Ga naar inhoud

Kostenplaatje


Cabrio

Aanbevolen berichten

Ik vind mijn zes jaar oude Z3 1.9 met 72000 km best een heel leuke wagen om mee te rijden, en daarom had ik steeds gehoopt om hem minstens tien jaar te houden.

Ik sta echter voor de herstelling van mijn derde(!) olielek, met bijhorende vervanging van de koppelingsschijf (zie thread in Algemene Z3 Techniek). Aangezien dit bovenop het nu al hoge kostenplaatje komt voor andere herstellingen plus regulier onderhoud (= het dubbele van de kosten voor mijn even oude Peugeot met meer km op de teller), begin ik mij af te vragen of ik daar wel goed aan doe.

Daarom wou ik eens informeren bij Z3-bezitters die +100000 km op de teller hebben staan, welke pannes/reparaties er voortaan zo al te verwachten zijn... Kwestie van een gefundeerde beslissing te nemen. Bedankt voor jullie inbreng.

Link naar reactie
  • Reacties 23
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Ik heb een 2.8 gereden tot 105.000 en hem net voor de 100.000 km beurt ingeruild. Tot die tijd heb ik er nagenoeg geen kosten aan gehad, ik geloof iets van € 1500 aan reguliere beurten + remmen (ex banden). Wat ik al eens eerder zei is dat ik denk dat je een pechgeval hebt met die lastige olielekkages en dat dit niet representatief is voor een algemene Z3 van 70.000.

Maar je staat nu inderdaad voor een lastige keuze: lappen en doorgaan of inruilen. Het vervelende is dat je niet de garantie hebt dat de volgende reparatie alles oplost en dan heb je kans er nog veel meer in te moeten pompen. Op het laatst heb je dan het gevoel hem nog jaren te Moeten rijden, juist omdat er zoveel geld in reparaties zit.

Op het moment dat ik er geen vertrouwen in heb, dan ruil ik hem in, maar dat ligt ook aan de garagist waar je mee werkt. Mijn neef doet de kleinere beurtjes en ziet toch feilloos wat er aan zit te komen.

Probleem is dat je nu weet dat je koppelingsschijf vervangen gaat worden omdat je daar een olielek hebt zitten. Dat drukt natuurlijk enorm ook de eventuele inruilwaarde, waardoor je (gedeeltelijk) de reparatie toch moet betalen. Niet vermelden bij verkoop is op zijn minst niet netjes....

Hopelijk heb je met je volgende Z3 meer geluk, het moet makkelijk kunnen voor maar weinig meer dan een vergelijkbare auto. Succes.

Link naar reactie

Ik zou even kontakt opnemen met roodkapje, als je je eigen garage niet meer vertrouwd (of als het de dealer is: te duur is) Ik denk dat ik in jouw geval ook zou twijfelen over wat te doen. Ik heb zoiets ook eerder aan de hand gehad met een auto die een stuk minder betrouwbeer was. Die heb ik toen weer (met verlies) verkocht. Een Z3 is echter wel een BMW en BMW's gaan , mits ze niet worden afgeragt, niet zo snel stuk. Misschien klopt je km-stand niet? en heeft ie meer gereden als je dacht? Of idd een echt pech geval, hoewel ik niet zo geloof in dat soort toevalligheden. Ik zou 'm verkopen denk ik. En dan overwegen om een andere Z3 terug te kopen. Wellicht een 6 cylinder.... ;)

Link naar reactie

de mijne is van 96... 117.000km. Tot december nauwelijks kosten. Plotseling ging van alles kaputt! Pulsgever en Temperatuursensor vervangen plus radioaansluiting nakijken en huurauto = €440,-

KA-CHING ;)

Zeg broodkapje... kan jij wel alles wat de BMW stealer kan?

Link naar reactie
Misschien klopt je km-stand niet? en heeft ie meer gereden als je dacht? Of idd een echt pech geval, hoewel ik niet zo geloof in dat soort toevalligheden. Ik zou 'm verkopen denk ik. En dan overwegen om een andere Z3 terug te kopen. Wellicht een 6 cylinder....  ;)

Ik heb de auto nieuw gekocht en er eerder rustig mee gereden (de originele banden liggen er nog alle vier op, en zijn nog lang niet aan vervanging toe).

Wat erg doorweegt in de kosten (toch voor wie net als ik weinig rij), zijn de jaarlijkse onderhoudsbeurten, in mijn geval zowat om de 12000 km dus. Bij mijn Peugeot (eveneens een 4-cilinder benzine) is dat slechts om de 30000 km... eigenlijk heb ik nooit gesnapt waar dit enorme verschil vandaan komt.

Nee, een andere BMW hoef ik niet zo gauw meer en een tweedehandse al helemaal niet.

Link naar reactie
Misschien klopt je km-stand niet? en heeft ie meer gereden als je dacht? Of idd een echt pech geval, hoewel ik niet zo geloof in dat soort toevalligheden. Ik zou 'm verkopen denk ik. En dan overwegen om een andere Z3 terug te kopen. Wellicht een 6 cylinder....  ;)

Ik heb de auto nieuw gekocht en er eerder rustig mee gereden (de originele banden liggen er nog alle vier op, en zijn nog lang niet aan vervanging toe).

Wat erg doorweegt in de kosten (toch voor wie net als ik weinig rij), zijn de jaarlijkse onderhoudsbeurten, in mijn geval zowat om de 12000 km dus. Bij mijn Peugeot (eveneens een 4-cilinder benzine) is dat slechts om de 30000 km... eigenlijk heb ik nooit gesnapt waar dit enorme verschil vandaan komt.

Nee, een andere BMW hoef ik niet zo gauw meer en een tweedehandse al helemaal niet.

tja.... je klinkt een beetje als mijn vriendin.....die mocht laatst een tijdje in een spiksplinternieuwe peugeot 307 rijden. Vond ze een heerlijk ding. Ik heb er ook in gereden en ik vond het AFGRIJSELIJK rijden. Dat geeft maar weer het verschil in tevredenheids- en verwachtingspatroon aan bij diverse mensen. Misschien is een BMW gewoon niks voor je idd.

Link naar reactie

je moet hem natuurlijk niet laten onderhouden door BMW zelf hè... Wordt niet voor niets de stealer hier genoemd.

uurloon iets van €80+, vervangende auto kost minstens €50,- per dag... dat tel lekker door.

Mijn garage (bovag) €44 per uur en gratis leenauto. nadeel: ze kunnen BMW's niet uitlezen omdat die geen apparatuur levert aan anderen. (maar het is er blijkbaar wel want rotkapchen kan het wel)

Link naar reactie

Heuy, da's echt balen!!

Ik rijdt de mijne al zo'n 3 jaar en wagen zit op 108dKM(1996)

Een keertje banden aangeschaft verder geen kosten op een oliebeurt na.

Laatst een keer de tank te leeg gereden,gevolg een kuchje en een stationair toerental dat ging schommelen.Een tijdje Vpower tanken werdt me aangeraden en een benzine additief,om injectoren te reinigen.Ik merk dat hij weer beter gaat lopen.

Ik zou eens opzoek gaan naar een ander onderhoudsmannetje.Ik vondt de mijne dicht in de buurt en ben er erg tevreden over.Wel een door BMW erkent service station.maar verkoopt geen kolder.(firma Schoone in Klundert)(off all places)

Groeten en geluk ermee!

wout

Link naar reactie
Misschien klopt je km-stand niet? en heeft ie meer gereden als je dacht? Of idd een echt pech geval, hoewel ik niet zo geloof in dat soort toevalligheden. Ik zou 'm verkopen denk ik. En dan overwegen om een andere Z3 terug te kopen. Wellicht een 6 cylinder....  ;)

Ik heb de auto nieuw gekocht en er eerder rustig mee gereden (de originele banden liggen er nog alle vier op, en zijn nog lang niet aan vervanging toe).

Wat erg doorweegt in de kosten (toch voor wie net als ik weinig rij), zijn de jaarlijkse onderhoudsbeurten, in mijn geval zowat om de 12000 km dus. Bij mijn Peugeot (eveneens een 4-cilinder benzine) is dat slechts om de 30000 km... eigenlijk heb ik nooit gesnapt waar dit enorme verschil vandaan komt.

Nee, een andere BMW hoef ik niet zo gauw meer en een tweedehandse al helemaal niet.

Als ik je nu goed begrijp verkort je zelf de BMW onderhoudstermijn? Ik moet zo ongeveer na de 20.000-25.000 km een beurt en niet na 12.000 al. Als je zelf kiest om het in ieder geval 1x per jaar te doen, en dan ook nog bij de dealer, lopen de kosten relatief gezien natuurlijk harder op.

Link naar reactie

Even voor de vorm stel ik je deze vraag (want ik ga er vanuit dat je dat allang wist):

Rij je de auto eigenlijk wel warm voordat je op het gas gaat nadat hij een tijdje stil heeft gestaan?

Ikzelf rij er iedere dag mee. Maar dan nog rij ik 'm eerst warm. Dus langzaam optrekken zodat de verbranding niet meteen heel heftig is. Toerental tussen 2000 en 3000 toeren. Motor niet laten zwoegen (vanuit lage toeren doortrekken vanaf 3 of hoger)

Na afloop van de rit even na laten draaien. En zowieso het laatste stukje rustig rijden.

Ik heb wel eens gehoord dat als je dat niet, je de levensduur wvan de motor ernstig verkort en dat het de oorzaak is van olie lekkende motoren..

Link naar reactie

er is een groot verschil tussen olielekkage en olieverbruik. Hetgene wat DJL beschrijft heeft meer met olieverbruik te maken dan met lekkage.

Een lekkende keerring kun je niet toeschrijven aan "misbruik" Eerder aan lange stilstand oid. Mijn Z3 zweet ook ietwat aan de distributiekettingdeksel, tja voor mij geen reden om dat meteen dan maar te gaan repareren......

Overigens:

kmstd. 116000km gekocht 76000km

kapot gegaan: thermostaat

verzorgshalve vervangen: waterpomp (door een met stalen schoepenwiel)

en dan natuurlijk wat slijtageonderdelen zoals fuseekogel en (subframe)rubbers

Link naar reactie

ik heb er eentje van 2000 met 109.000km

zo als de rest de nodige onderhouds beurten op 10.000km en banden

bij mij is het stuurhuis al eens vervangen geweest en het rollement van de ventilatie schroef en contact voor temp. meter

maar voor de rest ben ik er heel blij mee met de wagen

bolt goe, voor al die ritten dat ik doe :blush:

en ja warm rijden dat is heel voornaam de eerste 10 a 20 km rustig rijden

Link naar reactie

De ZzZ van ChristineXS had bij verkoop uiteindelijk 180.000 gedraaid, alles nog origineel zelfs :blush:

Uiteindelijk toch wel nieuwe remschijven voor aangeschaft die er meer niet onder gezet zijn ivm verkoop -_- Ik heb dus nieuwe schijven en blokken over -_-

Verder niets anders als de gewone beurten, remblokjes en nieuwe banden. Het standaard verhaal.

Bij verkoop liep de motor nog steeds als nieuw.

Link naar reactie
Als ik je nu goed begrijp verkort je zelf de BMW onderhoudstermijn?

Nee ik dacht het niet. Wie veel rijdt kan zich laten leiden door het aantal nog oplichtende "blokjes" op het instrumentenbord, maar eens per jaar moet de auto sowieso een beurt krijgen. Zo staat het tenminste in het onderhoudsboekje van mijn Z3.

Link naar reactie
tja.... je klinkt een beetje als mijn vriendin.....die mocht laatst een tijdje in een spiksplinternieuwe peugeot 307 rijden. Vond ze een heerlijk ding. Ik heb er ook in gereden en ik vond het AFGRIJSELIJK rijden. Dat geeft maar weer het verschil in tevredenheids- en verwachtingspatroon aan bij diverse mensen. Misschien is een BMW gewoon niks voor je idd.

Dan heb je me verkeerd ingeschat. Het rijden met de Z3 is vele malen prettiger dan met de Peugeot.

Maar als ik naar bedrijfszekerheid, onderhouds- en herstellingskosten kijk, dan is het een andere zaak.

(bovenstaande "guest" boodschap ook van mij)

Link naar reactie
er is een groot verschil tussen olielekkage en olieverbruik. Hetgene wat DJL beschrijft heeft meer met olieverbruik te maken dan met lekkage.

Een lekkende keerring kun je niet toeschrijven aan "misbruik" Eerder aan lange stilstand oid. Mijn Z3 zweet ook ietwat aan de distributiekettingdeksel, tja voor mij geen reden om dat meteen dan maar te gaan repareren......

Dat meteen, en met lage toeren vertrekken is vanzelfsprekend, heb nooit wat anders gedaan. Maar dit kan idd geen verband houden met de lekkages. Langdurige stilstand, daar zit misschien wel wat in... Zeker 's winters staat de auto wel eens twee weken stil. Zou dat de pakkingen doen "uitdrogen"?

Ik wacht nu nog even af of het Anti-Oil Leak additief dat ik heb toegevoegd, alsnog zijn werk doet. Naar ik vernam, kan dit even duren (?). Inmiddels iedereen bedankt voor de inbreng, ik hou jullie op de hoogte.

Link naar reactie

Dat ga ik zeker onthouden... ons 'kindje' komt uit Valkenswaard en maandag mag mijn vriend weer anderhalf uur heen en anderhalf uur terug rijden omdat het airbaglampje blijft branden..... de auto zit daar nog in de garantie dus brengen we hem maar weer daar heen... :lol:

Ook is hij deze week 2x afgeslagen en daar word ik heel verdrietig van. :foto:

Hij start later wel weer maar moeilijk. Je verliest je vertrouwen in je auto en dat is een heel onprettig gevoel. Waarschijnlijk is het de accu dus die gaan ze nakijken ook.

Laat mij maar achteraan rijden op zondag in Monnickendam anders heb ik de achtervolger in mijn kofferbak mocht hij weer afslaan....... B)

Link naar reactie

Zeg broodkapje... kan jij wel alles wat de BMW stealer kan?

Meer, beter en goedkoper :huh:

Ruud, waar zit jij met je bedrijf??

Ik krijg het steeds drukker met al die ZZZ , het zijn meestal geen grote dingen die er mis zijn, wat zijn het toch eigenlijk goeie wagens B)

Ik ben gevestigd in reeuwijk city rob B)

Link naar reactie
Dat ga ik zeker onthouden... ons 'kindje' komt uit Valkenswaard en maandag mag mijn vriend weer anderhalf uur heen en anderhalf uur terug rijden omdat het airbaglampje blijft branden..... de auto zit daar nog in de garantie dus brengen we hem maar weer daar heen... :huh:

Ook is hij deze week 2x afgeslagen en daar word ik heel verdrietig van. :lol:

Hij start later wel weer maar moeilijk. Je verliest je vertrouwen in je auto en dat is een heel onprettig gevoel. Waarschijnlijk is het de accu dus die gaan ze nakijken ook.

Laat mij maar achteraan rijden op zondag in Monnickendam anders heb ik de achtervolger in mijn kofferbak mocht hij weer afslaan....... B)

Gewoon lekker middenin rijden............ veel leuker........... we zijn Ivo al gewend dus veel erger kan het nooit worden...........

Je hebt toevallig geen koppelingstop gemonteerd????? B)

Link naar reactie
Dat ga ik zeker onthouden... ons 'kindje' komt uit Valkenswaard en maandag mag mijn vriend weer anderhalf uur heen en anderhalf uur terug rijden omdat het airbaglampje blijft branden..... de auto zit daar nog in de garantie dus brengen we hem maar weer daar heen... :huh:

Ook is hij deze week 2x afgeslagen en daar word ik heel verdrietig van. :lol:

Hij start later wel weer maar moeilijk. Je verliest je vertrouwen in je auto en dat is een heel onprettig gevoel. Waarschijnlijk is het de accu dus die gaan ze nakijken ook.

Laat mij maar achteraan rijden op zondag in Monnickendam anders heb ik de achtervolger in mijn kofferbak mocht hij weer afslaan....... B)

Ik neem voor de zekerheid wel een sleepkabel mee, in het ergste geval neem ik je wel op sleeptouw :D

2x afslaan B) koppelingstop B) informatie bij ivo :schater: nee FF serieus mag niet gebeuren bij een BMW. neem mijn toverkoffer ook wel mee B)

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.