Ga naar inhoud

Importeren en verzekering


Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Beste forum-leden,

de kogel is ook voor mij door de kerk, eind juli ga ik mijn Z4 ophalen in Aachen! Vooraf ben ik uiteraard al het nodige aan het rondvragen en op het forum vind ik ook heel wat info. Mijn vraag is eigenlijk de volgende: hebben jullie ook problemen als het gaat om het verzekeren van je auto voor de eerste dag(en) in Nederland? Zo niet, wat was dan jullie aanpak?

Mijn tussenpersoon zei dat het wettelijk verboden is om auto's zonder Nederlands kenteken te verzekeren via een Nederlandse maatschappij. Nu wil ik de auto een tijdje onder me houden ivm BPM dus heb ik wel behoefte aan een verzekering! Een collega zei dat ie op basis van het chassisnummer een verzekering kon afsluiten maar dat weigert mijn verzekeraar.

Groet,

Jeroen

<_<

  • Reacties 31
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatst:
Een collega zei dat ie op basis van het chassisnummer een verzekering kon afsluiten maar dat weigert mijn verzekeraar.

Hallo Jeroen en welkom hier.. Volgens mij heeft je collega helemaal gelijk. Dus misschien ook eens een andere verzekeraar raadplegen?

Geplaatst:

Ik heb ook Nederlandse auto's gekocht en in de UK geimporteerd. Geen enkel probleem met verzekering, gewoon op chassis nummer

Geplaatst:

Simpel. Je vraagt aan de verkoper om een uitvoerkenteken te regelen (het Duitse kenteken waarvan je je altijd al afvroeg waarom het blauwe stukje rood is <_< ) Daarbij is een WA-verzekering inbegrepen voor heel Europa. Looptijd varieert van 14 dagen tot ik meen maximaal een half jaar. Voor 14 dagen kost het iets van 120 euro en dan kun je dus ook gewoon in NL rondrijden. Het verzekeren bij een NL-verzekeraar zonder dat de auto op kenteken staat gaat je niet lukken dus dit is de enige optie. Voor meer informatie kijk eens bij de ADAC op de site. Succes

Geplaatst:
In Nederland niet mogelijk......... <_<

Is wel mogelijk!!!

Ik heb zo een auto bij Daimler Chrysler Insurance Brokers verzekerd!!!

Beter is nog om dat Duitser te vragen (inclusief leuk klein contractje) of hij de auto tijdelijk op zijn naam verzekerd wil laten!!

Geplaatst:

Ik zou toch zeggen dat Frank (als broker) dit wel beter zou weten. Maar goed, je zal wel wel gelijk hebben :wave:

Scheer je nu weg en ga aan de zuip <_<

Geplaatst:

Tip: Centraal Beheer wil nog weleens een auto verzekeren op chassisnr; Leg ze de situatie uit en probeer het eens!

Geplaatst:

Edwin en Nadia hebben de M ook op chassisnummer verzekerd gehad toen hij door Roodkapje uit Italie is gehaald.

André

Geplaatst:
Ik zou toch zeggen dat Frank (als broker) dit wel beter zou weten. Maar goed, je zal wel wel gelijk hebben :wave:

Scheer je nu weg en ga aan de zuip <_<

Ik weet alles van pensioenen Chris maar van schadeverzekeringen niet veel meer dan de meesten onder ons. Voorzover ik weet is het inderdaad wettelijk niet toegestaan om een ongekentekende auto in NL te verzekeren. Miscchien kan Bob01 wat licht in de duisternis brengen.

Geplaatst:
Ik weet alles van pensioenen Chris maar van schadeverzekeringen niet veel meer dan de meesten onder ons. Voorzover ik weet is het inderdaad wettelijk niet toegestaan om een ongekentekende auto in NL te verzekeren. Miscchien kan Bob01 wat licht in de duisternis brengen.

Ik zit zelf in de verzekeringen en winterthur wil hem wel verzekeren op het eendags kenteken met een beetje aandringen lukt dit ook het voertijg nummer

gr

Geplaatst:
Edwin en Nadia hebben de M ook op chassisnummer verzekerd gehad toen hij door Roodkapje uit Italie is gehaald.

André

Klopt en hiervoor zo'n beetje 542432132132654 verzekeringsmaatschappijen gebeld die het geen van alle doen.

Er is een tijdelijke WA mogelijk op chassis voor een paar dagen. Langere tijd in NL verzekeren terwijl je erin wilt rijden kun je schudden.

Dan is er alleen de optie zoals eerder voorgesteld via exportkenteken in DLD met WA verzekering. Alleen mag je ook daar officieel niet in NL mee rijden volgens mij tenzij je onderweg naar garage of RDW bent (maar dat weet ik niet zeker).

Geplaatst:
Ik zit zelf in de verzekeringen en winterthur wil hem wel verzekeren op het eendags kenteken met een beetje aandringen lukt dit ook het voertijg nummer

gr

maar een eendagskenteken krijg je alleen als de auto al in NL is volgens mij. Dus dat lukt niet vanuit DLD.

Geplaatst:
maar een eendagskenteken krijg je alleen als de auto al in NL is volgens mij. Dus dat lukt niet vanuit DLD.

Dat klopt !!!

Je dient dus een exportplaten te regelen en deze te verzekeren in het land van herkomst zolas eerder aangegeven

gr

Geplaatst:

Tja, het blijft een grijs gebied, dat blijkt wel uit bovenstaande bijdragen.

Ik kon de ZZZ op chassinr en exportplaten in NL verzekeren.

Chronologisch zag dat er als volgt uit:

1. FAX met chassisnr naar tussenpersoon

2. BMW dealer D ---> Verkehrsamt in de buurt (garageplaten + verzekering dealer D)

3. Export platen met D WA verzerking gehaald/-kocht bij Verkehrsamt en schimmig tussenpersoontje tegenover Verkehrsamt

4. FAX met gegevens export kenteken vanuit D naar tussenpersoon NL gestuurd. (nu dus feitelijk via D en NL verzekerd)

5. Rijden naar NL

6. Aangevraagd eendagskenteken van de RDW doorgefaxt aan tussenpersoon

7. RDW keuring en douane formaliteiten

8. Wachten op kenteken gegevens NL (auto was op dit moment dus nog via NL en D WA verzekerd)

9. Met NL kenteken gegevens definitieve verzekeringspolis laten opmaken

Het 'dubbele' verzekeren (tussen no. 4 en 9) was een bewuste keuze gezien de uiteenlopende berichten over geldigheid van de duitse Export WA verzekering in Nederland.

Succes!

Geplaatst:

Als je hem met een trailer ophaalt - heb je dan niet minder problemen?

Geplaatst:
Simpel. Je vraagt aan de verkoper om een uitvoerkenteken te regelen (het Duitse kenteken waarvan je je altijd al afvroeg waarom het blauwe stukje rood is :wave: ) Daarbij is een WA-verzekering inbegrepen voor heel Europa. Looptijd varieert van 14 dagen tot ik meen maximaal een half jaar. Voor 14 dagen kost het iets van 120 euro en dan kun je dus ook gewoon in NL rondrijden. Het verzekeren bij een NL-verzekeraar zonder dat de auto op kenteken staat gaat je niet lukken dus dit is de enige optie. Voor meer informatie kijk eens bij de ADAC op de site. Succes

Ik wil even een correctie hierop geven.

De internationale verzekering kan je kopen voor 7 , 14 of 30 dagen. De kosten voor 30 dagen is 68 euro's. Hiermee kan je gewoon mee rijden in Duitsland op weg naar Nederland. Eenmaal in Nederland moet je vrijstelling vragen bij de douane om met de auto in Ned te rijden zonder dat je BPM hebt betaald. Dit krijg je voor 14 dagen. Is gewoon via internet in te vullen. In deze tijd moet je het auto invoeren etc. Ik jouw geval is het wel anders.

Het verzekeren kan gewoon ook op de exportplaten in Nederland. Maar indien je de auto in je garage gaat stoppen is het wel nodig om een auto verzekering voor af te sluiten. ik zou het proberen bij mijn inboedelverzekering te zetten.

Jij bent niet de eerste die dit zo doet. Er zijn veel importeurs die het ook doen. Misschein kan je daar ook vragen. vb Adelaar.

In ieder geval succes. <_<

Geplaatst:
Tja, het blijft een grijs gebied, dat blijkt wel uit bovenstaande bijdragen.

Ik kon de ZZZ op chassinr en exportplaten in NL verzekeren.

Chronologisch zag dat er als volgt uit:

1. FAX met chassisnr naar tussenpersoon

2. BMW dealer D ---> Verkehrsamt in de buurt (garageplaten + verzekering dealer D)

3. Export platen met D WA verzerking gehaald/-kocht bij Verkehrsamt en schimmig tussenpersoontje tegenover Verkehrsamt

4. FAX met gegevens export kenteken vanuit D naar tussenpersoon NL gestuurd. (nu dus feitelijk via D en NL verzekerd)

5. Rijden naar NL

6. Aangevraagd eendagskenteken van de RDW doorgefaxt aan tussenpersoon

7. RDW keuring en douane formaliteiten

8. Wachten op kenteken gegevens NL (auto was op dit moment dus nog via NL en D WA verzekerd)

9. Met NL kenteken gegevens definitieve verzekeringspolis laten opmaken

Het 'dubbele' verzekeren (tussen no. 4 en 9) was een bewuste keuze gezien de uiteenlopende berichten over geldigheid van de duitse Export WA verzekering in Nederland.

Succes!

Wat jij voorsteld klopt ook, maarrrrr...

Hij wil de auto nog NIET invoeren ivm BPM. Wat je voorsteld is BPM meteen betalen, want dan pas krijg je kentekenpapieren. <_<

Geplaatst:

Ik zit bij FBTO en die vonden het geen enkel probleem om de auto alvast op Chassisnr. te verzekeren. Reactie van FBTO was "als je het kenteken hebt dan moet je dat maar doorgeven"

Geen enkel probleem dus. Wat niet wegneemt dat het natuurlijk officieel niet is toegestaan om als particulier met een exportkenteken te blijven rondrijden. Al heb ik er verder nooit problemen mee gehad.

Geplaatst:
Wat jij voorsteld klopt ook, maarrrrr...

Hij wil de auto nog NIET invoeren ivm BPM. Wat je voorsteld is BPM meteen betalen, want dan pas krijg je kentekenpapieren. :wave:

Voor het vraagstuk maakt het niet uit, of tussen moment van NL binnenrijden 1 dag (zoals ik beschreven had) of drie weken zitten, de auto zal hoe dan ook een tijdje op chassinr verzekerd dienen te worden als je veiligheidshalve naast je D exportverzekering een NL verzekering wilt hebben.

Of......de auto nog even in D laten staan en wachten op de verjaardag van de ZZZZ, is wel :thumbup:

Geplaatst:
Ik zit bij FBTO en die vonden het geen enkel probleem om de auto alvast op Chassisnr. te verzekeren. Reactie van FBTO was "als je het kenteken hebt dan moet je dat maar doorgeven"

Geen enkel probleem dus. Wat niet wegneemt dat het natuurlijk officieel niet is toegestaan om als particulier met een exportkenteken te blijven rondrijden. Al heb ik er verder nooit problemen mee gehad.

Grappig, ik zat ook bij FBTO en die gaven mij aan dat het niet kon. Dan gaat het om 2 maanden geleden.

Bovendien van verschillende verzekeraars gehoord dat er moeilijk wordt gedaan wanneer je, wel verzekerd, in een auto rond rijdt die eigenlijk niet de weg op mag. Oftewel wanneer je "illegaal" rond rijdt en een ongeluk krijgt kunnen ze moeilijk gaan doen omdat je de weg niet op mocht.

Geplaatst:
Grappig, ik zat ook bij FBTO en die gaven mij aan dat het niet kon. Dan gaat het om 2 maanden geleden.

Bovendien van verschillende verzekeraars gehoord dat er moeilijk wordt gedaan wanneer je, wel verzekerd, in een auto rond rijdt die eigenlijk niet de weg op mag. Oftewel wanneer je "illegaal" rond rijdt en een ongeluk krijgt kunnen ze moeilijk gaan doen omdat je de weg niet op mocht.

Je mag ook niet rijden, zo simpel is het. Maar je moet de auto toch alvast kunnen verzekeren tegen schades door (anonieme) anderen en/of diefstal?

Zoiets moet je ook niet vragen Edwin, zoiets moet je gewoon doen :thumbup:

Geplaatst:

Het blijft een apart vraagstuk dat invoeren !!! :thumbup:

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.