Ga naar inhoud

Speakers vervangen, viel allemaal mee!


Aanbevolen berichten

Hallo allen,

Ik ben de BOB van Zzazkia (als we met haar auto op pad zijn, anders mag zij de BOB zijn :schater: ). Gezien ik zelf geen Z :thumbup: heb post ik onder haar naam, tenzij een meerderheid het wenselijk vindt als ik zelf ff een inschrijving doe op het forum.

Dan nu waar ik voor post; gisteren de voor-speakers vervangen. Ik heb een setje Pioneer TS-E136C geplaatst. Daar zitten ook tweeties bij, maar die heb ik (nog) niet gebruikt. Na het verwijderen van de deurpanelen (wat enorm meevalt als je eenmaal weet hoe het moet en gewoon rustig de tijd neemt) zag ik per deur 2 tweetie's en bovendien hebben die een andere maat dan de Pioneers. Wat ik wel gedaan heb is de 13cm front speakers vervangen en de scheidingsfilters geplaatst.

Achter de voorstoelen komt een setje Pioneer TSG1049. Helaas zijn die nog niet binnen bij de dealer, maar ik hoop ze deze week op te kunnen halen. Tot nu toe is het resultaat in ieder geval prima!! btw.... ik ging niet voor meer vermogen/volume; maar wilde graag dat die deken uit de mond van de zangers en zangeressen werd gehaald. :thumbup: Nu ik weer hoor wat ze zingen is het toch leuker.

Maar voor iedereen die bang :thumbup: is om de deurpanelen te verwijderen; don't worry!

1: zorg dat je het schroefje achter de schakelaars van de elec. spiegels niet vergeet

2: als e.e.a. los is vergeet dan in je enthousiasme niet dat de tweeties nog aangesloten zitten

3: bij het terugplaatsen van de deurpanelen zijn 2 extra handjes en een plastic keuken-spatel-omschep-ding handig om te voorkomen dat de deurrubbers omklappen tussen de deur en het deurpaneel (kan ook met je vingers, maar spatel doet minder pijn)

3: gebruik zo min mogelijk of liever geen schroevendraaiers of andere harde/scherpe voorwerken om beschadigingen te voorkomen

5: neem rustig de tijd !!

Succes aan iedereen die aan de piel gaat hiermee.

Greetz,

Frank.

Link naar reactie
  • Reacties 23
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Nu ook de achter speakers vervangen, maar dat was 'iets' meer werk, omdat ik een andere maat heb gekocht dan de standaard kartonnetjes (welke ongeveer de kwaliteit van een oud telefoontoestel hebben).

En om het verhaal te verduidelijken even wat plaatjes.

Stap 1:

Zo zag het er uit

stap01vz4.jpg

Stap 2:

Klepje naast de rolbeugel verwijderen mbv een schroevendraaier (voorzichtig! Anders komen er krasjes)

stap02sh5.jpg

Stap 3:

Achter het speakertje (nu via het gat te zien) zit een kunstof ring welke losgedraaid moet worden. Hier is wat geweld bij nodig, ik heb een schroevendraaier op één van de schoepen van de ring gezet en daar een klap op gegeven. Als de ring een beetje in beweging komt kan de rest met de hand losgedraaid worden

stap03nj3.jpg

Stap 4:

Dit is het oude speakertje (kabeltje losgeknipt)

stap04zo8.jpg

Stap 5:

De nieuwe :)

stap05oh4.jpg

Stap 6:

Het speaker gat moet wat groter gemaakt worden. Aldoende leert men; bij de eerste heb ik zitten zagen, snijden, pielen etc. Zie de losse stukjes. Als je ze met Photoshop weer aan elkaar zet weet je hoeveel er ongeveer weggehaald moet worden

stap06gv5.jpg

Stap 7:

Bij de tweede speaker was ik minder geduldig en heb ik besloten de soldeerbout te gebruiken. Daardoor duurde het in plaats van een uur slechts 10 minuten (dussssss)

stap07bq7.jpg

Stap 8:

Het gesmolten gat

stap08ok0.jpg

Stap 9:

Wel even de gesmolten rand een beetje glad maken met een beitel

stap09sf2.jpg

Stap 10:

stap10bp8.jpg

Zzzo !! :ok: Dat klinkt een STUK beterrr !! :newblush::guitar::guitar:

Link naar reactie
Nee paste niet, het is een trucage foto :guitar:

Ok... ik jok... het paste wel namelijk :schater:

duh :newblush: dat snap ik :guitar: . Maar verder niets voor hoeven te slopen dus.

Link naar reactie

De nieuwe speakers zijn ca. 6cm diep, de inbouwruimte is ca. 8,5cm. Je moet wel opletten dat je de speakers te ver naar beneden wil inbouwen (in ons geval kon het niet lager omdat het oude gat dan niet overlapt werd, maar als je een (nog) grotere diameter zou nemen). Onderaan is de diepte nog slechts ca. 1cm. Maar goed; je kan natuurlijk altijd eerst even de oude speaker los halen om eens even te kijken hoeveel ruimte je precies hebt en op grond daarvan beslissen wat je erin wil gaan zetten.

O en die echtelijke ruzie valt nogal mee hoor, er stond een smiley boven he :newblush:

Link naar reactie
Mooie reportage Frank !!! :thumbup:

Daar hebben we wat aan~!!! :thumbup:

Vind ik niet. De belangrijkste foto's, die van het deurpaneel, staan er niet bij... :thumbup:

En juist dat is best lastig te verwijderen, en, hier kun je het meeste stuk maken.

Zie hier voor het verwijderen van de deurpanelen.

Voor toekomstige klusjes als deZe adviseer ik echt een Dremel, dan hoef je geen interieur meer te verkrachten... ;)

En het is het beste om alles met schilderstape af te plakken als je plastic kapjes eruit wilt lepelen.

Even uitschieten en het is beschadigt.

Verder is het natuurlijk een noodZakelijk en veel pleZier beZorgende upgrade aan jullie ZZZ.

Link naar reactie
Vind ik niet. De belangrijkste foto's, die van het deurpaneel, staan er niet bij... :rolleyes:

En juist dat is best lastig te verwijderen, en, hier kun je het meeste stuk maken.

Zie hier voor het verwijderen van de deurpanelen.

Voor toekomstige klusjes als deZe adviseer ik echt een Dremel, dan hoef je geen interieur meer te verkrachten... :hypocritesmiley:

En het is het beste om alles met schilderstape af te plakken als je plastic kapjes eruit wilt lepelen.

Even uitschieten en het is beschadigt.

Verder is het natuurlijk een noodZakelijk en veel pleZier beZorgende upgrade aan jullie ZZZ.

Op zich had ik dat er ook nog even bij kunnen doen, maar in mijn enthousiasme ben ik vergeten foto's daarvan te maken. Echter... van het verwijderen van deurpanelen is heel veel (inclusief bijzonder duidelijke foto's) te vinden op internet. Verwijderen van de achter speakers kon ik vrijwel niks over vinden, op één linkje na.

Maar ja... als ik ze nog 'es moet loshalen zal ik zeker zorgen voor een mooie :party: reportage.

Link naar reactie

Goede rapportage frank. Maar ook die van Zedri/frido mag er zijn. Zonde dat dit soort rapportages onder gesneeuwd raken.

Eigenlijk zouden ze eens in de zoveel tijd weer eens opgerakeld moeten worden als een soort topic met "beste gouwe ouwe" of zoiets.

Was laatst opzoek naar info over hockeysticks, maar kwam dit toch niet tegen.

Link naar reactie
Was laatst opzoek naar info over hockeysticks, maar kwam dit toch niet tegen.

In dit geval: Zedri schrijft hockey-sticks. Zoek jij naar hockeysticks dan krijg je Zedri's verhaal niet, nee.

Daarom altijd zoeken met in je achterhoofd dat een ander een woord wellicht anders schrijft. :rolleyes::party:

Link naar reactie
In dit geval: Zedri schrijft hockey-sticks. Zoek jij naar hockeysticks dan krijg je Zedri's verhaal niet, nee.

Daarom altijd zoeken met in je achterhoofd dat een ander een woord wellicht anders schrijft. ;) :rolleyes:

~Als ik iets anders intyp dat met hockystick te maken heeft krijg ik dit :thumbup:

fatima_1.jpg

Link naar reactie
  • 1 maand later...

Ook mijn Nokia's hebben eraan moeten geloven.

Ik heb inmiddels de achterspeakers en de speakers in het kickboard vervangen voor de bekende Focal setjes.

Voor de liefhebbers heb ik bergen high-res foto's gemaakt, doe maar een PM als je wat wilt weten (eigenlijk staat alles al super omschreven in dit draadje :smart: )

Ook als je hands-on hulp nodig hebt in de regio Delft, PM!

Ondanks dat de Focal speakers van goede kwaliteit zijn, zijn de inbouwplaatsen in de Z om te huilen. Voorzien van een ware gatenkaas rond de speaker (voor), of flimsy plastic delen (achter) maken dat toepassen van peperdure high-ens speakers weggegooid geld is als ze op de originele plaatsen worden ingebouwd. Zelfs m'n vertrouwde dynamat heb ik nauwelijks zinvol kunnen toepassen.

The bright side: Het geluid is zeker wel significant beter geworden! De komende weken ff goed luisteren of een subje een must is, tot nu toe ben ik eigenlijk wel aardig tevreden. (inbouw tweeters volgt!)

Misschien een domme vraag:

ZItten er af fabriek filterdelen op de tweeter, of zitten er echte scheidingsfilters in de basic audio setup? Zo ja, waar kan ik die krengen vinden zodat ik ze kan vervangen?

Cheers!

HJ2

Link naar reactie

Hoi HJ2,

Goed bezig lees ik !! -_-

En inderdaad; high-end speakers aanschaffen en die vervolgens in de 'standaard' inbouwplaatsen zetten is echt zonde van het geld. De kickpanels zijn idd hopeloos en de plastic ruimte achter de stoelen heeft ook de akoestische eigenschappen van een emmer. Simpel maar goed setje speakers leverde bij ons ook voldoende verbetering op, mede omdat we bijna nooit muziek aan hebben (uitlaat + luchtfilter + 6 cilinder = hele mooie muziek!!)

Ook ik vind de verbetering heel goed hoorbaar maar zit eveneens nog te twijfelen over een andere sub. Ik weet niet of er standaard scheidingsfilters in de zzz zitten, maar als ze er in zitten is het niet veel bijzonders. In onze kofferbak hangt linksboven het standaard versterkertje. Dat vind ik zonde van de ruimte dus die ga ik (bij voorkeur nog voor de vakantie) ergens anders plaatsen (Marvin; kom maar op met ge-Photoshopte zzz'tjes met een versterker midden op het dashboard :schater:).

Het is dat we niet in de buurt van Delft wonen, maar anders had het me een prima plan geleken om er ff aan audio-knutsel workshop van te maken :thumbup:

Als ik weer aan de slag ga zal ik weer foto's maken en aan deze draad toevoegen.

Link naar reactie

Likewise!

Thnx voor de leuke reactie.

Ik wil de oude filters niet gebruiken, maar vervangen. Het is fijn als ik weet of, en waar ze zitten zodat ik niet alle touwtjes hoef te volgen. ALhoewel ik dan wel gelijk in 1 x weet hoe ik alle panel's moet verwijderen -_-

Overigens heb ik ook de HU vervangen, 'k heb een JVC 4x50W (mossfet) met navi, dvd speler, SD-card slot, 20 GB HDD voor navi-data en MP3 server, en dat allemaal in een 1-DIN Unit! 'k ben er zeer content mee, navi is ook afdoende. Ik kreeg het apparaat er haast niet ingepropt vanwege de bossen kabels die eruit hangen.

Audio klusdagje is leuk! in fact: ANY klusdagje is leuk ;-) 'k zou graag een keer zelf m'n remmerij willen vervangen, maar 't zou mooi zijn als iemand met verstand van zaken kan meekijken. :thumbup:

Link naar reactie

Misschien moeten we gewoon de garage van Ruud afhuren incl. zijn expertise natuurlijk :thumbup:

Als je behoefte hebt aan de TIS (ivm uitzoeken waar kabels zitten enzo, voor zover dat daaruit te halen is); stuur dan ff een PB'tje. Heb je de deurpanels trouwens al eens losgehaald? Zo niet; kijk dan even goed op de foto's die op het forum staan waar de precies de bevestigingsclips zitten. Als je te ver daarvandaan aan het panel trekt dan komt 'ie ook los, maar niet op de gewenste manier (plastic clipje blijft achter in de deur en dan moet je met lijm gaan pielen, net als ik :rolleyes: shit, nou heb ik het toch verteld -_-) Enfin; misschien toch maar 'es een knutseldagje organiseren?

Link naar reactie

Niet zo onduidelijk je behoefte aangeven, maar zelf een knutseldag organiseren, als je denkt dat dat wenselijk is in grotere kring!

Dit soort dagen hebben zich in het verleden al bewezen als zijnde zeer geslaagd.

Link naar reactie
  • 1 maand later...

hoi allemaal,

vermits er hier een topic is over het veranderen van de speakers, heb ik een vraagje,

ik zou graag al de speakers willen vervangen, (achter de stoelen, voeten, deuren) weet iemand hier de afmetingen van?

de originele die er nu inzitten beginnen te kraken en te piepen...

en een andere radio wil ik ook wel, speelt het een rol welke radio?

en moet er dan veel veranderd worden aan de bedrading?

alvast bedankt!

Link naar reactie

Eender welke radio is goed, keuze genoeg enkel het budget moet je zelf bepalen. Bij mij in de ZZZ zitten deze speakers van BOSTON . IMHO heel goed, prijs/kwaliteit

voorin compo set SX55 en deze past in de voorziene plaatsen, wel aan te raden om te laten plaatsen want de deur bekleding moet eraf en als je niet echt thuis bent daarin maak je snel stukken, achter de zetels zitten S45, deze zijn ook te plaatsen zonder wijzigingen, als je een goede head unit hebt is het niet nodig om een versterker te gebruiken. Het is zeker de moeite om deze speakers IPV standaard te plaatsen, het is natuurlijk niet goedkoop, maar ja

SX50

High performance, low-profile car two-way car component system

5¼"(130mm)copolymer cone woofer

¾" Type-S2 Kortec dome tweeter

Separable and dockable crossovers

Flush/Angle- and surface-mount tweeter mounting kit

Nominal Size

5¼-inch

RMS Power Handling

65 watts

Impedance

4 ohm

Frequency Response (±3dB in car)

55Hz-20kHz

Sensitivity [1 watt (2.83v) at 1m]

90dB

Mounting Depth

2-3/16" (62.0mm)

S45

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.