Ga naar inhoud

Verbruik van Z3 met andere velgenmaat


Runny-Z3

Aanbevolen berichten

Het is me opgevallen dat sinds dien ik mijn originele 16 inch velgen met banden 225/50/16 heb verwisseld voor 18 inch velgen met banden 225/40/18, mijn Z meer benzine verbruikt dan normaal.

Mijn vraag is dit gebruikelijk of verbeeld ik me?

Want als de diameter van de velg met band erom heen hetzelfde blijft en de breedte van de band ook als de oude zou ik toch niet meer bezine moeten verbruiken. Of mis ik nog een factor? :m:

Okay ik wacht op jullie reactie

Ze zijn wel mooi gebleven vindt ik zelf. :thumbup:

Before

runnyz3zijzichtwv6.jpg

After :m:

p3170161editqs0.jpg

Link naar reactie
  • Reacties 17
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Want als de diameter van de velg met band erom heen hetzelfde blijft en de breedte van de band ook als de oude zou ik toch niet meer bezine moeten verbruiken. ?
Lijkt mij ook. Kan me voorstellen(?) dat de nieuwe band iets meer indeukt bij het contact met de weg en daardoor de straal iets kleiner wordt en daardoor de effectieve omtrek iets kleiner wordt(?).

Mischien dat je door de grotere velgen onbewust wat sportiever ben gaan rijden?

Link naar reactie
Lijkt mij ook. Kan me voorstellen(?) dat de nieuwe band iets meer indeukt bij het contact met de weg en daardoor de straal iets kleiner wordt en daardoor de effectieve omtrek iets kleiner wordt(?).

Mischien dat je door de grotere velgen onbewust wat sportiever ben gaan rijden?

Ik zal wel gaan opletten, maar ik gelooft niet dat het zo is dat ik ineens sportiever ben gaan rijden. Ik denk dat ik eerder voorzichtiger ben gaan rijden.

Maar bedankt.

Link naar reactie
Heb je het gewicht eens vergeleken met je zestieners? Door de toename van het ongeveerde gewicht zul je meer pk's moeten hebben om dezelfde prestaties neer te zetten. Gevolg, hoger benzine verbruik. :banaan:

Ik dacht al dat ik een factor miste! <_<

Dit verklaart wel waarom nu meer verbruik. Ik voel ook een duidelijk vermindering in de acceleratie. Wist ik niet van te voren. Maar ja ik vindt ze mooi en ik heb de oude nog, dus kan altijd wisselen. Zal leuk zijn twee styling voor de prijs van unh......, nee niet één, :banaan: maar gewoon twee looks. :banaan:

Thanks Danny

Link naar reactie
... Ik voel ook een duidelijk vermindering in de acceleratie. Wist ik niet van te voren.

Poeh... zit dit niet tussen de oren? Zo'n groot verschil maakt het gewicht van de wielen toch niet uit?

Merk je ook verschil in acceleratie wanneer er een bijrijder bijzit (gemiddeld zo'n 75 kilogram exta)? Ik niet eerlijk gezegd...

BTW, mooie velgen! Dan maar iets meer verbruiken.

Link naar reactie
Poeh... zit dit niet tussen de oren? Zo'n groot verschil maakt het gewicht van de wielen toch niet uit?

Merk je ook verschil in acceleratie wanneer er een bijrijder bijzit (gemiddeld zo'n 75 kilogram exta)? Ik niet eerlijk gezegd...

BTW, mooie velgen! Dan maar iets meer verbruiken.

M.i. voel je dat ook niet. Wat zou het extra gewicht zijn ten opzichte van de 16"? Nooit zoveel dat je het met optrekken zal merken.

Maar inderdaad mooie 18"-ers :D . Kan je zien wat velgen met een auto doen....

Link naar reactie
M.i. voel je dat ook niet. Wat zou het extra gewicht zijn ten opzichte van de 16"? Nooit zoveel dat je het met optrekken zal merken.

Maar inderdaad mooie 18"-ers :D . Kan je zien wat velgen met een auto doen....

Ik heb maar een 1.8

Ik merkte het wel dat de benzine sneller verbrande. Over het optrekken, ja als je genoeg gas geeft merk je niks natuurlijk. Maar het viel wel op. Ik heb een meerijder meestal op lange afstanden, dus denk je dat het aan het afstand ligt. Ik heb nooit zo erop gelet. Ik denk als ik het verschil met de deze velgen al kon merken, zal het ook te merken zijn met een meerijder.

Ik weet niet hoeveel meer de 18 inch velgen wegen ten opzichte van de 16 inch. Maar toen ik ze moest optillen merkte ik wel dat ze zwaarder zijn. Ja ik denk niet dat het meer als 40 kilo samen zal schelen. Dit is een hele ruwe schatting.

Ik meen dat ik op de 16 inch iets van 10kg zag staan.

Link naar reactie

Je maakt met 18 inch door de grotere omtrek volgens de teller minder km. Hier na te rekenen Merk ik altijd op de boordcomputer als ik in de winter wissel.

Dus gunstig voor de verkoop straks, meerverbruik zal AFAIK wel meevallen, heb je het over tiendes :rolleyes:

En die kilo's direct aan je wielen merk je echt goed, de auto moet veel meer trekken.

Link naar reactie
Je maakt met 18 inch door de grotere omtrek volgens de teller minder km. Hier na te rekenen Merk ik altijd op de boordcomputer als ik in de winter wissel.

Dus gunstig voor de verkoop straks, meerverbruik zal AFAIK wel meevallen, heb je het over tiendes :D

En die kilo's direct aan je wielen merk je echt goed, de auto moet veel meer trekken.

kan misschien wel dom klinken maaruh hij hoeft het gewicht van de velgen toch niet te trekken omdat deze rollen en op de grond blijven?

alsin deze zijn aangedreven dus in feite trekt ie ze dan toch niet .... alleen het chassis met inhoud ?

Link naar reactie
Massa van de wielen heeft juist de grootste invloed op de handling en prestaties van de auto. Een groter of zwaarder wiel benodigt meer kracht om in beweging te brengen.

F= M x A

F wordt groter wanneer:

M, de massa, toeneemt

A, de arm, toeneemt.

2e mechanica wet ! Maar A moet in dit geval dan met een kleine letter a geschreven Danny ( F=Mxa !) :D

Jongen, je heb nog veel te leren hoor !!! :schater::schater:

479xa86.jpg

:unsure:

Link naar reactie

Ik had laatst de bandenspanning gecontroleerd en moest wat lucht erbij pompen. Ik moest wel een tijdje wachten voor de biep geluidje van de machine, dus had best van lucht nodig.

Daarna merkte ik dat de auto wel anders rijdt. ik heb ook de benzine in de gaten gehouden. Tot nu toe blijkt dat dit ook wat uitmaakt, want het lijkt nu iets minder te verbruiken. :rolleyes:

Misschien waren mijn banden gewoon niet goed gevuld toen ik ze kocht. had ik meteen moeten doen eigenlijk. -_-

Maar jongens bedankt voor alle theorien en suggesties :wave:

Link naar reactie
  • 1 maand later...

Runny, zeer mooie velgen :thumbup:

Weet ik ook hoe mijn ZZZ er in deze combi uit ziet, erg goed dus.

Ben je 17-6 van de partij? Dan kan ik ze evt. irl zien.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.