Ga naar inhoud

Vraag voor Ivodl


RobC

Aanbevolen berichten

  • Reacties 54
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Ehe, geloof dat ze in nederland zoiets hebben als een dB beperking. Wat een

klote geluid. Zijn weer amerikanen zekers.....

APK stelt geen eisen aan het geluid. De uitlaat moet gasdicht zijn (tot aan de achterkant natuurlijk ;) ) en vaak zijn die lawaaiige uitlaten gewoon lek B)

Van de RDW;

Sportuitlaten en de APK

Afwijkende uitlaatsystemen in opmars

Het zal ongetwijfeld ook u opgevallen zijn: er rijden steeds meer auto´s rond die voorzien van een niet originele zogenaamde ´sportuitlaat´, waarvan de aanwezigheid soms duidelijk hoorbaar onderstreept wordt. De vraag is natuurlijk wat we hiermee aanmoeten bij de APK.

De APK-eisen aan het uitlaatsysteem zijn terug te vinden in artikel 5.*.11 lid 1, 2, 3, 4 en 5. Daarin is terug te vinden dat het uitlaatsysteem over de gehele lengte gasdicht moet zijn. Dus van voor tot achter, met uitzondering van de aanwezigheid van afwateringsgaatjes. Verder moet de uitlaat deugdelijk zijn bevestigd. Dus voldoende stevig vastzitten.

Wel of niet controleren?

Lid 3, 4 en 5 zeggen het een en ander over het moeten blijven voldoen van de uitlaat aan de typegoedkeuring, waar het gaat om luchtverontreiniging en geluidsproductie. Echter, er staat óók dat deze punten niet bij een APK-onderzoek worden bekeken. Dat kan echter wél het geval zijn bij andere onderzoeken, zoals bijvoorbeeld bij politiecontroles langs de weg of bij kentekenonderzoeken door de RDW.

Conclusie

Het maakt niet uit of het nu gaat om uitlaten van het formaat kachelpijp, meerdere uitmondingen aan de achterkant van de auto of zelfs de zogenaamde ´blèrpijpen´. Zolang het uitlaatsysteem over de gehele lengte gasdicht is en goed onder het voertuig bevestigd zit, is dat bij een APK dus niet af te keuren (hoewel daar maatschappelijk gezien wellicht andere meningen over zijn).

Link naar reactie
Ivo, heb bij Kendo Tuning offerte gevraagd voor Eisenmann 2x 76 mm. B)

Ben benieuwd, zeker t.o.v. de 474 euro bij Sportwheels in Keulen (slechts twee uur rijden bij mij vandaan).

Ik weet niet of Kendo Eisenmann interessant kan leveren, maar je zult het meemaken ;)

Link naar reactie

Sport-wheels ook B) Zou echter waar je koopt ook meteen laten monteren, gaat heel nauwkeurig anders hangt die dure pot er scheef bij en dat is heel erg ;)

Verder is dat goedkoper dan dat je naar elders moet.............of je moet zelf al de gelegenheid en het gereedschap hebben!

groet en suc6 bij je keuze,

Pierre

Link naar reactie
Zo dacht ik ook, Pierre. Die anderhalf of twee uur rij ik er wel even naartoe. Ik heb dus prijs opgevraagd, inclusief montage ter plekke.

dus je hebt eigenlijk al beslist B)

Link naar reactie

Ja Pierre, je hebt gelijk in die zin, dat ik heb beslist dat het een Eisenmann 2x 76 mm wordt. Dat zal op korte termijn dan ook gebeuren, want als ik iets in m'n kop heb...

Vanmorgen, vrijdag 13/8, heb ik gemaild naar Kendo, maar nog niets gehoord. Vanmiddag heb ik gemaild naar Sportwheels in Keulen en van hen twee uur later prijsopgave ontvangen: 450 euro all in, dus inclusief montage!! Op ebay adverteren ze met alléén kopen voor 474 euro!! Toch de moeite waard even een mailtje te sturen! Maar misschien dat Kendo lager zit dan 450 euro?????

Ik wacht af en laat het hier weten.

Groet,

Rob. B)

Link naar reactie

Jullie spreken alleen over de achterdemper mag ik aannemen!!Ben er nog niet aan toe maar als het zover is komt er een 4/76 onder die van mij.Eisenmann natuurlijk.

Groet Huub B)

Link naar reactie

Heb ik wel eens met gebeld, echter veel te duur, gewoon hier kijken en bellen voor info, zo staan de 76 mm varianten niet op de website en ook niet de diverse sound of supersoundversies aan de telefoon met eisenmann zelf hoor je meer.

Naar mijn ervaring kun je het beste bij www.sport-wheels.de kopen, die zijn gewoon het voordeligst B)

En Garfield, valt wel mee met die collectieve individualisatie.......die sound versie van eisenmann is gewoon verslavend ;) :party: :D

Maar de meeste ZZZ zullen toch gewoon met de originele spullen blijven rondzuigen, we blijven toch ollanders he :rambo:

Link naar reactie

Mijn vriendin begint nu ook al om de auto te willen induvaliseren ze wil wel vier pijpjes(76) aan de achterkant van de auto :D vind ze wel mooi en volgens Pierre z'n verhaal lijkt haar het geluid ook wel kicken.Wil eigenlijks de Eisenmann als vervanging door slijtage plaatsen.Maar op deze manier komt het iets makkelijker dichtbij B) .Maar ff kijken wat er na de vakantie in oktober overblijft en heb ondertussen ook de 5 touring maar verkocht,die bleef toch maar staan.

groet huub

Link naar reactie
Ja Pierre, je hebt gelijk in die zin, dat ik heb beslist dat het een Eisenmann 2x 76 mm wordt. Dat zal op korte termijn dan ook gebeuren, want als ik iets in m'n kop heb...

Vanmorgen, vrijdag 13/8, heb ik gemaild naar Kendo, maar nog niets gehoord. Vanmiddag heb ik gemaild naar Sportwheels in Keulen en van hen twee uur later prijsopgave ontvangen: 450 euro all in, dus inclusief montage!! Op ebay adverteren ze met alléén kopen voor 474 euro!! Toch de moeite waard even een mailtje te sturen! Maar misschien dat Kendo lager zit dan 450 euro?????

Ik wacht af en laat het hier weten.

Groet,

Rob.  :D

Vanmorgenvroeg sympathiek bericht gehad van Kendo, met excuses voor late beantwoording wegens familieomstandigheden. Dat kan gebeuren en hopelijk waren het geen nare omstandigheden.

Kendo gaf beslist nette prijs af: Eisenmann 2x70mm rvs sound: € 417,50 incl. btw, (350,84 excl. btw). Echter, Kendo monteert niet en da's iets dat ik wél zoek: montage bij de tuner. Ik heb Kendo dus beantwoord, met uitleg waarom ik nu naar Duitsland ga.

Hoe dan ook, een keurige reactie van Kendo. Mocht ik in de toekomst nog iets willen waarin Kendo iets zou kunnen betekenen, dan zal ik hen zeker aanschrijven.

Link naar reactie
  • 1 maand later...
Ivo en Pierre, beiden bedankt voor jullie uitgebreide info. Zodra ik iets te melden heb m.b.t. Eisenmann zal ik dat zeker doen!  ^_^

Vandaag Bij Sport-Wheels in Hürth geweest; na een half uurtje reed ik weg met een heerlijk geluid en een fraaie Eisenmann 2x 76 mm. :drank: Prima service, aardige mensen. En wat vergat ik: de groeten van Pierre te doen. Sorry! ^_^ Een goede tip, Pierre. Ook Ivo bedankt voor je info.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.