat doet de Auxiliary Fan? Kan het schade als hij niet aangesloten is?

Link naar reactie
  • Reacties 18
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

32V lijkt me een beetje vreemde waarde, omdat de complete zekering is gesmolten ipv gesprongen, lijkt het erop dat er een zware belasting is (in ieder geval geen kortsluiting) Welicht heeft de vorige eigenaar daarom een 32V zekering geplaatst die niet zo snel kapot gaat. Lijkt me een beetje vreemd in ieder geval.

Je zou het beste kunnen achterhalen wat voor apparaat is aangesloten op deze zekering en het amperage meten zodat je enig inzicht in het probleem kan krijgen...

De auxiliary fan is volgens mij de fan van de airco!?

Link naar reactie

Ik weet niet zeker welk type auto je rijdt. In de mijne (2.8 van '98) is zekering 40 voor de integrated heating-and climate control, samen met 39 en 48.

In het Bentley service manual staat: This auxiliary fan is primarily used for the A/C system. Het zou dan een two-speed electric fan moeten zijn, mounted behind the front grill on the bumper side of the radiator.

Doet je airco het gewoon?

Was de zekering zelf ook doorgebrand (het is tenslotte een smeltzekering) of was alleen de plastic behuizing gesmolten?

In ieder geval iets om even verder uit te zoeken, lijkt me. Maar meer weet ik er ook niet van :thumbup:

En verder is iedereen aan het toeren geloof ik, want het is hier schitterend weer. Straks zijn ze wel weer binnen, maar dan zitten ze allemaal voetbal te kijken natuurlijk!

Link naar reactie
Ik weet niet zeker welk type auto je rijdt. In de mijne (2.8 van '98) is zekering 40 voor de integrated heating-and climate control, samen met 39 en 48.

In het Bentley service manual staat: This auxiliary fan is primarily used for the A/C system. Het zou dan een two-speed electric fan moeten zijn, mounted behind the front grill on the bumper side of the radiator.

Doet je airco het gewoon?

Was de zekering zelf ook doorgebrand (het is tenslotte een smeltzekering) of was alleen de plastic behuizing gesmolten?

In ieder geval iets om even verder uit te zoeken, lijkt me. Maar meer weet ik er ook niet van :thumbup:

En verder is iedereen aan het toeren geloof ik, want het is hier schitterend weer. Straks zijn ze wel weer binnen, maar dan zitten ze allemaal voetbal te kijken natuurlijk!

De zekering die er in zat was echt 30A 32V en was gesprongen. Dit was geen smeltzekering. Ik zal er waarschijnlijk een smeltzekering (zo'n plastic geval) in gedaan hebben want de plastic behuizing was helemaal weggesmolten maar volgens mij was hij (nog) niet kapot. De AC doet het wel (ik weet niet of hij het op volle kracht doet), dat verbaasde mij ook maar de voorste fan (die het dichst bij de bumper zit) slaat niet aan.... :unsure: Ik heb QP uit 1999, ook een 2.8....

Link naar reactie
Ik zal er waarschijnlijk een smeltzekering (zo'n plastic geval) in gedaan hebben want de plastic behuizing was helemaal weggesmolten maar volgens mij was hij (nog) niet kapot.
AL dit soort zekeringen zijn 'smeltzekeringen', dat wil zeggen dat de werking berust op het feit dat het ingebouwd draadje doorsmelt als er teveel stroom loopt.

Smeltzekering zou niet moeten betekenen dat de plastic behuizing smelt :thumbup:.

Dat er 32V op staat, heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat deze ook in vrachtwagens gebruikt worden. Maar alleen de stroomaanduiding (Ampere) lijkt me van enig belang hier.

Eens rustig het schema napluizen, lijkt me.

Link naar reactie
Dat er 32V op staat, heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat deze ook in vrachtwagens gebruikt worden. Maar alleen de stroomaanduiding (Ampere) lijkt me van enig belang hier.

Volgens mij springt een zekering als het totaal opgenomen vermogen te hoog is. Het voltage is dan zeker van belang, dus een zekering van 32Volt-30A springt minder snel dan een 12Volt 30A...

Link naar reactie

De spanningsindicatie (32V) betekent dat het gaat om een zekering die mag worden toegepast in een installatie waar maximaal 32 Volt voorkomt. Het is een veiligheidsindicatie. Het heeft helemaal niets te maken met de belastbaarheid.

In mijn Z3 staat op alle zekeringen 32V. Sterker nog: google een beetje in het rond bij de fabrikanten (zoals littlefuse) en je vindt er niet één die lager dan 32 Volt is gespecificeerd.

Link naar reactie

Dank jullie wel voor de reacties :thumbup: . Ik breng de auto wel even weg om goed te laten doormeten. Ik ga eerst even op vakantie en als ik weet wat de boosdoener is dan laat ik het jullie weten

Link naar reactie

Tja heeft het bij het rechte eind.

Een zekering van 32V 30Amp smelt door bij een stroom die hoger is dan 30 Amp.

ongeacht de spanning

Echter het vermogen is bijna 3x zo hoog als er 30Amp loopt door een 32V installatie

Immers vermogen is spanning x stroom.

Of te wel als er 30 Amp door de zekering gaat :

Bij een 12 V installatie wordt er een vermogen gebruikt van 360 Watt .

Bij een 32 V installatie loopt er 30 Amp bij een vermogen van 960Watt.

Haha snap je het nog .....

Zal ik het anders brengen er branden 2 koplampen = 120 Watt

Bij 12V installatie zal de stroom 10 Amp zijn

Bij een 32V installatie is de stroom maar ca 4 Amp zijn.

Met 4 amp kan je dunnere draadjes gebruiken dan bij 10 amp.

Daarom is men indertijd overgegaan van 6V in autos'naar de huidige 12 V

Dat is ook de reden waarom men aan 24 V zit te denken in de toekomst.

Auto's worden vol gepropt met electronica. Steeds zwaardere en meer bedrading nodig.

Om gewicht ( en duur koperdraad ) te besparen zal men overgaan naar de 24V

Link naar reactie

Lagers van de electrische fan controleren en zonodig vervangen. Een stilstaande fan veroorzaakt een hogere stroomopname en dus bloedhete en/of doorgesmolten zekeringen. Het is overigens de bedoeling dat het draadje smelt en niet de behuizing; ook al heet het een smeltzekering...

Link naar reactie
V = I x R
'Vader is Ingenieur' luidt dat ezelsbruggetje. Zo heb ik het ook ooit geleerd...

:rolleyes: En het is nog onjuist ook.

:D [schoolmeester mode]

1. Mathematisch kan dit helemaal niet. V staat voor Volt, dat is een eenheid.

I en R staan respectievelijk voor stroom en weerstand en zijn grootheden.

Beter zou zijn de grootheid voor spanning te gebruiken en dat is U.

Dan staat er: U = I x R met:

U = spanning in Volt

I = stroom in Ampere

R = weerstand in Ohm

2. Mathematisch kan dit beter.

De weerstand R geeft namelijk de relatie aan tussen de stroom en de spanning. In analogie met de vergelijking van een rechte lijn zou je dus moeten schrijven:

U = R x I

[/schoolmeester mode]

Zucht. Jammer genoeg heb ik hier ook geen goed ezelsbruggetje bij en die vader als ingenieur werkt in de praktijk goed genoeg.

[/ontopic]

Goeie opmerking van sjococo: misschien zijn de lagers slecht? Of de fan zit klem (iets ertussen?) En ja natuurlijk: het draadje moet smelten, niet het plastic van de smeltzekering!

Prettige vakantie en hou ons op de hoogte van de oplossing van het zekeringprobleem...

Link naar reactie

Ik weet niet hoe lang je al in het ME woont, maar ben je er bekent mee dat de meeste autos in die regio een extra (sterke) AC krijgen ingebouwd? Misschien dat je dit ook nog ff moet bekijken.

[off-topic ouwe lullen verhaal] in een vorig leven (zoals onze US vrienden zeggen) moest ik een Msc afstudeerder begeleiden tijdens mijn werk. Hij kwam uit Dubai. Toen hij klaar was werd pas duidelijk hoe rijk papa was, want daar had hij nooit over gel*ld. Hij mocht als kadootje een nieuwe S-klasse uitzoeken, die vervolgens naar Dubai spec werd omgebouwd (nog ff DM50k in allerlei mods, waaronder de veel zwaardere AC). Ik ben nog enkele malen in Dubai en andere UAE geweest sindsdien en begrijp dat dit de default modus is. Dit zal ook wel wat veranderingen voor het electrawerk in de auto betekenen. Dus misschien is je elektraschema wat anders dan de hier gepresenteerde [/off-topic ouwe lullen verhaal]

Link naar reactie

Zekering 40 is voor de pushfan, de ventilator die voor de radiateur zit. Ik kwam er bij mijn Z3 achter dat er een waaierblad was afgebroken en klem zat. De ventilator zat muurvast. Heb het losse waaierblad er uit gehaald en de fan kan weer draaien. Alleen was zekering 40 van 30A kapot. Die smelt dus door als de fanmotor wordt geblokkeerd. Een nieuwe erin en hij draait weer (als ik de airco aanzet). De waaier is nu wel in vreselijke onbalans. Morgen krijg ik een andere waaier als ik bij KoodRapje, Ruud in reeuwijk ben. Dan komt alles weer goed...

Link naar reactie
Zekering 40 is voor de pushfan, de ventilator die voor de radiateur zit. Ik kwam er bij mijn Z3 achter dat er een waaierblad was afgebroken en klem zat. De ventilator zat muurvast. Heb het losse waaierblad er uit gehaald en de fan kan weer draaien. Alleen was zekering 40 van 30A kapot. Die smelt dus door als de fanmotor wordt geblokkeerd. Een nieuwe erin en hij draait weer (als ik de airco aanzet). De waaier is nu wel in vreselijke onbalans. Morgen krijg ik een andere waaier als ik bij KoodRapje, Ruud in reeuwijk ben. Dan komt alles weer goed...

KoodRapje? Ga's Drappig. :schater:

Link naar reactie
Ik weet niet hoe lang je al in het ME woont, maar ben je er bekent mee dat de meeste autos in die regio een extra (sterke) AC krijgen ingebouwd? Misschien dat je dit ook nog ff moet bekijken.

[off-topic ouwe lullen verhaal] in een vorig leven (zoals onze US vrienden zeggen) moest ik een Msc afstudeerder begeleiden tijdens mijn werk. Hij kwam uit Dubai. Toen hij klaar was werd pas duidelijk hoe rijk papa was, want daar had hij nooit over gel*ld. Hij mocht als kadootje een nieuwe S-klasse uitzoeken, die vervolgens naar Dubai spec werd omgebouwd (nog ff DM50k in allerlei mods, waaronder de veel zwaardere AC). Ik ben nog enkele malen in Dubai en andere UAE geweest sindsdien en begrijp dat dit de default modus is. Dit zal ook wel wat veranderingen voor het electrawerk in de auto betekenen. Dus misschien is je elektraschema wat anders dan de hier gepresenteerde [/off-topic ouwe lullen verhaal]

Ik woon hier nu 8 maanden maar ik weet inderdaad dat auto's hier soms met een andere AC's (en overige aanpassingen) worden uitgerust. En de AC's worden ook vaak gevuld met een ander koelmiddel. Dat heet "Gulf specs". Maar voor zover ik weet levert BMW alleen in "Euro/ World specs" hier. Maar ik zal er naar laten kijken en ook aangeven dat het wellicht een ander schema kan zijn dan wat ik meelever. Ben al een stapje verder, er schijnt hier een betrouwbaar garagebedrijf te zitten dat gespecialiseerd is in Duitse auto's dus dat lijkt mij de beste optie om daar de auto heen te brengen. Nogmaals dank voor al jullie reacties, werkelijk een top forum dit en ik houd jullie op de hoogte (eerst maar eens 7 weken naar heerlijk koel Nederland :wacko: )

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.