Ga naar inhoud

brandstof verbruik


joostvdl

Aanbevolen berichten

  • Reacties 60
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Het zuinigst rijd je natuurlijk als je je gaspedaal zo min mogelijk ingedrukt hebt, anticiperend rijden helpt een hoop, bijv. als je op een verkeerslicht afrijdt al het gas vroegtijdig los laten en vooruit kijken op de autoweg of het verkeer stagneert en dan al van het gas af, spaart en de remmen en het benzineverbruik en je velgen worden niet zo gauw smerig :D

Ik maak er een sport van om mijn remmen zo min mogelijk te gebruiken en toch zo snel als mogelijk met het verkeer mee te komen! :D

Uiteraard is bij constante snelheden een zo laag mogelijk toerental equivalent aan een zo laag mogelijk verbruik.

Link naar reactie

Ben wel benieuwd naar je verbruik van de 2.8,rij meestal op een tank benzine(95ron) p/m 400 km dan begint mijn lampje te branden en tank ik voor 50 euro's.

Heb de afgelopen tijd V power geprobeerd lijkt iets vlotter te reageren op het gas,maar de reactie in mijn beurs zegt 95 ron tanken.Rij zelf 2.8 met automaat.

Groet Huub

Maar het genot van deze auto doet je bedenken wat f :D cked dat zuinigheid. :D

Link naar reactie

Schijnt dat de benzinemaffia de prijzen nog verder gaat verhogen.

Kreeg net een mailtje met een interessante oproep die ik met jullie wil delen:

"Onderwerp: Nee tegen hoge benzineprijzen

BENZINEPRIJS OMLAAG? Dan doorsturen!!!!

S.v.p. lezen en aan ZOVEEL MOGELIJK kennissen doorsturen

ALS IEDEREEN MEEDOET DAN HELPT HET

Controle over de benzineprijzen: Zoals het ernaar uit ziet, zullen voor de zomervakanties de benzineprijzen een recordhoogte bereiken. Experts verwachten enorm hoge benzineprijzen. Maar iedereen wil toch juist dat de benzineprijzen omlaag gaan?????> Daarom hebben we een gezamenlijke en goede aktie nodig. Niet zo'n idee dat we alleen maar op een bepaalde dag niet gaan tanken. De oliemaatschappijen lachen daarom. Ze weten toch dat men op een bepaald moment weer moet gaan tanken. Is het niet vandaag dan is het morgen, dus dit heeft geen zin.

Philipp Holsworth had een betere idee, dat beduidend meer kans van slagen heeft:

Wij moeten de oliemaatschappijen laten zien dat wij - de klanten - de macht hebben en niet omgekeerd. Met de regelmatig stijgende benzineprijzen moeten wij hierop als klant reageren. De enige mogelijkheid om de benzineprijzen naar beneden te krijgen is om enkele oliemaatschappijen financieel pijn te doen door HUN benzine niet te kopen. Dit kan een grote invloed hebben op de totale benzineprijs en kan tot een benzineprijs-oorlog leiden.

HET IDEE:

Voor de rest van 2004 geen benzine tanken bij twee van de grootste benzinemaatschappijen:

Als beiden geen benzine meer verkopen, worden ze gedwongen om met de prijs naar beneden te gaan om het voor de klanten weer aanlokkelijk te maken om bij hen te tanken. Het werkt echt! Kijk maar hoe het uitwerkte toe boze klanten hun boodschappen niet meer bij Albert Heijn haalden!! Een ware prijzenslag werd ontketend, alles werd goedkoper en Albert Heijn zit weer op zijn oude omzetcijfers!

We kiezen voor SHELL en ESSO!!!!!!! (Zij hebben immers de prijstouwtjes in handen.)

Als deze beide maatschappijen met hun prijs naar beneden gaan dan moeten de overigen ook weer volgen. Als de prijzen weer omhoog gaan dan begint het spel weer opnieuw. Doe allemaal zelf mee, reken er dus niet op dat anderen dit effect voor jou bereiken. En vergeet dus een paar maanden je air-miles of andere spaarpunten!!

Om met dit systeem succesvol te zijn moeten zoveel mogelijk mensen hiervan op de hoogte zijn. Stuur naar zoveel mogelijk mensen deze E-Mail. Als iedereen die deze mail krijgt dit echt doet en dit ook naar alle bekenden stuurt dan wordt Nederland binnen no-time overspoelt met deze mail en kunnen we iets doen aan de abnormaal hoge benzineprijzen.

IEDEREEN MOET ER WEL VAN OVERTUIGD ZIJN EN VOLHOUDEN TOTDAT SHELL EN ESSO BEGINNEN MET HUN PRIJZEN TE VERLAGEN.

DIT SYSTEEM WAS IN ANDERE LANDEN AL EFFECTIEF. (BIJVOORBEELD CANADA) HIER GING DE PRIJS NA DEZE AKTIE 12 CENT NAAR BENEDEN. VOORAL IN DE KOMENDE VAKANTIEPERIODE EN EXTRA FEESTDAGEN KAN HET EFFEKT AL GROOT ZIJN ALS ER BIJ SHELL EN ESSO NIET MEER GETANKT WORDT.

Veel succes bij de aktie! "

Kijken wat de prijzen in Duitsland/Belgie doen

groet,

Pierre

Link naar reactie
DIT SYSTEEM WAS IN ANDERE LANDEN AL EFFECTIEF. (BIJVOORBEELD CANADA) HIER GING DE PRIJS NA DEZE AKTIE 12 CENT NAAR BENEDEN. VOORAL IN DE KOMENDE VAKANTIEPERIODE EN EXTRA FEESTDAGEN KAN HET EFFEKT AL GROOT ZIJN ALS ER BIJ SHELL EN ESSO NIET MEER GETANKT WORDT.

Dit soort zinsnedes duid op een hoop onzin.

Ik heb de mail ook gekregen, weer een variatie op de kettingbrief > SPAM :D

Link naar reactie
De benzineprijs is naast voetbal een van de belangrijkste gespreksonderwerpen tijdens verjaardagen (aldus de site van de Shell). De prijs van benzine bestaat uit twee delen, namelijk de prijs voor het product en de belasting die op de benzine wordt geheven. Doordat het autoverkeer voor heel veel kosten zorgt, zoals de aanleg van wegen, de luchtvervuiling en de vermindering van het leefklimaat, zit er ook veel belasting op benzine. De benzine kan duurder worden door een hogere belasting op benzine of door de oliemaatschappijen die meer geld voor de benzine vragen. De verhogingen en verlagingen van de benzineprijs van de laatste jaren komen volgens de benzinemaatschappijen door de daling en stijging van de prijs van ruwe olie. Dat er bijvoorbeeld in Amerika (hiermee bedoel ik de Verenigde Staten van Amerika) minder belasting wordt geheven op benzine kan worden verklaard doordat daar ook minder wordt geïnvesteerd (gemiddeld er inwoner) in wegen en de auto's meer benzine verbruiken. Daarnaast vormt de benzineprijs een belangrijk thema in de komende presidentsverkiezingen en een verdere verhoging is dan ook onbespreekbaar. De Amerikanen vinden namelijk dat ze met hun ca. 40 eurocent veel te veel betalen.

Aan de andere kant wordt ruwe olie betaald in dollars. Dit betekent bij een hoge dollarprijs een hoge benzineprijs voor de Nederlandse markt. Hoe slechter het dus gaat met Amerika hoe meer wij zullen gaan betalen voor onze benzineprijs. Stel je eens voor. De benzineprijs in Amerika wordt verlaagd. Hiervan zal een deel van de bedrijvigheid profiteren. Aan de andere kant heeft de Amerikaanse regering dan nog minder geld om te investeren. Dit kan betekenen dat de economie (Amerikaanse industrie voor een belangrijk deel gebaseerd op olie) verder verslechterd en de prijs van de dollar nog lager gaat worden. Hierdoor zal de prijs van de benzine verder bij ons stijgen. Micro-econometrisch onderzoek laat verder zien dat het aantal gereden kilometers wel degelijk daalt als de benzineprijs stijgt, ook al doen de Bovag en de ANWB anders geloven. Minder kilometers betekent minder opbrengsten door belasting. In het kader van gelijke opbrengsten zou een belastingverlaging dan een optie zijn. In het kader van het milieu echter niet.

Concluderend kan dus worden gesteld dat de belangrijkste veroorzakers van de verhoging benzineprijs de belastingen (ca. 19% BTW het andere deel is immers een vast bedrag) en de economie van Amerika zijn. Zou die oorlog in Afghanistan en Irak er nog iets mee te maken hebben. Ik denk het wel en weet het eigenlijk wel zeker. Immers hebben die oorlogen hebben de Amerika miljarden gekost (en nog geen winst opgeleverd zoals eerder oorlogen).

Opbouw van de benzineprijs in Nederland

Opbouw van de benzineprijs in Amerika

Verdeling benzineprijs

Amerika Nederland

Belasting 24,0% 70,0%

Distibutie 11,0% 7,5%

Raffinage 19,0% 7,5%

Ruwe olie 46,0% 15,0%

100,0% 100,0%

Verdeling in Euro

Amerika Nederland

Belasting € 0,11 € 0,90

Distibutie € 0,05 € 0,10

Raffinage € 0,09 € 0,10

Ruwe olie € 0,21 € 0,19

Euro/liter € 0,46 € 1,28

Euro Dollar

1 1,211

Gallon Liter

1 4,546

Prijs per liter

Dollar 1,74 Gallon

Euro 1,283 Liter

Dollar per liter is 0,38275407

Euro per liter is 0,463515178

Ik ben geen fan van Shell ofzo, maar dit is wel interessante info :D

Link naar reactie

Inderdaad heel interessant Ivo,

wist niet dat er zoveel belasting over de benzine wordt geheven :D

Zie je maar weer hoeveel wij autorijders aan belasting betalen,

allereerst over je inkomen, over wat je over hebt koop je o.a een auto waar je een sloot BPM betaald, dan ga je met de auto tanken en dan betaal je weer 90% belasting over je benzine vervolgens krijg je nog een paar bekeuringen, dan drink je nog eens een goede whisky waar je vervolgens weer accijns over betaald en dan staan we nog in de file :D

Link naar reactie
Ben wel benieuwd naar je verbruik van de 2.8,rij meestal op een tank benzine(95ron) p/m 400 km dan begint mijn lampje te branden en tank ik voor 50 euro's.

Heb de afgelopen tijd V power geprobeerd lijkt iets vlotter te reageren op het gas,maar de reactie in mijn beurs zegt 95 ron tanken.Rij zelf 2.8 met automaat.

Groet Huub

Maar het genot van deze auto doet je bedenken wat f  :smart: cked dat zuinigheid. ;)

Hoi

Ik rij nu ongeveer 9,8l/100km.

Maar ik moet wel zeggen dat ik nu nog regelmatiug uitprobeer hoe snel de auto is omdat ik de auto nog maar een paar weken heb B)

In de stad is het verbruik wat hoger door die stomme stoplichten en zo.

Maar mijn gevoel zegt dat af en toe rond de 4000 toeren rijden gunstiger is voor het verbruik. Alsof de motot dan efficienter werkt of zo. Maar dat kan natuurlijk maar een gevoel zijn.

Op dit moment ligt het ongeveer op 450 km per tank. Ik gebruik de auto eigenlijk dagelijks en dan wil ik toch wel een beetje op het verbruik letten. In het weekend doe ik het nog eens dunnetjes over en dan maakt het verbruik me niet zo veel uit :D

Mvrgr

Joost

Link naar reactie
Gast Gast_bram

Mijn verbruik woon/werk 15km (8 km 50km/h en 7km 80km/h) is 10l/100km Hierbij haal ik een gemiddelde snelheid van 39 km/h. Bij lekker toeren (scheuren) op 80km wegen haal ik ook wel eens 14l/100km. Bij langere afstanden met name over de snelweg haal ik 8l/100km. Van snel optrekken :smart: (warme motor) gaat het gemiddelde verbruik niet erg omhoog. Met optijd je gas loslaten en laten uitrijden voor een rood stoplicht bespaar je wel veel. Mijn Z3 2.8 heb ik nog niet zo lang, maar al mijn vorige auto's zijn van vlot optrekken veel zuiniger geworden.

Brrram

Link naar reactie

Ik haal met m'n 2.8 (handgeschakeld) bij langere afstanden over binnenwegen ca. 8,5 l/100km en idem over snelwegen 9,5 l/100km (op een volle tank).

Gelukkig vind ik de lage tonen ook erg mooi, dus hoef ik niet per se iedere keer die fantastische snerp boven de 5500 toeren te horen als ik optrek.

Michiel.

Link naar reactie
Gast Gast_Jos

Haal met mijn 2.8 met rustig toeren (en prachtig donker geluid ) en af en toe een sprintje 1:11. :cool: ;) Bij het meer sportieve werk 1:7.

Tank overigens bij Tinq en Tango. Jullie denken toch zeker niet dat deze jongen die grote jongens extra geld gaat toestoppen!!! :smart:

Link naar reactie

Met de M-roadster zit ik tussen de 1op8, 1op9!

En dat met regelmatig ff scheuren, uiteraard alleen bij warme motor, olietemperatuur minimaal 80 graden.

Woon gelukkig dicht bij de Duitse grens hier in Nederland wordt je langzaam gestoord van al die snelheidscontroles ;)

Mijn eisenmann begint een beetje los te komen dus ook bij lage snelheden is het met open dak genieten :D Super die sound nu :smart:

Link naar reactie

Met mijn M roadster als flinke doorrijder 1op7,5 ofzo gemiddeld. Meestal 360Km

op een tank ofzo. Maar ik sprint overall veel te hard weg :smart: Het kan nog wel

erger maar ook ik kan me inhouden. Ik bedoel 1op5 is mogenlijk ahoewel

ik denk dat dit gemiddeld niet echt haalbaar is.

Link naar reactie
  • 8 jaren later...

Ik heb een 1.8 uit 1998. Ik rij 90% in de stad en met dagelijks woon/werk verkeer van 5 km per rit komt mijn motor nooit echt goed op temparatuur maar haal ik gemiddeld toch 1 op11/12. Laatst naar Limburg geweest en weer terug vanuit Den haag. Ik haalde met open kap 1 op13 met een snelheid van 90a100

Link naar reactie

ik heb een 2.8 uit 2000. Ik haal meestal zo'n 450-500 km op een tank. In het stadsverkeer is de motor wat zuiniger als je tussen 'm rond de 2000 rpm houdt. De motor kan het ook makkelijk doen rond de 1500 rpm, maar dan verbruikt ie naar mijn mening wat meer. Op snelwegen trap ik 'm zo nu en dan lekker door, maar meestal rijd ik zo'n 130-140.

Link naar reactie

Ik heb een 1.9 automaat gehad. Die reed tussen de 1:11 en 1:14.5 al naar gelang de rit.

Dus tussen stad en driedaagse rit naar Duitsland bijvoorbeeld.

Nu in het bezit van een 2.8 (dubbel vanos) handgeschakeld. Deze zit nu tussen 1:10.3 en 1:13.3 .

Dat laatste was alleen snelweg met snelheden tussen 100 en 140 km/uur.

Het verschil in verbruik is niet zo groot, maar verschil in Freude am Fahren wel !!!

Verschil in onderhoud zal wel iets groter zijn, maar ook afhankelijk van

het aantal kilometers per jaar en de rijstijl.

Groeten Martin.

Link naar reactie

Het verbuik van mijn Z3 2.8 automaat in de no fun stand is bij 100 km/h en rustig rijden 7.6 op 100

Het verbuik van mijn Z3 2.8 automaat in de fun stand is 12,7 op 100

Gewoon niet opletten is het beste.........

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.