Ga naar inhoud

Motorolie


jack bauer

Aanbevolen berichten

Graag had ik van jullie vernomen welke motorolie jullie in de wagen gebruiken en wat de algemene ervaringen ermee zijn.

Reden van de vraag:heb hier een 328i cabrio staan die echt geruisloos liep totdat ik een oliewissel had doorgevoerd.

Oliewissel is gebeurd met "CASTROL RS 10W60",oliefilter eveneens vervangen.

Bij echt heel warme motor hoor ik soms een getik,ook het ratelen van de "Vanos" is nu hoorbaar wanneer het toerental tussen de 1200-2000 toeren zit.

Deze geluiden waren voor de oliewissel NIET aanwezig en begin mij hier nu toch wel vragen bij te stellen.

Spijtig genoeg weet ik niet welke olie er voor de oliewissel inzat,daarom dat ik maar voor "RS" gekozen heb(ik dacht dat dit toch 1 van de betere olieen is die momenteel verkrijgbaar zijn op de markt)

Moet ik bij de volgende oliewissel dan overschakelen op andere olie, zoja dewelke?

Moet ik mij zorgen maken om deze geluiden?

Graag jullie mening.

Link naar reactie
  • Reacties 11
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Graag had ik van jullie vernomen welke motorolie jullie in de wagen gebruiken en wat de algemene ervaringen ermee zijn.

Reden van de vraag:heb hier een 328i cabrio staan die echt geruisloos liep totdat ik een oliewissel had doorgevoerd.

Oliewissel is gebeurd met "CASTROL RS 10W60",oliefilter eveneens vervangen.

Bij echt heel warme motor hoor ik soms een getik,ook het ratelen van de "Vanos" is nu hoorbaar wanneer het toerental tussen de 1200-2000 toeren zit.

Deze geluiden waren voor de oliewissel NIET aanwezig en begin mij hier nu toch wel vragen bij te stellen.

Spijtig genoeg weet ik niet welke olie er voor de oliewissel inzat,daarom dat ik maar voor "RS" gekozen heb(ik dacht dat dit toch 1 van de betere olieen is die momenteel verkrijgbaar zijn op de markt)

Moet ik bij de volgende oliewissel dan overschakelen op andere olie, zoja dewelke?

Moet ik mij zorgen maken om deze geluiden?

Graag jullie mening.

Kroon 0W40

Het is trouwens niet de VANOS die je hoort ratelen... dat is de oliepomp! Door andere viscositeit van de olie is er (vooral) koud meer/minder oliedruk dan normaal.

Bekijke de laatste post van dit topic eens:

https://www.bmwzforum.nl/index.php?showtopic=3270&st=20

Link naar reactie

Ik gebruik altijd vol syntetisch 5W - 40 , volgens mij de meest gebruikelijke.

Ik begrijp dat je hier niet vrolijk van wordt, filter goed gemonteerd met nieuwe O ring de kleinste ?

Succes er mee.

Link naar reactie
Ik gebruik altijd vol syntetisch 5W - 40 , volgens mij de meest gebruikelijke.

Ik begrijp dat je hier niet vrolijk van wordt, filter goed gemonteerd met nieuwe O ring de kleinste ?

Succes er mee.

Wat bedoelt u met :"filter goed gemonteerd met nieuwe O ring de kleinste ?"

Is volgens mij maar 1 manier om deze filter te monteren,heb het dekseltje van het oliefilterelement losgedraaid,oude filter eraf geschoven en de nieuwe erop geduwd,dan deksel met filterelement teruggeplaatst en aangedraaid.

Het geluid hoor je enkel wanneer hij warm staat en nadat hij bijvoorbeeld een half uur heeft stil gestaan.

Link naar reactie

Niet iedere motor is het zelfde, er zijn motors waar het deksel met een lange bout vastgezet wordt, met aan het uiteinde een kleine o ring.

Is het geen pingelen wat je hoort, en het olie lampje gaat dat gelijk uit.

Link naar reactie
Niet iedere motor is het zelfde, er zijn motors waar het deksel met een lange bout vastgezet wordt, met aan het uiteinde een kleine o ring.

Is het geen pingelen wat je hoort, en het olie lampje gaat dat gelijk uit.

Olielampje gaat direct uit bij het starten.

Mijn oliefilterdeksel is eentje uit 1 stuk met een grote schoefdop bovenop(36 of 38 mm denk ik),dit ding was met geen enkele sleutel los te krijgen,gelukkig had ik nog ergens een "Spin" waarmee het wel lukte.

Pingelen , krijg je dit niet wanneer je motor op een te laag octaangehalte draait?

Heb er nu wel toevallig eens 95-Ron in gegoten,maar dit mag normaal geen probleem zijn aangezien deze motor op octaangehaltes draait tussen 91-98 ron volgens het boekje.

Zou het kunnen zijn dat "Castrol RS 10W60 " een te dunne olie is voor deze motor???

Link naar reactie

Google even met de woorden motorolie+viscositeit en je kan alles leren over de de aanduidingen

typ vervolgens motorolie+10w60 en je komt een aantal discussies tegen waarbij deze (DIKKE) olie vnl. aangeraden wordt voor motoren waarbij de temperatuur hoog oplooptb (en i.m.h.o voor oudere, versleten motoren om de lekkages/olie verbruik terug te dringen).

Link naar reactie
Google even met de woorden motorolie+viscositeit en je kan alles leren over de de aanduidingen

typ vervolgens motorolie+10w60 en je komt een aantal discussies tegen waarbij deze (DIKKE) olie vnl. aangeraden wordt voor motoren waarbij de temperatuur hoog oplooptb (en i.m.h.o voor oudere, versleten motoren om de lekkages/olie verbruik terug te dringen).

Dit kan ik alleen maar bevestigen.

Link naar reactie
Castrol RS...beter is natuurlijk de Castrol TWS die heeft een bijna 3x sterkere Olie film...

Maar als je nog beter wil? kun je net als ik de "Motul 20w/60 300V LeMans" er in gooien, de motor loopt dan erg mooi dik zeg maar en omdat de olie soorten tegenwoordig zo'n mooie film laten zitten op de draaiende delen en deze Motul een echte Full syntheet is dus meer dan Castrol is het ook niet schadelijk zoals je met ouderwetse olieen wel kon hebben met koudere motor, nadeel van deze Motul het is wat moeilijker te krijgen, ow en de motor verbruikt dan nog minder olie en loopt stiller <_<

20W-60... zoiets komt NOOIT in mijn motor: een 20 weight viscositeit olie is geweldig slecht voor koudstarts.

Voor de M54 motoren moet er 5W-30, 5W-40 of 0W-40 in.

Voor de S54 is dit inderdaad 10W-60.

Link naar reactie
Graag had ik van jullie vernomen welke motorolie jullie in de wagen gebruiken en wat de algemene ervaringen ermee zijn.

Reden van de vraag:heb hier een 328i cabrio staan die echt geruisloos liep totdat ik een oliewissel had doorgevoerd.

Oliewissel is gebeurd met "CASTROL RS 10W60",oliefilter eveneens vervangen.

Bij echt heel warme motor hoor ik soms een getik,ook het ratelen van de "Vanos" is nu hoorbaar wanneer het toerental tussen de 1200-2000 toeren zit.

Deze geluiden waren voor de oliewissel NIET aanwezig en begin mij hier nu toch wel vragen bij te stellen.

Spijtig genoeg weet ik niet welke olie er voor de oliewissel inzat,daarom dat ik maar voor "RS" gekozen heb(ik dacht dat dit toch 1 van de betere olieen is die momenteel verkrijgbaar zijn op de markt)

Moet ik bij de volgende oliewissel dan overschakelen op andere olie, zoja dewelke?

Moet ik mij zorgen maken om deze geluiden?

Graag jullie mening.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.