Ga naar inhoud

OPROEP: AUB FF OPMETEN


pierrez101

Aanbevolen berichten

Hallo hallo,

Ik heb ff een meting gedaan van het hart v/d velg naar boven onderkant spatbord en ik kom op precies 33cm voor & achter. Is ie dan 4 cm is verlaagd?

Ik had al een sterk vermoeden dat ie verlaagd was, want we hebben de inrit van de garage (loopt schuin op) vlakker moeten maken omdat ik er anders niet meer in kon, hij raakte de grond! Dat terwijl ik met mijn vorige wagen, een 30mm verlaagde civic coupe zonder problemen naar binnen kon schampen :D

Groeten,

Lanke

Link naar reactie

Lanke,

Dan ligt ie net zo laag als de mijne, zal zeker 4 cm zijn!

Je kunt eens de schokbrekers/veren bekijken, kom je er achter of ie met veren alleen of met een heel onderstel verlaagd is ;)

Zo gek ben ik zelfs nog niet geweest dat ik de oprit aangepast heb. Dan was ie toch wel vrij schuin want ik heb met de mijne bij hobbels en zo geen last, rijd er wel voorzichtshalve altijd schuin overheen :D :D

groet,

Pierre

PS Mooi he, door die verlaging wordt die la lopez kont extra breedl!! :D

Link naar reactie

Heb een beetje research gedaan, er zijn wat mensen die met de ///M op het circuit rijden en hier ervaringen hebben opgedaan:

Wat variaties zijn er voor het onderstel van de ///M:

1) Verlagingsveren, deze zijn er van Hamann en H&R waarbij de Hamann het mooiste/beste effect hebben. Wegligging en comfort veranderd hierdoor nauwelijks de auto komt alleen lager en stuurt ietsje scherper. Theoretisch zou je auto ook een betere CW waarde hogere snelheid en lager verbruik moeten krijgen.

Kostenplaatje: tussen de 350 en 400 euro

2) Deze verlagingsveren kun je combineren met gasdrukschokbrekers van bilstein, de sportversie (ietsje hoger, ook voor originele veren) en de sprint versie voor verlaagde veren. De dempers zijn ietsje harder dan origineel.

Deze verbeteren sterk het weggedrag en de wegligging van de auto, kostprijs ca 500 euro kompleet.

3) De sportonderstellen die niet instelbaar zijn: ken ik eigenlijk alleen dat van schnitzer, betere wegligging, 3 cm verlaging, kostprijs ca 1200 euro.

4) De gewindefahrwerke die wel verstelbaar zijn:

-De tweede keus zijn merken zoals KW en FK, deze gebruiken nog oude koniversies van oliedrukdempers en bewerkstelligen eigenlijk alleen verlagingen van 4-5 cm, de wegligging wordt niet sterk verbeterd, hooguit verslechterd tov origineel, kostprijs varierend van 700-1400 euro. Bij KW moet je verder voor spoorverbreders monteren omdat anders de velgen tegen de veerpoot aanlopen.

-Eerste keus is het Schnitzer, Hamann en Hartge gewindefahrwerk die allen (hartge weet ik niet helemaal zeker) met bilstein dempers en H&R veren werken en deze zelf individueel afstemmen. Schijnt dat Schnitzer het beste uit de bus komt maar is dan ook het duurste met 2200 euro. de anderen liggen op rond de 1800 euro. Verder kun je schnitzer alleen voor verstellen in hoogte en niet achter.

Instelbereik is van 3cm-5cm.

-Dan heb je nog de eerste keus, niet tuners, van H&R en Eibach.

H&R gebruikt dezelfde componenten als Schnitzer, H&R veren en dempers bilstein en is inmiddels ook achter verstelbaar, net als voor van 3-5cm, kostprijs rond de 900 euro. Eibach gebruikt sachs dempers en eigen veren, hier heb ik nog niks over gelezen is pas op de markt en nog niet leverbaar thans. Prijs ca 1200 euro.

De gewindefahrwerke van de eerste keus bewerkstelligen allemaal een sterke verbetering van het weggedrag,maar ook komfortverlies, echter niet zo erg dat je aleen maar zit te hobbelen op slechte wegen.

Ik heb gekozen voor H&R, wilde eigenlijk Eibach maar omdat dat helemaal nieuw is en nog niet leverbaar heb ik hier maar niet voor gekozen. Schnitzer stond bovenaan mijn lijstje maar eigenlijk maar marginaal verschil met H&R en veeeel duurder.

Heb een goede prijs gekregen bij de bandenboer 950 euro incl montage en uitlijning. Ben tot nu toe super tevreden. OK de auto is wat harder maar de stuurprecisie en het bochtgedrag is gigantisch verbeterd!! Het oog wil ook wat, en hij ligt dan ook nu heel erg mooi, band/wielkast sluit mooi aan, voor ietsje lager dan achter.

groet,

Pierre

Link naar reactie

Ik heb inmiddels mijn Coupe op de brug gehad en ben er achter gekomen dat ik een setje met rode H&R veren heb:) Volgens mij alleen maar de veren, kan verder volgens mij weinig instellen. Dat van een lager verbruik vind ik wel interessant, ik rij sportief en zit op 1 op 8.5. Vind ikzelf reuze meevallen voor een 2.8, een vriend van mij rijdt in een 1.9i en hij zit op 1 op 8 en is daar niet blij mee:D

Groet,

Lanke

Link naar reactie

Dan zul je de H&R verlagingsset met veren hebben, kwam bij mij op de ///M ook al mooi laag, dus kan wel kloppen!

Ben benieuwd hoe dat bij Hub wordt met eibach, deze komen over het algemeen ietsje minder laag maar zijn wel comfortabeler dan H&R.

Hoe is het met het comfort bij jou???

Heb al diverse malen geschreven dat de zescilinders incl. de 2.8 en de 3.0 in verhouding erg zuinig zijn. Bij 1 op 8,5 trap je hem nog behoorlijk op de staart en/of rijd veel binnendoor.

Mijn Pa in zijn 328ci komt zelfs op 1 op 10,5! :)

groet,

Pierre

PS mijn verlagingsveren voor de M-versies van Hamann en H&R zijn er nog!!!

Link naar reactie

Ik sta elke dag op de A12 in de file, dus hij kan idd nog wel zuiniger rijden. Maar ik weet het gaspedaal ook zeker te vinden:D Ik heb binnen een jaar al een set nieuwe achterbanden kaal gejaagd, maar ik denk dat de M-rijders precies hetzelfde zullen hebben..

Wat betreft het comfort zit het goed. Hij is alleen wat stuiterig met lage snelheden, maar als je eenmaal de vaart erin hebt rijdt ie perfect :P

Groeten,

Lanke

Link naar reactie

Heb zelf nu ook heel veel fun, gaat nog harder de bocht door en uitacceleren heb ik de grens nog niet ontdekt. OK ietsje stugger maar daar krijg je ook wat voor terug.

Denk dat ik de coupeetjes nu wel aankan qua bochtgedrag :P

groet,

Pierre

Link naar reactie

Na montage Prokit nieuwe meting voor 33cm en achter 33cm en onder de dorpel voor 13cm en achter 13.5cm.

De coupe rijdt nu super strak en qua comfort nmi niks tot weinig ingeleverd.

Goeie foto's volgen hier in het noorden is k :lol: t weer.

Groed Huub :lol:

Link naar reactie
Text uit autovisie 15/98

De koets van z3 2.8 coupe ligt halve centimeter lager dan die van de vergelijkbare Roadster.De M Coupe ligt nog 2,6 centimeter lager

Groet Huub

Las weer ergens anders dat het M-onderstel 1-1,5 cm lager is en inderdaad dat alle coupe's het ///M onderstel hebben.

De ///M coupe is vervolgens weer een halve cm lager dan de ///m roadster.

Link naar reactie

Nee, zo te zien op de foto´s heb je goed gemeten! Jouw coupe is met M-onderstel al 1-1,5 cm lager dan een vergelijkbare roadster en door de Eibachs is ie waarschijnlijk weer een cm of 3 lager gekomen! De M-roadster heeft ook een eigen ///M onderstel en zal origineel dan wel ongeveer net zo laag liggen als de 2.8 en 3.0 coupe´s. De M coupe is weer een halve cm lager.

De diameter van onze wielen is exact hetzelfde achter: 63,6 cm,

Vóór kom jij op 64 cm en ik op 63,7cm !!

Had gedacht dat de mijne wel wat lager zou komen met het schroefonderstel, maar eigenlijk is dit laag genoeg, nu net geen last van dorpels en opritten!

Ergo: zal wel kloppen, want de meetlat bepaalt, misschien dat we mekaar toch eens ergens tegenkomen zodat we eens echt kunnen meten

groet,

Pierre

Link naar reactie

Als moderator kan je in alle topics foto's posten dus????Deze is zeker superplat haal mijn M onderstel eruit en laat ook een onderstel van een XM eronderzetten!! ;)

Groet Huub

Link naar reactie
Als moderator kan je in alle topics foto's posten dus????Deze is zeker superplat haal mijn M onderstel eruit en laat ook een onderstel van een XM eronderzetten!! ;)

Groet Huub

als je maar gewoon een link post naar een plaatje ergens op internet tussen %7Boption%7D tags kan iedereen plaatjes posten B)

Link naar reactie
  • 4 weken later...

Eibach Pro-Kit (alleen) verlagingsveren gemonteerd. Aan te bevelen! Mijn 1.8 ziet er plotseling een stuk potenter uit! Toont voor en achter breder en ziet er ook van de zijkant schitterend uit. En dat met een verlaging van slechts 30 mm. ^_^ Overweg nu nog spoorverbreders achter aan te brengen. Zal binnenkort fotootje maken en plaatsen.

Link naar reactie

Rob,

Welcome to the club laag en breed, ja als dan eenmaal laag is schreeuwt ie voor optimale vulling van de wielkast, spoorverbreders of bredere wielen. :(

Je bent ook flink aan de weg aan het timmeren qua veranderingen, las ook al iets over een nieuwe armsteun :o ^_^

groetjes,

Pierre

PS Zet voor de wetenschap ook ff je meetgegevens in een reply aub!!

Link naar reactie

Pierre, als ik me vooraf goed had georienteerd, wat had rondgekeken en (vooral) niet zo impulsief mijn 1.8 had gekocht, had ik voor het geld dat ik inmiddels heb uitgegeven, waarschijnlijk een mooie 6-cylinder kunnen kopen die "completer" was dan mijn 1.8 bij aankoop.

Ik heb vanaf de aanschaf in mei gekocht: een (nieuwe) Wiesmann hardtop, armsteun, andere kieuwen, 18" velgen + banden, Eibach Pro-Set en de nodige chroomspullen. Alles bij elkaar redelijk veel geld, om 'm enigszins naar mijn zin te krijgen. Als je ook nog eens weet dat ik bepaald niet handig ben en de armsteun en Eibach set heb laten monteren door mijn garage, begrijp je dat ik een aardig bedrag "kwijt" ben. Dat alles, eigenlijk door impulsief te werk te gaan en niet te kijken of e.e.a. wellicht al op een aardige Z3 zat. :(

Weet je hoe ik deze 1.8 heb gekocht? Ik kon niet slapen en zat op marktplaats te kijken bij auto's. Had geen bedoeling iets anders te kopen. Tot ik deze Z3 zag, wat ik een leuk model vond, niet te oud was (2000) en ook nog navigatie had. Dat 'ie er 'ruim 100.000 km op had zitten: soit. Voor de duidelijkheid: ik had me nooit verdiept in de Z3 of enige andere cabrio! De volgende dag heb ik gemaild en een paar dagen later had ik mijn 318i verkocht en de Z3 opgehaald. Impulsiever en ondeskundiger kon het niet. Als ik toen wist wat ik nu weet (mede dank zij dit forum!!), zou ik het uiteraard anders doen. :blush:

Maar nog even terug naar jouw laatste bericht: inderdaad, nu denk ik weer aan spoorverbreders. Weer geld uitgeven... Er komt ook geen eind aan... :(

Ik zal binnenkort even meten en een fotootje maken. Die kan ik dan vervangen door mijn huidige foto in de Member's Gallery.

Overigens, ik heb zojuist met mijn vrouw getennist. We hebben > 300 leden binnen onze tennisclub, maar we waren met z'n tweeën op de baan. Zou dat aan de temperatuur liggen? :D

Link naar reactie

Waarom kom ik nu zulke mensen nooit tegen als ik iets te verkopen heb......... :(

In de heerlickheid waar ik woon ligt ook een tennisbaantje, zag ik vanmorgen in het langsrijden een paar mensen tennissen, vanmiddag was ie helemaal leeg, raar inderdaad :blush:

Ja en het is wat met die auto's en het verfijnen, verfraaien en individualiseren, kost handenvol geld en brengt niks op behalve een zelfvoldaan gevoel en een hele hoop genot......rare jongens die autofanaten :(

Ik heb maar een spreuk die dit iedere keer voor mezelf weer rechtvaardigd: carpe diem want het laatste hemd heeft geen zakken :fez:

Link naar reactie
  • 1 maand later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.