Ga naar inhoud

OPROEP: AUB FF OPMETEN


pierrez101

Aanbevolen berichten

  • 4 maanden later...

Ik heb een z3 coupe 3.0 en wil de wegligging verbeteren (rolt wat te veel en reageert niet alert genoeg op stuurbewegingen). De vering mag wat harder vind ik en een vriend adviseerde intrax 30 mm verlaging in combinatie met Bilstein B8 sprint (is een verkorte demper). Heb je een idee of het daarmee meteen spijkerhard wordt en of verkeersdrempels (die nu geen enkel probleem geven) obstakels worden? Aangezien de auto nu wat door de slappe veren zakt zou hij nauwelijks lager komen te liggen. Heb je hier een idee van?.

Heb een beetje research gedaan, er zijn wat mensen die met de ///M op het circuit rijden en hier ervaringen hebben opgedaan:

Wat variaties zijn er voor het onderstel van de ///M:

1) Verlagingsveren, deze zijn er van Hamann en H&R waarbij de Hamann het mooiste/beste effect hebben. Wegligging en comfort veranderd hierdoor nauwelijks de auto komt alleen lager en stuurt ietsje scherper. Theoretisch zou je auto ook een betere CW waarde hogere snelheid en lager verbruik moeten krijgen.

Kostenplaatje: tussen de 350 en 400 euro

2) Deze verlagingsveren kun je combineren met gasdrukschokbrekers van bilstein, de sportversie (ietsje hoger, ook voor originele veren) en de sprint versie voor verlaagde veren. De dempers zijn ietsje harder dan origineel.

Deze verbeteren sterk het weggedrag en de wegligging van de auto, kostprijs ca 500 euro kompleet.

3) De sportonderstellen die niet instelbaar zijn: ken ik eigenlijk alleen dat van schnitzer, betere wegligging, 3 cm verlaging, kostprijs ca 1200 euro.

4) De gewindefahrwerke die wel verstelbaar zijn:

-De tweede keus zijn merken zoals KW en FK, deze gebruiken nog oude koniversies van oliedrukdempers en bewerkstelligen eigenlijk alleen verlagingen van 4-5 cm, de wegligging wordt niet sterk verbeterd, hooguit verslechterd tov origineel, kostprijs varierend van 700-1400 euro. Bij KW moet je verder voor spoorverbreders monteren omdat anders de velgen tegen de veerpoot aanlopen.

-Eerste keus is het Schnitzer, Hamann en Hartge gewindefahrwerk die allen (hartge weet ik niet helemaal zeker) met bilstein dempers en H&R veren werken en deze zelf individueel afstemmen. Schijnt dat Schnitzer het beste uit de bus komt maar is dan ook het duurste met 2200 euro. de anderen liggen op rond de 1800 euro. Verder kun je schnitzer alleen voor verstellen in hoogte en niet achter.

Instelbereik is van 3cm-5cm.

-Dan heb je nog de eerste keus, niet tuners, van H&R en Eibach.

H&R gebruikt dezelfde componenten als Schnitzer, H&R veren en dempers bilstein en is inmiddels ook achter verstelbaar, net als voor van 3-5cm, kostprijs rond de 900 euro. Eibach gebruikt sachs dempers en eigen veren, hier heb ik nog niks over gelezen is pas op de markt en nog niet leverbaar thans. Prijs ca 1200 euro.

De gewindefahrwerke van de eerste keus bewerkstelligen allemaal een sterke verbetering van het weggedrag,maar ook komfortverlies, echter niet zo erg dat je aleen maar zit te hobbelen op slechte wegen.

Ik heb gekozen voor H&R, wilde eigenlijk Eibach maar omdat dat helemaal nieuw is en nog niet leverbaar heb ik hier maar niet voor gekozen. Schnitzer stond bovenaan mijn lijstje maar eigenlijk maar marginaal verschil met H&R en veeeel duurder.

Heb een goede prijs gekregen bij de bandenboer 950 euro incl montage en uitlijning. Ben tot nu toe super tevreden. OK de auto is wat harder maar de stuurprecisie en het bochtgedrag is gigantisch verbeterd!! Het oog wil ook wat, en hij ligt dan ook nu heel erg mooi, band/wielkast sluit mooi aan, voor ietsje lager dan achter.

groet,

Pierre

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.