Ga naar inhoud

Aanpassen luchtfilter


ZZZhart

Aanbevolen berichten

Dat is een puike beschrijving/reportage RemKo. :cooltext: ;)

Je hebt het precies goed beschreven, hij trekt al vanaf 3000tpm lekker snel door in het rood en is een stuk soepeler en geeft tijdens het acceleren een beschaafd diep grommetje.

Er is nog iets wat mij (later) is opgevallen nl:

De 1.9 (16 valve) versie loopt van nature een beetje onregelmatig stationair, na het aanpassen van het luchtfilter is dit verholpen.

De 1.8 heeft geen last van het het onregelmatig stationair draaien, ervoor niet en ook na aanpassing niet.

Ik ben blij dat ook jij het verschil in vermogen opmerkt, want we zijn toch echt niet maf. ;)

Nou je actieve subwoofer nog. :nono:

Link naar reactie
Gisteren (en vanochtend) de stoute schoenen maar aangetrokken. En wat blijkt: de snorkel/trompet zit in de airbox geklikt. Deze kan probleemloos worden verwijderd (lees: met enig geduld en/of geweld :thumbup: ). De trompet loopt taps en heeft een kleinste diameter van 49 mm. Dat is echt te weinig voor een goede toevoer van lucht. Ook de vorm en de lengte helpen niet echt:

De opening die na verwijdering van de trompet ontstaat heeft een diameter van 104 mm. In eerste instantie heb ik hierin een flexibele aliminium luchtpijp gemonteerd. Deze heb ik afgedicht met soudaband en vastgezet met 2 tyreps. De 'mond' heb ik dezelfde vorm gegeven als het oorspronkelijke mondstuk:

Het resultaat was direct merkbaar. Ik was alleen niet erg tevreden over de afwerking. Dergelijke aluminium pijp scheurt nogal makkelijk. Vandaar dat ik met een 100 mm pvc-koppelstuk, soudaband en 2 tyreps het oorspronkelijke mondstuk weer op de airbox heb gemonteerd:

125211458-M.jpg

Het resultaat was gelijk: hij trekt nu zonder haperen door naar de 6000 toeren en dat in iedere versnelling :thumbup: De tweede oplossing maakt iets minder geluid. Dat komt waarschijnlijk doordat het koppelstuk nog iets verder in de airbox steekt. Overigens is de toename van het geluid vrij beperkt.

De grootste (en niet verwachte) verbetering (b)lijkt het brandstopverbruik. Voorheen reed ik gemiddeld 9,5 liter op 100 km (1 op 10,5). De eerste 200 km die ik met de aangepaste airbox heb gereden noteerden 8,1 liter op 100 km (1 op 12,3). Dat was inclusief een ritje naar MarcelZ3 :blink:

Let op: er blijken meerdere varianten van de airbox voor de 1.8 in omloop te zijn. De luchtinlaat zit bij mij aan de voorkant en het gat heeft zoals gezegd een diameter van 104 mm. Bij MarcelZ3 zat het gaat aan de rechterkant met een veel kleinere diameter.

NB. De hele aanpassing is omkeerbaar. Er is niet geboord of gezaagd in de orginele onderdelen!

Mooi verhaal met goed resultaat. :P

Wil ik ook wel eens proberen. Waar koop je die soudaband?

Link naar reactie
Mooi verhaal met goed resultaat. :thumbup:

Wil ik ook wel eens proberen. Waar koop je die soudaband?

Soudaband koop je bij de betere bouwmarkt, zoals Hornbach. Meestal ligt het ergens in de buurt van de riool-buizen :schater: Het wordt vaak gebruikt om bijvoorbeeld kapjes op rookkanalen vast te zetten. Het heeft aan één zijde een zelfklevende laag en zet 5 tot 10 keer de oorspronkelijke hoogte uit. Zowel aan het einde van het mondstuk (ter vervanging van het verweerde orginele schuim), als in en rond het koppelstuk heb ik het gebruikt:

125211458-M.jpg

Link naar reactie
Soudaband koop je bij de betere bouwmarkt, zoals Hornbach. Meestal ligt het ergens in de buurt van de riool-buizen :schater: Het wordt vaak gebruikt om bijvoorbeeld kapjes op rookkanalen vast te zetten. Het heeft aan één zijde een zelfklevende laag en zet 5 tot 10 keer de oorspronkelijke hoogte uit. Zowel aan het einde van het mondstuk (ter vervanging van het verweerde orginele schuim), als in en rond het koppelstuk heb ik het gebruikt:

Bedankt, al zou ik niet weten of er een Hornbach in de buurt is hier maar ik zoek wel even op internet. Ik ken alleen maar een Praxis in de buurt.

Link naar reactie
  • 7 jaren later...
  • 1 maand later...
  • Administrator

<_<

Over bloody obvious gesproken: als je zelf even googlet op bijvoorbeeld Z3 Luftfilter en Schnorchel of wat Engelse zoektermen kom je op diverese fora ook beschrijvingen tegen, maar opnieuw zonder de plaatjes. Als je vervolgens even op bijvoorbeeld realoem.com het plaatje van je luchtfilterhuis met toebehoren (dus in iede geval snorkel en trechter) opzoekt is het met die beschrijvingen zonder plaatjes daarna toch bloody obvious lijkt me. Lmgtfy

Bloody obvious 2: ik zou hier in ieder geval niet gaan zitten wachten tot de mensen die oorspronkelijk in dit draadje hebben gepost reageren: de meest recente log in van één van hen was al maanden terug. Sommigen zijn al jaren niet meer actief...

Link naar reactie

Ja inderdaad rond gekeken en inderdaad geen plaatjes gevonden, en ik ben echt van de plaatjes kijken :book:

Daar is het forum toch ook voor, er is vast wel iemand die het weet die het kan of iets meer in die trend.

Mein Deutsch is was das betrifft leider nicht so gut. (auser ferienDeutsch welche Ich hier maar nicht hier herhaal)

Schnorchel had ik bijvoorbeeld nooit van gehoord en zou ik eerder bij de duiksport vermoeden.

Edoch hartelijk dank voor the lmgtfy, daar kan ik vast mee verder.....Ich werde weiter suchen.

Danke herr Inspector! :police:

Es sind keine plaatjes dabei leider

http://realoem.com/bmw/showparts.do?model=CH71&mospid=48079&btnr=13_0417&hg=13&fg=20

aangepast door MarliesRoy
Link naar reactie
  • Administrator

De Snorkels, wat hebben die er mee te maken :muur:

Dit dus:

... verwijderen van de 'snorkel' uit de luchtfilterkamer ...

:lol:

Het gaat - in jouw geval - toch alleen om het weghalen van onderdeel 3?

30.png

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.