Ga naar inhoud

Differentieel ophanging


Eggybee
 Share

Aanbevolen berichten

Ik was al enige tijd van plan hier een stukje over te schrijven, maar het is er niet eerder van gekomen.

Mijn excuses hiervoor.

Een tijdje geleden stond mijn auto bij Roodkapje op de brug om de koppeling te laten vervangen.

Zoals het een goede monteur betaamd, heeft hij gelijk de rest van de onderzijde van de auto even nagelopen, en zag hij dat de differentieel ophanging plaatselijk loszat van de carosserie.

Nu had hij dit euvel al vaker gezien, maar toch fijn dat er dan even op wordt gelet.

Van onder de auto is het vrij moeilijk te zien, behalve wanneer je er goed voorstaat en met goed licht.

Onder de bekleding van de kofferbak is het derhalve veel beter te zien.

Zo zag het probleem er bij mij uit...

200702172007feb0001kw5.jpg

Van dichtbij zag het er zo uit....

200702172007feb0004ma5.jpg

Het is goed te zien dat de puntlassen op zich gewoon vast zitten, maar dat het materiaal rondom de puntlas is afgescheurd. Dit kan voorkomen door een verzwakking van het materiaal (materiaal structuur verandering) direct naast de puntlas als gevolg van de hitte tijdens de las.

Ruud vertelde mij dat het goed gerepareerd kon worden. Er zou dan een strip in de kofferbak gelast worden welke doorgelast zou worden aan de differentieel ophanging.

In dit geval wordt de kracht van de ophanging over een groter las-oppervlak verdeeld en is de kracht per lasoppervlak kleiner.

Nu is het niet zo dat ik niet wil dat er aan mijn auto wordt gelast, of dat ik de reparatie niet wilde betalen, maar ik was bang dat het probleem zich zou verplaatsen. Bij het doorlassen van de ophanging met de verstevigings strip wordt weer veel warmte in het materiaal gebracht en komt de verzwakking op een andere plaats.

Vandaar dat ik eens een tijdje goed heb nagedacht over een 'koude reparatie'.

Ik ben toen tot de volgende oplossing gekomen...

De puntlassen zijn Ø 6mm.

Ik heb de puntlasssen uitgeboord met een boor Ø 4.5mm.

Voorboren hoeft niet, het materiaal is 2x 0.75mm dik. Je bent er zo doorheen!!!

De gaten Ø 4.5mm heb ik opgetapt naar M6.

Ik had met opzet iets kleiner geboord om tijdens het tappen het materiaal iets te stuiken en zo iets meer schroefdraad te verkrijgen.

Vervolgens heb ik een boor Ø 6mm. net even in de kofferbak bodemplaat laten 'ruiken' om het gat mooi rond te krijgen.

Vervolgens zag het er zo uit...

200703242007mrt0005hn6.jpg

Nu komt het moeilijkste van het verhaal....

Een Z3M heeft vrij weinig grondspeling en zonder brug of krik heb je alleen de optie om met 2 wielen op de stoep te gaan staan voordat je eronder kruipt.

LET OP!!! Doe dit vrij snel, voordat je uitlaat warm wordt.... Je zit er met je gezicht constant tegenaan...!!

Ik heb met veel gevloek de boutjes met carrosserie ringen van onderen naar boven in de gaten schroeft.

De carrosserie ringen heb ik daarbij wel moeten vormen maar de buig-radius van de ophanging.

Een hamer en een drevel doen wonderen om je netjes in de ronding van de ophanging te tikken.

Vervolgens heb ik de bouten zo vast mogelijk gedraaid.

Dit was natuurlijk niet 'supervast' aangezien het toch vrij dunne boutjes zijn en ik maar een gang of 2 schroefdraad had.

Maar in dit geval bleven de boutjes wel vast genoeg zitten om er vanaf de bovenzijde een carrosseriering en een zelfborgende moer op de draaien.

De moeren heb ik zo vast mogelijk gezet. Hierbij trok ik de differentieel ophanging weer tegen de carrosserie. Dit alles gewoon met een ringsleuteltje.... passend gereedschap geeft meestal het juiste moment.

Het uitstekende stukje bout heb ik afgezaagd met een baby-zaagje en de bouteindjes nog even netjes gevijld.

Dit is het resultaat...

dscf0205ze9.jpg

Nu is hat natuurlijk afwachten of deze reparatie voldoet....

Wanneer je het logisch bekijkt is de kern-oppervlak van een M6 boutje iets kleiner dan het puntlas oppervlak Ø 6mm.

Echter... De puntlas was niet het probleem, het materiaal net rond de puntlas was de zwakke schakel.

De boutjes zijn zeker sterker dan het materiaal rond de puntlassen.

Voorlopig rij ik vrolijk in het rond !!!!

Ik heb nog geen afgebroken boutjes in mijn kofferbak gevonden !!!

Zodra ik weer eens bij Ruud op de brug sta, zal uit nadere inspectie blijken of de reparatie de duurtest heeft doorstaan. Maar tot op heden ziet het er veelbelovend uit !!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 47
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Oh ja..... Was ik nog vergeten....

Mocht het niet werken, dan kan er altijd nog gelast worden.

(Maar liever niet.... )

Link naar reactie
Delen op andere sites

In Amerika een veel bekender probleem, hier begint het dus ook langzaam door te dringen. Daar zijn er al speciale kits op de markt om het subframe te verstevigen.

Dit is één van de ergste gevallen bekend:

http://forums.bimmerforums.com/forum/showthread.php?t=721867

Controleer ook het oog goed, waaraan het dif is opgehangen, vertoont ook vaak scheurtjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In Amerika een veel bekender probleem, hier begint het dus ook langzaam door te dringen. Daar zijn er al speciale kits op de markt om het subframe te verstevigen.

Toch vreemd, aangezien de motoren daar minder vermogen hebben dan in Europa.

Zouden ze daar bij ieder stoplicht met gierende banden wegtrekken ofzo....

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 months later...

Zijn er ook al probleemgevallen onder de QP`s?

Ik ga het eens nakijken als ik thuis de put heb openliggen. En eens kijken in de kofferbak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nooit gedacht van BMW. De volgende wordt toch maar een Jap denk ik :lol:

Morgen eens tijd maken om het te bekijken onder de wagen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het net even bekeken en nergens geen losse naden te zien. Wat me opvalt is dat ze meer gelast is aan de naden op mijn wagen dan op de wagen van de pics.

ik hoop dat de pics een beetje duidelijk zijn...

Het koffer... Er zit een laag over de laspunten heen geplakt, ik heb eens gevoeld maar ik voel geen verzakkingen...

1656504st7.jpg

Dit is de onderkant...

1656510dv3.jpg

Boven het diff

1656513xa0.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 year later...

Even weer een oud topic omhoog gooien... want ik heb het probleem ook vastgesteld!

Gisteren in mijn kofferbak geinspecteerd en daar is gebleken dat een aantal laspunten loskomen. Vandaag bij de BMW dealer gelijk langs gegaan om onder de auto te kijken. Gelukkig nog geen (zichtbare) schade aan diff ophanging of steunbalk. Wel melde de monteur dat hij het probleem veel vaker had gezien bij de E36 M3. Maar dat kwam ook omdat hij zelden Z3 M onder zijn ogen kreeg.

Ben ook eens even dieper in de materie gedoken. Het is een veel voorkomend probleem, in de VS, Duitsland, Engeland... en ook steeds meer bij ons. Kijk maar eens op de site van de z3club, waar Andre Koster met touw om zijn diff naar de werkplaats is gereden.. zo ver kan het dus gaan! (een mooi met foto's omschreven reparatie).

Echter, wat mij opvalt is dat in Duitsland dit probleem vaker onder coulance is gerepareerd! Zie bijvoorbeeld:

http://www.zroadster.com/forum/bmw_z3_road...um_l%F6sen.html

Ik heb een mail met foto's naar de dealer gestuurd, inclusief diverse internet links naar vergelijkbare gevallen. Ben van mening dat dit probleem onder coulance gerepareerd zou moeten worden. Mijns inziens alleen al vanwege de jurisprudentie, maar uberhaupt vanwege het feit dat het een fabricagefout betreft. De kracht van de bodemplaat in de kofferbak is gewoon ontoereikend. Daarbij is het diff a-symmetrisch opgehangen (ophangpunt aan de bestuurderskant) waardoor de krachten voornamelijk aan deze kant uitwerken. Dat vertaald zich ook ALTIJD in losscheurende bodemplaat/laspunten die beginnen aan de bestuurderskant.

Ik hou jullie op de hoogte van de ontwikkelingen. Voor nu rij ik even heel voorzichtig met mijn Mmetje, als ik er al in moet rijden...

Ik raad ook echt IEDEREEN aan met een 2.8 of hoger om eens even de bekleding van zijn/haar kofferbak op te tillen om te kijken of daar niet ook wat mis gaat. Voorkomen is beter dan genezen...

bmwz3laspunt1.jpg

bmwz3laspunt2.jpg

bmwz3laspunt3.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Reactie van de Dealer ontvangen... BMW NL geeft geen coulance. Een goede reden anders dan de leeftijd geven ze echter niet. Raar, want in andere landen wordt bij vergelijkbare leeftijden wel coulance verstrekt. Maar goed, nu eerst maar laten repareren en dan zien we wel weer verder. Wie weet wat zoiets (inclusief verstevigende constructie in de kofferbak waar de balk aan vast wordt gelast) mag kosten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even weer een oud topic omhoog gooien... want ik heb het probleem ook vastgesteld!

Gisteren in mijn kofferbak geinspecteerd en daar is gebleken dat een aantal laspunten loskomen. Vandaag bij de BMW dealer gelijk langs gegaan om onder de auto te kijken. Gelukkig nog geen (zichtbare) schade aan diff ophanging of steunbalk. Wel melde de monteur dat hij het probleem veel vaker had gezien bij de E36 M3. Maar dat kwam ook omdat hij zelden Z3 M onder zijn ogen kreeg.

Ben ook eens even dieper in de materie gedoken. Het is een veel voorkomend probleem, in de VS, Duitsland, Engeland... en ook steeds meer bij ons. Kijk maar eens op de site van de z3club, waar Andre Koster met touw om zijn diff naar de werkplaats is gereden.. zo ver kan het dus gaan! (een mooi met foto's omschreven reparatie).

Echter, wat mij opvalt is dat in Duitsland dit probleem vaker onder coulance is gerepareerd! Zie bijvoorbeeld:

http://www.zroadster.com/forum/bmw_z3_road...um_l%F6sen.html

Ik heb een mail met foto's naar de dealer gestuurd, inclusief diverse internet links naar vergelijkbare gevallen. Ben van mening dat dit probleem onder coulance gerepareerd zou moeten worden. Mijns inziens alleen al vanwege de jurisprudentie, maar uberhaupt vanwege het feit dat het een fabricagefout betreft. De kracht van de bodemplaat in de kofferbak is gewoon ontoereikend. Daarbij is het diff a-symmetrisch opgehangen (ophangpunt aan de bestuurderskant) waardoor de krachten voornamelijk aan deze kant uitwerken. Dat vertaald zich ook ALTIJD in losscheurende bodemplaat/laspunten die beginnen aan de bestuurderskant.

Ik hou jullie op de hoogte van de ontwikkelingen. Voor nu rij ik even heel voorzichtig met mijn Mmetje, als ik er al in moet rijden...

Ik raad ook echt IEDEREEN aan met een 2.8 of hoger om eens even de bekleding van zijn/haar kofferbak op te tillen om te kijken of daar niet ook wat mis gaat. Voorkomen is beter dan genezen...

Ik heb net ook even geprobeerd in mijn kofferbak naar de bodemplaat te kijken (hetgeen vrij lastig is, want er ligt een gasinstallatie overheen), maar niets te zien. Is het probleem ooit vastgesteld bij QP's? Of alleen bij roadsters?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb net ook even geprobeerd in mijn kofferbak naar de bodemplaat te kijken (hetgeen vrij lastig is, want er ligt een gasinstallatie overheen), maar niets te zien. Is het probleem ooit vastgesteld bij QP's? Of alleen bij roadsters?
Bij beiden, maar alleen de :thumbup: uitvoering ;) Of heb jij een B) op lpg :thumbup::schater:
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij beiden, maar alleen de ;) uitvoering ;) Of heb jij een :m: op lpg :thumbup::schater:

Was 't maar waar.... :thumbup: 2.8 slechts, ik geloof niet dat een :m: op LPG lopen wil...

maar vanwege het advies van leufje

Ik raad ook echt IEDEREEN aan met een 2.8 of hoger om eens even de bekleding van zijn/haar kofferbak op te tillen om te kijken of daar niet ook wat mis gaat. Voorkomen is beter dan genezen...:

vroeg ik me af of er risico was. Een sperdifferentieel zit er wel onder, namelijk.... B)

Link naar reactie
Delen op andere sites

vroeg ik me af of er risico was. Een sperdifferentieel zit er wel onder, namelijk.... :thumbup:
Alleen een euvel bij de :thumbup: vanwege zijn belachelijk hoge vermogen B)
Link naar reactie
Delen op andere sites

Alleen een euvel bij de :thumbup: vanwege zijn belachelijk hoge vermogen B)

Dan maak ik me geen zorgen. :thumbup: Tenzij er nog een afterburner voor LPG-installaties op de markt komt... :schater:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet alleen <_< hoor... in Amerika weer ik ook van de 3.0 versie. Natuurlijk moeten mensen met een 2.8 met bv supercharger de boel ook goed in de gaten gaan houden...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet alleen :mellow: hoor... in Amerika weer ik ook van de 3.0 versie. Natuurlijk moeten mensen met een 2.8 met bv supercharger de boel ook goed in de gaten gaan houden...
Een Amerikaanse M is een 3.0l en niet te vergelijken met de europese :sleepy: <_<
Link naar reactie
Delen op andere sites

In de VS rijden ze al geruime tijd met de S54 :rolleyes: dezelfde als hier in Europa.

De eerste Amerikaanse ///M was de S52, een omgebouwde 2.8 naar 3.2, geen 3.0 dus en daar was hetzelfde een probleem vandaar dan ook de Randy Forbes kit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt eventueel de cookie instellingen zelf beheren, anders gaan we er van uit dat je akkoord gaat.
Privacybeleid | Richtlijnen | Registratievoorwaarden & Forumregels