Ga naar inhoud

PreDrive BMW 1


Ivo

Aanbevolen berichten

  • Reacties 15
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

van gummen afgeplukt;

Interessant stukje over de marketingstrategie voor de 1-serie. Hij wordt dus al snel een stukje duurder dan de introductieprijzen...

Als BMW op 18 september een seintje geeft, zijn de geplande verkopen van de nieuwe 1-serie al dankzij een 'striptease' gerealiseerd. Het inzetten van internet betekent dat de 'hot-leads' onder potentiële klanten kunnen worden geïdentificeerd.

BMW buigt naar de markt en lanceert 'Der Einser', een compacte auto. Met de introductie van de 1-serie betreedt BMW een segment dat nieuw is voor de Duitse autobouwer. Tot nu toe leek BMW steeds grote, luxueuze auto's te bouwen. De asblonde eigenaar achter in zijn comfortabele 7-serie zal er nog van opkijken als hij straks opeens door zo'n klein, fel BMW'tje wordt ingehaald.

'We moeten oppassen dat we de 1 niet onderschatten', zegt Arjen de Jong, directeur van BMW Nederland. 'Dat segment kennen we niet. Wij hebben ons indertijd ontzettend verkeken op de introductie van de X5 en de Mini. Daar betraden we ook nieuwe marktsegmenten mee en onderschatten we de verkoopgetallen. Die fout willen bij de 1 nu niet opnieuw maken.'

Boe-roepen

Hoe zet BMW 'Der Einser' in de markt? Als de Nederlandse dealers de nieuwe, kleine BMW op 18 september voor het eerst in hun showroom presenteren, roept directeur Arjen de Jong, zoals hij zegt,'één keer keihard ''Boe!''' Met 'Boe!' bedoelt hij dat hij één keer fors uithaalt met een advertentie in dagbladen en tijdschriften. Verder niets. Want vervolgens moet 'Der Einser' het op eigen kracht doen.

'Maar', zegt hij, 'ik wil ook dat op 18 september mijn productie voor dit jaar vol zit.' Want aan dat ene 'Boe' gaan nog heel wat acties vooraf. De marketingstrategie voor de 1 is er vooral op gericht zo veel mogelijk pre-sales te genereren.

'Hoeveel we er verkopen vind ik niet belangrijk. Duizend, vijftienhonderd. De fabriek is flexibel genoeg. Maar we streven er wél naar om zo snel mogelijk minimaal vijftienhonderd BMW 1-series op de Nederlandse wegen te hebben. Heb ik dat moment bereikt dan ga ik van het gas af. Dan haal ik mijn marketinginspanningen terug. Dan ga ik geld besparen. Want dan doet de 1 het namelijk zelf. Dan is hij voor iedereen zichtbaar. Dat is het momentum.'

Cruciaal aantal

Die vijftienhonderd is het cruciale getal waarop je een auto ziet in Nederland, legt De Jong uit. 'Bij de 5-serie sedan van BMW bleek duizend al genoeg. Bij de Mini dachten we dat we er tweeduizend nodig hadden. Maar bij vijftienhonderd bleek hij al te triggeren.'

Aan de introductie op 18 september gaat nog een heel proces vooraf. Omdat BMW met 'Der Einser' een heel nieuwe doelgroep wil bereiken, is voor dit model een nieuwe marketingstrategie ontwikkeld. Daarin speelt internet in eerste instantie een sleutelrol. Op zijn site bood BMW geïnteresseerden de mogelijkheid zich aan te melden voor de BMW 1-serie Nieuwsbrief. Via radiocommercials, banners op internet en pr-campagnes werd zo veel mogelijk traffic naar de site gelokt. Om een abonnement op de nieuwsbrief te krijgen, moest men eerst een vragenformulier invullen.

Die nieuwsbrief is een soort striptease, legt De Jong uit. 'Elke keer licht je een tipje van de sluier op. Elke keer onthul je iets meer. Net zo lang tot de 1 er naakt staat.'

Leads

Op die manier verzamelde BMW 23.000 nuttige namen en adressen met alle mogelijke persoonlijke gegevens en wensen van evenzoveel potentiële 1-serie-klanten. Al die 'sales-leads' werden nog eens geselecteerd tot er een groep overbleef die 'echt hot' was. Die mensen werden uitgenodigd voor een private view van de 1-serie in een 'closed room'. Een closed room is een afgesloten, anonieme ruimte, die BMW ergens op verschillende industrieterreinen huurde.

Een kale ruimte, goed bewaakt, met alleen de auto. Alleen kijken. Vertoont de bezoeker het gedrag van een 'hot lead', dan zijn zijn gegevens een minuut na het verlaten van de closed room in het bezit van de dealer. Die maakt de deal met de klant.

Rijden

De volgende stap is rijden. BMW heeft daartoe een twintigtal bouwpakketten van een standpaviljoen laten maken. Ingericht in de sfeer van 'de wereld van BMW'. Ze worden deze zomer her en der in het land opgesteld. Geselecteerde sales-leads worden er uitgenodigd. Ze krijgen een drankje en een hapje en mogen een proefrit met 'Der Einser' maken. Voor veel mensen is het hun eerste contact met de wereld van BMW.

Met deze aanpak is BMW Nederland ervan overtuigd dat de geplande verkoop van de 1-serie voor heel 2004 al vóór 18 september in de orderboeken staat. Directeur Arjen de Jong: 'Ik ben zo arrogant te zeggen dat deze 1-serie het beste rijdt in het premium compactsegment. Duur? Nou en! Mag toch ook. Als je de beste bent mag je er ook wat voor vragen. Ik vind hem goedkoop. We hebben lang over de prijs gediscussieerd. We willen eerst het momentum hebben. Daarna gaan we de prijs verhogen. Want die auto kan het hebben.'

Arrogant? 'Ja', geeft De Jong toe, 'die trekjes, die neiging tot arrogantie hebben we bij BMW. Dat mag nooit. Daar moet je voor waken. Maar wij zijn nu eenmaal een premiumbrand, de BMW-groep met BMW, Rolls-Royce en Mini. We zijn technisch innovatief. Onze winstgevendheid ís uitstekend. We groeien op eigen kracht. We willen van 1,1 miljoen auto's nu naar 1,4 miljoen in 2008. En die volumegroei zal vooral door de 1-serie getrokken moeten worden.'

Der Einser mag dan uiterlijk in het niet vallen bij de 7-serie, het paradepaard van BMW, technisch doet de 1 nauwelijks onder voor de 7. Alle technische snufjes die ooit voor de 7 bedacht werden, zijn nu in de 1 toegepast.

Lange neus

Spectaculair is het uiterlijk van de 1 niet. Wel onmiskenbaar BMW. Al doet hij met zijn lange neus enigszins denken aan de vormen van de Alfa Romeo 147. De 1-serie wordt uitsluitend als vijfdeurs geleverd. Met vier banden. Een reserveband ontbreekt. Afgezien dat er geen ruimte voor is, houden de speciale run-flat banden het in een noodgeval lang genoeg vol. De krachtige motor zit voorin en drijft de achterwielen aan. Het meest bijzondere van de 1-serie is de platformstrategie. Voor de 1 gebruikt BMW hetzelfde 'multidisciplinaire' platform waarop straks ook de nieuwe 3-serie wordt gebouwd.

Der Einser neemt de strijd op met de dure uitvoeringen van de VW Golf, Audi A3, Alfa 147, Peugeot 307 en Volvo S40/V50. De goedkoopste, 'kaalste' BMW 1-serie 116i begint bij krap euro 25.000 en de diesel 118d bij euro 29.600. Beide zonder airco.

Link naar reactie
  • 5 weken later...
Heb zojuist het artikel in de autovisie gelezen, ze zijn erg enthousiast.

die 120d wordt echt een beest: 163 pk en 340nm :D ;)

En angeleyes heeft ie standaard :D

groet en veel plezier!

Pierre

Helaas, de Corona ringen (+Xenon) kosten EUR 751 extra :D

Ik heb de 118d gereden (want 120d was automaat). Viel niet tegen, maar hij reed een beetje braafjes. Wel heerlijke zitpositie BTW :D

24.jpg

Link naar reactie

Vreemd, krijg je de ringen dan alleen met Xenon?? Is bij de vijf serie anders, daar zitten ze ook bij gewone lampies ;)

Ga je er nu eentje bestellen of................. Stond nu weer een test in vergelijk met de A3 in autovisie, de 1-serie wint, alleen de ruimte achterin schijnt beperkter te zijn dan de A3.

groet,

Pierre

Link naar reactie

Qua bestellen: ik twijfel nog, is ook pas voor eind dit jaar :D

Maar zelfs cruise control kost geld :D Als ik de 1 hetzelfde gespecd wil hebben als mijn 147 (dus met regensensor, bizone auto airco, cruise control, etc) komt hij op 36 mille :D

A3, 407, Mondeo wie weet ;)

Link naar reactie
Vreemd, krijg je de ringen dan alleen met Xenon?? Is bij de vijf serie anders, daar zitten ze ook bij gewone lampies ;)

op de foto lijkt het inderdaad dat er ringen in zitten :D

Link naar reactie
  • 1 maand later...

Dit weekend naar de presentatie geweest van de nieuwe 1-serie bij Kohl in Duitsland, ziet er leuk uit IMHO in ieder geval mooier dan de golf/audi/astra klasgenoten met heel mooi interieur en wat ik tot dusver gelezen heb ook nog beter rijdend :D Helaas niet zoveel ruimte achterin en nog niet met zescilinders te krijgen ben benieuwd naar de motorisering van de nieuwe M1 :hamer:

De nieuwe drie liter met 254 pk zou al heel behoorlijk zijn :ok:

Er stond een heeeele mooie Schnitzer versie, waarbij me opviel dat 19 inch wielen op mijn e46 groter lijken dan bij de 1-serie, heeft verdomd grote wielkasten B)

Link naar reactie

afijn, ik heb besloten mijn Alfa door te rijden tot 180.000 km. Dus we praten februari 2005 voordat ik weer moet nadenken :hamer:

Ik denk dat het een A3 ofzo wordt, maar ik ben er nog niet uit ....

Link naar reactie
Er stond een heeeele mooie Schnitzer versie, waarbij me opviel dat 19 inch wielen op mijn e46 groter lijken dan bij de 1-serie, heeft verdomd grote wielkasten :hamer:

Zaten hier ook al spoilers e.d. op? Was ie mooi?

Ben Zelf bij Kera geweest. Mijn neefje heeft daar de 116 gekocht.

We hebben ook nog een 10tal minuten mogen rijden, en dat viel niet tegen.

Geweldig vond ik die opblaasbare Zijsteunen in de stoelen, ik Zat echt "vast".

Echt een BMW waardige auto.

Link naar reactie
  • 5 weken later...

Vandaag ook even in de "einser" mogen rijden. Uiterlijk is geweldig, zowel van buiten als van binnen.

- Hij koppelt heerlijk, alleen zo'n 116i is toch wat aan de lage kant, hij is niet vooruit te branden.

- Die opblaasbare kussentjes aan de zijkant van je stoel houden je perfect in plaats, zoals ivo al zei. Pluspunt :blink:

- Starten met een knop is leuk, maar overbodig.

- Kleuren programma is geweldig, dit was een Sparkling Graphit metallic, MOOI :D

- Op de achterbank is zat ruimte, ook al lijkt de auto zo klein.

- Kofferbakruimte is ruim voldoende lijkt mij zo.

- Dashboard is overzichtelijk, en alles netjes afgewerkt.

- En wat is hij stil, stukje autobaan, geen probleem om een normaal gesprek met elkaar te voeren.

Al met al een zeer geslaagde auto, en helemaal bmw. (maar nog net geen Z3 :rolleyes: )

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.