Ga naar inhoud

Steenslag


*Nicole*

Aanbevolen berichten

Tijdens mijn wekelijkse poetsbeurt ben ik deze week 3 nieuwe putjes ten gevolge van steenslag tegengekomen.... :)

Ik word daar errug verdrietig van... Het is niet heel ernstig. Als je het niet weet dan zie je het ook niet hoor, maar ik vind het zo zonde. :D

Weet iemand een manier waarop dit voorkomen kan worden?

Of is het een kwestie van accepteren?

Link naar reactie
  • Reacties 29
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

pr999.jpg

Ik zou er nog niet dood mee gevonden willen worden overigens. Er schijnt ook nog transparante folie te zijn... Verder is niet rijden het enige alternatief. Wat wel zo is dat al die watergedragen milieuvriendelijke verf van tegenwoordig niet zo sterk is. Je zou evt op zoek kunnen naar iemand die nog met cellulose lak spuit als ie ooit moet worden overgespoten. Maar dat is slecht voor het milieu. (net als autorijden).

Link naar reactie

Het klinkt misschien stom of is niet van toepassing, maar wat enorm kan helpen is meer afstand houden tot je voorganger :D

Ik heb dat ook als advies gekregen (sowieso goed natuurlijk) maar het helpt ook nog tegen steenslag: de steentjes die opspatten vallen precies op je motorkap als je er kort op zit. Meer afstand en de steentjes liggen al weer op de weg, klaar om door jou tegen de motorkap van die klever achter je aan te ketsen :)

Link naar reactie

Afstand houden helpt niet altijd. Heb vaak een steen tegen voorruit terwijl er niemand voor mij rijdt. komt dan van andere rijbaan over de vangrail gevlogen.

Heb het steenslag probleem opgegeven, zolang de overheid van die brakke zoab wegen aanlegd, blijft dit probleem bestaan.

rijd ook veel in Belgie (beton wegen) en daar zelden een steen tegen de ruit etc.

gr rob

Link naar reactie

Tja, er is helaas niet veel aan te doen, behalve als ze erg diep zijn met een klein lak stiftje aan de gang te gaan.

Daarna goed uitboenen zodat het niet een verfbultje wordt en je ziet er haast niets meer van. Nu heb je wel één van de makkelijkere kleuren voor dit soort reparaties gelukkig. :D

Link naar reactie
rijd ook veel in Belgie (beton wegen) en daar zelden een steen tegen de ruit etc.

en zelden meer dan 10 meter zicht als het regent :schater:

Maar dat van die steen door de ruit ken ik, heb gemiddeld 1x per jaar een nieuwe voorruit nodig in de leasebak, maar slechts heel weinig steenslagschade. :D

Link naar reactie

Ivo, je kunt niet alles hebben. :D

of geen zicht door regen of geen zicht door ontelbare putjes van steenslag.

Ik weet alles van steensalg, heb juist 3 weken geleden mijn Prius omgeruild voor een 1 serie.

De motorkap van de Prius zag er na 12 maanden 27000 km niet meer uit van de steenslag. maar lag ook aan de lakkwailteit.

Mijn zzz , welke ik nu 8 maanden heb heeft na 6 jaar minder steenslag dan de Toyota in 12 maanden. Zegt genoeg over de japanse kwaliteit

rob

Link naar reactie

daar heb je een punt, de Peugeot waar ik nu in rijd heeft weinig steenslag na 10 maanden en 62.000 km.

Mijn Alfa 147 had heel wat meer last, en mijn Seat daarvoor nog meer, maar dat was een zwarte auto met witte grondlak, dus dan valt het extra op :D

Link naar reactie

Ik heb het van de zomer ook geprobeerd met een tandenstoker en ik moet zeggen dat het best goed ging. Mijn voorganger had op een aantal plekken met het kwastje gedaan en dat ziet er net uit als een slecht genezen wond. vreselijk. Je moet er wel snel bij zijn anders heb je kans dat het gaat roesten en dan ben je verder van huis. Bij schadeherstel bedrijven kunnen ze ook steenslag bijspuiten met zo'n soort airbrush spuitpistooltje. Weet iemand hoe dat werkt? en wat het kost?

Link naar reactie
Ivo, je kunt niet alles hebben. :ok:

of geen zicht door regen of geen zicht door ontelbare putjes van steenslag.

Ik weet alles van steensalg, heb juist 3 weken geleden mijn Prius omgeruild voor een 1 serie.

De motorkap van de Prius zag er na 12 maanden 27000 km niet meer uit van de steenslag. maar lag ook aan de lakkwailteit.

Mijn zzz , welke ik nu 8 maanden heb heeft na 6 jaar minder steenslag dan de Toyota in 12 maanden. Zegt genoeg over de japanse kwaliteit

rob

heb inderdaad zelf Avensis lease en ook mijn motorkap ziet er niet meer uit. Één grote gatenkaas. Nu houd ik ook niet altijd evenveel afstand (kan ook niet als je in een lange rij achter elkaar over de weg hobbelt) maar je kunt er echt bijna niets aan doen. :rolleyes:

Link naar reactie

En waar haal ik de lak vandaan om het bij te werken?

Kan ik dat bij de BMW dealer kopen?

Dat van die tandenstoker vind ik inderdaad een goede tip!

Ik had met mijn Ka iemand die het nodig vond een kras op mijn kofferbakklep te maken. Dus ik lak besteld bij de Ford maar met dat kwastje wat er dan bij zit kan je helemaal niets. Wie dat verzonnen heeft, heeft nog nooit zelf schade hersteld in autolak denk ik dan...

Link naar reactie

Bij auto speciaal zaken kun je vaak een lakstiftje kopen (bestellen in de kleur die je nodig hebt), ook bij de dealer. (hoogst waarschijnlijk ook bestellen). Geen idee van het prijsverschil.

Je zult onder de motorkap op de rechter veerpoot (als je ervoor staat) een label vinden met de VIN code en met de kleurcode.

Link naar reactie
En waar haal ik de lak vandaan om het bij te werken?

Kan ik dat bij de BMW dealer kopen?

Dat van die tandenstoker vind ik inderdaad een goede tip!

Ik had met mijn Ka iemand die het nodig vond een kras op mijn kofferbakklep te maken. Dus ik lak besteld bij de Ford maar met dat kwastje wat er dan bij zit kan je helemaal niets. Wie dat verzonnen heeft, heeft nog nooit zelf schade hersteld in autolak denk ik dan...

Bij de dealer kan je voor een tientje eenlakstift kopen (bestellen) dit is 1 component verf. Je eigen lak bestaat uit 2 componenten (kleur lak en vernislaag) dat heb ik gekocht bij een verfhandel. Ik heb ze mijn kleurcode gegeven. Het werkt alleen wel lastiger. Ik zou het ding bij de dealer halen.

Link naar reactie

Ja, waardeloos die steenslag, wordt alleen mooi als je de hele boel af en toe eens laat overspuiten.

Het zg. airbrushen is niets anders dan na het goed reinigen de plek waar de pitjes zitten plaatselijk te spuiten. Na het iets op laten drogen wordt de overtollige lak met een oplosmiddel van de onbeschadigde lak gepoetst, de pitjes blijven gevuld met lak. Na het uitharden is de lak in de pitjes "gekrompen"( het oplosmiddel verdampt) en blijft er een kuiltje over.

Zo'n reparatie is dus niet beter dan met geduld de pitjes zelf vullen met lak.

Wilko

Link naar reactie
  • 1 jaar later...

ontdekte zojuist onder de kieuwen wat steenslag :rolleyes:<_< Ik heb zo'n potje met kwastje van BMW. Vind dat alleen niet echt lekker werken. Leest hier iets over tandenstoker. Ga dat maar eens proberen. Wat is trouwens het verschil met een stift? Of wordt daar het kwastje mee bedoeld? Een stift lijkt me veel handiger

Link naar reactie

Stift en kwastje is 1 en hetzelfde ding. Je koopt een zgn laksift en krjigt een klein flesje lak met kwastje. Alleen: voor kleine plekjes is het kwastje te groot en kun je beter paperclip, papieren pijlte, tandenstoker, etc enz gebruiken, anders komt de lak ook naast de beschadiging terecht.....

Link naar reactie

Steenslag is me ook een doorn in 't oog, zelfs m'n koplampen waren aangetast [putjes in het ''glas''] dus heb ik 'm in juni vorig jaar professioneel over laten spuiten én nwe. koplampen laten monteren [met oranje glaasjes want dat vind ik mooier :lol: ]; kostte een paar centen maar het is de enige echt goede oplossing.

De spuiter vertelde ook dat als lak enige jaren oud is het hard wordt en dan makkelijker afbrokkelt en dus gevoeliger is voor steenslag.

Hij had gelijk want sinds de spuitbeurt slechts 2 minieme steenslagputjes op m'n bumper [was gescheurd onderaan dus ook vernieuwd] ondanks dat het m'n dagelijkse auto is! :thumbup:

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.