Ga naar inhoud

BPM en wegenbelasting


IvoZ3

Aanbevolen berichten

Zojuist in de RTL nieuwsuitzending: in 2018 is de BPM en de wegenbelasting passé.

AMSTERDAM - De aanschafbelasting voor auto's (bpm) wordt de komende jaren verlaagd en omgevormd tot een heffing die afhankelijk is van de uitstoot van CO2. In 2016 wordt gekeken of de laatste 25% van de bpm ook kan worden afgeschaft, zodat die in 2018 eventueel helemaal verdwenen is. (telegraaf)

Maar is dit wel zo aantrekkelijk? Dan hebben we de kilometerheffing m.a.w. wie veel rijdt betaald het meest. Mee eens of niet??

Wat doen ze met de CO2 uitstoot van onze ZZZ(Z)?

Link naar reactie
  • Reacties 23
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Wie gaat dat allemaal betalen????? Nog meer ambtenaren, regels en controle........ :P

Waarom versleutelen ze die heffing niet gewoon in de brandstofprijs???? Wie veel rijdt of een zware auto heeft betaalt meer en de buitenlanders betalen ook gewoon mee..... <_<

DIT GEEFT EEN STUK MINDER ROMPSLOMP EN IS STUKKEN GOEDKOPER. Maar ja, puur psychologisch gezien moet de brandstofprijs nog verder omhoog. De politiek is gewoon bang voor weerstand.....

Link naar reactie

ben met je een dat het minder rompslomp betekent, maar extra accijns zorgt wel voor verdere prijsverschillen met de ons omringende landen. Geen pomphouder in de grensstreek die dat overleeft <_< ...

Link naar reactie

en intussen lekker de mrb verhogen, dus dat schiet weer op. ook de provincies mogen in de toekomst naar alternative bronnen zoeken, en aangezien zij zon 60% van de mrb (opcenten) vangen, 'houd ik mijn hart vast

Link naar reactie

Met mijn scala aan wensen heb ik Dé Z dan net gevonden denk ik.

Maar voor een roadster lijkt het me wel gunstig, daar rijden de meeste mensen geen dagelijks woon/werkverkeer mee.

Overigens wordt de BPM momenteel al verlaagd. Stapsgewijs naar 25% in 2010. Maar ach, of je nou in de lengte of de breedte geplukt wordt. Kaal worden zal je als het aan de overheid ligt.

Link naar reactie

Als het puur over "aanschafbelastingen" en "wegenbelasting" gaat, is het allemaal okay. Dan betaal je alleen als je met de auto rijdt. Dan is het opeens veel interessanter om een (aantal) auto('s) "voor erbij" te hebben. Je betaald er dan alleen maar in als je er in rijdt. Maar onder de streep zal het niet goedkoper gaan worden.

Overigens stond in een artikel in Autoweek dat de overheid het gemis aan inkomsten vanwege wegvallen van wegenbelasting (vooral het provinciale deel) niet mocht vervangen door een andere "mobiliteit-gerelateerde" belasting. Ik ben benieuwd.

Lijkt me zowiezo erg lang, tien jaar. Dat zijn (minimaal) drie kabinetten. Of deze plannen zo lang stand houden. Eigenlijk zouden ze het net zo moeten doen als in Duitsland met het "Einspasegesetz": verankeren in de grondwet. Het einspazegesetz zorgt ervoor dat je als particulier/bedrijf geld krijgt van het energiebedrijf als je met zonnecellen op je dak energie levert aan het energiebedrijf. Dat hebben ze opgenomen in de grondwet, dus kan niet meer sneuvelen bij een volgend kabinet. Dus investeren mensen ook in deze technologie. Maar dat zal wel niet kunnen in NL.

Link naar reactie

Tegen die tijd zal er wel parkeerbelasting zijn. of "uitslovertax" voor niet priusrijders

Link naar reactie

Niet zo boeiend, de dan aan te schaffen auto zal er per saldo heus niet goedkoper op worden.

De handel zal er snel genoeg op inspringen en de prijzen (ex tax) verhogen.

Er zal dan wel in navolging van de UK zoiets als congestion charge komen :kisstogether:

Hé, Leonard, we hadden het gisteren nog over je! Lang niet gezien!

Vroeg me ook af hoe het met Leonard was, al zo lang niet meer gezien!

Link naar reactie
  • 1 jaar later...

als ik het goed begrijp is de volgende stap van 40% BPM in 2009 naar 27.4% BPM in 2010. Da's een behoorlijke stap, die volgens mij in dit leuke jaar voor de autobranche een paar erg magere laatste maanden zal veroorzaken. Houden jullie de vervangingsplannen ook af tot volgend jaar?

Link naar reactie
Zojuist in de RTL nieuwsuitzending: in 2018 is de BPM en de wegenbelasting passé.

In 2018 is mijn QP 29 jaar oud. Dus dan ben ik al 4 jaar zonder wegenbelasting :rolleyes: .

Als je het snel uitrekent wordt je er toch dieptriest van: 25 jaar is 300 maanden à €40,--/mnd = €12.000,--

(die 40 middelde ik)

Wat doen ze met de CO2 uitstoot van onze ZZZ(Z)?

Oldtimerregeling? Of staat die ook op de helling?

Link naar reactie

Het wegenbelastingvrij-principe voor 25 jaar en oudere voertuigen wordt waarschijnlijk afgeschaft in 2012.

Dus auto's met bouwjaar 1988 en jonger gaan daar niet meer van profiteren.

Was natuurlijk ook te gek dat onze geweldige regering hier geld liet liggen, toch..... :notworthy:

Maar het is wel te super om dan een 29 jaar jonge QP te hebben, natuurlijk.

Link naar reactie
En hoe komt het er dan uit te zien voor invoer van tweedehands auto's? Zal het in 2010 voordeliger zijn om te importeren?

Zat ik ook aan te denken! :m:

Ook leuk voor de afschrijving trouwens van de auto die je dit jaar nieuw koopt.... :fiew:

Link naar reactie

nu een bericht wat af te raden is voor diegenen met hartklachten en/of bloeddrukproblemen.

Het kon natuurlijk niet dat de aanschaf van een leuke auto goedkoper wordt in dit land. Dat zal de maffia, in ons land ook bekend onder de naam overheid/ambtenarij, nooit toelaten. Ik heb dus ff verder gegraven en kwam dit tegen. Nu is nog niet ales in kannen en kruiken, lees: het kan rustig nog erger worden als Wouter geld tekort komt, maar ik heb een voorbeeld doorgerekend aan de hand van deze gegevens.

Nieuwe auto aanschaf: BMW 5GT high executive

3 liter benzine: 209 gr/km

2009/2010

basisprijs: 51217/51217

BPM 40%/27.4%: 18998/14033

CO2 toeslag: 0/11880

BTW 19%: 9731/9731

totaalprijs: 79945/86862

wegenbel./kw: 200 />10% stijging

3 liter diesel 173 gr/km

2009/2010

basisprijs: 51607/51607

BPM 40%/27.4%: 20083/14140

CO2 toeslag: 0/9360

BTW 19%: 9805/9805

totaalprijs: 81495/84913

wegenbel./kw: 400/>10% stijging

Aangezien de provincie ook meer geld wil en Den Haag via de wegenbelasting de "verloren" BPM inkomsten wil terughalen staat er voor de aankomende jaren >10% wegenbelasting stijging op jaarbasis te wachten. Totdat straks de per km-kosten komen. Dan kun je nog een keer worden uitgezogen als je niet in een Prius rijdt, want er wordt wel een kostenpost van 2 miljard/jr bijverzonnen om zo'n systeem op te zetten en te onderhouden. Simpel de accijnsen verhogen is namelijk moeilijk, omdat je in europa wel mag tanken zonder bij de grens ff extra af te tikken en gelukkig kan dat niet met autobezit. Autobezit zal dus nooit goedkoper worden. Slechts duurder.

p.s. Als men over 10 jaar ontdekt dat de milieubelasting van dat hybride-rijden 50x zo erg is, mag u uw geld niet terug claimen.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.