Ga naar inhoud

olie versnellingsbak + dif?


sledgehammer

Aanbevolen berichten

Een dif met sper, roodkapje heeft de juiste benaming eens laten vallen op het forum maar ben het weer kwijt.

Voor de versnellingsbak zou er een stickertje op de bak moeten zitten, maar niet aangetroffen. Ik gok dat er ATF in zit, kan ik dit aan de kleur herkennen? Heb mij ook de nummers van de het "getrag" opgeschreven, toch maar voor de zekerheid de dealer bellen?

Link naar reactie
  • Reacties 27
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Een dif met sper, roodkapje heeft de juiste benaming eens laten vallen op het forum maar ben het weer kwijt.

Voor de versnellingsbak zou er een stickertje op de bak moeten zitten, maar niet aangetroffen. Ik gok dat er ATF in zit, kan ik dit aan de kleur herkennen? Heb mij ook de nummers van de het "getrag" opgeschreven, toch maar voor de zekerheid de dealer bellen?

Cardan met sper is er maar 1 olie die volstaat (eigen jarenlange ervaring ) Castrol 75w140.

versnellingsbak werkt het beste met ATF Dextron 2 (eigen gebruik Kroon Oil)

Echte probleemgevallen vaak opgelost met Castrol syntrax, maar niet direct gebruiken eerst bovenstaande gebruiken !! :blink:

Link naar reactie

Dus ongeacht welk stickertje erop de bak had moeten zitten? Ik heb nu voor mij staan Valvoline ATF TYPE D, geschikt voor alle toepassingen waar door de producent een type ATF Dexron IID wordt voorgeschreven.

Heb ik aan 1 liter olie voor het dif genoeg? Sommige geven 1 liter op, terwijl anders boekjes weer 1,1 liter aangeven. :blush:

Alvast bedankt voor je deskundige commentaar. :blink:

Link naar reactie
Dus ongeacht welk stickertje erop de bak had moeten zitten? Ik heb nu voor mij staan Valvoline ATF TYPE D, geschikt voor alle toepassingen waar door de producent een type ATF Dexron IID wordt voorgeschreven.

Heb ik aan 1 liter olie voor het dif genoeg? Sommige geven 1 liter op, terwijl anders boekjes weer 1,1 liter aangeven. :blush:

Alvast bedankt voor je deskundige commentaar. :blink:

Klopt 1 of 1.1 heb zelfs wel eens 1.4 meegemaakt, raar maar waar.

Ik denk dat je het in een 1 literverpakking aanschaft (zogenaamde knijpfles) kan je maar beter 2 liter kopen bij de groothandel. meestal heb je na het goed leeglopen meer dan 1 liter nodig.

B.T.W. zelfs al ziet de olie er nog mooi rood uit zegt het niets over de smering, na vervanging vaak gelijk resultaat meteen soepeler schakelen, zoalsbij het inschakelen in z'n 1. succes sledge :rant:

Link naar reactie
Gast Gast_peet

Roodkapje, ik las je opmerking over het schakelen naar z'n 1, ik heb daar inderdaad problemen mee, sterker nog hij schiet bij optrekken soms zelfs uit z'eerste versnelling! ;)

Zou dit aan de olie kunnen liggen?

Gek genoeg gaat het schakelen makkelijker als de auto nog net niet helemaal stil staat. Ik ben benieuwd naar je mening, alvast bedankt!

Link naar reactie
Een dif met sper, roodkapje heeft de juiste benaming eens laten vallen op het forum maar ben het weer kwijt.

Voor de versnellingsbak zou er een stickertje op de bak moeten zitten, maar niet aangetroffen. Ik gok dat er ATF in zit, kan ik dit aan de kleur herkennen? Heb mij ook de nummers van de het "getrag" opgeschreven, toch maar voor de zekerheid de dealer bellen?

Cardan met sper is er maar 1 olie die volstaat (eigen jarenlange ervaring ) Castrol 75w140.

versnellingsbak werkt het beste met ATF Dextron 2 (eigen gebruik Kroon Oil)

Echte probleemgevallen vaak opgelost met Castrol syntrax, maar niet direct gebruiken eerst bovenstaande gebruiken !! :D

Automatic transmission fluid (ATF) in een geschakelde bak???? ;)

Mag dat dan ??

Die van mij schakelt ook wat stroef naar z`n 1 bij stilstand.

Link naar reactie
Sorry, was vergeten me aan te melden ;)

Roodkapje, ik las je opmerking over het schakelen naar z'n 1, ik heb daar inderdaad problemen mee, sterker nog hij schiet bij optrekken soms zelfs uit z'eerste versnelling! 

Zou dit aan de olie kunnen liggen?

Gek genoeg gaat het schakelen makkelijker als de auto nog net niet helemaal stil staat. Ik ben benieuwd naar je mening, alvast bedankt!

Automatic transmission fluid (ATF) in een geschakelde bak???? 

Mag dat dan ??

Die van mij schakelt ook wat stroef naar z`n 1 bij stilstand.

Dit komt me hier bekend voor... Ik heb nl. ook dat "probleem" dat men 1e versnelling nogal stroef is. Zou dit dan, zoals Peet zegt aan de olie kunnen liggen ?

Dat het inschakelen in de eerste versnelling wat moeilijk gaat komt omdat er een as stilstaat en de andere as meedraait, nieuwe olie helpt in veel gevallen, je kan ook eerst in zijn 2 zetten wat makkelijker gaat en dan direct naar zijn 1.

ATF wordt voorgeschreven in de meeste bmw versnellingsbakken.

Uit z'n 1 schieten is niet goed maar omdat het soms gebeurd, vraag ik mij af of als dat gebeurd wel goed ingeschakeld staat.

Link naar reactie

Bedankt voor je duidelijke uiteenzetting Roodkapje, toch nog een vraagje: hoe is het te verklaren dat de auto als ie nog net niet helemaal stilstaat wel makkelijk schakelt naar z'n 1?

Link naar reactie
Bedankt voor je duidelijke uiteenzetting Roodkapje, toch nog een vraagje: hoe is het te verklaren dat de auto als ie nog net niet helemaal stilstaat wel makkelijk schakelt naar z'n 1?

Dit komt doordat de tandwielen die ingeschakeld worden dan beide draaien :blink:

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Nog even ter aanvulling, mocht het geen gewenst effect hebben na olieverversing, moet de versn.bak eruit price as lager vernieuwd worden en al is alles toch uitelkaar gelijk koppelingsplaat, druklager en drukgroep vernieuwen.

Dan schakeld hij weer als een nieuwe :mellow:

Link naar reactie
  • 10 maanden later...
Cardan met sper is er maar 1 olie die volstaat (eigen jarenlange ervaring ) Castrol 75w140.

versnellingsbak werkt het beste met ATF Dextron 2 (eigen gebruik Kroon Oil)

Echte probleemgevallen vaak opgelost met Castrol syntrax, maar niet direct gebruiken eerst bovenstaande gebruiken !! <_<

Begrijp ik het goed dat ik alle ATF olieen kan gebruiken als er maar Dextron 2 op staat ?? ( bij de handel waar ik mijn olie wlde halen stond in het overzicht dat je voor BMW bij de dealer zou moeten zijn ? )

Wat is het verschil met dextron 3 ( als ik dit koop kan ik het restant weer gebruiken )

Bij BMW staat dat er MTF-LT-2 in de versnellingsbak moet, dit staat op geen enkele verpakking

Welke olie moet er in een cardan zonder sper ?

Bij voorbaat dank, Arie

Link naar reactie
Dat het inschakelen in de eerste versnelling wat moeilijk gaat komt omdat er een as stilstaat en de andere as meedraait,

Wat me opvalt is dat je niet verwijst naar de functie van synchromesch ringen. Zitten die niet meer in de moderne versnellingsbakken?

Link naar reactie

Welke olie gaat er nou concreet in het differentieel van een 2.8 coupe met 25% sperdif.????

Is dat de 75w140?? en aan welke voorwaarden moet deze voldoen (eisen en hoeveelheid)

Ik kan namelijk olie voor inkoopsprijs krijgen, en ben niet zo vermogend dat ik er bij BMW liever het dubbele voor betaal.

Link naar reactie
Ook ik had last van stroef schakelen. Vooral in z'n één had hij problemen. Roodkapje heeft de versnellingsbakolie vervangen en na een paar dagen schakelt hij nu als een mes door warme boter..... :thumbup:

Bij mij is dat vandaag gebeurd. En hoewel pas enkele uren geleden, is het effect direct merkbaar :mellow:

Link naar reactie
  • 1 maand later...
Welke olie gaat er nou concreet in het differentieel van een 2.8 coupe met 25% sperdif.????

Is dat de 75w140?? en aan welke voorwaarden moet deze voldoen (eisen en hoeveelheid)

Ik kan namelijk olie voor inkoopsprijs krijgen, en ben niet zo vermogend dat ik er bij BMW liever het dubbele voor betaal.

Even nog eens omhoog brengen....

Ik ga deze week even alle vloeistoffen vervangen en wil graag weten wat nou overal concreet ingaat en de hoeveelheid.

Dit weet ik:

1. Motorolie 0w40 => 6,5liter

2. Versnellingsbak ????

3. Sper differentieel ????

Link naar reactie
Vraag nou ff aan roodkapje, die weet alles, hij heeft ook olie voor je diff en bak :cooltext:

Eigenlijk hoopte ik erop dat hij vanavond het hier even zou posten :thumbup:

Link naar reactie
1 liter atf dextron 2 versn.bak

1 ltr castrol 75W140 cardan met sper

6,5 liter 0w40 motor 2.8 met oliefilter vervangen .

Je bent een sch*t. Ik kom vandaag/morgen even langs voor de filter!

Link naar reactie
  • 4 maanden later...

Zou je eigenlijk ook zondermeer Dextron III of Dextron IV in je bak kunnen gooien ipv. Dextron II?

Deze zou ik zien als verbeterde versies van Dextron II. Of is het verstandiger om originalo erin te

mikken?

Olaf

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.