Ga naar inhoud

Windvanger inbouwen voor Dummies


Ralf

Aanbevolen berichten

In dit topic geef ik enkele tips en opmerkingen voor de inbouw van een BMW omklapbaar windscherm (de smalle versie).

De handleiding kun je HIER vinden

Enkele opmerkingen vooraf.

  • Betreft montage van een originele BMW 'Windvanger – omklapbare uitvoering' voor pre-99 modellen.

  • Voor sommigen zal deze beschrijving te uitvoerig zijn, voor dummies/aaa-technici als mijzelf :schater:kan het van toegevoegde waarde zijn. Vandaar dan ook deze post. Ik heb zelf veel profiijt gehad van enkele foto's van IvoZ3 in mijn topic 'Windschot gezocht'. Thanx :thumbup:

  • De montage handleiding vermeldt een montagetijd van circa 2,5 uur door een BMW monteur. Zelf heeft het me ongeveer 3,5 uur gekost, inclusief de nodige bakjes Senseo en het maken van de foto's. Al met al ben ik tevreden met het resultaat en is het me niet tegengevallen. Zelf was ik vooraf enigszins huiverig om zelf te boren in de auto.

  • Bij de opmerkingen en tips volg ik de stappen in de handleiding en verwijs ik naar de figuren in de handleiding. Hierbij worden verwezen naar de laatste 2 cijfers aan van het figuurnummer, weergegeven in de rechter benedenhoek van iedere afbeelding, notatie “…XX”.

figuurma8.jpg

Opmerkingen t.a.v. benodigde gereedschap

Zeskantsleutel slw 16

dopsleutel 16mm, benodigd om de omkeerrol van de gordels los te maken

Handboormachine

Spiraalboor 4 mm, 6mm en 13,5mm

4mm wordt gebruikt voor boren gaten in steunbalk tbv windschermsteunen, gebruik hiervoor een goede scherpe ijzerboor. 6mm is voor voorboren gaten in de plastic afdekkappen, gebruik hiervoor een houtboor, de plastic is zacht genoeg. 13,5 mm heb ik niet gebruikt, 12 mm houtboor (meer gangbaar) is voldoende, de pinnen passen hier netjes door.

Centerpons

Platte tang

(volgens handleiding nodig om een veer door de windvanger-steunen te krijgen, was al voorgemonteerd dus tang niet gebruikt)

Ontbramer

Zinkverf

Sleufschroevendraaier

Een kleine (om de afdekkapjes aan beiden zijden van de middenconsole er uit te wippen, of zie ook opmerking kruiskop)

Kruiskopschroevendraaier

Je hebt er eigenlijk twee nodig, een normaal formaat en een kleine scherpe (tip van Ruud a.k.a. Roodkapje in een eerdere post, om door de plastic afdekkapjes bij de middenconsole heen te prikken/draaien. Je beschadigt dan de console zelf niet bij het eruit wippen, de kapjes gaan wel verloren )

Niet vermeld in handleiding, wel benodigd

  • Mes of schaar om tapijt weg te snijden (figuur …51)

  • Plastic bakjes; Wellicht voor sommigen omslachtig, maar per figuur in de handleiding heb ik een bakje gebruikt voor de schroeven en onderdelen. Zo raak je niets kwijt en weet je nog precies welke onderdelen waar horen.

img1933ut0.jpg

  • Theedoek; m.n. om onderdelen te beschermen tegen krassen en andere beschadigingen.

1. Montage van de windvanger

1.1 Gedeeltelijk verwijderen van de middenconsole

figuur …42.

zelf in bezit van niet-rokers uitvoering. verder, zie opmerking bij kruiskopschroevendraaier. Zelf heb ik de afdekkapjes eruit gewipt met een kleine schroevendraaier. Dit laat ondanks het gebruik van een doek tussen schroevendraaier en plastic kleine beschadigingen achter, ik zou zelf een volgende keer door de kapje heen prikken met een kruiskopschroevendraaier.

figuur …44.

noteer even op welke positie in het gat de schroef zich bevindt, je weet dan aan het einde bij het terug monteren hoe de middenconsole rammelvrij bevestigd zat.

1.2 Verwijderen van de opbergbox

figuur …45

de handleiding benadrukt dat de middenconsole voorzichtig omhooggetrokken moet worden en vervolgens iets gedraaid naar links en rechts. Doe dit ook voorzichtig. Gebruik tevens bijvoorbeeld een theedoek om tussen de console en de opbergbox te leggen als je de schroeven (nr. 1 in figuur …45) los draait. De console heeft scherpe randen die mogelijk sterk krassen op het harde plastic van de opbergbox ! Een extra paar handen zijn bij deze handeling handig doch niet noodzakelijk.

figuur …46

geen opmerkingen

figuur …47

bezit zelf een opbergbox met vakken, geen subwoofer

verder geen opmerkingen.

1.3 Verwijderen van afdekkingsdelen van de zijkant

figuur …49

ook hier geldt voor de afdekkapjes dat je kunt overwegen om met een scherpe schroevendraaier door de kapjes heen te steken.

tevens vermeldt de handleiding hier dat de instaplijsten losgeklikt moeten worden. Hiervan is geen afbeelding opgenomen. Het lostrekken van de instaplijst behoeft enige kracht. Op een drietal plaatsen links, midden en rechts zitten onderstaande 'pluggen'. Ze schuiven door een rails en zijn zodoende ook bij terug monteren op de juiste plaats terug te brengen, tevens kan de lijst hierdoor enige millimeters naar links en rechts geschoven worden.

img1930xx3.jpg

figuur …50

de meest links schroef op de afbeelding bevindt zich onder de zojuist verwijderde instaplijst.

ook hier zijn een extra paar handjes handig voor het omhoog houden van de cabriokap bij het verwijderen van de achterste afdekking.

De auto is nu "kaal" genoeg om tot montage over te gaan :thumbup:

img1934ns1.jpg

aangepast door Tja
Hyperlink naar Rapidshare is verlopen.
Link naar reactie
  • Reacties 19
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

1.4 Montage van de houders (eindelijk, nu gaan we boren in de auto :blink:;-) :thumbup::thumbup: )

img1936za4.jpg

figuur …51

Het verwijderen van de bevestigingsclip van de vloerbedekking is enigszins lastig. Deze zit ontzettend vast. Probeer hem echter niet door te snijden/steken omdat dan het onderste deel in de steunbalkkoker valt en bij rijden tot vervelende rammeltjes zal leiden. De vloerafdekking wegnemen maar nog niet weggooien. Bij het terug monteren van de van afdekking van de zijkant kun je namelijk onder de twee rechtse schroeven van figuur …50 een stukje om maat geknipte vloerbedekking terug leggen. De box rammelt dan niet.

figuur …63

wellicht ten overvloede, maar plaatsbepaling van de steunen en aantekenen van de gaten doe je met het windscherm in de steunen. Zodoende heb je zeker de juiste afstand. Voor het aantekenen van de gaten is de meegeleverde stift minder geschikt. De inkt hecht nauwelijks op het plaatwerk. De geperste plaatwerk is aan de achterzijde iets afgerond, als je de steunen helemaal achteraan plaatst, boor je precies in dit ronde deel. Ik heb de steunen circa 2 mm uit de achterkant van de geperste plaat geplaatst.

img1937jq2.jpg

img1938kb3.jpg

figuur …64

gebruik voor het boren van de gaten een scherpe en kwalitatief goede ijzerboor. Een met kerstmis gekregen Aldi-boor gaf na twee omwentelingen al de geest (sterk plaatwerk van BMW zeg!).

img1947mf7.jpg

Let inderdaad op juiste montage links en rechts.

Verder geen tips/opmerkingen.

1.5 Aanbrengen van de doorgangs-boorgaten

Figuur …54

De papieren stickers plak je aan de binnenzijde, zie onderstaande foto voor een verdere plaatsbepaling.

Demonteer echt de omkeerrol van de gordels, alleen dan kun je de afdekking netjes recht op de viltstift plaatsen en krijg je een precieze plaatsbepaling.

Figuur …65

De kap recht op de viltstift plaatsen. Met houtboor 6mm van binnen boren. Plaats opnieuw checken. Vervolgens geeft de handleiding aan dta je met 13,5 mm van buiten moet boren om het gat op de juiste diameter te brengen. 13.5 mm is echter een niet zo gangbare maat boor. Ik heb derhalve 12mm gebruikt en wilde opvijlen tot 13,5 mm.. Het opvijlen heb ik echter niet gedaan, het gat van 12mm is namelijk voldoende voor doorgang van het windscherm. Enkel de rubberen afdekdopjes (bij gedemonteerd windscherm) kunnen nu niet geplaatst worden, maar dat neem ik voor lief. Dit ziet er strak uit, bij vijlen moet je het resultaat afwachten.

Figuur …66

De veer was in mijn set reeds voorgemonteerd. Eventueel dien je deze conform handleiding te plaatsen.

Link naar reactie

Alles weer monteren

De afdekkingen veiligheidsgordels, de opbergbox en de middenconsole kunnen nu terug geplaatst worden.

img1941th9.jpg

img1942dd6.jpg

Enkele tips:

  • zoals aangegeven bij figuur …51 kun je bij het terugplaatsen stukjes vloerbedekking hergebruiken om de afdekkingen rammelvrij terug te monteren.

  • wanneer je de (afgewipte) afdekkapjes voor de schroeven (van de figuren …42 en …49) gaat terugplaatsen, bekijk dan welke kapjes het minst beschadigd zijn. De vier slechtste afdekkapjes kun je dan plaatsen tussen de opbergbox en de afdekkingen van de zijkant, deze zitten namelijk niet in het zicht. De andere wel.

Link naar reactie

Missie Volbracht !!! Tijd voor een lekker pilsje! :thumbup::thumbup:

Zie hier het resultaat

img1944tx5.jpg

img1945qq8.jpg

img1946os4.jpg

Link naar reactie
Waar heb jij die windblokker weg?

Is dat die van BRMS ?

Nee, gekocht bij de lokale BMW dealer, goede service en snelle levering, nagenoeg geen reistijd.

Let wel op bij bestellen dat ze de juiste versie bestellen, <'99 of vanaf '99 !

Link naar reactie
Gast ArjanR1
Nee, gekocht bij de lokale BMW dealer, goede service en snelle levering, nagenoeg geen reistijd.

Let wel op bij bestellen dat ze de juiste versie bestellen, <'99 of vanaf '99 !

Oké!

Ik was van plan om er een bij BMRS te bestellen.

Kost daar met verzending bijna €200,-- Of kan ik

beter langs de dealer gaan?

Ik ga in juli een week naar Oostenrijk, en wil daar wél een windscherm hebben :thumbup:

Link naar reactie

Arjen, je hebt PM!

Link naar reactie
  • 1 maand later...

Wordt het ook geplaatst in de sectie voor doe-het-zelven?

Zal wel handig zijn lijkt me. Is zijn knap werk weer meteen terug te vinden. :offtopic:

Link naar reactie
  • 1 jaar later...
heeft iemand die handleiding nog. de download link doet het niet meer.

hoelang ben je er ongeveer mee bezig? heb net vandaag een orgineel bmw scherm gekocht en wil hem er het weekend in gaan zetten dus ben benieuwd

Stuur me ff een Persoonlijk Bericht met je emailadres. Dan stuur ik 'm toe.

Met een uurtje of drie tot vier moet het lukken, maar wellicht is (veel) sneller mogelijk.... ik geniet ook van het klussen :schater:

(voor de zekerheid: versturen van een persoonlijk bericht doe je eenvoudig door op mijn naam te klikken, links van mijn eerste post, en dan in het dropdown menu "verstuur bericht" te kiezen.)

Link naar reactie
Ralf,

heel erg bedankt dat je hem op wilt sturen !! :blink:

als het zou kunnen zou ik hem wel graag voor zondagmiddag willen ontvangen anders gaat het me al niet meer lukken ben ik bang :fiew:

nogmaals bedankt

heb de pdf gisteren om 21,46 naar jet hotmail gestuurd, nu zojuist weer......

check even je spambox !?

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.