Ga naar inhoud

Je eerste rijervaringen met je eerste Z3


Jacq

Aanbevolen berichten

@Jacq

Gefeliciteerd met je Z3! [:rolleyes:plaagstand aan:] Wáaaaat? 325 forumberichten sinds 18 mei? Onmiddellijk die computer uitdoen en gaan rijden! Dan krijg je de ervaring waar je naar vraagt! [ <_< plaagstand uit]

OK, veerpootbrug erin en cursus gedaan? Ik zou zeggen: Kap open en genieten maar!

P.S. En ja, dat opritje richting Utrecht vanuit Zoetermeer is dé Z3-spoorvorming-test. De eerste keer dat ik daar reed schrok ik me rot, je wordt bijkans door een soort onzichtbare hand van de weg geduwd! Na de veerpootbrug en de juiste banden ligt de Z3 superstrak!

En nu ga ik lekker rijden, het is weekend!!!

Groetjes, Harold ;)

Link naar reactie
  • Reacties 73
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

@ Big Z: Dat is helemaal apart, dacht altijd dat motorrijders never hun 2wheel voor een auto zouden verruilen als het niet noodzakelijk is

Computer uitdoen? Kan dat? :smart:

Veerpootbrug zit er nog niet in maar is besteld. Is niet zo heel noodzakelijk meer voor m'n gevoel. Die afslag is echt rampzalig maar met m'n andere toet merk ik niks van die spoorvorming. Dus je denkt in het begin echt een dweil op wielen te hebben gekocht. Nu gaat het wel lekker maar over de afslag heenspringen heb ik nog niet helemaal onder de knie.

Genieten lukt uitstekend, maak me soms meer zorgen om het verliezen van m'n rijbewijs. Hij zuigt zo lekker vast aan het asfalt bij hoge snelheid. :rolleyes:

Dit weekend weinig scheuren, ga naar Sensation White dus vanmiddag weer verder slapen en eind van de middag een proefrit in een Honda Civic Hybrid, das helemaal niks te scheuren.

Link naar reactie

Afgelopen woensdag heb ik een rijvaardigheids- en sliptraining via Prodrive gedaan. Dat was een goede tip van MarkS.

De dag was niet alleen leuk, maar ook echt veel opgestoken. Had ik eerst het idee dat ik de Z niet geheel onder controle had, nu vind ik het een auto die juist heel strak reageert als je de feeling er een beetje mee krijgt.

Hoi Jacq,

Veel plezier gehad dus en wat geleerd.

Groetjes vanavond en vannacht en veel dansplezier

blok

Link naar reactie
Afgelopen woensdag heb ik een rijvaardigheids- en sliptraining via Prodrive gedaan. Dat was een goede tip van MarkS.

De dag was niet alleen leuk, maar ook echt veel opgestoken. Had ik eerst het idee dat ik de Z niet geheel onder controle had, nu vind ik het een auto die juist heel strak reageert als je de feeling er een beetje mee krijgt.

Hoi Jacq,

Veel plezier gehad dus en wat geleerd.

Groetjes vanavond en vannacht en veel dansplezier

blok

Link naar reactie
@ Big Z: Dat is helemaal apart, dacht altijd dat motorrijders never hun 2wheel voor een auto zouden verruilen als het niet noodzakelijk is

He Jacq, Ongetwijfeld geldt dat voor de echte "bikers". Ik ben een mooi weer rijder voor de fun, een leuke invulling voor mijn "mannentijd".

Uiteraard is motorrijden ontzettend gaaf, maar het is en blijft o zo kwetsbaar.

Verder wil mijn eerste liefde niet mee achterop de bike. Nu vraagt ze iedere avond, gaan we nog een blokje om met de ZZZ...

Verder denk ik dat heel wat motorrijders ook het rijden in een dikke roadster kunnen waarderen, maar gewoon geen idee hebben hoe gaaf dit ook kan zijn. Ik ben in ieder geval "om".

Link naar reactie

Hi Jacq,

ik lees dit topic nu voor de 1e keer. Voor mij is de ZZZ ook de eerste achterwielaandrijver. Ik heb als leasebak een Citroen C5 break. Precies het tegenovergestelde van de Z3 2,8 roadster. Daardoor waardeer ik de Z des te meer. Voor mij is de Citroen synoniem met Reizen en de Z3 met Rijden. Het is een echte rij ervaring. Kap open was even wennen, maar de zon en de wind en de geluiden vond ik meteen geweldig. Het gevoel van vrijheid! Sinds een weekje heb ik een G-power uitlaat en om dan die 6-cyl te horen brommen...... KIPPENVEL!!!

Achterwielaandrijving is inderdaad wennen. Ik heb wel veel gekart, zowel indoor als outdoor. Ondanks dat zo'n kart een grasmaaier motortje heeft kun je wel heel goed voelen hoe dat reageert die achterwielaandrijving, en hoe je moet sturen als ie uitbreekt, en hoe ver je kunt gaan voordat ie achterstevoren staat. Je kunt dan lekker spelen en oefenen zonder dat lantarenpalen of spelende kleuters in de weg zitten. Een aanrader dat karten, zou je eens moeten proberen!

Ik vind mijn Z3 niet gevoelig voor spoorvorming. Ik heb wel een veerpootbrug, maar ook toen ik die nog niet had, vond ik het erg meevallen. Maar je bent niet de eerste die erover klaagt. Komt dus meer voor. Misschien andere voorbanden proberen? Uitlijning e.d. zijn ook belangrijk, maar zou bij jou goed moeten zijn.

De vering in de Z3 is stug, maar niet heel erg stug, vind ik. Ik heb wel een M onderstel, dus is de mijne iets stugger dan normaal en 1 cm lager. Hij is natuurlijk stug vergelken met mijn Citroen, maar dat moet ook. Ik vind het niet oncomfortabel. Hoe stug ligt ook aan de velgmaat: hoe groter de velgen (diameter) hoe minder hoog het rubber van de band, dus hoe minder de band aan de vering en aan het comfort bijdraagt. Zelf heb ik 17 inch velgen (standaard op de 2.8) en ik vind dat perfect.

Ik heb mijn Z3 nu 1,5 jaar en ben erg tevreden over het rijden. Ben jij inmiddels een beetje gewend?

groeten,

Roel

Link naar reactie
Gast Z3-Widebody

Ik had mijn Z3 al in de eerste week achterste voren omdat ik te enthousiast optrok, :rolleyes: bij een verkeerslicht een bocht naar links nam, traction control uitstond en er een "filmlaagje" water op het asfalt lag.. Gelukkig helemaal niets aan de hand, maar je had die mensen om me heen moeten zien.. :newblush:

Daarna wist ik direct dat ik de aankomende tijd flink wat km's moest gaan rijden om te wennen aan de achterwiel aandrijving.

Inmiddels 9 maanden later heb ik het aardig onder de knie, en vind ik het echt zalig rijden.. Niets gaat boven achterwiel aangedreven auto's..

Ik had hiervoor ervaring met voorwiel en quattro.. maar dit is echt het beste.

Nu oefen ik alleen nog op gecontrolleerd uitbreken en het met het gaspedaal regelen, zodat het allemaal een beetje soepel gaat inplaats van dat je met een schok recht komt.. Overigens kan dat alleen bij een beetje damp/nat wegdek, omdat ik bij droog een te goede wegligging heb en te weinig vermogen.

Link naar reactie
Afgelopen woensdag heb ik een rijvaardigheids- en sliptraining via Prodrive gedaan. Dat was een goede tip van MarkS.

De dag was niet alleen leuk, maar ook echt veel opgestoken. Had ik eerst het idee dat ik de Z niet geheel onder controle had, nu vind ik het een auto die juist heel strak reageert als je de feeling er een beetje mee krijgt.

Jacq, welke training heb je daar gevolgd, en wat waren de kosten daarvan? :thumbup:

Link naar reactie
Groetjes vanavond en vannacht en veel dansplezier

Dank je! Is helemaal goedgekomen, ben nu zwaar naar de kl*te haha.

Verder wil mijn eerste liefde niet mee achterop de bike. Nu vraagt ze iedere avond, gaan we nog een blokje om met de ZZZ...

Leuk! Gezamelijke hobbie, dat is dubbel genieten :m:

Ik had mijn Z3 al in de eerste week achterste voren omdat ik te enthousiast optrok, :thumbup: bij een verkeerslicht een bocht naar links nam, traction control uitstond en er een "filmlaagje" water op het asfalt lag.. Gelukkig helemaal niets aan de hand, maar je had die mensen om me heen moeten zien.. :m:

Het ziet er voor anderen wel spectaculair uit haha.

Maar goed om veel te oefenen. Is die cursus dan niet wat voor je?

Jacq, welke training heb je daar gevolgd, en wat waren de kosten daarvan? :foto:

Ik heb deze gedaan: RijVaardig- & Antislip Training

Kosten €175,00, duurt van 9 tot 17.00 uur met een lunch van een uur als pauze.

Mocht je eens wat dagen vrij hebben, kan je ook kijken of je in de last minute mee kan doen:

http://www.prodrivetraining.nl/rvt/rvtlastminute/

Dan betaal je €145,00

Link naar reactie
My 2 cents:

ik ben van een MR2 (ja, zo'n tupperware wagen) overgestapt op de Z3 2.8. De 0-100 km/h tijden vergelijkbaar, maar de wegligging zeker niet! De Z3 vond ik maar zwabberig en bij snelheden boven de 220 gewoon eng, dat had ik bij de MR2 niet. De middenmotor met achterwielaandrijving kreeg je gewoon bijna niet om. Daar staat tegenover: als hij gaat, krijg je 'm ook niet meer stop ;-)

De Z is vele malen comfortabeler geveerd en heerlijk om mee te cruisen, ook op hoge snelheden. Voor het echte "sport" werk gaf ik tot voor kort de voorkeur aan de MR2.

tegenwoordig rijd ik weer met de motor voorin en een voorwielaandrijver. Laat dit nu wel DE benchmark zijn voor alle voorwielaandrijvers. OK, een Lotus van 1.060 kg is niet bepaald licht, en een 167 PK motor geen bruut. Toch gaat deze setup strakker door de bocht dan de Z3 en ook de MR2.

De Z was mijn eerste cabrio. Inderdaad, veel meer flex in de body en rammeltjes en piepjes... Maar wat een genot om met de Z open te touren.

Nu valt me op dat de lotus een grote oppervlakte heeft dat "open" is, maar dankzij een lelijke joekel van een winsdscherm zit ik (nog) beter uit de wind dan de Z. De MR2 (SW20, dus T-Bar) was belabberd open. Zelfs zo belabberd dat ik een mini aftermarket carbon winddeflector heb bedacht als oplossing. geloof me, in de Z ben je stukken beter af.

De Z is de enige wagen die me wist te verassen met onverwachtse uitbreekacties. Ik vind dat weer minder comfortabel, maar da's een kwestie of het je ligt. Mij dus niet :-)

En dan de afwerking... Duitse degelijkheid en doorontwerpen rulez! Zeker bij de kapconstructie. Ook zit de lotus vol met kieren die er niet horen, en als je erin hebt gereden kun je bij geen enkele Z3 spreken over rammeltjes hoor. Aan de lotusklappert alles!

Nu zit ik dus in een incontinente engelse bak, terwijl de Z zelfs bij de grootste slagregens geen druppeltje doorliet. Ik heb nu een handdoek in de wagen liggen (niet in de ring :-) en ben zo blij als een kind!

Cheers,

Henk-Jan

over welke lotus heb je het ?

Een elan M100 ?

Link naar reactie
  • 3 weken later...
Thanks Jacq!! :fiew:

Laat je nog even weten hoe je dag was? Ben wel benieuwd hoe je het vindt/vond!

Kleine update:

Inmiddels aardig gewend. We zijn er mee naar Zuid-Frankrijk (De Lot) gereden, heb zelf iets meer dan de helft gereden heen en terug (bij elkaar zo'n 1200 km van de 2000 km).

Dat ligt naast de Dordogne en zeker een aanrader, eindeloos veel leuke weggetjes en goed asfalt. Had al bedacht om bij thuiskomst de steenslag te laten repareren maar heb amper schade.

Daar nog een Volvo 960 (landgenoot) met pech de heuvel opgesleept waar hij halverwege op gestrand was, ging qua vermogen prima, alleen als de loodzware koordjeslifter remde trok de Zzz zowat scheef.

De draagarm rubbers zijn net voor de vakantie vervangen en dat scheelt ook flink. Voel nog wel wat spoorvorming maar inmiddels wel door hoe ik daar doorheen stuur.

Op de terugreis hadden we zwaar noodweer, bijna handig want iedereen reed lekker 80 aan de rechterkant en dat scheurt dan op de linkerbaan lekker door. Nog nooit een auto gehad die zo plat tegen het asfalt aanblijft.

Eerste boete is ook binnen, 34 kilometer te hard. Ietsjes teveel gewend geloof ik. Maar ben er erg blij mee, iedere rit is een groot plezier want hij rijdt echt geniaal vind ik nu. Alleen is 10 uur op sportstoelen zitten wel een eh... beproeving waar je pijn in je billen van krijgt :blink:

Link naar reactie
Op de terugreis hadden we zwaar noodweer, bijna handig want iedereen reed lekker 80 aan de rechterkant en dat scheurt dan op de linkerbaan lekker door. Nog nooit een auto gehad die zo plat tegen het asfalt aanblijft.

Pas op... je zal niet de eerste zijn die verrast wordt in de regen. Er zijn hier en daar wat forummers die hierover kunnen meepraten.

Link naar reactie

Vooral bij hevige regen is de Z een tricky auto, dan rijd zelfs ik op de rechterbaan.... :fiew:

De auto wordt erg gevoelig voor aquaplaning en spoorvorming en kan dan vaak onvoorspelbaar reageren.

de zoon van Yangkie werd er akelig door verrast toen hij rechtuit op de A2 reed (reed niet te hard): zie hier en zo heb ik meerdere verhalen gehoord.

Link naar reactie
Gast Z3-Widebody

Wat ik trouwens ook een keer heb gehad (in het begin bij regen) is dat ik bij een klaverblad, die naar beneden liep.. opeens de achterkant licht uitbrak, waardoor ik bijna rechts de berm/het gras in schoot... :blink: Moest van het gas en tegen sturen.. en schrok me de P!

Met regen is het inderdaad heel anders rijden, daar ben ik in de eerste weken snel achter gekomen. :fiew:

Link naar reactie

Heftig, en als je naar beneden gaat is er toch weinig aquaplanning lijkt me. Gelukkig is het goed afgelopen!

Ik heb in Frankrijk gewoon 160 gereden, leek ook niet glad ofzo alleen reed iedereen voor het zicht zeker wel langzamer met die stortregens. Ook gewoon hellingen op en af van 6/8%. :blink: Wel goede ZOAB moet ik zeggen.

Had ook een beetje haast om uit de onweer te komen, had zoiets van... word je geen tosti met een linnen kapje bij inslag?? :fiew: Maar ga het zeker niet meer doen. Bedankt voor de waarschuwingen!

Link naar reactie

Ken die verhalen wel ja. M'n schoonouders wonen 6 maanden per jaar in Frankrijk. Nog geen familielid wat ooit een boete gekregen heeft in ruim 10 jaar.

Flitspalen staan ruim een km van tevoren aangegeven middels een bord (en staan in Tomtom ook). En heb ze 1x gezien bij de tolweg, bij het afrekenen. Dus op de tolweg nooit veel te hard rijden als je op het traject niet stopt (om te tanken bijv.)

Moet wel nageven, laatste 400 km zijn relatief rustig (Vierzon richting Toulouse).

Maar we zien het wel wat er op de mat valt. :fiew: Boetes tot 50 km te hard zijn wel relatief goedkoop i.v.t. Nederland.

Link naar reactie

een tijdje geleden met een groep in Frankrijk geweest.

we zijn (bijna) allemaal geflitst,we wachten nu nog op de bekeuringen. :schater:

Link naar reactie

Waar ik nog steeds wel eens door verrast word is het bij vochtig weer bij kick-down doorslaan van de achterwielen bij >60km/u, ondanks het sperdiff.; daarbij tegensturend voor de kwispelende achterkant [links-rechts=eenvoudig te corrigeren].

In het begin [bijna 6 jaar geleden] eens bij de S-bocht snelwegoprit bij Dieren met 140km/u in de uitgaande bocht heftig overstuur meegemaakt [ondanks asc+t ingeschakeld]; mijn wekelijkse 'spel' is [nog altijd] om daar bij de eerste brug/overgang enkele honderden meters verder de 200 bereikt te hebben en dat lukt me alleen door al in die s-bocht te planken.

Nu gebruik ik bij vochtig weer daarvoor de Hold-knop [van de aut.] voor iets meer controle.

Het comfort vind ik zeer goed voor een dergelijke sportieve, lage roadster; ik gebruik mijn ZZZ als dagelijks vervoermiddel vandaar dat een Lotus Elise destijds ook afviel [alleen het in- en uitstappen is daarin al een crime].

Ik rijd nog altijd met mijn Z3 omdat ik geen goede vervanger-roadster ben tegengekomen; de Z4 vind ik gewoon minder mooi, de Audi TT heeft een te korte neus, de SLK ..tja..die is als Brabus begeerlijk maar dan weer erg prijzig.

De nieuwe Opel GT vind ik wel leuk maar die is weer veel minder praktisch én niet verkrijgbaar met een 6 cyl. [=must].

De Brera Spider is prachtig maar heeft voorwielaandrijving; de Morgan Aero 8 helaas voor mij te duur...

Dus de perfect bij mij passende Z3 blijft!

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.