Ga naar inhoud

Vanos, door Jip en Janneke


RobC

Aanbevolen berichten

Ik heb over Vanos uiteraard eerst het Forum doorgenomen en daarna Google.

Het is me niet duidelijk geworden wat dat precies doet en hoe het werkt, het is voor mij te technisch.

Wie vertelt me in een paar zinnetjes, in Jip en Janneke stijl, wat Vanos is, wat het doet en wanneer het werkt. :D

Mijn dank is groot. ;)

Link naar reactie
  • Reacties 16
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Populaire dagen

Beste reacties in dit topic

"Zo is bij lage toeren een krachtig koppel en bij hoge toeren een groot vermogen beschikbaar."

Ah, da's iets wat ik in de dagelijkse praktijk merk. Het wordt wat duidelijker.

Al heb ik een motorfiets die dezelfde eigenschappen heeft en dat geheel zonder Vanos doet. ;)

Link naar reactie
Ruud zal het wel beter kunnen uitleggen. :D

Wil me wel even excuseren voor mijn domme vraag, maar je hebt nu eenmaal A en B types, uitzonderingen daargelaten. De B kant is niet mijn sterkste kant... ;)

Link naar reactie

Op z'n Jip en Jannekes.

Bij een viertakt zorgen kleppen ervoor dat er vers mengsel wordt aangevoerd en het verbrande gas richting uitlaat gaat.

De nokkenassen zorgen ervoor dat de kleppen op het gewenste moment open en dicht gaan.

Het profiel van de nokkenas bepaald de motorkarakteristiek, kleppen heel vroeg open en heel laat dicht geeft veel vermogen en een beroerde stationair loop, kleppen die laat openen en vroeg sluiten geeft een hele rustige loop maar dat kost vermogen.

(Formule I motor loopt ca.3000 rpm stationair, door onder slaat hij af)

Het probleem bij viertakten zit hem in de overlap, de zuiger gaat omhoog en drukt het oude gas de uitlaat in, vlak daarna moet er vers mengsel aangezogen worden, de kleppen hebben tijd nodig om te openen en te sluiten.

Dus voordat de zuiger boven is en de uitlaatkleppen gesloten zijn opent men de inlaat kleppen al, dit is de overlap.

Bij een laag toerental zal er een deel vers mengsel de uitlaat ingaan, inlaat en uitlaatkleppen staan tenslotte even tegelijkertijd open, om dit effect kleiner te maken hebben ze Vanos uitgevonden.

Hierbij worden de nokkenassen versteld zodat bij een laag toerental de overlap klein is en groter wordt naarmate het toerental stijgt.

Nu krijg je een rustige stionair loop met weinig spoelverliezen (vers mengsel wat in de uitlaat gaat) en bij een hoger toerental toch vermogen.

Dat bij een hoger toerental de overlap groter mag zijn komt omdat de gassen ook tijd nodig hebben om op snelheid te komen.

Het verstellen van de nokkenas (Vanos) is een eerste aanzet naar nog exotischer klepbediening namelijk V-tec (Honda) bij Vanos zit men vast aan een nokprofiel en kan alleen de overlap aangepast worden.

Bij V-tec heeft men twee nokprofielen, de eerste tam (kleine overlap,beperkte kleplift) de tweede wild (grote overlap, grote kleplift) en bij 7.000 rpm schakelt men over van de tamme naar de wilde nok.

Het gevolg is een motor die goed stationair loopt en er bij een hoog toerental er nog een schep bovenop doet.

(Dit is waarom ze uit een relatief kleine motor S2000 ook zo'n hoop vermogen weten te peuteren)

Het liefste hebben de constructeurs een klepbediening waarbij ze bij elk toerental kunnen kiezen uit overlap en kleplift, maar dit is (nog) toekomstmuziek.

BMW heeft al een aanzet gegeven door de lift hoogte van de inlaatkleppen te kunnen varieren zodat de gasklep kan vervallen.

Het uiteindelijke zal een elektromagnetische klepdiening zijn waarbij de klepbediening elektronisch geregeld wordt.

Een soort V-tec maar dan continue variabel, V-tec kent maar twee trappen.

Het gevolg is dat men blokken kan bouwen met een heel breed bruikbaar toerenbereik en toch relatief schoon en zuinig dit met veel vermogen uit een relatief kleine cilinderinhoud.

JCK

Link naar reactie

Hier nog een leuke screensaver, is een beetje groot (43 Mb)

Maar daarin de opbouw van een motor en daarna de werking ervan.

http://members.chello.nl/~a.raaijmakers2/d...tz%20engine.exe

In ieder geval wordt het viertakt principe hier een beetje duidelijk van, het is helaas een Deutz viercilinder, maar de zescilinder adepten denken er maar twee bij :m:

JCK

Link naar reactie
Heb 'm opgeslagen en bekijk 'm later. Bedankt! ;)

Gezien en staat voorlopig als screensaver te draaien. Heel fraai en zelfs door mij te volgen! :m:

Ja Napoje, de forum-screensaver gaat er uiteraard straks weer op. ;)

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.