Ga naar inhoud

Problemen bij vervangen van autoradio


Renezzz

Aanbevolen berichten

Ohhh, nu begrijp ik wat je bedoeld...

Als er een actieve filter in de auto zou zitten zou deze ingeschakeld moeten worden!

Zou ook best het probleem kunnen zijn!

Maar ik vraag me af waarom er een actieve component in de auto zou zitten!

Het vermogen van de autoradio is genoeg en zou er wat dat betreft geen onbekende (BMW) versterker/filter in hoeven.

Als dit zo is kan dit het een probleem geven. Ik zal het controleren....

precies, ik heb bijv. een bose systeem in mijn alfa en als at ding niet ingeschakeld is (lang verhaal) hoor je matte tonen, maar na de PLOP bij het inschakelen : vet geluid ;)

Link naar reactie
  • Reacties 58
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Maar als dit zo is vraag ik me af waar dit actieve filter/versterker zich zou bevinden. Mischien wel achter die woofer aan de bestuurderzijde (zie link van een paar berichten geleden)

Er zit op de nieuwe radio wel een Ant/acc. aansluiting die dit kan doen, deze zit bij de Philips inderdaad aangesloten in de ISO-connector. Ik zal het bij de Pioneer ff moeten controleren of deze ook in de ISO connector zit.

Mijn hele redenatie is er van uit gegaan dat er alleen passieve componenten in de auto zitten.... Als er toch een actief element in de frontspeaker loop zit, sloop ik dit het liefste eruit!

Link naar reactie
Maar als dit zo is vraag ik me af waar dit actieve filter/versterker zich zou bevinden. Mischien wel achter die woofer aan de bestuurderzijde (zie link van een paar berichten geleden)

Er zit op de nieuwe radio wel een Ant/acc. aansluiting die dit kan doen, deze zit bij de Philips inderdaad aangesloten in de ISO-connector. Ik zal het bij de Pioneer ff moeten controleren of deze ook in de ISO connector zit.

Mijn hele redenatie is er van uit gegaan dat er alleen passieve componenten in de auto zitten.... Als er toch een actief element in de frontspeaker loop zit, sloop ik dit het liefste eruit!

zit bij mij in de CD wisselaar bak achter de bank, volgens de ETK bij een Roadster ook daar ergens ... ;)

Link naar reactie

Ik ga even helemaal off-topic, maar omdat het over radio's gaat toch ff een klein vraagje ;)

Ik heb destijds een 2-weg setje voor onderin gekocht (de 13 cm) maar het geluid is gewoon niet goed. Is het een idee die tweeter die erop zit te demonteren (of de draadjes losmaken?) Of gewoon het setje verkopen en een combo setje kopen?

Link naar reactie
Ik ga even helemaal off-topic, maar omdat het over radio's gaat toch ff een klein vraagje :D

Ik heb destijds een 2-weg setje voor onderin gekocht (de 13 cm) maar het geluid is gewoon niet goed. Is het een idee die tweeter die erop zit te demonteren (of de draadjes losmaken?) Of gewoon het setje verkopen en een combo setje kopen?

Die draadjes op de tweeweg losmaken moet je uitproberen maar denk niet dat dat veel zal brengen, de originele tweeter losmaken zou ik ook niet doen want een tweeter (het hoog) moet hoog in de auto zitten anders hoor je veel minder van!

Denk dat een tweeweg setje het meeste rendement oplevert! B)

Ik heb een tweeweg setje in 16 cm gekocht, de tweeters hiervan moet ik nog een keertje monteren, schijnen origineel al heel behoorlijk te zijn! ;)

groet,

Pierre

Link naar reactie

Slegdehammer,

Perfecte tekeningen! Bedankt!

Waar heb je die zo vandaan?

Maar ja, welk model/bouwjaar/land hebben we het bij deze tekeningen over?

Zoals ik al zei, heb ik sterk het idee dat de audio-configuratie over alle modelen, bouwjaren en landen nogal uiteenlopen!

Ik ga even helemaal off-topic, maar omdat het over radio's gaat toch ff een klein vraagje 

Ik heb destijds een 2-weg setje voor onderin gekocht (de 13 cm) maar het geluid is gewoon niet goed. Is het een idee die tweeter die erop zit te demonteren (of de draadjes losmaken?) Of gewoon het setje verkopen en een combo setje kopen?

Mischien heb je er (ook) wel ergens een actief element in de Z3 zitten die de boel verziekt!

Link naar reactie
Zie alleen de twee boxen achterin nergens op de afbeeldingen of ben ik blind B)

Tja, je wordt nu eenmaal een dagje(jaartje) ouder pierre ;)

@renezzz

De link naar deze wonderlijke ETK, heb ik van deze site geplukt:

http://rust.mine.nu/bmw/carselect.do

- Even je auto invoeren, mijn tekeningen zijn voor '97

- groep ''65" ---> 65_20

Link naar reactie

Ik ben ook benieuwd naar de legenda van de nummers. Ik heb het Harman Kardon systeem en op zich bevalt me dat prima, al heb ik de subwoofer vrij ver teruggedraaid zodat die niet gaat overheersen. IK heb nog steeds een Sony radio liggen om in te bouwen, maar de ingebouwde Blauwpunt bevalt nog prima. (behalve een irritante storing bij stationair, en gefluit als je rijdt, maar dat is waarschijnlijk een bekabelingsfout door de dealer !)

Het is alleen jammer van de ruimte die je verliest in de kofferbak, door 1. een puist en 2. de cd-wisselaar. Het zou mooi zijn als je die achter de stoelen zou kunnen monteren. Iemand dat wel eens gezien of gedaan?

Link naar reactie

Onder de stoel zal niet meer gaan, aangezien het daar vol zit met de electrische verstelling. Ik ben zelf niet zo lang en mijn stoel staat dus los van de achterwand, en daar zou (op beide plaatsen) nog plek zijn voor een unit (versterker achter de bestuurder en de wisselaar achter de bijrijderplaats. Aangezien ze dan dus 'alleen' maar aan de andere kant van de bagageruimtewand zitten, hoef je niet veel snoeren om te leggen en zijn ze ook niet te kort. Het is alleen nogal een klus omdat je niet makkelijk de stoelen kunt verwijderen.

enne: stoelverwarming is toch al standaard?? En ik moet zeggen, die is al heet genoeg ;)

Link naar reactie
wat vreemd is dat je andere radio het wel doet. Ik heb heel wat gekke dingen gedaan (wat jaren geleden) met boxen in auto's. Nooit heeft een radio daar echt moeite mee gehad. Met name de impedantieverlagen door veel parallel te zetten was een gewilde low budget oplossing 

Blijf ik me afvragen of er niets actiefs (versterker) gestuurd moet worden (met de acc./ant. draad). Dat zou je oude radio wel gedaan kunnen hebben

Ivo, bedankt!

Dat was het dus!

Sta er wel ff van te kijken. De speakers voor hebben dus een actief element ergen in de lijn zitten. Ik ga nog wel kijken waar deze versterker/filter zit!

Sloop ik um er meteen uit!

Link naar reactie
wat vreemd is dat je andere radio het wel doet. Ik heb heel wat gekke dingen gedaan (wat jaren geleden) met boxen in auto's. Nooit heeft een radio daar echt moeite mee gehad. Met name de impedantieverlagen door veel parallel te zetten was een gewilde low budget oplossing 

Blijf ik me afvragen of er niets actiefs (versterker) gestuurd moet worden (met de acc./ant. draad). Dat zou je oude radio wel gedaan kunnen hebben

Ivo, bedankt!

Dat was het dus!

Sta er wel ff van te kijken. De speakers voor hebben dus een actief element ergen in de lijn zitten. Ik ga nog wel kijken waar deze versterker/filter zit!

Sloop ik um er meteen uit!

I'm the man ;) ;)

Dus je moest de versterker inschakelen en toen werd het geluid OK?

Link naar reactie

Op zich klink het geluid nu goed... echter heb ik het vermoeden dat ik niet het volle vermogen van de radio kan gebruiken door dat actieve element....

Die moet er dus uit, ik weet echter niet wat voor ellende ik dan krijg!

In ieder geval kan ik nu weer verder!

De radio is goed, alles klinkt prima! :D

Link naar reactie

Heb ook een Pioneer in mijn Z3 en veel problemen gehad doordat er nog ergens een filtertje verstopt zat. Weet nog steeds niet waar die zit, want ik heb nieuwe bedrading naar de speakers voor en in deur laten trekken... Nu is het geluid wel goed! De woofer heb ik gewoon op de (direct-)subwooferuitgang aangesloten. Had er ook een stuk over geschreven hier op dit forum. Als je dat wilt lezen ff zoeken naar pioneer, dan komt dat vanzelf naar voren...

Link naar reactie
  • 3 weken later...

beste René,

het is een tijdje geleden maar ik heb hetzelfde probleem. Mijn oude sony headunit heb ik ongeveer een jaar geleden vervangen voor een Pioneer DEH-P77MP (aanrader voor Z3 naar mijn idee, kan foto's plaatsen voor liefhebbers).

Het geluid is er toen wel op vooruit gegaan maar nog lang geen kwaliteit die bij een Z3 hoort en een onderdeel waar bmw duidelijk de mist in is gegaan. Het probleem wat jij beschrijft met bijna geen geluid van voren na aansluiten heb ik niet ervaren.

Na alle diverse internetfora te hebben gelezen was het duidelijk dat de boxen die BMW heeft geleverd bij de Z3 nogal bedroevend van kwaliteit zijn. Twee maanden geleden dus besloten om langzaam aan de boxxen te vervangen.

Heb na lang twijfelen een compo set gekocht om als eerste de front speakers te vervangen.

Hier begonnen dus pas echt de problemen. Ik ben geen audiofiel of electrotechnicus maar een stel boxen vervangen dacht ik wel te kunnen. Totdat er een metalen kastje tevoorschijn kwam, vastgelijmd aan de box bij de bestuurderskant :m: (eerder al naar verwezen in deze discussie http://bimmer.roadfly.org/bmw/forums/z3/4170293-1.html )

andere link, zelfde probleem : http://www.bimmerfest.com/forums/showthrea...ead.php?t=15784

Als ik het goed begrijp is het dus een soort splitter/versterker om de voorste speakers en tweaters te scheiden (boxen achter gaan weer direct?)

Vanwege tijdgebrek om er aan te werken rij ik nu al een tijdje met rechts een nieuwe speaker en links nog de oude met die splitter er aan vast. (geluid is nu helemaal een ramp)

Er tussen uit halen van dat kastje is volgens mij dus niet mogelijk zonder de gehele bekabeling te vervangen. Mijn volgende de stap wordt dus denk ik maar het eraf slopen van de box links en deze te vervangen door de nieuwe box en hopen dat alles weer beter klinkt. (tweaters laat ik voorlopig zitten) Zo niet dan spaar ik even door en laat ik alles ergens vervangen incl. bekabeling door iemand die er wel verstand van heeft, iemand aanraders?

Heb jij inmiddels al een oplossing c.q. manier om die splitter/versterker er tussenuit te halen? Heeft iemand al ervaring met het vervangen van de boxen bij het voeteneind die ditzelfde kastje tegenkwamen? Is het vervangen van de gehele bekabeling de enige oplossing om beter geluid te krijgen in deze roadster ?

ik kan dit weekend eventueel wat foto's maken mocht het nodig zijn

bvd

David

Link naar reactie

Dag David!

Ik heb inmiddels wat meer geluid in m'n auto. Het probleem dat er voor vrijwel geen geluid uit de speakers kwam is komt door de antenna/aux van de nieuwe radio niet was aangesloten! Bij al die andere radios wel :D . Het geluid is wel beter maar nog niet echt goed. Ik ben geen audiofiel maar een klein beetje goed geluid zou niet verkeerd zijn! Daarom ben ik net als jou ook aan het onderzoeken

wat hieraan te doen valt!

leftfrontactivewoofer.jpg

Dit plaatje geeft mij (beetje techneut) direct aan wat er aan hand is!

Hier heb ik behoorlijk naar lopen zoeken en dus mijn dank daarvoor!

Zoals je in de schema kunt zien zijn de tweeters (left/right front high range speakers) direct op de radio aangesloten. Waarschijnlijk zit er nog wel een filter direct achter de tweeters.

De pinbezetting van de connector op de 'versterker' is ook op deze tekening te zien:

Pin 12 -----> 12Volts voeding

Pin 6 ------> Ground (massa)

Pin 5 -------> Antenna/aux aansluiting van je radio

(had ik eerst dus niet aangesloten!)

Pin 1 ------> Radiouitgang Links Voor +

Pin 2 ------> Radiouitgang Links Voor -

Pin 3 ------> Radiouitgang rechts Voor +

Pin 4 ------> Radiouitgang rechts Voor -

Pin 9 ------> 'Versterker'-uitgang woofer Rechts Voor +

Pin 10-----> 'Versterker'-uitgang woofer Rechts Voor -

Als je Pin 1 en 2 direct op je nieuwe linker speaker plaatst zou het moeten werken

Om de Rechter speaker aan te sluiten doorverbinden:

Pin 3 ---> Pin 9

Pin 4 ----> Pin 10

Om het netjes aan te sluiten zou je echtelijk een passief laagdoorlaatfilter in serie tussen de nieuwe speaker moeten plaatsen (Het meest simpel is hier een spoel).

Zonder zou het ook moeten werken echter gaat niet al het vermogen van de hoge tonen naar de tweeter!

Het enige probleem is dat ik niet weet waar de tweeter bekabeling is afgetakt van de radio-gang. De tweeters zijn dus in ergens in de bekabeling tussen radio en 'versterker' linksvoor aangesloten.

Ik vermoed dat dit achter op de 'versteker'-connector gebeurt.

Als je hiermee bezig gaat zou het mooi zijn als je hiervan een foto(s) kon maken!

Mocht je bij het aansluiten de zaak niet te vertrouwen kun je altijd nog doorpiepen van de kabels....

Ik was zelf van plan deze actie in het voorjaar te doen....

Wat voor type speakers heb je trouwens gekocht?

Ik had begrepen dat er 13cm speaker voor moesten worden gebruikt!

Is er plaats voor 17cm speakers?

Veel succes met sleutelen...

Het moet geen groot probleem zijn, echter je hebt documentatie nodig!

Greetz,

René

Link naar reactie

Dag David,

Wat de specificaties van de versterker is, is mij niet duidelijk.

Ik kan me niet voorstellen dat dit een hoogwaardige superversterker is en denk dat de autoradio versterker (nominaal 27 watt - peak ruim 50Watt) veel beter is en minder romslomp!

Het vermogen van de radio wordt dus ook opgesnoept door de versterker!

Geen wonder dat het geluid altijd tegenvalt! :D

Slechte speakers op een slechte versterker met een goede voorversterker (de nieuwe autoradio) :D

Groeten,

Renézzz

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.