Ga naar inhoud

Z4 3.0 chippen????


socrates69

Aanbevolen berichten

Hela,

Laat ik gelijk beginnen met te zeggen dat ik van een Z3 2.8 (3 jaar met enorm veel plezier gereden) ben overgestapt naar een Z4 3.0. Die extra 38 pktjes (van 193 -> 231) doen 'm echt een hoop goed :thumbup: De Z4 is echt een fantastische auto en de extra PK's maken 'm nog net ietsje leuker.

Dus het lijkt erop dat meer PK = meer fun. Niet dat ik meteen naar de garage wil rennen, maar ik vroeg me af of iemand ervaring heeft in het chippen van een BMW 3.0 motor? Veel mensen (op dit forum) zeggen dat je geen verschil merkt tussen 231 en 248 PK. Mijn vraag: denk je dat of weet je dat? ;) Ik kan geen posts vinden van mensen die zoiets daadwerkelijk heeft gedaan.

Groet,

Pieter

Link naar reactie
  • Reacties 10
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Vooral bij turbomotoren is chiptuning erg zinvol.

Hierbij wordt vaak de turbodruk en inspuithoeveelheid verhoogd.

Bij atmosferische motoren zoals de 3.0 zul je geen extreme krachtexplosie beleven na het chiptunen.

Vraag anders een ZZZazkia en The Bob naar hun mening over het chiptunen van hun 2.8.

ps. het uitzetten van je airco levert ook al 5 pk winst :schater:

Link naar reactie

dario heeft zijn M54B30 laten chippen: na initieel wat problemen te hebben met de gewijzigde interface van modellen vanaf maart 2004, is het netto resultaat iets meer koppel en 1 bhp piek minder omdat het vermogen volledig ineen zakte vanaf 6000 rpm.

Theoretisch is het verschil in vermogen tussen de laagste octaan mapping en de allerhoogste octaanmapping in de standaard DME 8%. Dit wil dus zeggen dat wanneer je op 89 octaan loopt en vervolgens op 110 (of hoger) octaan, er in theorie 8% meer vermogen kan vrijkomen tegen hogere toeren, simpelweg omdat de ontsteking vervroegd wordt. De meeste chiptuners FORCEREN de wagen om op een hogere map te lopen en adviseren je dan om minimaal 98 octaan te tanken... en verhogen de toerentalbegrenzing van 6600 naar 7000.

Mijn advies: atmosferische benzine chippen kost veel voor weinig opbrengst. Vaak wordt alleen de throttle response wat sneller, wat te verklaren valt doordat de vlinderklep wat sneller wordt "gezet" en heb je ook al het gevoel dat je sneller onderweg bent.

Link naar reactie

Op mijn oude 3.0, had ik een CAI geplaatst. Dat resulteerde in beter geluid, wat beter optrekken en een hogere top (163 mijl top down). Het enige wat je eigenlijk merkte was dat op de Duitse autobahn je van een andere 3.0 weg liep maar het aantal extra PKs was in de enkelvoudige cijfers denk ik zo.

Link naar reactie
Op mijn oude 3.0, had ik een CAI geplaatst. Dat resulteerde in beter geluid, wat beter optrekken en een hogere top (163 mijl top down). Het enige wat je eigenlijk merkte was dat op de Duitse autobahn je van een andere 3.0 weg liep maar het aantal extra PKs was in de enkelvoudige cijfers denk ik zo.

Die SE CAI was wel een pareltje he... met een serieuze historiek :schater:

Link naar reactie

goedkope manier om je zzzz te chippen: zet een potentiometer in serie tussen je MAF. Naarmate de weerstand verhoogt, denkt de DME dat de motor koude lucht aanzuigt en zal ie meer benzine inspuiten om het ideale benzine-luchtmengsel te behouden. Extra vermogen gegarandeerd (no kidding!)

Link naar reactie
  • 5 maanden later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.