Ga naar inhoud

brandstof verbruik


joostvdl

Aanbevolen berichten

De 1e moet harder kunnen, want jouw revlimiter zit niet op 6130tpm betreffende de 1.

90 in de 2 zou kunnen, je motor draait dan 6574tpm.

Ten minste, ik ga er van uit dat de ratio's bij carbase kloppen. (tot nu toe nog geen fouten gevonden, maar tussenratios worden niet opgegeven (is niet van toepassing op z3/z4 overigens)

Bij mijn z4 (revlimiter opgeschroeft naar ca 6800rpm en standaard bandenmaat 255/35/r18):

1e: 61 km/u

2e: 106 km/u

3e: 159 km/u

4e: 214 km/u

5e: 265 km/u

6e: 312 km/u (maar bij 280km/u is de pit er wel uit....)

Dit zijn de theoretische snelheden, en die komen aardig overeen met het werkelijk haalbare.

aangepast door GuidoK
Link naar reactie
  • 2 weken later...
  • Reacties 60
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Het lijkt wel of mijn 2.8 steeds zuiniger gaat rijden. 250 km per halve tank... Is dat normaal?. Het meeste is op de snelweg maar ook toch wel in de stad. Dat mag ook wel want ik (op advies van Roodkapje) gooi er BP 98 ultimate in,...dat rijd heel lekker.

Link naar reactie
  • 3 weken later...

Wat gebeurt er eigenlijk als je het maximaal aantal toeren rijdt?

Een begrenzer grijpt dan in: de motor wordt elektronisch 'afgeknepen' en gaat niet meer hoger in de toeren.

Bij auto's met extre(e)m(er) vermogen is het dubbelop; daar wordt naast toerental ook topsnelheid begrensd. Veel Duitse autofabrikanten hanteren een elektronische begrenzing van 250 km/u.

Ervaring uit de eerste hand: na Ruud's software-update heb ik getest of de beloofde toerentallen er uitkwamen. Bij het bereiken van de 'nieuwe' limiet in toeren merkte ik dat de motor als het ware van het gas gaat als je gas blijft geven.

Bij de testronde die vóór dit filmpje gemaakt werd schakelde ik te laat en greep de begrenzer in, waarbij er dus niets 'extra's' gebeurde bij meer gas.

Tijdens de ronde ín het filmpje wordt er nét voor dat moment opgeschakeld, om de acceleratie zo min mogelijk door schakelmomenten te onderbreken.

Link naar reactie

Staat ook in het boekje trouwens. Op het moment dat de maximum aantal toeren bereikt worden (in mijn geval 6300) dan stopt de benzinepomp de brandstoftoevoer. Dan heb je als het ware een soort van 'terugslag' en ga je snel schakelen...

Link naar reactie

Staat ook in het boekje trouwens. Op het moment dat de maximum aantal toeren bereikt worden (in mijn geval 6300) dan stopt de benzinepomp de brandstoftoevoer. Dan heb je als het ware een soort van 'terugslag' en ga je snel schakelen...

Die 'terugslag' heb ik dus ook, ik vroeg me al af wat het was.

Link naar reactie

Dus jullie auto blijft niet tegen die toerenbegrenzer aanjengelen?

Vorige tank trouwens weer 1 op 10 gereden (krenteweggerit), en dat gaat ook aardig het gemiddelde worden als er niet weer snel een knalrit oid aankomt ;).

Niet slecht voor een zwaar opgevoerde 6 cilinder waarvan men wel eens zegt dat ze benzine achter mij ruiken :lol:

Wel rustig rijden (zelfde tempo als de mederijders ;)), maar tijdens een rit bij bijv het oversteken van een weg kan ik het vaak toch niet laten een korte burnout te maken :lol:

De stamprit zal wel ongeveer hetzelfde beeld geven. Dus 160km heen en 160km terug over de snelweg (125 waar je 120 mag en 135 waar je 130 mag; ben de flitsers een beetje beu :blush: ) en voor de rest ritsnelheid met een beetje fun.

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.