Ga naar inhoud

Hoe poets ik de auto...


bridders

Aanbevolen berichten

Perfecte toevoegingen zelfs, zeker als je een Z bezit met een donkere kleur.

Ik heb niet altijd water bij de hand dus de velgen borstel heeft plaats gemaakt de Mothers Cone in combinatie met Meguiers Wash & Wax.

Goed nat spuiten

De cone op de accuboormachine en soppen maar met een oude lap drogen en met een microfiber doek uitpoetsen.

Ik gebruik voor het kleien een oude shampoo fles met zo'n kantel sluiting , vul de fles met water en daarna een scheutje shampoo met deze fles schuimt het niet.

Monello101540.jpg

1999_zps890e078d.jpg

aangepast door throttle up
Link naar reactie
  • Reacties 195
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Nou Throttle,

Dat was dan 2 zielen een gedachte, ben één uur later begonnen dan jou, en ook 1 uur later klaar.

Mijn ZZZ had echt wel het een en ander nodig, Ik ben toen bij Carclean geweest heb me laten adviseren en bedienen, ging met een halve winkelwagen naar huis.

Veel komt me bekend voor, zoals de Dap 900, en ook de Monello's tbv polijsten, Bij mij adviseerden ze echter van Poor Boys de lakupdater( zwarte inhoud in fles, weet even de naam niet) en van Poor boys de .... Liquid blue wax. Het resultaat met de verschillende pads en middelen is verbluffend. Me uni zwarte ZZZ staat als een spiegel voor de deur.

Echter heb ik aan jou twee vraagjes.

Sommige krassen heb ik met dappen niet weg gekregen. je voelt ze iets met de nagel, maar ze zijn niet door en door. Zo geldt dat ook voor sommige "was"krasjes op de motorkap. Heb ik dan te weinig gepolijst met de Monello 3/5 icm oranje schijf? of te weinig middel gebruikt? Of was de monello te fijn? Bij Carclean zeiden ze, afblijven nog want je bent een beginnend poetser, maar ik erger me er nu toch wel aan. Kan je me adviseren?

C quarts heb ik gebruikt op de auto van me vrouw, topspul!!!! Jij vind het misschien duur, maar laat je auto maar eens door een bedrijf in een sealing zetten, dan ben je vele malen meer kwijt.

Dus voor wat betreft de prijs vond ik het niet te veel.

Ik hoor het graag van je

Groet

Leon

Link naar reactie

@Leon,

Ik gaf alleen aan dat CQuartz niet het goedkoopste spul is <_<

Misschien dat je een wool pad kan gebruiken in plaats van oranje, heeft bij mij wel geholpen voor wat ergere krasjes en swirls. Let wel op dat je echt niet te lang en te veel op één plek polijst.

Link naar reactie

@ Leon heb je al spierpijn?

Ik adviseer als je met je nagel het krasje voelt laat maar zitten.

Ik heb er een op de bumper van een cm of 6 ik dacht wetsanden dat is de oplossing , het was maar even en het witte water met blanke lak veranderde in (boston)groen.

Ik zat door de lak laag, het is maar een plekje van een mm of 3 maar je schrikt wel.

Als nou Meguiar's Scratch X neem en je poets in de lengte van de kras dan gaat deze glanzen je zult zien je kras valt veel minder op maar zit er wel.

Je kan het goedje met je DAP en de zwarte schijf ook op schaaf plekken gebruiken.

Link naar reactie

@Leon: De lak van de bmw is kneiterhard. De dap heeft niet genoeg power, lees warmte om diepen krassen weg te polijsten. Met polijsten verwijder je de blanke lak rondom de kras. Diepe krassen verwijderen betekent veel blanke lak verwijderen. Pas hiermee op.

Wasstraat krassen en spinnenwebben moet je goed kunnen weg polijsten. Ik heb hiervoor een wollen pad met monello inizio gebruikt. Nog niet alles is weg maar dat komt omdat de dap zoals eerder niet genoeg warmte genereert. Hiervoor heb je eigenlijk een roterende polijst machine nodig bv flex pe 2-150 of festool rap shinex zijn de mooiste machines van het moment (wel erg prijzig 400 - 500 euro).

Denk dat je trouwens black hole hebt gekregen van poorboys. Dit is een glaze. Min of meer een valsspeel middel omdat het fillers bevat die krassen maskeert die je niet hebt weggepoets. Als je goed hebt gepolijst is een glaze eigenlijk niet nodig omdat de lak van zichzelf al glanst. Alleen als je gaat voor de ultiem wetlook kan het nog een toegevoegde waarde hebben.

Mocht je nog advies nodig hebben of demo willen hebben van 1 of ander ik woon ook in zoetermeer en heb veel verschillende spullen van het carclean assortiment.

aangepast door Mark77
Link naar reactie

@Leon,

Ik gaf alleen aan dat CQuartz niet het goedkoopste spul is <_<

Misschien dat je een wool pad kan gebruiken in plaats van oranje, heeft bij mij wel geholpen voor wat ergere krasjes en swirls. Let wel op dat je echt niet te lang en te veel op één plek polijst.

Mooz,

Het spul zelf is idd niet goekoop, maar laten uitvoeren kost nog meer, met dezelfde kwaliteiten. Dat valt me nml op bij andere merken. Krijg je wel 4 jaar garantie, maar hoorde dat bij de controlebeurt er snel een 2e keer wordt aangebracht. Wat daar van waar is weet ik niet, maar dan vind ik het wel duur. Als je door dhz'En hetzelfde resultaat heb met deze kosten en wat vrije tijd, dan vind ik het goedkoop.

Ps, bedankt voor de wollen tip. Mark heeft ook volgens mij zoiets.

aangepast door Blackwwz3
Link naar reactie

@ Leon heb je al spierpijn?

Ik adviseer als je met je nagel het krasje voelt laat maar zitten.

Nee, heb geen spierpijn haha, mocht juist niet drukken en kracht zetten op de dap, want dan zouden de schijven eraf vliegen, wat ook gebeurde. Dus nog minder kracht gezet. En tov het eerste deel vind ik met minder druk het resultaat tegenvallen. Of ik doe iets verkeerd.

Dat van meguiars ga ik voor die enkele diepere kras proberen, bedankt voor de tip

Link naar reactie

Denk dat je trouwens black hole hebt gekregen van poorboys. Dit is een glaze. Min of meer een valsspeel middel omdat het fillers bevat die krassen maskeert die je niet hebt weggepoets. Als je goed hebt gepolijst is een glaze eigenlijk niet nodig omdat de lak van zichzelf al glanst. Alleen als je gaat voor de ultiem wetlook kan het nog een toegevoegde waarde hebben.

Mocht je nog advies nodig hebben of demo willen hebben van 1 of ander ik woon ook in zoetermeer en heb veel verschillende spullen van het carclean assortiment.

Mark, klopt is black hole. Dacht al dat het zoiets was, alleen toen ik zei ohw de ouderwetse turtle colourwax, was dit iets heeeeeel anders. Klopt ook wel, want dit is dus een glaze, en turtle een wax, echter wel beide met dezelfde doelstelling.

Ik bem wel nieuwsgierig wat je van me 1e dap poetskunsten vind, dus ik pm je wel.

Groet,

Leon

Link naar reactie

Er is best wel een verschil tussen een glaze en een wax trouwens... Een glaze heeft geen beschermende functie en een wax wel. Ik zou een glaze altijd toppen met een wax.

Voor de beeldvorming hieronder wat ik normaal op een auto zet met welke doelstelling:

Langere standtijd met goede bescherming voor dagelijkse auto's:

Wassen, kleien, eventueel glaze (Black Hole bv), Poorboys EX-P sealant, Poorboys natty's paste

Normale standtijd met bescherming voor fun auto's die mensen niet zo vaak willen doen:

Wassen, kleien, eventueel glaze (Black Hole bv) Poorboys EX-P sealant, Dodo Juice Supernatural of blended wax (purple haze, white diamond, etc.)

Kortere standtijd met bescherming en show glans voor fun auto's (zoals die van mezelf):

Wassen, kleien, Dodo Juice Lime Prime Lite (glaze), Dodo Juice Supernatural of Chemical Guys Lava

De sealant biedt extra bescherming voor UV en waterafstotendheid maar minder glans. De glaze zorgt er alleen voor dat swirls en krasjes gemaskeerd worden maar biedt geen bescherming. De wax zorgt voor de toplaag als wat extra bescherming en de glans die je wil. Mijn ervaring is ook dat een goede glaze voor een wat meer wetlook zorgt. Kies wel de goede glaze bij de goede auto <_<

En nog iets, als je te veel druk moet geven voor resultaat zou ik eerder kijken om het pad aan te passen. Gebruik daarvoor dan ook testspots op de auto waar je specifieke swirls of krassen ziet. Meestal kijk ik waar een paar wat flinkere swirls zitten en kijk dan welk pad met welke korrel ik moet hebben. Het zou zo maar kunnen zijn dat je dus met wool en 1/5 aan de gang moet op specifieke plekken en dan langzaam opwerken naar finale met zwart. Te veel druk is niet goed, kijk dan eerder naar combinatie pad/korrel.

Denk post nog even een foto van die van mij na de afronding van de behandeling begin dit jaar. Gebruikte producten op een rijtje:

Dodo Juice Born to be Mild, Dodo Natural Clay Bar met Poorboys Spray and Whipe, DAP900v2 met Monello's, Capro Eraser voor het verwijderen van oude residu, CQuartz Pro (3 dagen laten intrekken), Dodo Lime Prime Lite, Chemical Guyz Lava Wax. Velgen reinigen met deironizer en gewaxed met Poorboys Wheel Sealant. Ruiten behandeld met wat APC 1:8, Dodo Clearly Menthol en Rain-X.

z4_waxworld.jpg

Link naar reactie

bedankt Moos voor de goede uitleg.

Ben ook blij met het aanbod van mark dat hij mijn poets resultaten wil beoordelen.

Het is voor mij voor de eerst dat ik met dit soort spullen werk. Er zullen zeker verbeterpunten zijn, alle begin is moeilijk. Snap ook dat het moeilijk is een oordeel te vellen via internet of via een telefoon.

Was gisteren ook wel een domper toen ik thuis kwam na me werk, een of andere vogel had het een en ander achtergelaten op de motorkap. met als gevolg inbranding. Toen zag ik ook dat er best wel wat was krassen waar blijven zitten. Waarschijnlijk door het lange poetsen op koninginnedag heb ik dat niet meer gezien. Misschien heb ik wel te hoge verwachtingen van de dap. Aan de andere kant is de auto ook bijna 17 jaar oud dus kan niet nieuw blijven.

Ik ga zeker een afspraak maken met Mark, wordt dus nog vervolgd.

Groet,

Leon

aangepast door Blackwwz3
Link naar reactie

Van het weekend een (voor mij) nieuwe combinatie uitgeprobeerd speciaal voor lichte auto's. Ik moet zeggen dat het effect erg mooi is! Het was dan wel op een 1 serie maar het effect zal op lichte z'tjes niet veel slechter zijn!

De combi in kwestie is Dodo Lime Prime Lite (Glaze) in combinatie met Dodo Light Fantastic (Wax). De glaze geeft een wat meer wet look en maskeert oneffenheidjes in de lak en deze wax is speciaal ontwikkeld voor lichte lak kleuren.

Zie het resultaat hieronder zelf maar! Mocht je meer willen weten laat me gerust even weten.

1serie01.JPG

1serie02.JPG

1serie03.JPG

Link naar reactie

Goed gelukt Moozz jammer dat de 1 serie mislukt is maar dat is een kwestie van smaak.

Dodo juice super natural dat gaan we maar bestellen ,en ragg top en een paardehaar borstel nou dat kan er wel weer van af.

Link naar reactie
  • 5 jaren later...

Dit onderwerp maar even onder de aandacht brengen...............

 

Vandaag mijn auto in de wax gezet.

Daarvoor heb ik gebruikt Collinite liquid insulator wax no. 845.

 

Mijn vraag is, voldoet 1 laag of is het verstandig om toch een 2e laag aan te brengen??

Link naar reactie

Prachtig spul collinate 845!

 

Heb je de auto gewassen en toen in de wax gezet?

 

Meestal als ik dat doe was ik de auto met warmwater en een beetje afwasmiddel zodat de auto ontdaan is van oude wax en vettigheid op de lak.

 

Dan in de collinate 845, 1 laag moet normaal voldoende zijn.

 

 

Link naar reactie

Auto eerst gewassen goed laten drogen en de volgende dag aan de slag gegaan................

 

In tegenstelling tot andere merken die ik eerst gebruikt heb werkt Collinate idd geweldig, zowel het opbrengen als het uitpoetsen, met Microvezeldoek is bijna een feestje.

Las dat het aanbrengen van een 2e laag niet werkt omdat de wax niet "stapelbaar" zou zijn?

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.