Ga naar inhoud

5 graden vorst en mijn motor loopt heet!!


martijn

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Afgelopen vrijdag reed ik naar mijn werk en halverwege werd het plotseling koud. De verwarming viel plotseling uit.

De kachel vol open draaiende maakt geen verschil, het bleef koud.

Terwijl dit gebeurde zag ik tot mijn schrik dat de "water"temp tegen het rood aan stond.

Direct heb ik de eerste de beste parkeerplaats opgezocht en zag daarna een behoorlijke damp onder de kap uitkomen.

Blijkt de koelvloeistof er gewoon uitgespoten te zijn bij de radiatordop (overdrukventiel??). Alles was nat om de vulopening heen.

Na een tijdje gewacht te hebben heb ik koelvloestof gekocht en het systeem bij gevuld. Daarna ben ik maar weer verder gereden naar Arnhem. Na 10 minuten was het weer opnieuw raak en ben wederom gestopt.

Ik dacht eerst aan de koppakking, maar iemand bij mijn tweede stopplaats (ook een z3 eigenaar) dacht eerder aan de thermostaat.

Uiteindelijk heb ik hem maar naar Ekris laten slepen, waar ze zo'n 3 weken nodig dachten te hebben. Ja ja door de drukte en een tekort aan personeel!

Van ellende heb ik hem vandaag maar opgehaald op een ambulance en naar een "gewone" garage gebracht. Die kon in ieder geval donderdag alvast even kijken.

Nu ben ik wel benieuwd wat het kan zijn. De motor loopt verder nog prima en ik heb ook geen schuim aan de peilstok gezien............... maar eh toch de koppakking, gescheurde kop, waterpomp, thermostaat??????

Iemand iets dergelijks meegemaakt??

  • Reacties 21
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Geplaatst:

ik maak me zorgen om het water dat eruit gespoten is. Dit is niet normaal, ook niet moest de thermostaat of de waterpomp kapot zijn.

Geplaatst: (aangepast)

Meestal blijft een defecte thermostaat open staan, motor komt dan alléén in stadsverkeer enigszins op temperatuur bij iets meer rijwind koelt hij af.

Probleem lijkt eerder met de waterpomp te maken te hebben er is dan geen (weinig) circulatie en het water in de kop wordt dan te heet (meter staat max) en gaan ten slotte koken en perst er koelvloeistof uit via het overdrukventiel.

Staat me iets van bij dat er problemen zijn met de waaier van de waterpomp bij sommige Z3's, de waaier is daar van kunststof en brokkelt af zodat de opbrengst van de pomp te klein wordt.

JCK

aangepast door Rob
Geplaatst:

Waterpomp ja. Klinkt logisch ook als je bedenkt dat de verwarming ineens uitval. Geen cicrulatie meer..

Bij de garage waar ie nu staat, had ook zo'n verhaal over kunststof waaiers in de waterpomp die afbrokkelen net als bij volkswagen een zwakke plek.

Geplaatst:

Het is beslist de waterpomp, kan bijna niet anders.

Wanneer je een lekke koppakking zou hebben, zou er wel overdruk in het systeem ontstaan maar geen "warmlopen"

Geplaatst:

Klinkt idd als kapotte waterpomp. Heb het onlangs ook gehad. Bij mij was het kunststof schoepenwiel van z'n as afgebroken.

Marc

Geplaatst:
''''................... en zag daarna een behoorlijke damp onder de kap uitkomen.

Blijkt de koelvloeistof er gewoon uitgespoten te zijn bij de radiatordop ....................................... Alles was nat

Van ellende heb ik hem vandaag maar opgehaald op een ambulance en naar een "gewone" garage gebracht. Die kon in ieder geval donderdag alvast even kijken.

Nu ben ik wel benieuwd wat het kan zijn. De motor loopt verder nog prima en ik heb ook geen schuim aan de peilstok gezien. Iemand iets dergelijks meegemaakt??

Zaterdag vergelijkbaar probleem gehad. Tijdens stationair draaien klonk er een knal en stegen grote stoomwolken op:angry: .

Was iets slimmer, want heb DIRECT een ambulance (platte aanhangwagen) gehuurd en naar Roodkapje/Ruud gebracht. (= eerste ontstoringsreaktie met een Z3!). ;)

Geplaatst: (aangepast)

Jij hebt wel erg veel pech met je ZZZ Henk, volgens mij val je van het ene probleem in het andere :newblush:

aangepast door Rob
Gast france bleue
Geplaatst: (aangepast)
Nu ben ik wel benieuwd wat het kan zijn. De motor loopt verder nog prima en ik heb ook geen schuim aan de peilstok gezien............... maar eh toch de koppakking, gescheurde kop, waterpomp, thermostaat??????

Iemand iets dergelijks meegemaakt??

Zelfde probleem gehad. Kunststof schoepenrad van het asje waterpomp afgebroken. De BMW dealer hier adviseert klanten met dit type waterpomp om de 100.000km te vervangen. Zonder tegenbericht vervangen ze ook de thermostaat (omdat( "de boel") dan toch open ligt.

grtzzz fred.

aangepast door Rob
Geplaatst:

Al van hierboven genoemd is het alvast niet :thumbup:

De waterpomp ziet er als nieuw uit, de themostaat is vervangen, de motor loopt perfect, alleen bij de vacuumtest lekt ie alleen is het niet hoorbaar waar het zit.

Ik heb overigens wel wat vocht gevonden bij het overdrukventiel van de kachel (nabij de hoofdremcylinder) waar alles naar binnen gaat.

Het begint zo langzamerhand een raadsel te worden???? ;)

Geplaatst:

Tja... zo kun je je nog heel lang blijven afvragen wat wel/niet de oorzaak is.

Hier schiet het niet op, blijkt alles mogelijk. Auto ergens naartoe brengen misschien? Ergens waar deskundigen zijn??

Geplaatst:

Hoi,

Waar de leidingen of buizen van de kachel naar binnen gaan!

Als je aan de binnenkant van de auto de bekleding weghaalt is het dan binnen niet NAT, het kan namelijk zo zijn dat de leiding of buis van de kachel aan de binnenzijde lekt.

Ik heb dit ook gehad met mijn huidige auto, weet niet precies hoe het bij de Z3 zit.

Ben nieuw hier en heb er zelf nog geen een.

Bij mij lekte de auto aan de binnenzijde, ik zag met een lektest dus ook geen vloeistof lekken.

Wanneer het de koppaking is dan kun je dit eventueel controleren door in het koelwater reservoir te kijken wanneer de motor draait.

Wanneer je nu luchtbellen ziet borrelen dan is het vaak je koppaking die lekt.

Dit komt doordat de druk die in de cilinders heerst hoger is dan de druk in het koelwater circuit.

Wanneer de koppaking niet naar buiten toe lekt (je ziet niets lekken bij een test naar buiten toe) dan kan hij naar binnen toe lekken. Dit betekend dat het koelwater de cilinder in lekt bij neerwaartse slag, het koelwater verbrand dan mee met de uitlaatgassen.

De zuigers persen dan via het scheurtje lucht in het koelwater circuit met als resultgaat lucht bellen.

Je oliepijl kan ook stijgen wanneer het je koppaking is, olie ziet er waterig uit op de peilstok.

Wanneer je bij de peilstok een aansteker vlammetje houd en het knettert dan betekend het vaak dat er een mengsel van olie en koelwater aan de peilstok zit, dus lekkage.

Succes!!!

gr. Vincent

Geplaatst:

Mn autootje doet het weer.

Roodkapje /ruuds diagnose : kapotte thermostaat, daardoor overdruk in radiateur en (plastic) bak van radiateur geklapt/gescheurd.

Reparatie : nieuwe thermostaat, nieuwe waterpomp (voor de zekerheid) en nieuwe radiateur. :m:

Geplaatst:

Mooi dat het probleem is opgelost.

Wat wel vreemd is is dat je tijdens de lektest niets hebt gemerkt, zou je volgens mij wel moeten zien wanneer je radiateur(bak) is gescheurd.

Veel plezier weer met de rijdende ZZZ

Groeten Vincent

Geplaatst:

Nou die mijne loopt nog lang niet.

De kop is eraf om em te laten afpersen en vlakken................... Ja dus de koppakking ligt eruit ;) .

Ben benieuwd wat het geintje straks gaat kosten, maar rijden zal die!

Geplaatst:

:thumbup::thumbup: ;) :lmao: :lmao:

Martijn,

Dacht dat jou auto weer reed, maar nu zie ik dat ik jou en Mohikaan heb verwisseld.

Dus het is toch de pakking, dat is klote.

Succes met de verdere afhandeling.

Groeten Vincent

  • 2 weken later...
Geplaatst:

Zo 1100 euro verder en we rijden weer. De kop is afgeperst en was nog goed. Ook heeft de rest van de motor geen meetbare schade opgelopen.

Het is wel een flink bedrag, maargoed het had dus nog erger kunnen zijn.

Geplaatst:

Laat ik je proberen op te beuren.....

Door het vlakken van de kop is die iets lager komen te liggen, dus heb je iets meer compressie en daardoor betere verbranding en dus ook iets meer vermogen.

Ik weet het, je had het liever niet...., but look on the bright side!!

Geplaatst:

he, dus het petje afvlakken, zoals bij de puch maxi, gaat niet op bij 4-takt motoren? Bij de 2-takt puch ging het samen met de spoelpoorten uitboren en een grotere uitlaat errug goed. link

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.