Ga naar inhoud

Een wiki voor het z3forum


/FastFun

wiki erbij?  

37 leden hebben gestemd

  1. 1. Is een wiki een zinvolle aanvulling op het z3forum?

    • Nee hoor, het is prima zo
      7
    • Ja, dat lijkt mij zinvol
      30


Aanbevolen berichten

Een wiki is een site waar iedereen makkelijk informatie kan vinden maar ook kan toevoegen en bewerken. Met een wiki kunnen we een goed 'naslagwerk' bouwen omdat je een helderde gestructureerde site krijgt. Dat is de toegevoegde waarde voor het z3forum. Wie wikipedia kent weet hoe het werkt. Een forum heeft meer een discussiekarakter en is daardoor wezenlijk anders. Voor alle duidelijkheid: het zal dus ook nooit zo zijn dat de wiki het forum vervangt, het is een aanvulling.

De wiki die aangeboden wordt is 'MoinMoin' met een menuaanvulling. Een voorbeeld daarvan is deze site. Uiteraard worden de kleurtjes etc. vervangen en wordt de penguin vervangen voor een Z-logo al ben ik persoonlijk ook verzot op die penguin :-)

Over spam: zowel fora als wiki's kennen het probleem van spammers. Bij een wiki kun je dit beperken door schrijvers expliciet schrijfrechten te geven (met de hand). Je kunt ook de meest recente wijzigingen goed in de gaten houden en spam verwijderen maar dan moeten er ook voldoende actieve schrijvers/betrokkenen zijn.

Link naar reactie
  • Reacties 14
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Tja gaf eerder al aan dat de Rob-knop niet echt perfect werkt wanneer je te specifiek gaat zoeken en dat is inderdaad zo. Een wiki zou zeker toegevoegde waarde hebben en zal ook absoluut geen bedreiging vormen voor het forum want wanneer je zelf wat gaat klooien dan gooi je dat op het forum en wanneer het toegevoegde waarde heeft dan kan het bijgeschreven worden op de wiki.

Bijzonder goed plan - zeker voor de wannabe monteurs met niet genoeg ervaring - wat ik zeker ondersteun. Mijn zegen en stem heb je!

Link naar reactie

Ik denk dat niemand je zal tegenhouden als je een wiki site wilt maken en ik denk zelfs dat ik hem voor je kan hosten. Heb je alleen wel in de gaten hoeveel werk daarbij komt kijken? Ten eerste het uitzoeken van welke forum informatie toepasbaar is op je wiki onderwerp (want zoveel gebruikers zoveel mogelijkheden soms), ten tweede de enorme diversiteit aan onderwerpen van koplamp issues tot veerpootbruggen voor Z3 en Z4 enz. Als ik even advocaat van de duivel speel heb ik al heel veel site gezien die enthousiast begonnen en na een maand al doodbloedde omdat het simpelweg te veel tijd in belag neemt om op te zetten EN bij te houden. Simpel een fire-and-forget site red het meestal niet. Er moet ten minste iemand zijn die er regelmatig doorheen gaat, zeker bij een WIKI waar meerdere mensen iets aan kunnen toevoegen. Voor een aantal zaken speelt de discussie eromheen juist een belangrijke rol om een beslissing te nemen over hoe je het zelf gaat aanpakken. Als je een methode op een WIKI zet zonder die discussie zou je mensen op het verkeerde been kunnen zetten.

Ik heb ook even gezocht en niet iets vergelijkbaars kunnen vinden. Dat zegt natuurlijk niet dat je niet de eerste mag zijn, maar het kan aangeven dat het toch wat lastiger is dan het eruit ziet.

Dus als je er flink voor wilt gaan denk ik dat het zeker wel een nuttige toevoeging is en dat mensen daar best gebruik van gaan maken. Mail me dan maar even om te kijken of we een proef siteje op kunnen zetten.

Link naar reactie

Hier moest ik even over nadenken. Ik stem wel voor hoor, maar heb toch ook bedenkingen.

@Shayman: Nou heb ik het gedaan zeker :thumbup:. Ik ging er nog vanuit dat ik de Zoeken-knop gewoon niet goed gebruikte... Hoe dan ook: de oplossing zou ook kunnen zijn de zoekfunctie aan te passen.

@Superduper: De hoeveelheid werk is inderdaad enorm en je hebt zeer betrokken delnemers nodig. Enerzijds om artikelen te schrijven en anderzijds om ze 'schoon' en uptodate te houden. Je opmerking over 'de discussie eromheen' is een hele belangrijke. Die lijdt over het algemeen tot voortschrijdend inzicht en je hebt een hele goede auteur nodig om die informatie goed te verwerken.

Daar staat natuurlijk tegenover dat de Wiki niet van vandaag op morgen compleet en af hoeft te zijn.

Verder is technische informatievoorziening mijn dagelijkse bezigheid, hoewel ik nog nooit iets met een Wiki heb gedaan. Maar ik heb wel een idee van hoeveel werk er in een goed geschreven technisch stuk kan gaan zitten. En hoewel ik best een keer een bijdrage zal willen leveren, probeer ik mij toch in mijn vrije tijd meer met andere dingen bezig te houden dan mijn werk...

Maar meedenken kan ik toch ook weer niet laten en ik vind het wel intrigerend, dus: kom maar op met die Zwiki!

Link naar reactie

ben blijkbaar één van de weinige die neen stemden :thumbup: , daarom zal ik het ook maar motiveren. :thumbup:

Tot nu toe alles kunnen vinden wat ik wou op dit forum, via zoekfunctie of via PM naar mensen waarvan je weet dat ze jou een antwoord kunnen geven. Meestal is dit zelfs de makkelijkste, directe manier, dwz zonder de (soms goedbedoelde) opmerkingen van anderen.

Verder denk ik ook dat het heel moeilijk zal worden om een versie te verkrijgen waar het merendeel zich kan in weervinden.

Vrees een beetje dat er heelwat gepalaver zal aan te pas komen, vooraleer een onderwerp het scherm zal halen.

Maar laat jullie vooral niet stoppen door mij ;) :m:

Veel succes ermee

Link naar reactie

ik onthoud me van stemming, aangezien het me niet zo veel uitmaakt.

Echter 2 punten.

1. Zoals SD al zegt denk ik dat er nogal wat uurtjes aan besteedt zullen moeten worden in den beginne en daarna regelmatig. Wie gaat dat doen?

2. Wie zegt dat dit hier een democratie is en de poll beslist? Volgens mij gaat onze DGA dit gewoon beslissen. Of is dit een marktonderzoekje?

Link naar reactie
ben blijkbaar één van de weinige die neen stemden :rolleyes: , daarom zal ik het ook maar motiveren. <_<

Tot nu toe alles kunnen vinden wat ik wou op dit forum, via zoekfunctie of via PM naar mensen waarvan je weet dat ze jou een antwoord kunnen geven. Meestal is dit zelfs de makkelijkste, directe manier, dwz zonder de (soms goedbedoelde) opmerkingen van anderen.

Verder denk ik ook dat het heel moeilijk zal worden om een versie te verkrijgen waar het merendeel zich kan in weervinden.

Vrees een beetje dat er heelwat gepalaver zal aan te pas komen, vooraleer een onderwerp het scherm zal halen.

Maar laat jullie vooral niet stoppen door mij ;) B)

Veel succes ermee

ik sluit me hierbij aan.

vind het een leuk initiatief maar heb tot nu toe ook overal antwoord op gekregen of gevonden. gezien de hoeveelheid werk die er kennelijk in zit weet ik niet of het alle moeite waard is. maar zoals eerder gezegd ik laat me graag verrassen.

Link naar reactie
Vrees een beetje dat er heelwat gepalaver zal aan te pas komen, vooraleer een onderwerp het scherm zal halen.

Op het forum staan de onderwerpen per groep genoteerd (onderstel, tuning etc)

In wikepedia staan ze alfabetisch, dus zoeken op trefwoord, bijv. softtop of cabriokap. (De een zal dan naar de ander moeten verwijzen).

Enne..., vinden we dan info over de kap van een Z3 of een Z4?

Link naar reactie
@Shayman: Nou heb ik het gedaan zeker :rolleyes:. Ik ging er nog vanuit dat ik de Zoeken-knop gewoon niet goed gebruikte... Hoe dan ook: de oplossing zou ook kunnen zijn de zoekfunctie aan te passen.
Nee hoor, ik dacht dat ik het gewoon niet goed doorhad en liep dus maar gewoon de hoofdstukken door te spitten. Die zoekfunctie is lastig aan te passen heb ik al eerder gemerkt en de te simpele zoekfuncties geven teveel opties. Doe je volgens mij weinig aan maar wanneer een admin hier het wel eenvoudig kan dan mag hij mij een pb sturen want ik zit ook te dubben voor die optie op ons forum.

Dat zo'n wiki veel werk is dat geloof ik direct maar wanneer daar mensen mee bezig zijn die het leuk vinden én die er wat van snappen dan is het gewoon een mooie toevoeging imho.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.