Ga naar inhoud

Doe-het-klus gaat niet zoals zou moeten


bridders

Aanbevolen berichten

Nou, ik ga ook eens zelf klussen aan de auto. Ik heb een K&N open lucht filter binnen gekregen en wilde deze gaan monteren. Dus begin ik met het verwijderen van het originele filterhuis volgens de beknopte maar volledige handleiding die erbij zit (http://www.kandn.com/instructions/57-0539.pdf).

En toen zakte de moed even in de schoenen. Om te beginnen moest er een vacuumslang verwijderd worden uit de inlaatbuis. Een "ordinaire" plug, alleen deze ging er met zeer veel pijn en moeite eruit en helaas brak het dunne slangetje af :thumbup: (zie foto).

p2190235smallmp7.jpg

Twee vragen hierover:

1. Waar dient dit dunne slangetje voor?

2. Wat is het artikelnummer voor de plug, zodat ik deze kan vervangen? Ik kan deze niet vinden in realoem

Nou vooruit... 1e tegenslag. Toen kwam de tweede. De inlaatslang moet verwijderd worden van het gasklephuis. Ik zie twee slangklemmen. Ik heb 1 slangklem losgeschroefd maar krijg de inlaatslang met geen mogelijkheid los. Ook beide slangklemmen los gemaakt (is volgens mij niet nodig) maar helpt voor geen meter.

p2190234smallpm5.jpg

Twee vragen hierover:

1. Moet ik echt maar 1 slangklem verwijderen (ik denk van wel gezien de tekening)? Zo ja, hoe zit dit vast en hoe krijg ik dan de slang los? Ik kan er lastig bij en durf niet te hard te trekken. Het eerste onderdeel is reeds stuk getrokken namelijk :smart: .

2. Is er een eenvoudigere manier om het filterhuis te verwijderen?

Ik baal ervan dat het niet gaat zoals ik had gehoopt en ben blij met alle tips!

Link naar reactie
  • Reacties 20
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

1 tip.

Even langs Ruud gaan.

Kom op, dit forum is er om elkaar te helpen, niet om meteen naar Ruud te verwijzen. :smart: Met een beetje hulp lukt het Bas vast wel alleen. Niets tegen Ruud hoor. :thumbup:

Slangetje is een vaccuumleiding. Kan best dat je motor nu slecht gaat lopen. Volgens mij is dit hem:

http://bmwfans.info/original/Z3/roa/Z3%202...11/ill-11_2885/

Die inlaatslang moet er toch echt zo vanaf komen, heb je de slangklem echt helemaal open, schuif hem eens een stukje terug.

Link naar reactie

Hoi Danny,

Dank voor je vertrouwen...

Welke nummertje is het op je gestuurde tekening? Ik had deze ook reeds gevonden, maar ik zag geen "gelijkenis", maar ik denk nummer 6. De detaillering laat te wensen over en ik zag geen aansluiting voor het dunne slangetje.

Slangklem hangt helemaal los, maar ik kan met geen mogelijkheid de inlaatslang losschuiven. Ik zal het deze week nog eens proberen.

Gelukkig ben ik niet afhankelijk van de ZZZ, dus ze gaat pas rijden als de nieuwe filter zit.

Link naar reactie

Bas, ik wil je feestje niet bederven, maar er zijn mensen, zo ook ik, die niet wisten hoe snel ze zo'n filter weer moesten verwijderen. Bij mij liep de 2.8 aanmerkelijk slechter, met name in de hoge toeren. Origineel teruggeplaatst en geen centje pijn meer.

Link naar reactie
Bas, ik wil je feestje niet bederven, maar er zijn mensen, zo ook ik, die niet wisten hoe snel ze zo'n filter weer moesten verwijderen. Bij mij liep de 2.8 aanmerkelijk slechter, met name in de hoge toeren. Origineel teruggeplaatst en geen centje pijn meer.

Ik had ook zo'n filter en was er best tevreden over. Bas heeft eerst mijn mening gevraagd en die was positief.

@ Bas Het is een K.T klusje. Moet in een half uur kunnen. Dus niet! Ik ben ook wel 1,5 uur bezig geweest. Pas op met het eruit trekken van het oude filterhuis. Bestaat uit twee onderdelen en bij mij brak er een af. Het is vooral lastig om de LMM op het nieuwe filter te plaatsen. Gebruik wat vaseline want anders lukt het niet. Succes!

Link naar reactie

@Roodkapje en Sledge: alvast dank voor de input!

@Marvin en Rob: Ik vind het gewoon leuk om te zelf te experimenteren en zelf te klussen. Meer weten van de auto etc. Nog veel te leren :rolleyes: . Mocht het filter tegenvallen (volgens (S)toploss geen problemen) dan gaat het originele filterhuis weer terug. Terug naar origineel moet mogelijk blijven.

Link naar reactie

Ook ik vind het zelf klussen aan de Z gewoon leuk om te doen. Heb wel twee linkerhanden. Maar als je blijft denken "ik kan het niet" dan lukt het ook inderdaad niet. Maar als je eenmaal begint dan kom je er vaak ook vanzelf wel uit. Het beginnen is dan ook vaak het meest lastige deel.

@Bas: veel succes :rolleyes: en hou ons op de hoogte

Link naar reactie
Zit ie er nu al op Bas? Zo niet heb je nog een half uur om een Ruud voor je verjaardag te vragen. Gefeliciteerd :sick:

Hij zit! Het scheelt nogal of je het gehaast in de late avonduren uitvoert of in alle rust op zaterdagochtend. Vanmorgen een nieuwe exemplaar van het afgebroken pijpje opgehaald (toch zeker 0,52 EUR) bij de dealer en aan de gang gegaan. Stiekem toch nog bijna 2 uur bezig geweest, voornamelijk het plaatsen van de filter op de luchtmassameter i.c.m. de bevestigingsbeugel bracht veel gevloek met zich mee.

p2230236smalluo3.jpg

Uiteraard even een proefritje gemaakt. Tot mij genoegen valt het me op dat in de lage toeren (tot 4000rpm) er eigenlijk weinig verschil is waar te nemen in geluid, maar vanaf 4500rpm en vooral na 5000rpm komt een waanzinnige brul tevoorschijn. :unsure: .

Tot op heden ondervind ik geen slecht lopende motor bij hoge toeren. Ik heb wel het gevoel dat gasresponse sneller is, maar dat kan ook psychisch zijn...

Link naar reactie
  • 2 maanden later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.