Ga naar inhoud

Midden Console ombouw 1.8i naar z3m


Sinned

Aanbevolen berichten

Beste mensen,

Ik heb een z3m :party: middenconsole gekocht voor mijn 1.8i :drank:

z3py5.th.jpg

Maar even snel inbouwen zit er niet in jammer genoeg. :lol:

Zwarte middenconsole met 3 grijze meters: buitentemp, olietemp, en een klokje.

Deze meter zijn niet bij VDO gekocht maar komen uit een orginele z3m bj 2001-2002.

De teller platen zijn grijs en hebben 1 connector per metertje.

img0580smallyn4.th.jpg

Het probleem zit hem in het aansluiten van de 3 meters van het merk VDO (orgineel Z3M / leverancier: VDO Technik AG Switerland). z3m bj 2001-2002

- Klok (4 pins) connector : BMW 8 365 305 // AMP 2-964467-1B

img0589smallwe7.th.jpg

- draad 1: rood/geel(zekeringstroom) zekering 30(7,5) of 31 (5A)

- draad 2: bruin (massa)

- draad 3: grijs/rood (lichtschakelaar)

- draad 4: bruin (massa)

-buiten temp (6 pins)

- BMW type nr: 7 893 621 9; 12 volt.

- connector zwart type: BMW 8 365 304 // AMP 1-964467-1B

- draad 1: blauw/wit ??

- draad 2: geel/wit ??

- draad 3: bruin/blauw (massa buitentemperatuur meter)

- draad 4: bruin/geel (buitentemperatuur meter)

- draad 5: grijs/rood (lichtschakelaar)

- draad 6: bruin (massa)

Is het mogelijk om deze aan te sluiten op de temperatuur sensor van de boordcomputer?

- Olie temp (6 pins)

- BMW type nr: 7 893 624 9; 12 volt.

- connector zelf is zwart/wit type: BMW 8 365 306 // AMP 2-964467-1B

- draad 1: wit/paars olie temp+ ??

- draad 2: wit/rood olie temp - ??

- draad 3: leeg

- draad 4: bruin/groen (oliedruk schakelaar)

- draad 5: grijs/rood (lichtschakelaar)

- draad 6: bruin (massa lichtschakelaar)

(Het schijnt zo te zijn dat alle meters via de DME aangesloten dienen te worden is dat wel zo??)

Quote:

The S54 oil temperature sensor won't work in a non-S54 car. For one, it's got a special mount in the oil pan and it's big (doubles as an oil level sensor). Secondly, it has a built-in microcontroller that send a PWM signal to the DME (oil temperature is one of the inputs for VANOS control). It doesn't drive the gauge directly.

__________________

Daniel

2002 M roadster

Bron: http://www.bimmerfest.com/forums/showthread.php?t=275847

Z3 1.8 heeft geen olie sensor en heeft ook een totaal andere olie filter dan een M.

Er zijn 3 verschillende oplossingen voor de olie sensor:

- Oil drain plug sensor.

- Olie sensor via de olie pijlstok

- een t-stuk genaamd (Oil Distribution Block).

oilblocksmallhe8.th.jpg

M14x1.5

http://leatherz.com/Merchant2/merchant.mv?...ory_Code=Gauges

Oil Distribution block komt op de plaats van de olie druk sensor.

Door dit t-stuk kan je en olie druk en olie temperatuur sensor in een orgineele 1.8 olie filter plaatsen.

De kabelboom voor de 3 meters heb ik ook al gevonden (61106909394).

Let op er zijn 4 verschillende verkrijgbaar.

CENTER CONSOLE INSTRUMENTS CABLE SET

106sq6.th.png

engine: s50 05/1997 tot 06/2000 61102496317 $58.87

engine: s50 05/1997 ... 61112494092 $58.87

mconsolecable2002394as7.th.jpg

engine: s54 06/2000 tot ... 61106909394 $58.87

20kabelut6.th.jpg

engine: ?? 61102695377 $58.87

Links:

http://www.zroadster.com/forum/bmw_z3_faq/...lete_guide.html

http://piozzz.de/z3/index.htm?/z3/updates/...nsole/index.htm

Alle forums hebben net het ander type meters dan ik heb.

Heb me ongeveer bij elk forum aangemeld die je maar kan bedenken.

En bij 3 BMW dealers geweest om tot een oplossing te komen om die tellers aan te sluiten maar ik kom er niet uit.

Kan iemand me verder op weg helpen?

(heb het middenstuk van de console zelf met leer bekleed (die moet ik natuurlijk nog afwerken :thumbup: ))

Link naar reactie
  • Reacties 15
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

ik heb toen alles aan mn coupe M gemaakt behalve het middenconsole... snap je nu waarom??? heb nog een tellerunit liggen van een M wel in miles aangegeven maar de hoofdstand gewoon in kilometers dacht ik iemand interesse??

Beetje vreemde reactie ...

Ik geef toe het is niet makkelijk.

Maar vragen zijn er om beantwoord te worden.

En zodra ik eruit ben post ik het hele verhaal misschien kan je dan als nog je console ombouwen :blink:

Zo als de zaken er nu uit zien is het toch een stuk makkelijker om de meters bij VDO zelf te bestellen.

En om niet te gaan puzzelen met orginele meters.

Maargoed ik geef niet op krijg die krengen wel aan de praat.

Verlichting werkt nu al deels.

img0592smallen4.th.jpg

-buiten temp (6 pins)

- draad 5: grijs/rood (lichtschakelaar)

- draad 6: bruin (massa)

- Olie temp (6 pins)

- draad 5: grijs/rood (lichtschakelaar)

- draad 6: bruin (massa lichtschakelaar)

Aangesloten op:

(er liggen 3 stekkers onder de midden console waarvan 1 met een grijs/rood en een bruin draadje met een zwarte 3 poorts connector.

Waarvan 1 aansluiting leeg is.

Zelfde connector met 2 aansluitingen word gebruikt voor de dashboard verlichting.)

Deze kabel heeft de zelfde voltage.

De meters branden een stuk feller maar het begint ergens op te lijken. :thumbup:

Zet er wel een weerstandje tussen.

(tip)

Wanneer je je dashboard verlichting vervangt, vervang ze allemaal maar want het lijkt erop dat die nieuwe lampjes van de dealer een stuk meer licht geven.

Zie foto van mijn console.

Part # 61138353797

Link naar reactie
Ik kon me nog een stuk herinneren van een duitse site.. deze dus

Als ik het goed begrijp zijn er speciale stekkertjes te koop??

Bedankt voor de tip !

Heb even zitten rond neuzen op die site.

En de hele site vertaald met babelfish maar er staat niets over speciale stekkers.

Als je me iets meer kan vertellen hoor ik het graag.

Link naar reactie

Kan iemand me iets meer vertellen over:

Ron stygar quote:

The S54 uses a gauge control module between the senders and gauges which is also connected to the DME.

Bron:http://www.bimmerfest.com/forums/showthread.php?t=78441

Gauge control module

gaugecontrolmodlu1.th.jpg

Link naar reactie
Well, heb denk ik te snel gelezen en dacht dat je alleen opzoek was naar de pinnen van de meters en ik las dus op die site dat daar bmw stekkers voor zijn.

Maar het gaat meer om de sensoren als ik het goed begrijp!

Gaat eigenlijk om het hele verhaal van A tot Z.

Maar toch bedankt voor de link.

Alle informatie is welkom.

Link naar reactie
Stuur anders degene van die website even een mailtje(als je duits een beetje ok is!), hem is het volgens mij wel gelukt alleen op zijn webzite geeft hij geen uitgebreide technische beschrijving

deze site

Hij heeft geen orginele Z3m meters gebruikt maar universele meters van VDO zelf.

Die zijn namelijk 10x makkelijker aan te sluiten.

Dat zal waarschijnlijk mijn laatste uitvlucht worden als het echt echt echt niet lukt.

bedankt voor het meedenken. :-)

Link naar reactie
  • 5 maanden later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.