Ga naar inhoud

Thermostaat 6 pitter


Marvin

Aanbevolen berichten

In navolging op Sledgehammer heb ik een verhaal proberen te breien rond het vervangen van de thermostaat bij een 6 cilinder motor, aangezien dit een ietsje afwijkt van de 4 cilinder. Om te beginnen heb je al minder ruimte.

Historie : de watertempmeter kwam met het koude weer bijna niet uit het blauwe gebied, en de kachel bleef lauw van temp.

Conclusie : de thermostaat werkt niet of nauwelijks en blijft waarschijnlijk constant open staan en blijft dus constant de motor voluit koelen.

Gevolg : motor komt niet op bedrijfs temp en de kachel lucht blijf lauw.

Note : op zich is dit een betere situatie dan dat de thermostaat constant dicht blijft staan. Dan zou de motor oververhit raken !!

Hier een resume van de handelingen:

- Koelwater uit de radiateur aftappen.

>radiatordop op het expansievat verwijderen.

>aftapbout onderin de radiateur verwijderen (kan een blauwe bout zijn; voorzichtig hiermee want hij is van kunstof). Evt de koelvloeistof, indien nog goed, opvangen en voor het weer bijvullen hergebruiken ! Deed ik ook !

- Fan en luchtgeleider verwijderen.

>Fan hoor met speciaal gereedschap losgemaakt, maar met ander passend gereedschap wil dit ook. Let op : linkse draai van het schroef draad, dus als je het vooraanzicht van de fan ziet is dit met de klok mee los draaien ! De meedraaiende waterpomp bouten tegen houden met evt. een stevige sleutel, en de bout van de fan evt. eerst met een paar klappen laten "schrikken".

dscf00070rc.jpg

>De twee pinnen van de luchtgeleider uitduwen en verwijderen en nu kan de fan en geleider tegelijk worden verwijderd.

dscf00019we.jpg

- Handig is om nu om ruimte te maken het motor hijsoog te verwijderen.

dscf00046oe.jpg

- Ook handig om dan tevens de holle bout ?van de brandstofrail? te verwijderen.

dscf00026ua.jpg

- Clips van de koelwater buizen verwijderen. Eerst de bovenste buis loshalen.

dscf00035fv.jpg

- Stekker thermostaat losnemen. Bouten thermostaat verwijderen en thermostaat losmaken van de onderste koelbuis; je kan ook evt. de slangeklem van de onderste koelbuis losmaken en de thermostaat en buis gelijktijdig verwijderen.

dscf00059ff.jpg

- Nieuwe thermostaat plaatsen; let op de aanwezige pakkingring.

- Koelwaterbuizen aansluiten en borgen met de clips.

- Stekker thermostaat aansluiten.

- Hijsoog monteren. Holle bout weer plaatsen.

- Fan en luchtgeleider monteren. Let op; nu tegen de klok in is vastdraaien !

- Opgevangen of nieuwe koelvloeistof bijvullen via de nog open vulopening. Dop kan er nog af blijven.

- Ontluchtings bout paar slagen open draaien.

- Motor starten en rustig laten draaien.

- Koelwater zal nu zakken, je kan nu rustig bij gaan vullen. Blijf dit doen zolang er nog luchtbelletjes rond de ontluchtingsbout ontsnappen. Zodra er vloeistof uit komt kan de bout dicht gedraaid en controleer het peil bij de vulopening. Wees niet bang als er wat water uit de opening komt, het te veel voert het koelsysteem zelf af.

dscf00087uh.jpg

- Kijk nu naar je watertempmeter ....................... en ............... EUREKA !

De temp meter staat zoals het hoort mooi vertikaal en de kachel geeft warme tot zelfs hete lucht !!!!! :angry:

MDVGr. Marvin ( met dank aan m'n vriend Henny ).

Ps. Uhe, wat heb ik eigenlijk gedaan, nou, .......................... de motorkap ontgrendeld ! :schater:

>

>

>

>

Nee hoor , geintje ! ;)

Link naar reactie
  • Reacties 13
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Dit was overigens de defecte thermostaat ! Je zie dat de thermostaat gewoon los van de behuizing is geraakt. De kunstof "klemmen" waren afgebroken waardoor het binnenwerk los kwam en het contact in het midden ook los brak !? Het staat ook onder mechanische spanning agv die grote veer ! Denk ik !!!!???? :angry:

dscf00118fc.jpg

Link naar reactie
Knap werk, uittekende handleiding! Mooi dat je dat allemaal zelf kunt. :angry:

Gisteravond rond 9 uur gewoon open gereden met de kachel niet eens vol open ! :m:

Hij werkt weer optimaal en de motor is snel op temperatuur ! ;)

Heerlijk ! ^_^

Link naar reactie

En weten jullie wat ik twee dagen erna opmerkte ?????

Verrek , me motorkap lijkt wel te bewegen ??? FF stoppen !

Ja hoor , had ik de kap niet in ze vergrendeling gedrukt !!!!! ;) :D

Stom ,stom, stom, dat had verkeerd af kunnen lopen ! :huh:

naamloos1ip.png

Maar gelukkig deden de veiligheidshaken dat waar ze voor bedoeld zijn ! B)

Link naar reactie
  • 1 jaar later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.