Ga naar inhoud

Knallende uitlaat en powerloss


simca1999
 Share

Aanbevolen berichten

Gisterenochtend overkomt me het voor de 2e keer...

Reed net 20 minuten en rond de 140 Km/u op de snelweg. Gegorgel en knal uit de uitlaat daarna powerloss. Gaspedaal reageerde nergens meer op. Naar de vluchtstrook. Contact uit. En... weer starten en wegrijden zonder problemen. Verder nergens meer problemen mee

Maar... wel nagelbijtend de rest van de dag gereden. Wanneer overkomt me het de volgende keer en wat is er aan de hand? Eerste keer was 2 maanden geleden.

Ik denk zelf aan een defecte Lambda sonde is. Hoewel het dus geen constant probleem is, maar onregelmatig optreed.

Volgens de goeroes op internet heb je dan ook een veel hoger verbruik. Ik rij op dit moment een gemiddelde van 1 op 10.

Iemand een idee?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 26
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Even uitlezen en je weet het, zo te horen waarschijnlijk gaskleppotentiemeter ;)

dan zou-t-ie toch stationair ook beroerd lopen <_<

Afijn, ik heb die iig geval al eens moeten vervangen :blink:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even uitlezen en je weet het, zo te horen waarschijnlijk gaskleppotentiemeter  :D

dan zou-t-ie toch stationair ook beroerd lopen ;)

Afijn, ik heb die iig geval al eens moeten vervangen :lol:

Nee hij loopt in een nood progamma, stationair goed maar voor de rest waardeloos, ik spreek uit eigen ervaring, bij mij moet hij ook vervangen ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Ik merk nog steeds vermogensverlies boven de 100 km/u. Ik trap dan het gas in en de ZzZ reageert er sloom/niet op.En bij hoge toeren ratelt de uitlaat.

Vandaag is de ZzZ naar m'n vaste (universele vak-)garage geweest, voor een korte diagnose/controle mbt tot mijn klachten.

Garage kon het motormanagment niet uitlezen. Uiteindelijk is de garagist bij de BMW dealer geweest, die ook al het motormanagment niet goed kon uitlezen. Mede omdat ze niet alle info van de ZzZ hadden en omdat het import is.

De Vin-code staat toch ergens onder de motorkap? En het uitlezen met zo'n OBC pakket lijkt me voor de ZzZ/BMW toch vrij universeel.

Er was een foutcode geconstateerd, dat sleutel 1 niet herkend werd en de ZzZ in z'n startblokkering zou zijn gevallen, maar of dat te maken heeft met uitval tijdens het rijden??? Zou het de gaskabel kunnen zijn?

Verder een onregelmatigheid in het stationair draaien. Lijkt op onregelmatige uitval van één van de cilinders. Mogelijke oplossing zou zijn het vervangen van de bougies.

Verder de ratelende uitlaat zou duiden op een kapotte kathalysator. Volgens mij is vervangen een duur grapje en is dat normaal bij een 9 jaar oude ZzZ met 80000 km op de teller?

Ik heb er niet bijster veel verstand van maar wat denken jullie? Ik heb nog niet het gevoel dat dit de oplossingen zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat van dat niet kunnen uitlezen omdat het een import is is lariekoek, alle BMW's zijn import -_-

Misschien loopt je auto in noodloop door bijv. een storing met de kat?

We hadden tijdens de 1e Limbo meeting ook iemand die dat had ... :blink:

Ik zou met je auto eens langs Roodkapje rijden -_-

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier rest maar 1 antwoord:

Ruud :blink: -_- -_-

De mijne is trouwens ook import en die kon hij ook uitlezen.

Ik merk nog steeds vermogensverlies boven de 100 km/u. Ik trap dan het gas in en de ZzZ reageert er sloom/niet op.En bij hoge toeren ratelt de uitlaat.

Vandaag is de ZzZ naar m'n vaste (universele vak-)garage geweest, voor een korte diagnose/controle mbt tot mijn klachten.

Garage kon het motormanagment niet uitlezen. Uiteindelijk is de garagist bij de BMW dealer geweest, die ook al het motormanagment niet goed kon uitlezen. Mede omdat ze niet alle info van de ZzZ hadden en omdat het import is.

De Vin-code staat toch ergens onder de motorkap? En het uitlezen met zo'n OBC pakket lijkt me voor de ZzZ/BMW toch vrij universeel.

Er was een foutcode geconstateerd, dat sleutel 1 niet herkend werd en de ZzZ in z'n startblokkering zou zijn gevallen, maar of dat te maken heeft met uitval tijdens het rijden??? Zou het de gaskabel kunnen zijn?

Verder een onregelmatigheid in het stationair draaien. Lijkt op onregelmatige uitval van één van de cilinders. Mogelijke oplossing zou zijn het vervangen van de bougies.

Verder de ratelende uitlaat zou duiden op een kapotte kathalysator. Volgens mij is vervangen een duur grapje en is dat normaal bij een 9 jaar oude ZzZ met 80000 km op de teller?

Ik heb er niet bijster veel verstand van maar wat denken jullie? Ik heb nog niet het gevoel dat dit de oplossingen zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien de uitlaatgasomloopklep, die zit in je spruitstuk, bij een 4-cil dan, weet niet wat voor motor je hebt .?

Maar het lijkt toch verdacht veel op de klacht die ik ook al 3 keer heb gehad, alleen heb jij de mazzel dat de potentiometer die de gasklepstand doorgeeft aan de computer voor de enkelvanos los te verkrijgen is bij de dealer voor ongeveer €50 en relatief makkelijk te vervangen is. Voor de dubbelvanos daarintegen moet gelijk het hele gasklephuis worden vervangen en dat ga ik zaterdag bij Roodkapje doen.

Bij mij gebeurde het vaak direct na het starten als de motor koud was, vloog tie gelijk in het nood progamma waardoor er totaal geen vermogen was en ik niet harder kon dan met moeite 70km en niet meer als 1500rpm.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Na gisteren rammelt het helemaal onder de bodemplaat.

Ik zal met "onze" specialist een afspraak gaan maken.

Dus Ruud je krijgt binnenkort PM van me.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Omdat ik toch wel wat haast had (morgen naar Airport Rotterdam) heb ik afgelopen week toch maar wat dingen laten repareren/vervangen.

De ratelende uitlaat is inmiddels opgelost. Dat was een kapotte kathalysator. Duur grapje... Maar het gerammel is weg. Verder de bougies en de gaskleppotentiometer laten vervangen. De motor loopt in ieder geval beter nu en ook meer power.

Maarrr. Nog steeds soms een uitvallende motor. Er wordt geen Engine Check aangegeven dus er is naar mijn mening geen foutcode aangemaakt. Daarom dat mijn garage (en ook de BMW-dealer) geen foutcode(s) kon vinden.

Nu heb ik inmiddels kunnen nagaan dat het zich alleen voordoet als de motor warm loopt. Dus vanaf een koude start valt de motor na 20 tot 40 minuten heel even uit (soms met knallende uitlaat dus een verkeerd gasmengsel) , waarna daarna de rest van de rit er geen problemen meer zijn. Dus het moet iets te maken hebben met het opwarmen van de motor.

Nu lees ik op diverse fora dat de het te maken kan hebben met de Crank-shaft, Cam-shaft en/of O2 sensor.

Zoals ik begrijp gaat de DME nadat de motor opgewarmt is de boel (ontstekings-timing en benzine/luchtmengsel) opnieuw instellen ahv deze sensoren en lijkt me dat het op dat moment er ergens dus iets mis gaat. Uit alle informatie op internet lijkt het meest erop dat het de Cam-shaft sensor is.

Maar het is gelukkig geen ernstig probleem.... wordt vervolgt... Ruud ik zie je morgen op de startbaan... :party:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou er is heel wat vernieuwd, praten we straks wel over bij de startbaan :D

Veel plezier gewenst aan de mensen die de startbaan opgaan. Ik zal de economie wel draaiend houden... :D

Enne, morgenavond verwachten we :party::( ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik neem m ook mee hoor.

Hoop tenminste wel dat we gewoon foto's kunnen maken en het geen "veiligheidsrisico" is blablabla

Link naar reactie
Delen op andere sites

Simon: nog met Ruud gehad over mogelijk Hall sensor probleempje :lol:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 year later...
De ratelende uitlaat is inmiddels opgelost. Dat was een kapotte kathalysator. Duur grapje... Maar het gerammel is weg. Verder de bougies en de gaskleppotentiometer laten vervangen. De motor loopt in ieder geval beter nu en ook meer power.

Maarrr. Nog steeds soms een uitvallende motor. Er wordt geen Engine Check aangegeven dus er is naar mijn mening geen foutcode aangemaakt. Daarom dat mijn garage (en ook de BMW-dealer) geen foutcode(s) kon vinden.

Nu heb ik inmiddels kunnen nagaan dat het zich alleen voordoet als de motor warm loopt. Dus vanaf een koude start valt de motor na 20 tot 40 minuten heel even uit (soms met knallende uitlaat dus een verkeerd gasmengsel) , waarna daarna de rest van de rit er geen problemen meer zijn. Dus het moet iets te maken hebben met het opwarmen van de motor.

Nu lees ik op diverse fora dat de het te maken kan hebben met de Crank-shaft, Cam-shaft en/of O2 sensor.

Zoals ik begrijp gaat de DME nadat de motor opgewarmt is de boel (ontstekings-timing en benzine/luchtmengsel) opnieuw instellen ahv deze sensoren en lijkt me dat het op dat moment er ergens dus iets mis gaat. Uit alle informatie op internet lijkt het meest erop dat het de Cam-shaft sensor is.

Dit is een bericht van van mij van 1.5 jaar geleden.

Inmiddels heb ik nog steeds dezelfde problemen, ben ik 2 katalysatoren verder.

Ondermeer ook de Lamba en nokkenassensors vervangen.

Natuurlijk heeft Ruud al zijn expertise en hersens er op gekraakt. Maar ook de BMW dealers Ekris, Story en 2 andere onafhankelijke garages. Ze zijn er niet uitgekomen.

En nu sta ik weer stil. En ik begin langzamerhand een zeer vaste klant van de wegenwacht te worden.

Ik zoek dan ook een BMW-kenner/garage die mijn Z3-probleem eens wil analyseren en mogelijk repareren. Tips en suggesties zijn zeer welkom.

Als het niet meer lukt dan ben ik bang dat ik binnenkort afscheid van m'n ZzZ-tje ga nemen.

Alvast dank voor het meedenken,

Een balende Simon

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is een wilde gok, maar het proberen waard. Het zou kunnen dat je kontaktslot inmiddels erg gesleten is (bijv door een grote bos sleutels) en als je door een kuil rijdt het kontakt onderbroken wordt en/of de ontsteking uitschakelt. Probeer eens aan je sleutel te morren met draaiende motor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is een bericht van van mij van 1.5 jaar geleden.

Inmiddels heb ik nog steeds dezelfde problemen, ben ik 2 katalysatoren verder.

Ondermeer ook de Lamba en nokkenassensors vervangen.

Natuurlijk heeft Ruud al zijn expertise en hersens er op gekraakt. Maar ook de BMW dealers Ekris, Story en 2 andere onafhankelijke garages. Ze zijn er niet uitgekomen.

En nu sta ik weer stil. En ik begin langzamerhand een zeer vaste klant van de wegenwacht te worden.

Ik zoek dan ook een BMW-kenner/garage die mijn Z3-probleem eens wil analyseren en mogelijk repareren. Tips en suggesties zijn zeer welkom.

Als het niet meer lukt dan ben ik bang dat ik binnenkort afscheid van m'n ZzZ-tje ga nemen.

Alvast dank voor het meedenken,

Een balende Simon

Ze komen er niet uit, daar sta ik ook bij. :thumbup:

Moet dat nou zo. :newblush:

Wil je dat ik het oplost, geef maar een pm. :drank:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze komen er niet uit, daar sta ik ook bij. :drank:

Moet dat nou zo. :thumbup:

Wil je dat ik het oplost, geef maar een pm. :banaan:

Oei.... :newblush: Je bent juist uiterst behulpzaam en deskundig geweest!

Maar het is blijkbaar een lastig probleem waar nog niemand een oplossing voor gevonden heeft. Heb er al aardig wat euri's en tijd tegenaan gegooid. En begint aardig te frustreren (en gevaarlijk) als je om de haverklap langs de weg staat.

Ik ben met de laatste poging bezig om m'n probleem binnen zeer afzienbare tijd op te lossen en anders is het blijkbaar onoplosbaar, wat betekend dat de ZzZ eruit moet en dat zouden we jammer vinden. :party:

Simon

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oei.... :newblush: Je bent juist uiterst behulpzaam en deskundig geweest!

Maar het is blijkbaar een lastig probleem waar nog niemand een oplossing voor gevonden heeft. Heb er al aardig wat euri's en tijd tegenaan gegooid. En begint aardig te frustreren (en gevaarlijk) als je om de haverklap langs de weg staat.

Ik ben met de laatste poging bezig om m'n probleem binnen zeer afzienbare tijd op te lossen en anders is het blijkbaar onoplosbaar, wat betekend dat de ZzZ eruit moet en dat zouden we jammer vinden. :thumbup:

Simon

Alles is op te lossen en er blijven nog een paar dingen over.

Het zou te gek zijn om je ZZZ daardoor weg te moeten doen.

Je hebt Pb

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alles is op te lossen en er blijven nog een paar dingen over.

Het zou te gek zijn om je ZZZ daardoor weg te moeten doen.

Je hebt Pb

Simon, wees optimistisch, hou de moed erin en laat Ruud z'n gang maar gaan. Alles sal reg kom.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt eventueel de cookie instellingen zelf beheren, anders gaan we er van uit dat je akkoord gaat.
Privacybeleid | Richtlijnen | Registratievoorwaarden & Forumregels