Ga naar inhoud

Steenslag wegwerken


reinder

Aanbevolen berichten

Naar aanleiding v.d. vraag van Z3 3.0, even een korte uitleg hoe je de steenslag uit je lak weg krijgt. Tip: oefen eerst even op een plek die niet in het zicht ligt. Op zich kan je weinig verkeerd doen, maar toch.

Maar de stappen zijn als volgt (zal wel foto's maken). De truc zit m in de blanke lak

Benodigdheden:

  • Wasmiddelen en claybar (Meuqiars heeft pakket 'quick clay detailer')
  • Lakstiftje met lak op kleur èn blanke lak! BMW heeft steengoede (woordspeling) lakstifpakketjes voor €8,-
  • Paint Cleaner (ik heb meguairs step 1 paint cleaner)
  • Polijstpapier 5 micron of minimaal korrel 2500 (ik heb 3M trizact finesse-it patches - 5 micron)
  • Water om te wetsanden, maar liefst quick detailer (zit in pakket 'quick clay detailer')
  • Meguiars Scratch X
  • Wax (liefst eentje mét een sealer, dus geen pure carnauba)

Beschrijving

  • Lokaal goed reinigen, liefst kleien en paint cleaner gebruiken (step 1 mequiars)!
  • Met satè prikkertje een beetje kleurlak in het putje doen, zodat ie nèt weer ff de kleur krijgt, maar dalletje blijft.
  • Even föhnen zodat de lak goed droog is
  • Een druppeltje blanke lak in/op het dalletje. Er moet een heel klei bobbeltje ontstaan (dit is de truc)
  • Even goed droog föhnen
  • Dit moet je één dag uit laten harden.
  • De volgende dag ga je wetsanden: koop 'quick detailer van meguiars' dat glijdt lekker.
  • Ik gebruik zelf Trizact Finesse-IT polijst patches. Deze kun je krijgen voor €0,50 ct/st bij mij (kan je namelijk alleen per 100st kopen). Knip de patch even doormidden, zodat ie net zo groot is als je vinger topje. Plak de patch op je vingertop.
  • Spuit veel quick detailer op de plek en ga heeeeeel zachtjes 'schuren/polijsten'. Doe dit heeeeel voorzichtig. De truc is namelijk dat de nieuwe blanke lak nog veeeel zachter is dan de originele lak. Daardoor schuur/polijst je enkel de 'nieuwe' blanke lak. Dit doe je totdat het voelbaar net zo dik is als de omringende lak.
  • Nu zal de lak rondom het plekje 'dof' zijn. Dit is niet erg!!
  • Gebruik vervolgens ScratchX: even goed poetsen en de dofheid is weg.
  • Even flink (minimaal 2 lagen) lokaal in de wax zetten en de eerste 4 weken je auto niet wassen met HD reiniger! Ik had de fout gemaakt door dit wél te doen binnen een week. Met als gevolg dat ik zo de lak weg spoot. Liefst lak 6 weken laten harden.

P.S.: scratch X is een soort polijstpasta waarmee je lichte krassen verwijdert: deze pasta breekt zichzelf af, waardoor hij begint met korrel 3000 en door het wrijven transformeert in een korrel 10.000. Wanneer de pasta vaseline-achtig is geworden tijdens wrijven, dan is ie 'op'.

Link naar reactie
  • Reacties 24
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Dit is een waardevolle bijdrage Reinder. <_< Mijn motorkap is 3 maanden terug gespoten en er zitten nu al weer putjes in. Ik PM je binnenkort wel even voor de polijst patches. Je woont "om de hoek" dus dat is geen probleem

Link naar reactie

Graag gedaan heren <_<

Ik was laatst aan de gang gegaan met m'n 3 serie, blijkt de kleur uit de lakstift niet overeen te komen met de auto, ondanks dat de auto maar 1,5 jr oud is :s

En ik ga binnenkort ook even de deur van mijn Z4 bijwerken. Ik heb van die leuke plekjes op de kopse kant van de deur, waar de deur tegen een muurtje getikt heeft waarschijnlijk. Dat zijn de moeilijkste plekjes om bij te werken, maar is met een beetje geduld erg goed te doen. Daar komen als eerste foto's van. Is overigens dezelfde techniek.

Link naar reactie
  • Administrator
Klinkt allemaal erg goed, maar ik blijf het eng vinden om zo aan het schuren te gaan op de lak. Ik denk dat ik dat dan toch liever overlaat aan iemand met wat meer ervaring en die ik ook de schuld kan geven als het mis gaat <_<

Laat je vrouw/vriendin het doen... kun je die de schuld geven als het misgaat :smart:

Link naar reactie
maar ik blijf het eng vinden om zo aan het schuren te gaan op de lak
Hey, ja dat kan ik mij heel goed voorstellen. Dat had ik dus eerst ook. Vandaar dat ik niet voor schuurpapier met korrel 3000 ben gegaan, maar die speciale polijstpatches gekocht hebt. Deze zijn volkomen 'veilig': je moet alleen nu wat langer wrijven.

In principe kan je weinig verkeerd doen hoor. Maar dat het een beetje eng is, dat snap ik heel goed! Het leuke is dat je er achter komt dat die Duitse BMW lakken zo onwijs hard zijn! Kijk een peugot lakje, daar ga je zo door heen :schater:

Link naar reactie

heb de afgelopen 8 maanden meer dan 100 putjes verzameld op mijn bumper, motorkap gelukkig maar 2. Lijkt mij toch erg veel tyd kosten om deze schade te verwijderen ,tzt overspuiten lijkt mij goedkoper

Link naar reactie
heb de afgelopen 8 maanden meer dan 100 putjes verzameld om mijn bumper, motorkap gelukkig maar 2. Lijkt mij toch erg veel tyd kosten om deze schade te verwijderen ,tzt overspuiten lijkt mij goedkoper

Ben ik met je eens. Mijn bumper is ook gespoten. Mijn motorkap probeer ik zelf te doen. Maar als het er te veel worden, dan lijkt het mij ook handig om m te spuiten...

20 putjes is nog wel te doen, kost hooguit paar uurtjes.

Link naar reactie
Kijk een peugot lakje, daar ga je zo door heen :schater:

Moet ik me aangesproken voelen? Mijn Peug heeft amper steenslag hoor ;)

Maar thnx voor de tips, die kunnen nog van pas gaan komen -_-

Link naar reactie

Bij mijn TT werd het inderdaad zo mooi. Je zag in eerste instantie wat kleurverschil, maar na verloop van de tijd was dat weg.

Ik ben zelf ook benieuwd hoe het gaat werken op mijn Sparkling Graphite and Safierzwarte lak... Maar ik heb jongens op het Meguiars forum gezien die het ook zo strak kregen....

Link naar reactie
doodeng als je die doffe plekken op de kap ziet.

Die zijn eng om te zien heh? Maar dat is heel oppervlakkig. Dat krijg je dus weer weg met Scratch X en eventueel een Excenter..

Zijn zelfs gasten die een hele auto wetsanden (machinaal!!) omdat er te zware was-krassen inzitten. Toch gaat er dan bizar weinig van de lak af... Ik zou dat zelf nooit durven hoor. :thumbup: Op deze kleine schaal wel...

Link naar reactie

Dat weet ik nog niet, ik ga nog aan de Z4 beginnen.

Ik ben nu bezig op de 3serie. MIjn vrouw is zo handig geweest om een kruiwagen op de achterbank te vervoeren en daarbij niet te letten op de 'deurpost' van de auto. Gevolg is heeeeeeel veel krassen welke gelukkig bijna helemaal uit het zicht zijn als de deuren dicht zijn. een heeeel mooi plekje dus om te oefenen...

Omdat dit niet meer echt aan te tippen valt, heb ik de kleurlak iets verdunt en ben ik het over de plekjes gaan 'strijken'. Deze zal ik denk ik morgen opschuren/oppolijsten om vervolgens met de spuitbus de plek van blanke lak te voorzien. Ik ben benieuwd hoe het wordt... Misschien moet ik het geheel wat opruwen en alles met de spuitbus doen.. Maar goed, zo groot is het ook weer niet...

Link naar reactie
  • 4 jaren later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.