Ga naar inhoud

Combinatie compressor en chip


(S)toploss

Aanbevolen berichten

Na de winterstop waarin ik behoorlijk verbouwd heb staat de mooiste Z (op een enkele :angry: na) van het forum in mijn garage (vind ik, maar ik ben niet geheel objectief). De foto's volgen nog. Nu wil ik toch eigenlijk wel wat meer vermogen. 170 pk is leuk maar bij pas rond de 200 krijg je die extra kick van een duw in je rug bij het optrekken. Omdat deze auto bijna nieuw is, 2002 en 36.000 km, en een prachtig interieur heeft is een 3.0 (weinig keuze in mooi leer) geen optie. Ook met een :m: ga ik er in leeftijd en kilometers altijd op achteruit. Dus denk ik al een paar weken over een compressorset van Infinitas. Zoals Roodkapje terecht opmerkte is bijna € 3.900,-- ex inbouw voor 45 pk veel geld. Maar dan heb je wel 215 pk :rolleyes:

Nu de hamvraag, zal een andere chip bij zo'n compressor nog wat uithalen? Ik zie bij Braspenning dat een nieuwe chip op een standaard Z3 zo'n 15pk extra geeft maar het lijkt mij toch dat gezien het feit dat bij turbomotoren een chip heel veel extra vermogen kan opleveren, dit ook bij een compressor zo is. Of niet dan?

Wordt zo'n chip overigens afgestemd op de configuratie van je motor of is het een standaard module waarmee je dan in het geval van een compressor waarschijnlijk weinig opschiet. Ik wil toch minstens wel een 240PK hebben zodat ik tegen alles behalve een ///M :P of :drank: kan doen

Ik hoor graag de mening van de professoren onder ons (Chris, Pierre, Danny, Ruud) In willekeurige volgorde natuurlijk. Ook andere meningen ;) en onzin :schater: zijn welkom.

Link naar reactie

Ik had toch voor een M gegaan maar dat wil je niet.

Je kan ook gaan voor een andere motor in je eigen ZzZ.

Ga je toch voor de compressor is een andere chip met fijntuning aan te bevelen. ik denk wel dat je één van de eerste bent met een 2.2 met compressor. heeft ook wel wat.

Dit was mijn visie :rolleyes: ;) :drank:

Link naar reactie
Ik wil toch minstens wel een 240PK hebben zodat ik tegen alles behalve een ///M :drank: of ;) kan doen

Ook andere meningen :rolleyes: en onzin :schater: zijn welkom.

Met mijn vorige ZZZ, een 1.8 (118 pk), trok ik een ///M er gemakkelijk uit. Kwestie van alert zijn. Dat is geen grootspraak, er zijn getuigen. Begrijp dus niet waarom je al die kosten wilt maken.

Link naar reactie

Als je voor zo'n set-up gaat, volgt daaruit zeker het maken van een "chip op maat"

Ik kan me overigens bijna niet voorstellen dat het maar 45pk vermogenswinst geeft.

I.c.m. andere nokkenassen, uitlaat(spruitstuk) moet er heel veel meer mogelijk zijn.

Kijk overigens ook eens naar een turbo, met name Mosselman(n) maakt leuk speelgoed.

Turbo, nokkenassen, intercooler en de uitlaat op maat volgt dan verplicht vanzelf.

Link naar reactie
Met mijn vorige ZZZ, een 1.8 (118 pk), trok ik een ///M er gemakkelijk uit. Kwestie van alert zijn. Dat is geen grootspraak, er zijn getuigen. Begrijp dus niet waarom je al die kosten wilt maken.

Ok, dan moet het er maar eens uit. Rob is The Stig :schater:

Link naar reactie
Als je voor zo'n set-up gaat, volgt daaruit zeker het maken van een "chip op maat"

Ik kan me overigens bijna niet voorstellen dat het maar 45pk vermogenswinst geeft.

I.c.m. andere nokkenassen, uitlaat(spruitstuk) moet er heel veel meer mogelijk zijn.

Kijk overigens ook eens naar een turbo, met name Mosselman(n) maakt leuk speelgoed.

Turbo, nokkenassen, intercooler en de uitlaat op maat volgt dan verplicht vanzelf.

Mosselman maakt geen turbo voor een 2.2. Dat is een probleem waar je vaker tegen aanloopt met een M54 motor. Die werd in de laatste levenscyclus van de Z3 geintroduceerd en dan gaat men geen geld meer steken in de ontwikkeling van dit soort zaken omdat de afzetmarkt te beperkt is. Overigens is deze motor ook in de Z4 geleverd maar toch te weinig verkocht kennelijk om turbo's etc. te ontwikkelen

Link naar reactie
:D Geraden ! Dat was het forums grootste geheim !!! :wave:

2i92xwh.jpg

:schater:

:schater: :D Die kale ken ik niet. Is dit Robgear ipv Topgear?

NB Ik ga naar huis. Zit nog op de zaak maar dat heeft weinig zin op deze manier :shifty:

Link naar reactie

De raming van Ruud 3900 ex arbeidssloon is redelijk onspot.......... tja een pre face lift 2.8 met een klein beetje tuning (ca 1500) kom je zelfs al aardig richting 230 pk voor een gezamelijke prijs van minder dan de auto die je nu hebt :D

Wil je horen hoe bedrijven als Braspenning tov turbo's/ compressors staan raad ik je aan eens met Ron Braspenning te bellen.

Een indrukwekkend project, maar..................... :shifty:

Link naar reactie

Ga voor een M-blok

Waarschijnlijk ben je goedkoper uit....

In de E36 M3 is een 3.0 met ca. 280pk geleverd en een 3.2 met ca. 320pk Leuk speelgoed dus. Ik meen alleen dat de 6bak achter de 3.2 niet onder de Z3 past.

Bovendien hou je zo de originele 2.2 over, die je kunt verkopen of aanhouden om hem later origineel te kunnen maken.

Link naar reactie

Yep, zeker hoe jij de ZZZ inzet stop je geld in een ///M zelfs een 2.8 of 3.0 bereikt met kompressor bereikt niet de pretfaktor van de ///M en dan heb ik het nog niet over de waardeeffecten gehad. Zo'n omgebouwde bak is later maar voor een heeeel klein publiek aantrekkelijk :shifty:

PS De 6 bak van de M3 3.2 past wel degelijk onder Z///M. Echter verspilde moeite een ///M heeft aan een vijfbak voldoende :D

Link naar reactie

Op de S50 had ik een 3.25 ipv 3.15 met 19 inch was dat zeker wel wenselijk, met 18 inch meer fun. Echter een S54 is toch een ander verhaal zeker met alpha-n, met een 3.73 moet je dan nog sneller opschakelen en hoger toerental in de vijf bij 120.

Maar ruig is het zeker dat korte schakelen :shifty:

Link naar reactie
Met mijn vorige ZZZ, een 1.8 (118 pk), trok ik een ///M er gemakkelijk uit. Kwestie van alert zijn. Dat is geen grootspraak, er zijn getuigen. Begrijp dus niet waarom je al die kosten wilt maken.

Yep, ik was een van de getuigen. Wie die andere was, ja :wave:

Link naar reactie
GEzocht met zoeken maar misschien niet met de juiste woorden. Is een z3 1.8 bj 98 km stand 96000 te chiptunen???

Ja, maar wel vlot zijn... bij 97.000 niet meer :schater:

Even alle gekheid op een stokje:

Hij is te chippen, maar verwacht er weinig van... het is zo goed als NIET te merken.

Het grootste effect krijg je door het geld wat uit je portemonnee verdwijnt, jou lichter maakt en de auto dus vlotter wordt.

Bij interesse:

KLIK

KLIK\

Beide beloven ze ca. 11pk winst... misschien de moeite

Link naar reactie

Super relaxed.

Ik heb aan mijn studententijd nog een Seat Ibiza 1.2 GLX uit 1993 overgehouden, welke ik nu gebruik als "vang zo veel mogelijk parkeerdeuken" auto.

Als ik dat rotte ding laat chippen krijg ik dus garantie?!? Relaxed, hoef ik er zelf niet steeds onder te liggen! :schater: :schater:

Link naar reactie
  • 1 jaar later...
Met mijn vorige ZZZ, een 1.8 (118 pk), trok ik een ///M er gemakkelijk uit. Kwestie van alert zijn. Dat is geen grootspraak, er zijn getuigen. Begrijp dus niet waarom je al die kosten wilt maken.

hallo,dus jij trekt een M eruit met je 1.9 dus jij zit met joun 1.9 sneller op de 100 dan 5,4 seconde ik vind 't echt knap,HOE DOE JIJ DAT???

Link naar reactie

Rustig maar, 't is heel simpel en de oude garde kent dit verhaal wel. Ik stond met mijn toenmalige 118 pk een paar jaar geleden tijdens een toerrit bij het verkeerslicht naast admin Ivo met z'n M QP. We trokken samen op, hij liet z'n motor afslaan. Ik trok 'm er dus gemakkelijk uit. :schater: Sinds die tijd heb ik dan ook de aanduiding "M Coupé als ontbijt" onder mijn avatar. Neem het dus niet zo serieus. :newblush:

  • Like 1
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.