Ga naar inhoud

Trillen na velgenwissel


maik

Aanbevolen berichten

Gisterenavond de velgen van de 2.8 vervangen voor een setje styling42 velgen. :thumbup:

gelijk achter aan beide zijden 20mm spoorverbreders ertussen gemonteerd.

Na montage bleek de auto flink te trillen boven de 110km/u

vandaag de auto naar een bandenspecialist gebracht om te laten uitlijnen (dit moest sowieso gebeuren) en de wielen te laten balanceren.

Er zat wat onbalans in de achtervelgen maar er was niets krom, nu na het balanceren nogsteeds hetzelfde probleem. :groupwave:

Het is geen directe trilling op het stuur, maar voelbaar over de gehele auto, het zit voor mijn gevoel duidelijk op de achteras.

Iemand die weet wat dit kan zijn en hoe ik dit kan verhelpen?

banden achter: Pirelli P-zero rosso (zeer goed profiel)

banden voor: Bridgestone potenza (minder goed profiel)

Link naar reactie
  • Reacties 14
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Ik zou i.i.g. gaan voor 1 merk band, is beter uitgebalanceerd op elkaar.

Jip, heb mijn funf ook 1000 keer laten balanceren en uitlijnen. Bleek uiteindelijk een achterband te zijn.

Link naar reactie

Als de velgen 100% recht zijn, komt het ófwel uit de banden (a-symetrisch gesleten/vlakke stukken/canvasbreuk/etc), óf de passing van je spoorverbreders danwel velgen klopt niet (afwijkende naafdiameter) en daarom centreren ze niet goed.

Link naar reactie

Zojuist nog even langs het bandenbedrijf geweest. Volgens hen zit het niet in de velgen of banden. hier zit geen onbalans, hoogte of breedteslag in.

óf de passing van je spoorverbreders danwel velgen klopt niet (afwijkende naafdiameter) en daarom centreren ze niet goed.

hier zat ik ook aan te denken. zal de spoorverbreders er eens tussenuit halen kijken wat het dan doet.

Ik wist niet dat er verschillende naafdiameters voor bmw waren (nu met de search dus gevonden dat dat wel zo is) :groupwave: ik had hier nog een setje bmw spacers liggen die ik ertussen heb gemonteerd, mij niet bekend wat de naafdiameters is. zal eens kijken of de spacers speling op de as hebben.

Wat hoort de naafdiameter voor Z spacers te zijn? 72,6?

Link naar reactie

Controleer dan meteen of het contactoppervlak tussen naaf en spacer helemaal schoon en vlak is (geen roestige randresten van de velgen etc) anders even opschuren met schuurpapier.

edit; volgens mij is de naafdiameter van de Z3 72,5 mm

Link naar reactie

Z3emmer lijkt helemaal gelijk te hebben, ook een poster in dit forum noemt 72,5 mm.

BMW

3 serie 5x120 47 72,5

5 serie E34 5x120 20 72,5

5 serie E39 5x120 20 74,1

7 serie 5x120 20 72,5

X5 5x120 42 72,5

Z3 5x120 47 72,5

Link naar reactie

Spacers ertussenuit gehaald en het probleem is verholpen.

deze zaten niet strak om de naaf heen, en neem aan dat dat wel zo hoort te zijn <_<

vreemde is dat ze wel helemaal passend in de velg steken, hier zou ik dan toch ook een paar mm verschil moeten hebben? :P

bedankt voor jullie hulp :wave:

Link naar reactie

Maik,

Ik heb hetzelfde probleem gehad met 20 mm spacers (voordien had ik 15 mm spacers). Ruud heeft deze (de 20 mm spacers) ook nog een keer extra schoongemaakt en opnieuw gemonteerd echter zonder resultaat. Terug gegaan naar 15 mm en hierbij is ook gelijk het probleem opgelost.

Misschien voor jou ook een oplossing ipv de 20 mm?

succes.

Link naar reactie

Hoop dat dat het probleem niet is, heb een nieuw setje spacers besteld, dus als ik nu straks weer een nieuw setje moet bestellen word ik daar niet vrolijk van :)

Lijkt mij dat als de spacers goed centreren er geen probleem moet zijn, ik heb op de andere Z3 nu ook ruim een half jaar 20mm spacers en dat zonder trillingen.

Even afwachten totdat de nieuwe binnen zijn dan weet ik meer.... :blink:

Link naar reactie
.

Even afwachten totdat de nieuwe binnen zijn dan weet ik meer.... :kisstogether:

Ben benieuwd wat de uitkomst is. Bij mij waren ze ook goed gecentreerd de 20 mm spacers, maar mocht helaas niet baten.

In ieder geval succes ;)

Link naar reactie

Vandaag de nieuwe spoorverbreders binnen gekregen en gelijk maar gemonteerd.

eerst links achter gemonteerd en gaan rijden. En ja hoor...!! weer trillen boven de 110km/u. :m: Minder dan voorheen, maar nogsteeds heftig.

Balend en met tegenzin de spoorverbreder rechtsachter ook maar even gemonteerd, niet dat het veel zin zou hebben want het trillen ging er niet door weg.... :drank:

Maar tot mijn verbazing was de trilling na het plaatsen van de 2e spacer veel minder. :blink:

Er is enkel bij de 130km/u nog een resonantiepunt, ga je iets harder of zachter rijden dan is het verdwenen. Voor het plaatsen van de spacers was dit er niet. Er is mee te leven, maar het liefst heb ik deze natuurlijk helemaal weg.

Ik zat zelf te denken aan een wiellager wat niet helemaal 100% meer is. Door het plaatsen van de spoorverbreder komt hier meer belasting op en ontstaat er een trilling. Iemand die dit kan bevestigen of een ander idee heeft? :wave:

Link naar reactie
  • 3 maanden later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.