Ga naar inhoud

Is een wiki een interessante aanvulling? (+intro)


/FastFun

Aanbevolen berichten

Beste mensen, ik ben nieuw op dit forum en zal mij even voorstellen (voor zover van belang)

Het is niet de eerste keer dat je in een Z3 zit maar je gaat toch onwennig achter het stuur van je nieuwe aanwinst zitten. De handen die gedrukt zijn zijn stevig: ik besef heel goed dat iemand afstand doet van iets waar hij zielsveel van houdt. De motor loopt al en als de deur dicht is denk ik als eerste: "Voorzichtig jongen, je staat midden in een porcelijnkast en zorg dat die motor bij deze winterse temperatuur niet te snel belast belast wordt". Ik rij heel voorzichtig weg in de wetenschap dat ik in een raket zit en de verkeersdrempels als asteroïden op mij af komen. Op weg naar huis wen ik langzaam, regel de temperatuur, ontspan en trek voorzichtig een sprintje en ontdek dat die honderden pk's goed onder controle te houden zijn.

Mijn buurman - een voormalige BMW-dealer die mij enorm geholpen heeft - rijdt voor mij en op de afsluitdijk zou ik stoppen om hem ook zijn pleziertje te laten hebben. Jaren eerder was ik al tot de conclusie gekomen dat een Z3 bij uitstek lekker loopt met een open kap en een snelheid die niet veel boven 100km/uur ligt. Maar mijn adrenalinespiegel stijgt als ik de sluizen met 70km/uur voorbij rij. Ik schakel terug en bij het bord 'einde 70' trap ik het pedaal vol in. Nauwelijks heb ik tijd om te schakelen en na luttele seconden gaat de naald over de 180. Mijn hart heeft ook een hoger toerental en zuigt vacuum als ik hem uit laat rollen. Ik stop op een parkeerplaats en wissel. Wat een belevenis, wat een kick! Een gewoonte ga ik hier zeker niet van maken want je hoeft er geen moeite voor te doen om je rijbewijs kwijt te raken.

Thuis rijden we hem de goed verlichte garage in en dan pas wordt duidelijk wat een kroonjuweel het is. Los van de vele kleine en grote aanpassingen die de vorige eigenaar heeft doorgevoerd is deze auto echt geconserveerd door de jaren: geen krasje en geen deukje, nauwelijks een kreukje in het leer en onder de motorkap alles in het vet: geen spoortje corrosie. Ik besef nu pas dat ik met de auto een verbond heb gesloten: poetsen, wassen, onderhouden en meer dan mij lief is waarschijnlijk. Deze auto moet behouden blijven! En de eerste mensen beginnen al met de vingers op hun voorhoofd te tikken want er komt een mooie extra deur in mijn kantoor waar ik hem stal: naast mijn bureau, lekker droog en warm. En als een klant naar binnen loopt dan heb je meteen een leuk aanknopingspunt voor een gesprek.

Het Z3-forum is een M-rijder kwijt maar heeft er ook weer een bij. Mogelijk weet iedereen hier prima de weg maar ik zie dat het forum ook wat misbruikt wordt voor publicaties die eigenlijk beter op een vaste webstek geplaatst kunnen worden. Misschien denk je nu: "Die vent komt hier net binnen, meteen commentaar, waar bemoeit hij zich mee." Tot voor enkele dagen geleden had ik nog nooit van dit forum gehoord, daardoor valt het mij op en bovendien bedoel ik het goed. Het toeval wil namelijk dat ik een op een laagbelaste internetserver wel wat plaats heb voor een wiki. Voor de mensen die nog nooit van een wiki gehoord hebben: een wiki is een site waar iedereen (en dat is heel belangrijk) extreem makkelijk informatie kan plaatsen en veranderen. Je kunt er dus makkelijk onderwerpen in een logische structuur gieten. Welke banden? Hoe regel ik mijn winterstalling? Onderhoud, vraag en aanbod, enzovoorts. Enfin je snapt het al: ik wil best wat doen voor de gemeenschap van mensen die samen het z3forum vormen door zonder kosten een wiki ter beschikking te stellen die vaste informatie kan bevatten naast het communicatieforum. Als er interesse is dan hoor ik het wel.

Groet,

/FastFun

Link naar reactie
  • Reacties 29
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

FastFun, welkom hier!

Maaru, een wiki (zoals in Wikipedia :wave: ?)...

Als je hier de "Zoeken"-functie gebruikt komt er ook al wel heel veel info naar boven en we hebben ook nog de FAQ... Het forum is tenslotte ook ooit begonnen als "kennis-centrum" voor Z3-liefhebbers... toch :thumbup: ?

Vind het aanbod hartstikke leuk, maar denk je niet dat je je dan heel veel werk op de hals haalt? En dan vraag ik me dus ook af of het wel een interessante aanvulling is... Maar dat kunnen de "techneuten" onder ons denk ik beter bepalen.

Link naar reactie

Hallo, welkom. Veel plezier van :thumbup: gewenst, zal wel lukken denk ik :wave:

Wat betreft je aanbod voor een wiki:

ik denk dat het een goed idee is, zo kunnen we inderdaad de kennis die in dit forum zit overzichtelijker bundelen. Nu heeft Sledge een overzicht gemaakt van draadjes waar bepaalde topics besproken, de FAQ. Maar de draadjes zelf bevatten ook "geklets" van members die destijds nog niet het idee hadden dat ze met zijn allen de info bij elkaar aan het posten waren voor een "FAQ worthy" draadje. (volg je nog?). Af en toe zijn er posts die duidelijk bedoeld zijn als "wiki" zoals Marting recent de post heeft gemaakt voor het afstellen van de hoek van de ramen, compleet met foto's. Zo zijn er wel meer. Die zou je echt perfect kunnen bundelen in een wiki. Voordeel van een wiki tov een forum is dat iemand er ook iets aan toe kan voegen, waarbij je dat in een forum misschien op de achste pagina van een draadje waar niemand meer leest.

maar...de initieële conversie van forum naar wiki zal toch door iemand (of groep iemanden) gedaan moeten worden. Daarbij zal ook gekeken moeten worden of hetgeen in de meer technische draadjes staat klopt (het redigeren en redactie voeren). Dus als dat van te voren duidelijk is voor iedereen. Met iedereen bedoel ik de actieve members, niet gekeken naar je "post status"..1.8...1.9.......tot aan :drank::m: :m:), maar gewoon naar wie hangt hier vaak rond.

Ik zou zeggen een poll, maar dan wel met een duidelijk omschrijving van wat een wiki is, misschien met een link naar een voorbeeld?

Link naar reactie

welkom op het forum, een mooi verwoorde intro met herkenbare aspecten, super!

maar...de initieële conversie van forum naar wiki zal toch door iemand (of groep iemanden) gedaan moeten worden.

Wiki suggestie sta ik absoluut voor open :thumbup: , dit kan zeker bijdragen in het beter benaderbaar maken van belangrijke informatie die nu wel eens verscholen raakt achter onlogische zoektermen of gewoon lekker geklets (bij de recente waardevolle input van Pierre over ET & J waarde bijvoorbeeld). Mocht zoals RvE voorstelt het eens nodig zijn eens wat uren te investeren in converteren, redigeren en structureren, dan wil ik daar zeker in bijdragen. Loopt er hier niet een projectmanager rond die wat uurtjes overheeft en zin heeft in een coordinerend klusje? :unsure:

Link naar reactie

Erg leuke intro, complimenten daarvoor! :thumbup:

Het idee van een WIKI is denk ik best goed. Als aanvulling op het forum. Je zou de FAQ-s achtige informatie uit het forum daar naartoe kunnen kopiëren. Zo voorkom je een hoop gezoek.,

FastFun, wil je misschien zelf een opzetje maken, dan kan iedereen zich beter voorstellen hoe het er uit zou kunnen zien?

Link naar reactie
Maaru, een wiki (zoals in Wikipedia :thumbup: ?)...

Klopt. Alleen gebruiken wij andere software waarmee je makkelijker met rechten kan werken (voor de techneuten: moinmoin met een ander jasje zoals http://kernelnewbies.org en http://ffii.org/).

Als je hier de "Zoeken"-functie gebruikt komt er ook al wel heel veel info naar boven en we hebben ook nog de FAQ... Het forum is tenslotte ook ooit begonnen als "kennis-centrum" voor Z3-liefhebbers... toch :unsure: ?
Zonder iemand tegen de schenen te willen schoppen: een forum is gewoonweg niet bedoeld om een site met gestructureerde informatie te vervangen. Een forum is uitstekend geschikt voor vragen met (niet al te lange) antwoorden. En met zoeken kom je inderdaad een heel eind natuurlijk. Zo'n wiki is lekker flexibel, jij verbetert mijn spelfouten, ik vul een tekst wat aan en iemand anders gooit er een toepasselijke foto bij bijvoorbeeld. Het is een solide basis die - bij voldoende enthousiasme - groeit en groeit. Daarnaast is er goed versiebeheer zodat vandalisme en spam makkelijk bestreden kan worden (je kunt ook bewerkrechten beperken tot een groep mensen).
Vind het aanbod hartstikke leuk, maar denk je niet dat je je dan heel veel werk op de hals haalt? En dan vraag ik me dus ook af of het wel een interessante aanvulling is... Maar dat kunnen de "techneuten" onder ons denk ik beter bepalen.

Het werk valt wel mee: het is niet veel meer dan een goed stijlblad en wat logo's met enkele basisconfiguraties. Als je bestaande teksten uit het forum wil overzetten dan haal je je wel een bult werk op de hals. Ik betwijfel of we dat wel willen. Een interessante aanvulling lijkt het mij zeker. Als er serieus interesse is dan zouden we een test kunnen doen met http://wiki.bmwzforum.nl. De werkwijze lijkt veel op wikipedia dus aanvullingen en wijzigingen doorvoeren is net zo moeilijk als en brief typen.

Link naar reactie

Lekker respectvol naar dit forum. :unsure:

Enne... ja, ja... ik kan lezen, ben niet geheel achterlijk, snap de "goede bedoelingen"... :thumbup:

Kom nou niet aan met commentaar op oude en/of vastgeroeste members, nogal flauw...

aangepast door Rob
Link naar reactie
Lekker respectvol

Ik snap niet waarom je zo negatief reageert? Hij kaart een goed punt aan dat zoeken in een groot forum een lastige opgave is, omdat je ook door de vragen moet zoeken en niet alleen door de antwoorden. Een wiki kan een betere oplossing zijn voor de FAQ topics en kunnen door ons allen verbeterd worden. Hij stelt eigenlijk dus enkel voor om de grote hoeveelheid die dit forum heeft verzameld op een meer gestructureerde manier aan te bieden in een wiki, die bedoelt is voor die taken (en een forum meer voor Q&A)

Link naar reactie
Ik snap niet waarom je zo negatief reageert? Hij kaart een goed punt aan dat zoeken in een groot forum een lastige opgave is, omdat je ook door de vragen moet zoeken en niet alleen door de antwoorden. Een wiki kan een betere oplossing zijn voor de FAQ topics en kunnen door ons allen verbeterd worden. Hij stelt eigenlijk dus enkel voor om de grote hoeveelheid die dit forum heeft verzameld op een meer gestructureerde manier aan te bieden in een wiki, die bedoelt is voor die taken (en een forum meer voor Q&A)

x2

Link naar reactie

snap de opmerking van Rob denk ik wel.

Als we nu de technische kennis van dit forum in een wiki gaan stoppen wat is dan nog de toegevoegde waarde van het forum en wordt het dan niet één grote chatbox.

Nu wordt regelmatig verwezen naar de zoek knop, dan zal bij vragen verwezen worden naar de wiki.

Ik snap de goede bedoelingen maar sta er dus ook wat sceptisch tegenover. Ik laat me graag verrassen.

Link naar reactie
Welkom hier op het forum FastFun, en veel plezier met je fraaie :thumbup: , ik heb hem nog niet gezien maar ik denk dat je een zwarte met chromen rolbeugels hebt.

Hoe raad je het!

Wiki ? plaats eens een poll.

Ik heb getracht de admins te mailen maar dat lukte niet (althans mijn 'sent items' is leeg). Had het graag even opgenomen met de organisatie uiteraard. Ik probeer een pol...

Link naar reactie

Ok, punt 1, een Wiki. Het forum is in principe één grote Wiki in een ander jasje, met een FAQ, zoekfunctie, en verschillende technishe artikelen. IMHO is een (tweede) Wiki dus overbodig, kom liever met wat suggesties om de FAQ uit te breiden bijvoorbeeld.

Dit zou natuurlijk ook niet de eerste keer zijn dat dit idee op tafel wordt gelegd. Ivo:

Er schijnt wel belangstelling voor te zijn, dus het idee zal ik bespreken met mede admins/mods.

Dat Zwiki zou ik niet doen. We hebben ons eigen gezicht nu als forum, dat wil ik graag zo houden :thumbup: We zijn geen werkplaatshandleiding, maar een ontmoetingsplaats
Punt 2, gericht aan Fastfun, heel aardig dat jij je bandbreedte beschikbaar wilt stellen, maar ik zie nu al dit niet gaat werken. Je geeft zelf al aan tot voor kort niets van dit forum af te weten, en nu wil je een complete wiki opbouwen? We weten niet eens hoe je Z eruit ziet, of hoe je heet. :kisstogether: Als er al een Wiki komt, zal dit onder eigen beheer vallen, zodat het niet doodleuk offline wordt gehaald na een jaar.
Link naar reactie

Bij nader inzien vind ik een Wiki niet nodig, als "we" bereid zijn om wat meer "duurzame" info uit de draadjes over te hevelen naar de FAQ's (die overigens al behoorlijk goed zijn in mijn ogen! Heeft FastFun dat ook gezien vraag ik me af?) Het voordeel van het forum (kunnen reageren op elkaar) heeft ook weer het nadeel dat de overzichtelijkheid al snel verloren gaat. Ook al gebruik je de Zoekfunctie, bij veel onderwerpen moet je door allerlei gezellige reacties op elkaar heen zoeken naar antwoorden op je vragen. Nadeel van een aparte Wiki is dat je dan op de discussiepagina's bij die Wiki ook weer een discussieplek krijgt. Moet je voortaan op 2 websites gaan kijken, niet handig.

Misschien is dit een oplossing voor het probleem:

[ik loop daarmee vooruit op wat anderen wel of niet beslissen, ik bedoel het puur als suggestie :kisstogether: ] Verdeel de onderwerpen waarover je nieuwe FAQ's wilt hebben (of bestaande FAQ's wilt verbeteren) over forumleden, die bereid zijn om op één gebied een FAQ te maken of bij te houden. Die forumleden beloven dan de "houdbare" naslaginformatie over hun onderwerp uit de diverse draadjes over te nemen en in de FAQ te zetten. Zo blijft de FAQ up to date, komt niet alles op de schouders van een paar moderatoren terecht en kom je in de FAQ zelf geen "klets"-reacties tegen. Heb je dus een soort Wiki en toch ook een forum in één! Op één webadres ook, dat is inderdaad het handigst gewoon! Mocht het zover komen, dan wil ik graag een bijdrage leveren.

Link naar reactie

Heb ik me net verzoend met de komst van een Wiki, stem zelfs nog positief voor het gevalletje (ik zag door anderen het licht) en nu gaat het weer niet door. Een mens krijgt toch wel wat voor z'n kiezen hier... :schater:

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.