Ga naar inhoud

brandstof verbruik


joostvdl

Aanbevolen berichten

280 km, 37 liter. Wel veel lol en piepend rubber gehad :lol::clapping:

464km / 44 liter cq 214km /19liter op (deels) dezelfde wegen in hetzelfde tempo (as long as it lasted, dat wel). (eerlijk gezegd letterlijk de zuinigste tanks die ik afgelopen jaar heb gereden :lol: )

Zo rond de 1:11 dus. Gemiddeld haal ik net niet de 1:9 (1:8,7)

Jullie zijn bekend met http://www.spritmonitor.de/en/ neem ik aan?

Hier de mijne: http://www.spritmoni...cht/421246.html

aangepast door GuidoK
Link naar reactie
  • Reacties 60
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Gewoon laten rollen en niet je snelheid verliezen. Dat is het geheim ;)

Oh en geen winterbanden ;)

Je zou meemoeten met de europarit. De alpen is ècht 1 grote achtbaan waar je onwijs hard kan scheuren. Die filmpjes die ik heb gemaakt op de passen lijken vaak wel niet zo snel te gaan, maar dat ging heel veel harder dan zaterdag. Dat is ook iets waar je in de alpen heel goed aan kan wennen / op kan trainen (hard rijden en hard door de bocht). Veel passen zijn heel rustig op motorrijders na, en die kan je heel leuk opjagen, omdat je snel merkt dat je heel veel harder kan remmen dan hun en harder de bocht door kan.

Je krijgt dan allemaal van die gefrustreerde fireblade / hayabusarijders voor je die er echt van balen dat ze je toch eigenlijk voor zouden moeten laten, en dan nog gefrustreerder worden als ze zien dat je ook nog best hard van hun wegrijdt ;)

Kennelijk kan je met je auto in / voor de bocht meer winnen aan tijd dan dat zij winnen in de acceleratie.

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Haha dit jaar heb ik een kapitaal gestoken in het wegwerken van achterstallig onderhouden het naar mijn zin maken van mijn z3. Denk dat ik er met een duizendje of 4 het komende jaar wel ben. Dan heb ik volgend jaar meer budget(en tijd) beschikbaar voor brandstof, tourritten en lange weekends!

Link naar reactie

En als je sneller wilt (vooral door de bocht), dan moet je 2 dingen dumpen: je winterbanden en je bijrijder :lol:

Niet dat je met sneller ook meer lol hebt hoor: als rijden op de (mechanische) limiet minder snel bereikt wordt dan rij je snel zo hard (om wat te driften of te slippen), dat het al snel gevaarlijk onoverzichtelijk wordt. Het is maar net wat je nastreeft. En lol van de bijrijder... nou ja, dat is natuurlijk heel variabel :blink:

Ik neem aan dat je je winterbanden eerst gewoon gaat oprijden en dat je daarna normale zomerbanden neemt ;)

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

ah juist. Ik rij zelf overigens op best goedkope banden: falken ziex ze-912 en die bevallen eigenlijk best. Ik kan iig zeggen dat ik ermee 280+ heb gereden en nog steeds leef :lol:

(maar snel ff afkloppen :blink: )

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Kennelijk kan je met je auto in / voor de bocht meer winnen aan tijd dan dat zij winnen in de acceleratie.

Rij zelf ook met de moto en ik kan je verzekeren dat gasten die goed motorijden elke auto het nakijken geven in de bergen,dus ik denk dat jij een paar amateurtjes hebt gepasseerd. <_<

aangepast door Ruud_19
FQVW
Link naar reactie

Dat zal dan wel een paar duizend amateurtjes geweest zijn, aangezien ik daar met de europatour een week heb rondgereden en 20 passen oid heb gereden.

Maar in nederland ook: rotonde? (dus scherpe bocht) met een snelle auto ben je heel veel sneller (als je ten minste het gas durft te houden).

Het geheim ligt dan ook in dat niemand (en ook niet 'die gasten die goed motor kunnen rijden') het aandurft om de accelereren tot 250+ in de stukken tussen de haarspeltbochten. Dat komt natuurlijk omdat je dan te weinig overzicht hebt, en er wel een camper of tractor de bocht om kan komen zeulen.

Je hebt met een snelle motor (en dito snelle coureur) dus alleen maar voordeel bij het optrekken vanuit de bocht tot pak 'm beet 140km/u. Dan win je met de motor hooguit 2,5 seconde (op mijn z4 dan ;)) aangezien je met een auto al sneller de bocht uitkomt. Voor de rest ben je met remmen èn bochtsnelheid met de Z veel meer in het voordeel dan die 2 a 3 seconde wat je max op het tussenstuk verliest.

Er zijn wel filmpjes (youtube etc) aanwezig dat motoren sneller zijn (maar ook niet veel), en dat is altijd op een afgesloten stuk alpenrit, waar men er dus verzekerd van is dat de weg alleen voor hun is. Alleen dan kan je het acceleratievermogen van een motor ten volle benutten. Maar op de openbare weg? no way!

Ze geven hooguit bijna ;) elke auto het nakijken :lol:

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Om nog even iets bij te dragen aan het oorspronkelijk onderwerp, het benzineverbruik: mijn boordcomputer hangt meestal tussen de 7.7 (uitzonderlijk) en 9.7, maar dat is vaak wel optimistischer dan de werkelijkheid die tussen 8,5 en 10 schommelt. De benzinemeter daarentegen is juist een uiterst pessimistisch geval: vaak na 300 km en dus met nog zo'n 20 liter in de tank zit meneer al te jammeren om een nieuwe plens benzine. En bij lange ritten wil een volle tank dan nog steeds het lampje niet uit krijgen en de meter naar rechts.

Maar de Z3 benzinemeter heeft onlangs zijn imago van onbetrouwbaarheid bij mij weer naar nieuwe hoogten getild. Reed dinsdagmiddag uit Parijs weg met een halve tank en na de files van een in het water badende peripherique te hebben doorstaan kwam ik uiteindelijk Lille voorbij gereden met... de benzinemeter nog steeds op half en een BC die een actieradius van 260 aangeeft. Yeah right. :sFi_hammer2:

Vlak voor de grens met België toch maar even een getankt - de dagteller stond al over de 500km - en ja hoor, 49 liter in die 51-litertank staan pompen. Eens en te meer bevestiging dat de dagteller de enige juiste indicator voor je benzinevoorraad is. En voor je pokerface tegenover vrouwlief wel zo handig om bij lange ritten een reservetankje mee te hebben! :cool2:

Link naar reactie

Haha, ik heb met die van mij (mijn Z3 inn combinatie met vrouwlief) een keer zonder benzine gestaan omdat het lampje pas ging branden en ik het verrekte om te gaan tanken. Nja, heb het geweten ook...kon te voet naar het tankstation en heb sindsdien altijd 5L in een jerrycan in de koffer liggen.

Als ze nu ziet dat de naald op de helft staat wordt ze al wild dat ik moet gaan tanken...

Link naar reactie

Om nog even iets bij te dragen aan het oorspronkelijk onderwerp, het benzineverbruik: mijn boordcomputer hangt meestal tussen de 7.7 (uitzonderlijk) en 9.7, maar dat is vaak wel optimistischer dan de werkelijkheid die tussen 8,5 en 10 schommelt.

Dit probleem had ik ook,heb mijn BC gekallibreerd en geeft nu het verbruik perfect weer.(kallibreren van de BC staat op het forum)

Link naar reactie

Ik rijd 9.0l/100km volgens de boordcomputer. Ik heb de indruk dat het aardig overeen komt met het werkelijke verbruik. Moet er wel bij vermelden dat ik een rustige rijder ben. Mn. kortere ritjes in de heuvels van Z Limburg. Vanaf de aanschaf , in dec 2011, heb ik 8000 km gereden. De teller staat nu op ruim 180.000 km.

Link naar reactie

Gelukkig heb ik geen boordcomputer, maar dat de meter van de :m: onbetrouwbaar is, is me inmiddels wel duidelijk geworden. De eerste 100 km blijft hij op vol staan, dan gaat hij langzaam naar het midden ( 200 km) en dan gaat het rap naar beneden en rij ik 100 kilometer op een halve tank. Gemiddeld verbruik met de :m: is 1 op 7 met veel korte ritjes. Op de grote weg haal ik gemiddeld 1 op 9 en dat vind ik voor :m: QP helemaal niet zo slecht. Rond de 300 km ga ik tanken en dan kan ik er meestal zo'n 37 tot 41 liter in kwijt. Oja en ik tank altijd BP Ultimate,begrepen van Roodkapje dat dat voor 3.2 liter toch het beste is.

Het verbruik kan me overigens niet zoveel schelen, als ik goedkoop wil rijden hat ik wel een prius gekocht (och wat zijn die toch lelijk !).......... :)

Link naar reactie

Lage toeren rijden met een BMW Z3? Dat is mij nog niet gelukt :P Met hoge toeren (2500-3500) is hij het snelst :) Mijn boordcomputer zegt dat (met gemiddeld hogere toeren) het verbruik gemiddeld 1 op 11 is. Niet zuinig, maar ja, daar heb je zo'n auto inderdaad ook niet voor... :lol:

Link naar reactie

100 in de 2 zou toch wel moeten kunnen, zeker met een 5 bak. Mijn 6 bak trekt net iets van 105 voordat de limiter ingrijpt.

Dus tot 60 in de 1, tot 100 in de 2, tot 150 in de 3, tot 200 in de 4, tot 250 in de 5 en de rest is voor de 6. Ongeveer dan; ik hou m'n ogen meer op de toerenteller bij een sprintje dan op de km teller.

Bij rustig cruisen op binnenweggetjes zweeft m'n naald dikwijls tussen de 1300 en 1800 toeren. Daar heeft m'n motor geen problemen mee, maar een lichte 4 cilinder wellicht wel.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.