Ga naar inhoud

Je eerste rijervaringen met je eerste Z3


Jacq

Aanbevolen berichten

Om maar even een voorbeeld te geven tijdens ons laatste Munchen evenement reed ik met 240+ achter een Bently sport, de man gaat uiteindelijk naar rechts ik passeer en zie dat ie gewoon een appel zit te eten ...... tsja dat gaat dus in een Mcoupe NIET mijn dikbillige deugniet gaat dan echt als een aangeschoten hert over de weg. :newblush:
Koop dan ook een Z4, kan je rustig met 240 een cappuchino drinken :hypocritesmiley::thumbup:
Link naar reactie
  • Reacties 73
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Wat ook wil helpen is eens een rijvaardigheidstraining (Prodrive) of drif & dwars training (ook Prodrive) te volgen. De eerste met name gericht op het vermijden en corrigeren van slip/drift (=ongewenste situatie), de tweede met name gericht op het in de slip/drift brengen en houden van de auto. Vooral die laatste training vond ik errug verslavend. ;-)

Zeker aan te bevelen, rijvaardigheids training om te beginnen.

Eens op een verlaten parking wat uitproberen als het geregend heeft, is uiteraard een goedkoper alternatief. In cirkeltjes of in een acht rijden, dan begin je snel te voelen hoe en wanneer de Z uitbreekt.

Wel opletten met evt. obstakels... Je zou de eerste niet zijn die in al zijn enthousiasme een hoop winkelwagentjes ramt, of een verlichtingspaal...

Link naar reactie

Het valt me eerlijk gezegd wel mee, die prijs. Voor zo'n hele dag best goed te doen.

Je kunt het bij de KNAC of ANWB ook doen maar dat is niet met je eigen auto. Heb ooit met m'n rijlessen ook paar uur sliples gedaan. Maarja niet met achterwielaandrijving.

Anyway, bedankt voor de tip, ik heb me ingeschreven voor 2 juli voor de rijvaardigheidstraining. Die drift & dwars lijkt me leuk om daarna nog eens te doen.

Link naar reactie

Leuke actie. Ik lees op de website van de KNAC

Hoe werkt het?

- U volgt de training in auto's van de ANWB

- Maximaal 4 personen in een auto rouleren van bestuurdersplaats

- Vakbekwame instructeurs begeleiden u tijdens uw oefeningen

- Deelname 12 personen per instructeur (maximaal 48 deelnemers per dag)

- Tijden: 08.45 - 16.30

Misschien is het anders als je dat in groepsverband organiseert.

Heb de 2 wel even vergeleken, wat mij ook aansprak bij Prodrive is dat er maximaal 8 personen per instructeur toebedeeld worden.

Toch weer kleinere groepen dan.

En tis eveneens in Lelystad, zal wel hetzelfde terrein zijn dan.

Link naar reactie
de gevoeligheid voor spoorvorming maakt hem best zwaar in de hand zeg maar.
Wat ik graag wil weten, hoe hou je hem recht bij sporen, wat kan er mis bij normaal gedrag, waar moet ik rekening mee houden en lijkt de auto soms instabieler dan die werkelijk is?

Ik Zou toch eens langs Ruudje gaan voor een dubbelcheck.

Dat ding moet Zo strak op de weg liggen dat je er een brede grijns van krijgt, spoorvorming heeft een oorZaak, als je dat op verschillende wegen ervaart tenminste.

Zeker als je schrijft over instabiliteit.

Bij normaal gebruik gaat er natuurlijk niet vlug iets mis, ik ga er vanuit dat je bang bent voor de achterwielaandrijving.

Het is al geZegd dat je de tijd moet nemen om de auto te leren kennen, dat is het beste wat je kunt doen.

Het gevaar ligt er in het feit dat die achterwielaandrijving 231 PeeKaa moet omZetten op het asfalt, da's behoorlijk veel.

Vooral bij nat wegdek moet je in de bochten juist héél voorZichtig Zijn, Zeker nu je nog maar net de Z3 hebt.

Buiten te veel gas geven kun je de auto ook 'verlieZen' als je te snel terugschakelt in een bocht bij nat wegdek, maar dat gebeurt minder snel dan teveel gas.

Ik snap die stoere praat over donuts en driften niet, alsof jij daarmee moet beginnen... :hypocritesmiley:

Link naar reactie
Je kunt het bij de KNAC of ANWB ook doen maar dat is niet met je eigen auto.

heeft IMHO alleen echt zin met eigen auto (de ZZZ dus..), of vergelijkbaar (achterwielaandrijving, veel vermogen). Leuk om een Golf V te sturen maar simpelweg onvergelijkbaar met wat je nu met je ZZZ ervaart en beoogt beter onder controle te krijgen.

@ Navigator.. dat waren inderdaad prima forumdagen! :hypocritesmiley:

Link naar reactie

Jacq, ik rij inmiddels 4 jaar in een ZZZ waarvan de laatste 2 jaar in een 1.9 uit 2002. Ik vind de ZZZ roadster echt een fantastische auto vooral om het open rijden. Ook een 1.9 met ingeschakelde DSC heb ik bij nat wegdek tegen de vangrail gezet <_< en dat koste dus een voorbumper, het blijft dus oppassen ook al heb je meer ervaring met achterwiel aandrijving, daar rij ik inmiddels al 10 jaar mee. Het enige irritante aan de ZZZ vind ik de spoorgedrag dat geeft de auto een zenuwachtig rijgedrag, ook met verlaging en M blokken aan de draagarm is dat niet verbeterd. Vorigjaar heb ik een slipcurses gedaan bij Slotemaker maar ja ook daar met voorwiel aandrijvers waar de achterwiel aandrijving wordt nageboodst met de handrem, eigenlijk niks dus. 4 juli a.s. ga een dagje rijtraining doen :unsure: geoorganiseerd door BMW dus met achterwiel aandrijving :m: ik denk in de 1 serie.

Veel plezier met je ZZZ

Link naar reactie

@ Zedri,

Hij spoort niet altijd maar bijvoorbeeld wel als ik de snelweg op ga hier. I.c.m. het vaart maken is dat best lastig vind ik.

En dan is het ff zwaar sturen omdat ie voor het gevoel instabiel is, maar feitelijk zal het dan nog wel loslopen.

Voor de rest rijdt ie keurig netjes op vlak wegdek. Is ook al doorgemeten 2 weken geleden net voor de aankoop, alles was goed.

Maak me inderdaad vooral zorgen om de achterwielaandrijving. Heb best veel rij-ervaring in veel auto's. En juist daarom misschien voel je je onzekerder als een auto zo anders aanvoelt.

Ben normaliter iemand die gemakkelijk in een vreemde auto wegrijdt.

Zorgen is misschien een groot woord. Maar wil wel erg goed weten wat ik kan verwachten, waar ik op moet letten etc.

Bedankt voor je adviezen! Ik ga in ieder geval 2 juli naar de rijvaardigheidstraining. En voor de rest ga ik gewoon geduld ermee hebben.

Beter goed geoefend dan haastig geprakt zal ik maar zeggen :m: Driften en donuts bewaar ik wel om te vieren dat ik hem 25 jaar heb haha.

@ Bazzz

Balen van die vangrail. En dan heb je genoeg ervaring zou je zo zeggen. Maar mis kan het ook wel met iedere auto, misschien nog net even een plek waar olie gelekt heeft daar op de weg.

Dat omschrijf je goed, dat zenuwachtige wat spoorvorming em geeft. Exact wat ik bedoel.

Voor de rest rijdt ie prachtig, vorige week 190 km naar huis gereden, hele relaxte rit.

Lekker suf om "achterwiel aandrijving met de handrem" te simuleren. Dat gaat echt nergens over.

Ik heb met een gewone auto ook wel veel geslipt, mooi om met veel sneeuw naar een parkeerplaats te gaan en goede oefening.

Maar dat soort ervaring heb ik nu weinig meer aan in deze auto.

Klinkt gaaf, die rijtraining bij BMW. Vergeet je geen foto's te maken? <_<

Link naar reactie

Mijn eerste ervaring. Als een dweil over de weg afvragend wat iemand in godsnaam met een :m: moet en hoe ik zo snel mogelijk weer van het appartaat af kon komen <_< Tot dat die verlaagt was en een stabilisator stang had voor mij het leukste speelgoed wat ik tot dan toe heb gehad. Gelukkig heb ik nog niet zoveel auto's gehad ...

Link naar reactie
Mijn eerste ervaring. Als een dweil over de weg afvragend wat iemand in godsnaam met een :) moet en hoe ik zo snel mogelijk weer van het appartaat af kon komen <_< Tot dat die verlaagt was en een stabilisator stang had voor mij het leukste speelgoed wat ik tot dan toe heb gehad. Gelukkig heb ik nog niet zoveel auto's gehad ...

idem.......... :m:

Link naar reactie

Haha! Geweldige reactie <_<

Gelukkig is het goed gekomen!

Denk dat veel mensen achter mijn bump ook wel denken, mens waarom een 3 liter als je zo comateus kart.

Sommigen kleven wel behoorlijk á la Schiet nou ooohoooop!!!

Link naar reactie

My 2 cents:

ik ben van een MR2 (ja, zo'n tupperware wagen) overgestapt op de Z3 2.8. De 0-100 km/h tijden vergelijkbaar, maar de wegligging zeker niet! De Z3 vond ik maar zwabberig en bij snelheden boven de 220 gewoon eng, dat had ik bij de MR2 niet. De middenmotor met achterwielaandrijving kreeg je gewoon bijna niet om. Daar staat tegenover: als hij gaat, krijg je 'm ook niet meer stop ;-)

De Z is vele malen comfortabeler geveerd en heerlijk om mee te cruisen, ook op hoge snelheden. Voor het echte "sport" werk gaf ik tot voor kort de voorkeur aan de MR2.

tegenwoordig rijd ik weer met de motor voorin en een voorwielaandrijver. Laat dit nu wel DE benchmark zijn voor alle voorwielaandrijvers. OK, een Lotus van 1.060 kg is niet bepaald licht, en een 167 PK motor geen bruut. Toch gaat deze setup strakker door de bocht dan de Z3 en ook de MR2.

De Z was mijn eerste cabrio. Inderdaad, veel meer flex in de body en rammeltjes en piepjes... Maar wat een genot om met de Z open te touren.

Nu valt me op dat de lotus een grote oppervlakte heeft dat "open" is, maar dankzij een lelijke joekel van een winsdscherm zit ik (nog) beter uit de wind dan de Z. De MR2 (SW20, dus T-Bar) was belabberd open. Zelfs zo belabberd dat ik een mini aftermarket carbon winddeflector heb bedacht als oplossing. geloof me, in de Z ben je stukken beter af.

De Z is de enige wagen die me wist te verassen met onverwachtse uitbreekacties. Ik vind dat weer minder comfortabel, maar da's een kwestie of het je ligt. Mij dus niet :-)

En dan de afwerking... Duitse degelijkheid en doorontwerpen rulez! Zeker bij de kapconstructie. Ook zit de lotus vol met kieren die er niet horen, en als je erin hebt gereden kun je bij geen enkele Z3 spreken over rammeltjes hoor. Aan de lotusklappert alles!

Nu zit ik dus in een incontinente engelse bak, terwijl de Z zelfs bij de grootste slagregens geen druppeltje doorliet. Ik heb nu een handdoek in de wagen liggen (niet in de ring :-) en ben zo blij als een kind!

Cheers,

Henk-Jan

Link naar reactie

De eerste keer, dat is alweer 9 jaar geleden. Eens kijken wat ik er nog van weet.

De Z3 was mijn tweede keuze, want eigenlijk had ik mijn zinnen gezet op een Mazda MX-5 met zijn glazen achterruit. Maar door mijn lange bovenlijf zat ik met mijn voorhoofd in de wind... in de Z3 had ik dit niet, en ook de iets grotere binnenruimte was lekker meegenomen.

Hoewel ik overgestapt was van een Citroën Evasion (voorwielaandrijver) had ik helemaal geen moeite met de wegligging, die vind ik zonder meer uitstekend; ook in snel genomen bochten plakt de auto aan de weg (waarbij ik moet vertellen dat echt hoge snelheden aan mij niet besteed zijn - wegens de iets tè talrijk aanwezige "struikrovers" (aka fotografen-in-uniform) is dit voor mij een te kostbare hobby.

Rammeltjes en piepjes, die heb ik niet; wel een onprettig windgesuis bij rijden met gesloten kap (gebrekkige aansluiting zijraam-kap).

Ander probleem bij gesloten kap is de dode hoek; als beginner moet je daar echt wel op letten. Evenals op de zijspiegels, die beter iets meer naar voren hadden gestaan (maar dan was de auto minder mooi geweest). Voor de rest is het heel prettig rijden met de Z3, je bent hem zo gewend. Jammer dat de betrouwbaarheid van de mechaniek geen gelijke tred houdt met het rijplezier, maar dat is een ander verhaal.

Link naar reactie

@ HJ2: Denk ook niet dat je de Lotus uit gemakzucht en comfort koopt! Vind het wel een waanzinnig brute bimm.

En kan echt glimlachend verhalen zoals de jouwe lezen, incontinente bak en er toch zo van genieten. Duitsers kunnen dan haast liefkozend zeggen over een dergelijke auto: Liebhaberauto

Je mooie windnet was gisteren bijna verdwenen :thumbup: Ik scheurde beetje overmoedig de snelweg op en de persenning zat er niet op, dan weet je gelijk waar die klikkers goed voor zijn hahaha.

Inmiddels besteld bij BMW. Ik heb teveel hobbies om vliegeren er nog bij te willen nemen.

@ Cabrio : Dan ben je wel Diehard van het eerste uur haast zeg. Enne... heb je vast geen spijt van, geen MX-5. Vind dat echt een smaak-nog-kraakbak.

De mijne rammelt en piept ook niet echt, maar qua vering voel je echt alles.

Inmiddels begin ik een beetje te wennen, heb ik door dat als ik in een spoor raak, dat het wel ff gek voelt maar dat de auto niet als een kangeroe ervan de berm in springt.

Vind em trouwens met 120 minderf rijden, dan harder. Op hogere snelheden wordt het een echt zuignap met het asfalt. En maf genoeg ook minder wind.

Ook een petje op scheelt enorm, kreeg er met een winderig dagje toch wel beetje koppijn van (tuurlijk, ben een vrouw).

Laat er binnenkort stabilisatiestang inzetten, dat schijnt ook nog iets te schelen.

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Hoi Jacq,

Ik heb 'm nu bijna een week en en ben de boel voorzichtig aan uit proberen.

Qua acceleratie ben ik wel wat gewend met m'n Kawa zrx1200s... Dat is niet vergelijkbaar (0-100 in krap 3 seconden) alhoewel het geluid van de 6 met openkap een hele andere dimensie eraan toevoegd.

Qua bochtenwerk kom ik erachter dat de ZZZ stevig in het juiste spoor blijft, mits er niet al te veel

bulten in de weg zitten die deining veroorzaken. Dan wordt het tricky...voor mijn gevoel.

Uiteraard heb ik nog niet veel ervaring met de ZZZ, maar dat hoop ik in de komende maanden goed te maken..

Link naar reactie

Hai Big Z, ik zit ook nog in m'n kennismakingsweken hoor maar begin er dikke lol in te krijgen. Wellicht scheelt het als je een motor gewend bent, ik vond vooral met de kap open toch heel vreemd, de vrachtwagen die je passeert klinkt alsof tie op je schoot wil klimmen. :rolleyes:

Afgelopen woensdag heb ik een rijvaardigheids- en sliptraining via Prodrive gedaan. Dat was een goede tip van MarkS.

De dag was niet alleen leuk, maar ook echt veel opgestoken. Had ik eerst het idee dat ik de Z niet geheel onder controle had, nu vind ik het een auto die juist heel strak reageert als je de feeling er een beetje mee krijgt.

3 sec met je motor van 0 naar 100??? Rij je dan nog op 2 wielen weg? <_<

Heel veel geluk met je Z! En het wennen komt vast helemaal goed als motorrijder!

Link naar reactie

Hoi Jacq,

Ongetwijfeld is mijn motorervaring een "headstart" als het om open rijden gaat.

Wat een extra dimensie toevoegd is dat ik nu vrij in de open lucht zit zonder al

dat gedoe vooraf met leren combi-pak aan, helm op etc.... (ik rij altijd motor fullprotected!! ook met >30 graden celsius....)

In de ZZZ voel ik me nog vrijer omdat je puur natuur in de openlucht zit.

Mijn huidige beleving in de ZZZ geeft mij in dat opzicht voldoende kick om zonder veel tranen mijn ZRX vaarwel te zeggen.

Wat mij betreft komt er geen tweewieler meer (wat met regelmaat een 1-wieler is...)

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.