Ga naar inhoud

Buitenspiegelvoetjes corrosie


Martin-Z3

Aanbevolen berichten

Er is al veel over geschreven en gepraat en hier en daar wat ondernomen maar er zijn volgens mij nog een groot aantal, vooral nieuwe, leden (waaronder ik) met het probleem van die gecorrodeerde buitenspiegel voetjes.

Let op: het is geen los voetje. Het hele binnenwerk van de spiegels is van gegoten metaal.

Om een gezamenlijk actieplan te ontwikkelen is minimaal de volgende informatie nodig:

1) Wie heeft belangstelling om ze te vervangen en tot welk bedrag?

2) Heeft iemand een los binnenwerk waarmee we naar een kleine fabrikant kunnen stappen en vragen wat dit kost om dit na te maken (te gieten) ?

3) Weet iemand een fabrikant?

Ik heb net een mail gestuurd met een prijsaanvraag 14/11 17:44. Afwachten dus even.

4) Zijn beide voetjes gelijk of zit er verschil tussen links en rechts?

Er is een linker en rechterhelft.

5) Hoe kunnen ze gedemonteerd en de nieuwe gemonteerd worden?

Spiegelglas losnemen, spiegelmotor demonteren, vier torxschroefjes verwijderen, kappen losnemen, en het voetje los schroeven dmv de twee inbusbouten.

6) Kunnen ze eenvoudig met een spuitbusje op kleur gespoten worden of is een professionele spuiter nodig?

Zet in ieder geval het metalen binnenwerk in de grondprimer. Mochten de spiegelbehuizingen last van steenslag hebben dan is het beter het geheel te laten spuiten en dus uit te besteden aan een professionele spuiter.

Update 14/11 met dank aan Sledge. Zie ook zijn link naar de engelse Z3 site.

Link naar reactie
  • Reacties 22
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Ha best een goeie "feeler",heb ook ineens dat zelfde probleem.

Een half jaar terug nog strakke lak en nu allemaal blazen.

Prof spuiten/crash&care is natuurlijk t'mooist.

Bijmij laat ik de cosmetische behandelingen nog even rusten(ook parkeerdeukjes in de deuren).

gr wout

Link naar reactie

Het is niet alleen het voetje, maar het gehele binnenwerk dat gewoon wegrot. als je dit niet preventief behandelt heb je over een paar jaar weer hetzelfde probleem. Iemand van het Engelse forum maakt ze weer als nieuw voor 40 pond per stuk. Zie link:

http://www.zroadster.net/forum/viewtopic.p...&highlight=

Het gehele binnenwerk is van blank metaal (legering van), dat dus eerst behandeld wordt met een primer.

Nogmaals, voetjes zijn niet los te verkrijgen. Zit vaak wat steenslag op de spiegelkappen dus mooi meegenomen wanneer je dit ook mee laat spuiten.

5) Hoe kunnen ze gedemonteerd en de nieuwe gemonteerd worden? Kan iedereen dat of kunnen we beter weer een inbouwdag organiseren ? Misschien Roodkapje weer lief aankijken?

Spiegelglas losnemen, spiegelmotor demonteren, vier torxschroefjes verwijderen, kappen losnemen, en het voetje los schroeven dmv de twee inbusbouten.

6) Kunnen ze eenvoudig met een spuitbusje op kleur gespoten worden of is een professionele spuiter nodig?

Is natuurlijk net wat je wilt bereiken. Heb je een beetje aanleg voor spuiten (vak apart hoor) dan kun je dit prima zelf doen. Heb je een moeilijke kleur of twee linker handen, neem dan kontakt op met een lokaal spuit bedrijf. Laat in ieder geval het binnenwerk in de grondprimer zetten.

Link naar reactie
Het is niet alleen het voetje, maar het gehele binnenwerk dat gewoon wegrot. als je dit niet preventief behandelt heb je over een paar jaar weer hetzelfde probleem. Iemand van het Engelse forum maakt ze weer als nieuw voor 40 pond per stuk. Zie link:

http://www.zroadster.net/forum/viewtopic.p...&highlight=

Het gehele binnenwerk is van blank metaal (legering van), dat dus eerst behandeld wordt met een primer.

Nogmaals, voetjes zijn niet los te verkrijgen. Zit vaak wat steenslag op de spiegelkappen dus mooi meegenomen wanneer je dit ook mee laat spuiten.

5) Hoe kunnen ze gedemonteerd en de nieuwe gemonteerd worden? Kan iedereen dat of kunnen we beter weer een inbouwdag organiseren ? Misschien Roodkapje weer lief aankijken?

Spiegelglas losnemen, spiegelmotor demonteren, vier torxschroefjes verwijderen, kappen losnemen, en het voetje los schroeven dmv de twee inbusbouten.

6) Kunnen ze eenvoudig met een spuitbusje op kleur gespoten worden of is een professionele spuiter nodig?

Is natuurlijk net wat je wilt bereiken. Heb je een beetje aanleg voor spuiten (vak apart hoor) dan kun je dit prima zelf doen. Heb je een moeilijke kleur of twee linker handen, neem dan kontakt op met een lokaal spuit bedrijf. Laat in ieder geval het binnenwerk in de grondprimer zetten.

Bedankt voor je reactie Sledge. Het is dus een compleet binnenwerk en niet alleen het voetje. Toch denk ik dat er dan toch mensen zijn die interesse hebben in een nieuw binnenwerk. Zoiets kun je laten gieten nadat er natuurlijk eerst een mal van gemaakt is. De voordelen zijn dat je niet je spiegels kwijt bent en door kunt rijden en natuurlijk dat je er weer jaren tegenaan kan. Ik weet echter niet hoe duur zoiets wordt. Qua materiaalskosten kan het niet veel zijn. De malkosten kunnen natuurlijk wel behoorlijk zijn.

Nog een klein vraagje: hoe neem je het spiegelglas los?

Link naar reactie

Het glas zit op vier punten in het motortje geklikt. Glas geheel naar binnen draaien, en met een lang smal voorwerp (liniaal/mes) voorzichtig het glas uit de houdertjes klikken.

Een mal maken kost knaken. :thumbup: Daarnaast is de gietvorm vrij complex.

Kunt ook gezamelijk een spiegelsetje op ebay kopen en dan als een soort wisseltroffee de groep langsgaan.

Link naar reactie
Het glas zit op vier punten in het motortje geklikt. Glas geheel naar binnen draaien, en met een lang smal voorwerp (liniaal/mes) voorzichtig het glas uit de houdertjes klikken.

Een mal maken kost knaken. :thumbup: Daarnaast is de gietvorm vrij complex.

Kunt ook gezamelijk een spiegelsetje op ebay kopen en dan als een soort wisseltroffee de groep langsgaan.

Die Engelsman last/soldeert ze vast zo te zien. ;)

Not my cup of tea...

En de complexiteit van de mal valt volgens mij wel mee.

Link naar reactie
Omdat de spiegelvoet gebroken was. Enige nadeel dat je de spiegel niet meer kunt inklappen, maar dat moet je sowieso niet proberen met een gecorrodeerde voet. Dan breekt die zeker weten af.

DAT bedoel ik nou :thumbup: Liever dus een compleet nieuw interieur dat wel werkt.

Link naar reactie
Omdat de spiegelvoet gebroken was. Enige nadeel dat je de spiegel niet meer kunt inklappen, maar dat moet je sowieso niet proberen met een gecorrodeerde voet. Dan breekt die zeker weten af.

De spiegelvoet is volgens mij wel te repareren dmv een imbusbout, die als vervanging dient voor de speciale

ring die de veer aandrukt, de voet is dan ook altijd demontabel, en hij blijft inklapbaar.

Bij een kapotte spiegel zou ik een test kunnen uitvoeren.

:thumbup:

Link naar reactie
De spiegelvoet is volgens mij wel te repareren dmv een imbusbout, die als vervanging dient voor de speciale

ring die de veer aandrukt, de voet is dan ook altijd demontabel, en hij blijft inklapbaar.

Bij een kapotte spiegel zou ik een test kunnen uitvoeren.

:thumbup:

Bedankt Aad. Houd ik in gedachten. Ik heb (nog) geen kapotte spiegel maar ook nog niets geprobeerd. ;) Misschien iemand anders?

Link naar reactie

Reactie van een leverancier:

Bedankt voor uw aanvraag.

Wij kunnen u helaas niet helpen. Wij kunnen geen onderdelen aanmaken

wanneer wij niet over de correcte stuktekeningen beschikken. Wij vragen ons

ook af of wij dit (van BMW dan) zouden mogen doen.

Met vriendelijke groeten,

Vraag: De zeer actieve BMW Z3 autoclub in NL is op zoek naar een

mogelijkheid het binnenwerk van de buitenspiegels opnieuw te

laten gieten. Het door BMW originele gegoten binnenwerk is

sterk onderhevig aan corrosie en veel auto's van leden hebben

hier last van.

Is het mogelijk op basis van de bijgevoegde links een goede

prijsindicatie te geven met daarbij de malkosten en de

gietkosten per stuk? Het gaat om 2 mallen omdat er een linker

en rechterspiegel bestaat.

Link naar reactie
Nieuw laten gieten beetje overbodig, gewoon de bestaande voetjes behandelen en laten spuiten, is goed te doen :guitar:

Ja, dat moet dan wel. Er is al veel over geschreven en geprobeerd maar ik denk dat iedereen dit toch individueel opgelost heeft. Dat zal ik dan ook maar doen. :birthday:

Link naar reactie
Mijn autootje is 4 jaar oud. Heeft het zin om de spiegelvoetjes nu al preventief (tectyl) te behandelen?

Ik zou het doen gezien de resultaten na een aantal jaren.

Het lijkt me dat je het beste de spiegels kunt demonteren en dan het gegoten binnenwerk in de blanke tectyl kunt spuiten of lakken. Lost nog steeds niet de corrosie van de voetjes op omdat die van binnenuit corroderen.

Mijn zetje is 10 jaar oud en er komen flinke blazen op het lakwerk aan de voetjes. Maar dat betekent demonteren, schuren, putjes plamuren en opnieuw spuiten. Ik denk dat ik dat zelf doe met een spuitbusje omdat ik een unikleur heb zonder metalic.Mocht dit niet lukken kan het altijd nog naar de spuiter.

Link naar reactie

Ik heb gisteravond mijn via Marktplaats gekochte rechterbuitenspiegel opgehaald, ga hem zondag proberen te monteren. De spiegel is nog in perfecte staat, ook het voetje. De kleur van de z3 waar deze spiegel vanaf komt is volgens de verkoper cosmoszwart, mijn z3 is cosmoszwart METALLIC. Is het inderdaad zo dat er ook een cosmoszwart is zonder metallic?

Ik zal als het is gelukt wel even wat foto's van de montage posten.

Link naar reactie
Ik heb gisteravond mijn via Marktplaats gekochte rechterbuitenspiegel opgehaald, ga hem zondag proberen te monteren. De spiegel is nog in perfecte staat, ook het voetje. De kleur van de z3 waar deze spiegel vanaf komt is volgens de verkoper cosmoszwart, mijn z3 is cosmoszwart METALLIC. Is het inderdaad zo dat er ook een cosmoszwart is zonder metallic?

Ik zal als het is gelukt wel even wat foto's van de montage posten.

Cosmoszwart is metallic, volgens mij. Er zijn geen 2 soorten cosmoszwart, meen ik.

Link naar reactie
Reactie van een leverancier:

Bedankt voor uw aanvraag.

Wij kunnen u helaas niet helpen. Wij kunnen geen onderdelen aanmaken

wanneer wij niet over de correcte stuktekeningen beschikken. Wij vragen ons

ook af of wij dit (van BMW dan) zouden mogen doen.

Met vriendelijke groeten,

Vraag: De zeer actieve BMW Z3 autoclub in NL is op zoek naar een

mogelijkheid het binnenwerk van de buitenspiegels opnieuw te

laten gieten. Het door BMW originele gegoten binnenwerk is

sterk onderhevig aan corrosie en veel auto's van leden hebben

hier last van.

Is het mogelijk op basis van de bijgevoegde links een goede

prijsindicatie te geven met daarbij de malkosten en de

gietkosten per stuk? Het gaat om 2 mallen omdat er een linker

en rechterspiegel bestaat.

Martin, goeie actie. Is inderdaad geen gezicht die blazen.

Ik heb bij de aanschaf van mijn ZZZ een paar maanden geleden bij de koop nieuwe voetjes geeist.(en nog een lijstje kleinigheden) Waren er inderdaad niet dus het ik nu 2 nieuwe spiegelsets.

Link naar reactie
Martin, goeie actie. Is inderdaad geen gezicht die blazen.

Ik heb bij de aanschaf van mijn ZZZ een paar maanden geleden bij de koop nieuwe voetjes geeist.(en nog een lijstje kleinigheden) Waren er inderdaad niet dus het ik nu 2 nieuwe spiegelsets.

Super IvoZ3! :D

Link naar reactie

Doet dit probleem zich alleen voor bij de normale spiegels of ook bij de :wave: ?

Ik ga binnenkort nieuwe spiegels kopen (waarschijnlijk B) ) maar als die hetzelfde probleem hebben dan koop ik wel Schnitzer of zo. Overigens wat het resultaat ook is ik heb in het voorjaar dus een setje Sapphire zwarte spiegels (bouwjaar 2002) in de aanbieding.

Link naar reactie
Doet dit probleem zich alleen voor bij de normale spiegels of ook bij de :wave: ?

Ik ga binnenkort nieuwe spiegels kopen (waarschijnlijk B) ) maar als die hetzelfde probleem hebben dan koop ik wel Schnitzer of zo. Overigens wat het resultaat ook is ik heb in het voorjaar dus een setje Sapphire zwarte spiegels (bouwjaar 2002) in de aanbieding.

M-spiegels kopen? Pas maar op, voor je het weet heb je hier de M-politie op je dak. ;)

Maar terug naar je vraag: voor zover ik weet is dit probleem niet gebonden aan een type, het komt bij alle ZZZ-spiegels voor.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.