Ga naar inhoud

Je eerste rijervaringen met je eerste Z3


Jacq

Aanbevolen berichten

Ik ben benieuwd hoe jullie je eerste weken ervaren hebben met je Z3. Vooral qua rijgedrag.

Deze vraag is niet bedoeld hoe hard je kan, ging kon, maar meer hoe je de achterwielaandrijving ervaarde, de stugge vering, het open rijden en met kap etc.

Wat viel je op. Waar had je moeite mee? Wat vond je gelijk een zege?

Ik moet zeggen dat ik het best lastig vind in het begin. De auto rijdt naar behoren maar voor m'n gevoel heb ik hem voorlopig nog niet optimaal onder controle.

Het is geen auto waar je instapt en zonder problemen de performance even flink kan uittesten vind ik.

Vooral de stugge vering en de gevoeligheid voor spoorvorming maakt hem best zwaar in de hand zeg maar. En qua vermogen vind ik het nog best eng dat als je hem even flink intrapt, dat er wat de auto betreft geen eind aan de drift om vooruit te gaan lijkt te komen.

Ook het open rijden is best wennen, nog moeilijker vind ik het rijden met kap. Ik geloof dat de dooie hoek wel meevalt maar voor m'n gevoel istie enorm.

Ik vind het wel mooi op een recht stukje vlak weg, als je hem dan even intrapt dat ie zo'n mooi diep geluid maakt. En hij ligt verder wel erg recht netjes op de weg.

Pluspunt, je kan er ook best heel rustig mee rijden.

Hoe hebben jullie dat ooit ervaren?

Link naar reactie
  • Reacties 73
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Het enige wat ik nog weet van het begin is het moment dat ik de Z ging ophalen in Apeldoorn.

Hop snelweg op en gassen... zit er iemand links die 100 rijdt :thumbup: . Na verloop gaat die persoon naar rechts dus ik trap het gas in. En, zoals gewend met de Opel Corsa... tot op de bodem, anders kom ik niet vooruit... :schater: binnen een par tellen rij ik 160 en ik had het niet eens gevoelt...Frank reed achter mij in de Skoda en vroeg zich af wat zijn meissie (wat zich altijd netjes aan de snelheid hield) ineens deed...

O, en op een gegeven moment beetje gas bijgeven bij het verlaten van een rotonde... maar daar lag zand... dat was best ff eng want hij brak flink uit... Da's wel ff anders inderdaad met achterwielaandrijving. De stugge vering vind ik zelf heerlijk, dat hat de Corsa ook en dat vond ik veel fijner rijden dan een zachte vering, veel meer één met de auto ofzo....

En kappie open... daarom heb ik een Z... na een proefrit in een Daihatsu Copen was ik volledig verslaagd aan de open kap en nog steeds. Dus zolang het droog is (of heel licht regent), kappie open :rolleyes: .

Zelf ben ik wel altijd iemand geweest die het heerlijk vind om flink hard op te trekken, als een speer vooruit te schieten (lang leve de achtbaan <_<), dus dat vermogen vind ik alleen maar geweldig...

Link naar reactie
Ik ben benieuwd hoe jullie je eerste weken ervaren hebben met je Z3. Vooral qua rijgedrag.

Deze vraag is niet bedoeld hoe hard je kan, ging kon, maar meer hoe je de achterwielaandrijving ervaarde, de stugge vering, het open rijden en met kap etc.

Wat viel je op. Waar had je moeite mee? Wat vond je gelijk een zege?

De ervaring met m'n eerst zzz was zeer positief. Ik reed al een tijdje BMW dus de achterwielaandrijving was bekend. De stugge vering en de spoorgevoeligheid is me toen niet opgevallen. Het was een 1.8 (115pk) met 16" velgen (origineel). Ik merkte wel dat de performance afname en de spoorgevoeligheid toenam na het monteren van 18" velgen. Wat ik ook merkte was meer gepiep en gekraak van interieurdelen, dan in een sedan. Ook was het 'smooth' rijden verdwenen in de z3. Ik had het idee dat ik in een cart zat.

Ik moet zeggen dat ik het best lastig vind in het begin. De auto rijdt naar behoren maar voor m'n gevoel heb ik hem voorlopig nog niet optimaal onder controle.

Het is geen auto waar je instapt en zonder problemen de performance even flink kan uittesten vind ik.

Vooral de stugge vering en de gevoeligheid voor spoorvorming maakt hem best zwaar in de hand zeg maar. En qua vermogen vind ik het nog best eng dat als je hem even flink intrapt, dat er wat de auto betreft geen eind aan de drift om vooruit te gaan lijkt te komen.

Dat is niet gek, het is een auto met 231 PK's! Ik moest daar wel aan wennen, die overstap van 1.8 naar 3.0i. Maar heb het nu behoorlijk onder de knie dat rijden met zoveel power. Het mooie van een automaat is dat je het gaspedaal gewoon ingedrukt houdt en dat de zzz zelf uitzoekt waar 'het einde van de drift' is. Ideaal! Maar ik gooi 'm af en toe in 'steptronic' stand en dan is het wel weer even wennen en goed concentreren (met name omdat de steptronic bak in m'n sedan net andersom werkt, in de z3 is een versnelling omhoog naar voren schakelen en in de sedan naar achter :birthday: )

Ook het open rijden is best wennen, nog moeilijker vind ik het rijden met kap. Ik geloof dat de dooie hoek wel meevalt maar voor m'n gevoel istie enorm.

Is ook zo, je moet altijd even (extra) goed kijken. Maar is vooral een kwestie van wennen. Daarom zoveel mogelijk open rijden :)

Ik vind het wel mooi op een recht stukje vlak weg, als je hem dan even intrapt dat ie zo'n mooi diep geluid maakt.

Moet je een keer in een tunnel doen en dan met de kap open... :groupwave:

Link naar reactie

Echt wennen is het vermogen.

Je trapt het pedaal zoals bij andere auto's gewoon in.

Spuit ie als een gek naar voren.

Het stugge vering gevoel heb ik niet.

Mijn civic is stugger geveerd dan mijn BMW ZZZ.

Sturen gaat ook veeeeeeel zwaarder dan mijn civic.

Maar met dit vermogen is dit ook beter.

Link naar reactie

Dat heb ik wel een beetje ontdekt al ja, als je intrapt om bijvoorbeeld de snelweg op te rijden dat je dan zo veel harder rijdt dan 120, whoooops.

Al was m'n peug ook nog wel rap daarmee.

Ik heb weinig ervaring met achterwielaandrijving, het is wel een enorm verschil al kan ik die stuwende kracht in de rug wel waarderen.

Dat kartgevoel heb ik nu al een beetje hahaha. Voel me qua constructie overigens wel veilig in de auto.

De tunneltruuk hebben we al ontdekt, geweldig hahaha. Terugschakelen en vol gas erin. Gelukkig zijn tunnels altijd recht want voor de rest wil ik nog niet echt intrappen.

Het is wel verleidelijk soms maar zolang ik het gevoel niet heb de auto goed onder controle te hebben wil ik geen domme dingen doen. In de prak rijden is ook geen kunst dan.

Tja het word nog wel even wennen vrees ik. Met m'n Peug kon ik lezen en schrijven, bijna de G-kracht in een scherpe bocht opzoeken haha.

Maar daarvoor ook nog even een 1.6 gehad, dan is de auto zelf al aardig gewend.

Een automaat had nu best even makkelijk geweest, aangezien ik graag het stuur in handen hou.

Ook lastig Andriol, dat je steptronic dan net andersom werkt.

Link naar reactie

Maar, uhhhh.... :groupwave:

Een en ander heb je toch ook al wel gemerkt tijdens de proefritten?

Wij halen juist tijdens zo'n proefrit het onderste uit de kan, hard optrekken, ABS testen, beetje driften, kijken hoe snel zo'n auto uitbreekt, hoe hij stuurt/voelt/etc... Ff flink planken op de snelweg en haakse bochten proberen (niet op de snelweg uiteraard :birthday:).

Wij hebben toen de keus gemaakt voor een Z3. Een Mazda MX5 ligt veel strakker op de weg, een MR2 van Toyota is tupperware en de Z3 sprong er met stip bovenuit wat betreft styling... Dat ie net iets minder strak rijdt dan de MX5 hebben we op de koop toe genomen (gelukkig wel... :schater: , ander had ik nou in een MX5 gereden...).

Link naar reactie
Wij halen juist tijdens zo'n proefrit het onderste uit de kan, hard optrekken, ABS testen, beetje driften, kijken hoe snel zo'n auto uitbreekt, hoe hij stuurt/voelt/etc... Ff flink planken op de snelweg en haakse bochten proberen (niet op de snelweg uiteraard :wave:).
Wat goed van jou, een auto die je niet kent. Nog de DSC uitgeschakeld voor wat donuts?
Link naar reactie
Wij halen juist tijdens zo'n proefrit het onderste uit de kan, hard optrekken, ABS testen, beetje driften, kijken hoe snel zo'n auto uitbreekt, hoe hij stuurt/voelt/etc... Ff flink planken op de snelweg en haakse bochten proberen (niet op de snelweg uiteraard ;)).

alléén tijdens de proefrit? Dat doet Frank toch altijd....? :wave:

Link naar reactie
alleen tijdens de proefrit? Dat doet Frank toch altijd....? ;)

Tijdens de proefrit ook :wave: .

Sorry Jacq, ben minder stoer dan dat ik lijk... Alhoewel, deed het wel een keer per ongeluk bij de proefrit met m'n huidige Z3, net iets teveel gas terwijl m'n stuur niet recht stond... vond het helemaal geweldig (Frank wat minder want die had hier niet verwacht van mij :thumbup:).

Link naar reactie
Het mooie van een automaat is dat je het gaspedaal gewoon ingedrukt houdt en dat de zzz zelf uitzoekt waar 'het einde van de drift' is. Ideaal!

:schater: :schater: :schater: Even een borreltje erbij pakken... :wave:

Link naar reactie

Gaat dat zo makkelijk dan? Dacht dat je met traction enzo weinig uit kon halen.

We hadden trouwens met de proefrit zwaar regen. Dan is die kap een eerste keer al een beproeving op een drukke snelweg.

Maar hij reed verder wel goed. Remmen enzo hebben we niet getest, das met de keuring al allemaal in orde gebleken (vrijwel nieuwe schijven enzo).

Qua intrappen test ik nooit zoveel met een nieuwe auto, onbekende wagen, andermans auto, dan ben ik altijd wel voorzichtig.

Vroegâh hield ik wel van planken, maarja ben nou 35, wordt toch een beetje ouwe muts geloof ik hahaha.

Link naar reactie

Hoi,

ik heb nog maar sinds 7 juni (mijn verjaardag) mijn Z3, kadootje aan mezelf :wave:. En sinds de eerste dag vond ik het super om te rijden dat ik er elke dag in wil rijden voor de fun, gewoon cruisen. Ik kom van een Clio 1.2 van 1996 ;) Heb nu een Z3 1998 1.8 Dakar Yellow, Individual. Ik ga binnekort wel wat foto's erop zetten.

Ik hou van het scherp draaien tov mn clio, daar moest ik soms serieus gas van terug nemen om in een bocht te gaan op de snelweg, nu blijft die lekker liggen. Met de kap open rijden vind ik zalig, vooral de blikken van de mensen die aan het praten zijn en dan even 5 seconden nemen om hun gezicht te draaien :thumbup: Het valt ook op met die kleur é. Binnekort windscherm wel laten zetten, want m'n vriendin haar haar waait in de tegengstelde richting en met een Remus uitlaat maakt die een mooie diepe sound in lage toeren en optrekken.

Ik heb nog geen schrik gehad om een 360° te doen, maar ik hou het rustig op nat wegdek en de achterwielaandrijving vind ik aangenaam.

Ivm spoorvorming is het inderdaad niet echt aangeraden op steeds op de rechterrijstrook te blijven rijden, met brede banden zwiep je er snel in en uit.

Link naar reactie
Vroegâh hield ik wel van planken, maarja ben nou 35, wordt toch een beetje ouwe muts geloof ik hahaha.

ouwe muts? Andriol had je nog zo geadviseerd om ook een automaat te nemen! :wave:

35.... Hey! Ik ben ook 35, voel me helemaal niet oud!! ;)

Link naar reactie

Tja het overstuur en onderstuur verschil, als je het niet kent of verwacht kan de Z je behoorlijk laten schrikken :wave:

Veelal zijn mensen voorwiel aangedreven auto's gewend die toch wel wat moderner zijn dan de Z met zijn verouderde achteras.......

Link naar reactie
ouwe muts? Andriol had je nog zo geadviseerd om ook een automaat te nemen! :wave:

35.... Hey! Ik ben ook 35, voel me helemaal niet oud!! ;)

Ik rij me dood in een automaat, dat weet ik gewoon. Ram op de rem dan alsof het de koppeling is. En heb nog een gewone auto he, schakelbak.

Is echt geen goed idee.

Ik stap zo in de Python hoor, maar om nou te zeggen... jemig wat cool. Die fase ben ik wel voorbij.

Om dan paar uur in de rij te gaan staan voor die halve minuut dat je daar doorheen jast.

Heb toen ik jonger was ook wel met 260 door Duitsland geknalt. En geen korte stukjes ofzo, gewoon van Stuttgart naar Barca vol gas.

Nu hoeft dat niet zo nodig meer.

@ ChrisXL: Dat is best lastig ja. Zeker als je er met je verstand teveel bij stil staat haha.

Link naar reactie

De achterwielaandrijving ervaar ik als uiterst prettig.

Doorslaande voorwielen, naar trekken aan het stuur bij optrekken en insturen en onderstuur vind ik nu eenmaal heel naar. ;)

Zelf reed ik al langer BMW, nu mijn 2e 5 serie. Erg gerieflijk! En net zoveel pk's als de zzz met een soepelere motor. Perfecte rij machine.

Ook hebben we een voorwielaangedreven volvo v70 'verhuiswagen' voor de vakantie ed. Niets mis mee, maar op nat wegdek snel optrekken voelt vreselijk :wave: .

De ZZZ echter brengt bij het rijden steeds een dikke grijns :thumbup: op mijn gezicht. Gek eigenlijk. Het comfort is stukken minder dan in de 5. Als de kap dicht is stoot je bij het uitstappen makkelijk je hoofd. Je zit bijkans op het wegdek. Maar het stuurgenot! De perfecte respons in je stuur. De stuurbekrachtiging is eenmaal op snelheid vrijwel weg. Je rijdt in een kart! Het chassis is zo goed dat die 190pk van die 2.8 eigenlijk nog te weinig is.

Wennen is het trekken van die brede banden voor. Het concept van een roadster breng nu eenmaal minder stijfheid met zich mee. Dat is even wennen. Of een strip tussen de veerpoten laten zetten.

Het moment van het uitrijden van een bocht is iedere keer een feestje. Helemaal als je de kont even laat doorzwaaien (feestknopje middenconsole indrukken zodat het feestlampje voor je neus gaat branden).

En op de snelweg is het weg accelereren steeds weer lachen. Helemaal als je die bult van de motorkap dan omhoog ziet komen.

In mijn 5 gaat dat allemaal als vanzelf en blijft het reuze stil. Ook heel leuk, maar geen feest.

En dan open rijden. Is weer een genot op zich. De wind door de nog aanwezige haren.

Nadelen: de zzz nodigt uit tot het tegendeel van het 'nieuwe rijden', de zzz nodigt ook uit tot volledig overbodige kilometers en zinloze omwegen via smalle landweggetjes. Talloze vrienden komen ineens op bezoek en willen jouw benzine verstoken. Of zijn dat allemaal voordelen?

Link naar reactie

Mooie verhalen allemaal, echt waar maar qua info: Hoe ga je als beginnend rijder verstandig om met de rij-eigenschappen van een Z3, daar ben ik nog weinig wijzer van geworden.

Weet inmiddels hoe je drift, hoe je de DSC uitzet (of de feestverlichting aan, hoe je het noemen wilt), en hoe je donuts draait.

Mooi meegenomen, maar tussen moeite hebben je auto recht te houden bij spoorvorming, normaal door een bocht gaan bij alle omstandigheden en een serie donuts draaien... volgens mij is daar nog een fase.

Wat ik graag wil weten, hoe hou je hem recht bij sporen, wat kan er mis bij normaal gedrag, waar moet ik rekening mee houden en lijkt de auto soms instabieler dan die werkelijk is?

De beginnersproblemen en eerste rij-ervaringen / strubbelingen.

Link naar reactie

Ik wil niet Botty doen, maar wat verwacht je precies voor een antwoord? :fiew:

Zoals met iedere auto moet je er gewoon even aan wennen, de auto uitproberen of neem desnoods een slipcursus. Je gaat 'm snel genoeg aanvoelen....

Link naar reactie
Ik wil niet Botty doen
Maik, de subtieliteitsprijs van de dag, in de categorie super/sub script!! :fiew:
Link naar reactie

Brede banden en 17 inch hebben ook hun nadeel

Ik heb de originele 225 x 16inch wielen er nog onder

Geen centje last met spoorvorming.

Heerlijk weggedrag en lekker driften en donuts (op zijn tijd)

@ jacq

Pas op met de DSC . Ook als deze "in" staat kan de Z een uitstap maken.

Deze is nl lekker afgesteld >> of te wel "laat ook wat wielslip " toe .

Moet je maar eens proberen op een grote parkeerplaats

Gewoon een 20km rijden + insturen en vol gas > voel je dat er toch wat gebeurd.

Als je dit bij 50 of harder doet , wordt het effect versterkt en maakt de Z toch een stap opzij.

Als je bovenstaand doet met de DSC uit >> sta je direct achterste voren.

of als je tijdig tegenstuurd " enn mooie drift"

Link naar reactie
Ehh om maar even in te haken op wat Maik schrijft ... wat verwacht je als je om eerste rijervaringen vraagt?
Precies zoals je me quote, dat is m'n insteek. Fantastisch verhaal natuurlijk dat je 240 rijdt en het is niet dat het me niet interesseert. Vind zulke anekdotes absoluut de moeite waard. Maar dergelijke verhalen kan je hier genoeg lezen.

Mijn insteek: Als je begint met een Z3, hoe krijg je hem het beste onder de knie? Ik denk dat een wedstrijdje met appeletende Bentleyrijders dan niet zo verstandig is, als je net zo'n auto hebt.

Bedankt Z3 3.0! Zulke tips kan ik echt wat mee, dan ga ik gewoon eens oefenen met hetgeen wat je zegt.

Zulke dingen vind ik goed om te weten. Vind het ook geen ramp dat ie uit kan schieten, alleen als je weet hoe zo'n wagen reageert dan kun je er beter rekening mee houden.

Link naar reactie

Heeft zo'n 3.0 dan al het (moderne) DSC systeem?

Ik weet dat onze 2.8 ASC erop heeft zitten maar dat kun je dus echt niet vergelijken met DSC op moderne BMW's (zoals de huidige 3-serie die ik dagelijks rij). Het enige dat ASC doet is zodra één van de sensoren wielslip detecteert (te veel gas) dat hij het vermogen terugneemt. Hij remt dus niet de wielen af! Daarbij krijg ik mijn 3-serie, ook met DSC aan, met genoeg snelheid en gladde ondergrond ook echt wel om. Gewoon een kwestie van snelheid x massa. Daar helpt geen tractiecontrolesysteem iets aan.

Mijn ervaring is dat hoe breder, lager de banden, hoe strakker (sportiever) het onderstel, hoe verder weg het grensbereik ligt en hoe smaller het grensbereik is. Met andere woorden, het duurt langer voordat je de grens van grip/wegligging/uitbreken hebt bereikt maar als je hem hebt bereikt is er ook bijna geen marge meer voor correctie. Dus om te leren maar het beste bij het standaard onderstel en "normale" breedtje/hoogte banden houden.

Wat ook wil helpen is eens een rijvaardigheidstraining (Prodrive) of drif & dwars training (ook Prodrive) te volgen. De eerste met name gericht op het vermijden en corrigeren van slip/drift (=ongewenste situatie), de tweede met name gericht op het in de slip/drift brengen en houden van de auto. Vooral die laatste training vond ik errug verslavend. ;-)

Ik rij nu zo'n 6 jaar achterwiel aangedreven auto's. De laatste 2,5 jaar zelfs uitsluitend achterwielaangedreven. Ik moet zeggen dat ik niet anders meer wil. Vandaag een audi A4 (vorig model) quattro gereden en dat vond ik al weer te veel als op "rails" rijden. De scheiding sturen/voorwielen en aandrijving/achterwielen geeft (zeker bij BMW) een zeer neutraal, sportief en zeker rijgedrag. Daarbij kun je de auto met het gas ook echt in een bocht zetten. Dat hoeft allemaal, zeker op de openbare weg, helemaal niet zo hard te gaan.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.