Ga naar inhoud

NAP km-stand nu zelf te controleren.


martinvh

Aanbevolen berichten

Beste allemaal,

Zoals in een eerder topic al te lezen was, kan men sinds vandaag de km-stand van elke willekeurige auto checken op www.autopas.nl.

Natuurlijk moest ik dit als nieuwsgierige autoliefhebber even proberen.

Voor een bedrag van 2,95 euro kan je van elk kenteken checken of de door jou opgegeven km-stand klopt.

Stel je voert in:

Kenteken: 12-AB-CD

Km-stand: 114000

Email: Martin@martinnet.nl

Vervolgens krijg je na betaling een stoplicht te zien met één van onderstaande kleuren.

Groen= Juiste km-stand

Oranje= Twijfelachtig

Rood= Ongeldige stand

Nu rij ik jaarlijks niet meer dan een paar duizend kilometer, na het invoeren van mijn huidige stand kreeg ik dan ook geen groen, geen oranje, maar ROOD. Vervolgens ook nog even een mailtje met: KM-stand ongeldig. Verder is het mailtje helemaal leeg, geen mogelijke verklaring of wat dan ook.

Dit ROOD komt puur omdat dit een trendbreuk is in de km's die de auto in de jaren ervoor heeft gemaakt. (gem. 10.000km per jaar, bij mij 4000km)

Kortom, erg fijn als je de auto te koop zet en een consument kan bekijken of de stand klopt. Als je weinig rijdt, geeft het systeem aan "Ongeldige KM-stand" en raak je nooit meer je auto kwijt. Althans, ik zou als autokoper liever een auto kopen waarbij de stand volgens het belachelijke autopas.nl een Groen-Licht geeft.

Net heb ik even een mailtje gestuurd naar onze vriendelijke autopas.nl vrienden... ben benieuwd naar hun reactie inzake de "maak iemands auto onverkoopbaar actie".

Plaats even jullie bevindingen omtrent dit fijne autopas.nl nieuwtje.

(ps. vooral ex-Duitse auto's zullen ROOD krijgen".

Link naar reactie
  • Reacties 11
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Heb jij ook een AUTOPAS bij je auto??

Oftewel, is deze NAP geregistreerd.

Ben erg benieuwd naar hoe dit belachelijke systeem in elkaar zit... wanneer je groen, oranje of rood krijgt.

Link naar reactie
Heb jij ook een AUTOPAS bij je auto??

Oftewel, is deze NAP geregistreerd.

Ben erg benieuwd naar hoe dit belachelijke systeem in elkaar zit... wanneer je groen, oranje of rood krijgt.

Ik heb geen fysieke 'autopas', maar de auto staat wel geregistreerd in de NAP databank. Ik heb me laten vertellen (correct me if i'm wrong guys) dat de kilometerstand bij elke APK beurt (dus jaarlijks, na die eerste 3 jaar) wordt toegevoegd aan de NAP databank. Toen ik de auto kocht heb ik even getwijfeld over de kilometerstand (auto uit 1997 met 'maar' 80.000 km vond ik raar). Ik ben toen naar een NAP aangesloten garage gereden en heb toen al mijn gegevens online kunnen inzien (tegen betaling). Daaruit kon ik opmaken dat de kilometerstand 'klopte' (volgens NAP wel te verstaan).

Overigens is de online dienst inderdaad een soort van geldklopperij, zeg maar een soort 'cash cow'. Want dit wordt een extra bron van inkomsten voor de NAP club, met weinig extra toegevoegde waarde voor de serieuze/professionele autokoper/verkoper of liefhebber. Want wat heb ik aan dat groen lichtje? ;)

Link naar reactie
een soort nationale autopas voor particulieren

een soort? Dit IS de databse van de NAP, die je nu als particulier kan raadplegen, zonder dat je naar een dealer hoeft. Zo begrijp ik het, tenminste.

Ik vind 2,95 voor die service niet duur :blink:

Alleen die resultaten moet je zelf interpeteren en ik vrees inderdaad dat een rood licht de verkoop niet ten goede komt ;)

Link naar reactie
een soort? Dit IS de database van de NAP, die je nu als particulier kan raadplegen, zonder dat je naar een dealer hoeft. Zo begrijp ik het, tenminste.

ja, maar je krijgt hierbij slechts een deel van de gegevens te zien.

Ik vraag me trouwens af wat er gebeurt als je een verkeerde kilometerstand invoert. Dus in plaats van bijvoorbeeld 101.987 km doe je 101.000 km omdat je een auto te koop heb zien staan en je wil de stand tjekken. Ik heb namelijk begrepen dat je (of anderen) je autopas geschiedenis kunnen upfucken als de verkeerde stand wordt ingevoerd (again: correct me if i'm wrong). Toen ik mijn autopas gegevens wilde inzien is de monteur meegelopen naar de auto om de EXACTE stand op te schrijven en die in te voeren.

En € 2,95 is zeker niet duur als je als particulier bijvoorbeeld je auto wil verkopen en de koper een soort van extra 'zekerheid' kan aanbieden.

(p.s. ik heb een origineel in NL uitgegeven auto)

Link naar reactie

Natuurlijk heb ik ze even gemailt en duidelijk gemaakt dat ik niet blij ben met het resultaat "rood".

Dit was hun reactie:

Geachte heer Van Hulst,

De kilometerstand die u in het systeem invoert wordt vergeleken met de standen welke in ons systeem staan.

Het kan zijn dat in de kilometerhistorie van uw auto een foutieve km-stand staat vermeld.

De standen worden immers handmatig door de autobedrijven in ons systeem ingevoerd, waarbij uiteraard tikfouten gemaakt kunnen worden.

Als u zo vriendelijk wilt zijn om ons het betreffende kenteken door te mailen, dan kunnen wij voor u achterhalen wat er aan schort, om zo te trachten de kwestie op te lossen.

In afwachting van uw reactie.

Met vriendelijke groet,

Stichting NAP

Link naar reactie
Dit ROOD komt puur omdat dit een trendbreuk is in de km's die de auto in de jaren ervoor heeft gemaakt. (gem. 10.000km per jaar, bij mij 4000km)

Martin, ben het met je eens dat het stoplicht niet altijd goed werkt. Ik heb van mijn Z3 coupe (originele NL auto, gekocht van particulier) door de BMW garage de NAP laten uitprinten. (wil een garage alleen maar doen als de auto fysiek daar is, zodat de exacte km stand ingevoerd kan worden.)

Ik ben de vierde eigenaar van mijn Z. De eerste en derde eigenaar reden er niet veel in (hooguit 10.000 per jaar). De tweede eigenaar heeft 'm drie jaar gehad en tot 25.000 per jaar ermee gereden. De onderhoudsbeurten in het boekje heb ik allemaal nagebeld en die klopten precies met de NAP km standen. Daar is zo'n NAP dan ook handig voor.

Het "stoplichtje" komt op mij een beetje over als "NAP voor dummies". Een lijst met de exacte km standen en data zou imho meer waarde voor de 2,95 EUR zijn!

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.