Ga naar inhoud

Femme's Alpina Roadster S


Femme

Aanbevolen berichten

Hallo forumleden,

Hierbij wil ik mijn Z4 voorstellen; Alpina Roadster S nummertje 46. Ik heb deze auto in april 2006 gekocht bij een Duitse BMW/Alpina-dealer, die hem twee jaar in gebruik heeft gehad als company car en 6000km op de klok had gezet. Het wagentje was dus zo goed als nieuw maar kreeg wel een (toen nog) riante bpm-korting.

Na een rustig eerste half jaar begon het wat te kriebelen. Na eerst een Helene Performance-filter geïnstalleerd te hebben volgde een StrongStrut-veerpootbrug en een meer substantiële upgrade, een sperdifferentieel van Drexler Motorsport met gereduceerde eindoverbrenging (3,23:1 naar 3,46:1).

Een zonnige dinsdagochtend aan het einde van maart 2007 eindigde helaas met wat schade aan de achterwielophanging. Inmiddels stond er toen al 30.000km op de teller. Sindsdien staat de auto in de werkplaats voor het uitvoeren van mijn wat uit de hand gelopen plan om de Roadster S in een pure sportwagen te transformeren.

Hier de foto's van de auto in originele staat bij de bezichtiging in Neurenberg op 23 april 2006:

full.jpg

Een week later opgehaald en er een leuk weekend van gemaakt met onder andere een bezoek aan de Nordschleife:

full.jpg

full.jpg

full.jpg

full.jpg

Modificaties (zie voor het uitgebreide verhaal dit topic op Driving Fun )

Veerpootbrug:

full.jpg

Link naar reactie

Drexler sperdifferentieel:

full.jpg

Schokdempers/veren achter en schroefset vooer op maat gemaakt door Reiger Racing Suspension in Hengelo Gld:

full.jpg

full.jpg

full.jpg

Turner Motorsport front subframe reinforcement kit:

full.jpg

Meyle front lower arm bushing:

full.jpg

Turner Motorsport bush limiting kit achter:

full.jpg

Z4M-motorkap:

full.jpg

Link naar reactie

Turner Motorsport rear trailing arm bushing:

full.jpg

Geperforeerde remschijven van Sandtler achter, verbeterde remblokken (type weet ik niet, zal iets van Ferodo DS2500 of vergelijkbaar spul zijn):

full.jpg

Facelift achterbumper:

full.jpg

Facelift diffuser:

full.jpg

De Reiger schroefset voor:

full.jpg

full.jpg

Voltphreaks lichtgewicht accu, deze is inmiddels geploft en zal vervangen worden door een traditionele gelaccu:

full.jpg

Bumper + diffuser met extra uitsparing voor vier uitlaatpijpen:

full.jpg

Facelift xenon lichtunits en led mistlampen:

full.jpg

Ledjes in deurgrepen:

full.jpg

Link naar reactie

Recaro's:

full.jpg

Mov'it 380mm remschijven met zes zuiger remklauwen. Aanvankelijk 342mm 4-pots geprobeerd maar dit bleek niet te passen achter de Alpina Dynamic-velgen (de velg zou buiten de wielkast komen te staan). Eén van de velgen is naar de fabriek gestuurd en daar is een set op maat gemaakt die op de millimeter nauwkeurig passend is. Dit alles met dank aan Dick Hoekendijk van Mov'it Nederland.

full.jpg

full.jpg

full.jpg

full.jpg

full.jpg

Link naar reactie

Vervolgens bleek het monteren van de automatische gordelspanner voor de Schroth-gordels wat ingewikkelder dan gedacht. Het resultaat mag er echter zijn. De Schroth-automaat (spant automatisch de gordel aan bij hoge g-krachten en biedt bij normaal rijden enige bewegingsvrijheid) is op de bevestigingspunten van de originele gordelspanner gemonteerd.

full.jpg

full.jpg

full.jpg

full.jpg

full.jpg

full.jpg

Met de schakelaar kan de gordel op afroep gelockt worden:

full.jpg

Link naar reactie

Eind maart werd de auto kaal gemaakt om gespoten te worden in een donkergrijze Lamborghini-kleur:

full.jpg

full.jpg

full.jpg

full.jpg

full.jpg

full.jpg

full.jpg

full.jpg

Sindsdien lag het weer een beetje stil. Er is mij toegezegd dat de auto volgende week en de week daarop afgebouwd zal worden.

De facelift-verlichting werkt nog niet helemaal. Er moet een andere lichtschakelunit in en hij zal door de dealer omgeprogrammeerd moeten worden. Verder zal het afstellen van de dempers nog wat tijd vergen. Dit zal in samenwerking met Reiger gedaan worden.

De Recaro-stoelen bevinden zich nog bij de leerbekleder. Aanvankelijk was het de bedoeling om het Alpina-logo in de hoofdsteunen te stansen maar dit blijkt een nogal moeilijk opgave, vandaar dat er nu voor heb gekozen om het logo te borduren in antraciet op zwart leer. De stoelen worden afgewerkt met stikseltjes in Alpina blauw en groen. De stoelen worden tevens voorzien van stoelverwarming en krijgen extra vulling om toch nog enig comfort over te houden (vooral de hoofdsteunen zijn plankhard).

Zodra hij klaar is gaat de auto naar Noorwegen voor een compressorkuur bij ESS Tuning. Er zal een custom ESS TS3-kit geïnstalleerd worden met intercooler, Lysholm-twinscrewcompressor, gesmede verlaagde compressie zuigers, aangepaste nokkenas en op maat ontwikkelde software. Dit proces zal zo'n vijf weken in beslag nemen. Het verwachte vermogen is zo'n 480pk.

Link naar reactie

Wow, ik dacht dat er niet zoveel viel te verspijkeren aan een Z4. Jij bewijst het tegendeel ziet er zeer fraai uit :thumbup: Hoeveel pekaaz heb ie is dat 304 :thumbup:

Zodra hij klaar is gaat de auto naar Noorwegen voor een compressorkuur bij ESS Tuning. Er zal een custom ESS TS3-kit geïnstalleerd worden met intercooler, Lysholm-twinscrewcompressor, gesmede verlaagde compressie zuigers, aangepaste nokkenas en op maat ontwikkelde software. Dit proces zal zo'n vijf weken in beslag nemen. Het verwachte vermogen is zo'n 480pk.

Ik was wat te voorbarig, vergeet bovenstaande. Ik ben zeer benieuwd naar je bevindingen als je hem terug hebt. Ik kom zeker een keer bij je langs om te informeren naar de compressorkuur :kisstogether:

Link naar reactie

Er trappelen nu officieel 300 ponies onder de motorkap maar bij Alpina krijg je er vaak een paar gratis bij dus het zouden er in werkelijkheid zomaar 310 kunnen zijn. Veel andere Roadster S'en zijn gedynoed op circa 310pk en ik heb zelf nog een B10 3.2 Touring die 274 paardjes levert in plaats van de beloofde 260.

Link naar reactie

uh....wow :thumbup:

je houdt niet van half werk zie ik. Echt enorm indrukwekkend. Mooie kleur heeft ie gekregen!

Ik zie dat je nog steeds aan het tikken bent, dus er gaat vast nog meer komen!! :kisstogether:

Link naar reactie

Wat is er :kisstogether: aan een :thumbup: motorkap?

Z4M-motorkap:

full.jpg

Ziet er uit als blank alu. Is de normale motorkap van staal? of is de vorm anders?

Link naar reactie

ik herhaal:

stukje zitten lezen op Driving Fun. Jij bent aardig bezig. Zit inmiddels bijna niet origineels meer op. Wat een verbouw project zeg. Jammer dat het zo lang duurt maar het zal het wachten wel waard zijn.

Link naar reactie
Wat is er :kisstogether: aan een :thumbup: motorkap?

Ziet er uit als blank alu. Is de normale motorkap van staal? of is de vorm anders?

De Z4M-motorkap heeft twee scherpe vouwen die bijdragen aan een wat agressiever uiterlijk :thumbup: .

Of er verschil in gewicht is weet ik niet. De standaard motorkap is geloof ik ook al aluminium. De monteurs die de motorkap op de auto hadden geplaatst hadden wel de indruk dat de nieuwe motorkap lichter was, maar een wetenschappelijke onderbouwing daarvoor heb ik niet.

Met de remmen, accu, stoelen en schokdempers probeer ik wel wat gewicht te besparen. De Roadster S is standaard al relatief licht vergeleken met andere sportieve roadsters en cabrio's. Het officieel leeggewicht is 1320kg vs 1410 voor de Z4M Roadster.

In rechte lijn is hij net wat sneller dan een E46 M3.

Link naar reactie
Mooie bak Femme. Wat was de basis motor waarmee Alpina aan het sleutelen is gegaan; de 3.0 of de M?

De basismotor is de S52B32 die werd gebruikt in de Amerikaanse E36 M3. Dit model is een verpauperde versie van de Europese M3. Om kosten te besparen werd de motor vervangen door een opgewaardeerde M52B28 uit de 328i. Het vermogen kwam op 240pk. Alpina heeft dit in drie variaties verhoogd naar 260, 280 en 300/305pk (Roadster S / B3 3.3S).

Het nadeel van het Alpina-blok is niks aan bolt-on aftermarket upgrades verkrijgbaar is. Omdat de basis van het blok een M52 is kunnen er met relatief weinig aanpassingen echter wel compressorkits voor M52-varianten en de S52B32 gemonteerd worden.

ESS Tuning maakt een hele serie kits voor M52- en M54-motoren en heeft ook veel ervaring met het motormanagement in deze motoren. Zij verwachten weinig problemen met het doen van een custom project voor de Roadster S.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.