Ga naar inhoud

Sport knop?


ivodl

Aanbevolen berichten

"Het" is je ecu setting die je hersteld.

Sportknop mode veranderd je ecu setup (je krijgt een andere mapping) "het" veranderd je brandstof/lucht mengsel, verminderd de stuurbekrachtiging, opent de luchtklep sneller en hierdoor krijg je een verhoogde pedaal respons. Soms is "het" weleens een beetje in de war en is die snellere gasrespons niet meer zo merkbaar, resetten zoals hierboven beschreven hersteld "het"

Hmm een andere mapping...volgens mij is het alleen de gasklep uitslag en de stuurbekrachtiging die veranderd hoor.

Quote wikipedia:

  • on the 3.0i.
  • A Dynamic Driving Control console button was added that quickened throttle action and reduced power-steering assist.
Link naar reactie

Andere mappings ? Lijkt me nogal stug, het veranderd volgens mij alleen de respons van je elektronische gaspedaal, net als van die aftermarket kastjes (2.5si heeft Die ook nog ingebouwd volgens mij). En het bekrachtigd je stuurbekrachtiging extra. Maar andere mappings lijkt mij nogal overdreven.

Link naar reactie

Bij een actieve sportknop verandert (met een T ) de gevoeligheid van het gaspedaal, maar zeker niet de mapping. De stuurbekrachtiging wordt ook minder en een automaat schakelt (ook met een T) later (bij een hoger toerental). Wie dat verhaal van de mapping verzonnen heeft weet ik niet, maar het aantal pk's verandert absoluut niet. Topsnelheid met sportknop is ook niet hoger dan zonder. Ik heb mijn Z4 3.0i laten chippen/remappen, en dat geeft ca. 15 pk extra, maar betekent ook dat je voortaan super98 moet tanken.

  • Like 2
Link naar reactie

^dat resetten heb ik het e.e.a. ook wel eens over gehoord, dat zou met name het gebruik van het gaspedaal zijn. de sportknop zou leren hoe je tijdens het rijden met de sportknop aan gas geeft etc maar in hoevere dit klopt weet ik ook niet.

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Hi Mud,

ik ben de gelukkige eigenaar van een Z4 2.5si (fl).(automaat)

Ik rij regelmatig ff met de "S"-knop geactiveerd. (maar altijd pas wanneer de motor goed warm gedraaid is, ca, 15 km)

Wat ik merk is:

- dat de versnellingsbak bij hogere toerental schakelt.

- de respons op het gaspedaal veel gevoeliger is.

- het sturen veel lekkerder aanvoelt.

- en het geluid in de uitlaat verschrikkelijk mooi is.

- de auto ontzettend snel is qua acceleratie. Hij schiet echt weg bij vol gas.

Ik heb de auto zelf geïmporteerd uit Italië en zelf de auto terug gereden. Via de Gotthard pas gereden en daar de berg op in de "S" stand, met kap open.

Spectaculair snel en ontzettend mooi geluid.

In de stad rijden in de "S" stand raad ik af. De wagen is dan heel erg "zenuwachtig" door het veranderde schakelgedrag.

Bij lagere toeren is het schakelen van de automaat iets schokkerig.

Veel rijplezier!

Link naar reactie

Het werkt zo,n beetje hetzelfde als een "power commander" die je vaak op motorfietsen tegenkomt met het verschil dat je een power commander redelijk simpel zelf kunt aanpassen en zo diverse (lucht/brandstof) settingen kunt uitproberen hetgeen bij een BMW ecu niet (zomaar) te realiseren is, die heeft gewoon twee standen.

Het werkt niet als een powercommander.

De sportknop geeft geen andere mapping. De lucht brandstofverhouding blijft hetzelfde evenals bijv het ontstekingstijdstip.

Het enige wat de sportknop doet is de stand van de gasklep exponentieler maken tov het gaspedaal.(naast de bekrachtiging van het stuur aanpassen, en bij een automaat wellicht de schakeltoerentallen beinvloeden).

Je krijgt dus niet meer vermogen en de motor gedraagt zich ook niet anders. Het enige wat veranderd is de gevoeligheid van het gaspedaal, waarbij de bulk van het regelen van het gas verschuift naar het begin van het pedaal. Het eind van het pedaal voelt dan ook doods aan.

Het is een psychologisch trucje. Je zal op een dynamometer dan ook geen andere vermogens meten of andere uitlaatgas samenstellingen.

Qua resetten van de gasklep:

Dit gebeurt bij iedere start. Dit is een verplichte veiligheidsimplementatie. De weerstandswaarde van beide poteniometers in de gasklep worden geregistreerd bij de nulstelling van de gasklep. Het zou anders ook heel lastig zijn bijv. een andere gasklep te monteren (dus het heeft ook praktisch nut)

aangepast door GuidoK
  • Like 1
Link naar reactie

Oh, ik zal hem de volgende keer ook maar indrukken :hypocritesmiley:

Automaat in manueel zetten, sportknop ingedrukt en volgas, accelereert als een dolle en schakelt steeds tegen de rode cijfers.

Link naar reactie
  • 4 weken later...

Bij de N52 motor (si) veranderd de motorwater temperatuur in de sport stand deze wordt lager. Ik geloof als je een paar keer goed gas geeft dan gaat dit ook van zelf, leer moment van de elektronica. Het zou meetbaar moeten zijn in de uitlaatgassen=schoner bij een hogere motorwater temperatuur, maar ik merk er niets van met accelereren. Ook ron 98 merk weinig van. Bij Ron 100 in Duitsland had ik het idee dat het wel wat uit maakte maar erg veel is het niet

Link naar reactie
  • Administrator

^^ lijkt me ook stug: vloeistoffen kun je moeilijk met een druk op de knop afkoelen zonder extra voorzieningen. Hoe wordt die lagere temperatuur dan bereikt?

Link naar reactie
  • 4 weken later...

Nou haroldv, dat is apart; ik heb ook een 2.5i maar als ik de sportknop ingedrukt heb, dan hoef ik het gas maar iets aan te raken en hij gaat als de wervelwind. Datzelfde kan ik bereiken zonder sportknop, maar dan moet het pedaal verder worden ingetrapt.

Met sportknop gaat het sturen ook wat 'strakker'. Ja wat bedoel ik daar nou weer mee. Het sturen gaat dan niet stroever, maar een stuurbeweging heeft dan meer effect (stuurbeweging / grotere wieluitslag).

Link naar reactie
  • Administrator

Het klopt wel dat er bij een handbak versus een automaat een wat minder directe toerenterugval is bij sportknop aan / uit. Ik denk dat Harold dat bedoelt. Maar als Harold helemaal niks merkt van zijn sportknop is er wat mis: dan moet die even opnieuw geinitialiseerd worden (even zoeken op het forum dan vind je wel hoe).

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.