Ga naar inhoud

Olielek


Cabrio

Aanbevolen berichten

Dat is een niet verkeerde olie, misschien bij de volgende vervessing een iets dikkere proberen de 0w40.
Waarom niet nog wat dikker, 15w40? Zie jij daar nadelen in? (Ps ikgebruik ALTIJD een wat dikkere olie als voorgeschreven. Een goede smering vindt ik belangrijker dan prestaties.
Link naar reactie
  • Reacties 50
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Waarom niet nog wat dikker, 15w40? Zie jij daar nadelen in? (Ps ikgebruik ALTIJD een wat dikkere olie als voorgeschreven. Een goede smering vindt ik belangrijker dan prestaties.

Een 15w40 is niet goed, een multigrade 15 voor in de winter is te dik en is een minerale olie, vandaag de dag gebruiken ze de 5W30 longlife, 10W kan ook nog eventueel. ik zweer bij 0W40 dun bij koude en wat dikker in de zomer <_<

Link naar reactie
1.8 tot 3.8 alle lijn motoren hebben dezelfde kenmerken qua olielekkage van koppakking, vanuit het midden naar achter.

Tja, logisch. Ik ken malloten die doen het van achter en gaan dan naar het midden. Ze doen maar wat.

Link naar reactie
Te rustig rijden in de inrij periode is ook niet aan te raden

Aannemers busjes die afgeladen ingereden worden, worden hoogst zelden olieboten.

Busjes die door particulieren werden gekocht (toen dat nog leuk was) hadden er veel meer last van.

Na fabricage van het blok zitten er hoonstrepen in de cilinder, deze zijn min of meer "ruw" hierdoor kunnen de zuigerveren goed inlopen, mits er druk boven de zuiger is.

Wordt er nu als een "bejaarde op zondag" mee gereden dan lopen de zuigerveren niet goed in en het gevolg is olieverbruik.

Later wat meer op het gas heeft weinig zin omdat de hoonstrepen ondertussen ook al glad zijn.

Verder is er weinig tot niets aan te doen, een gietijzeren cilinder voering kun je met met een hoon iets ruwen, maar met een alu blok en nikasil voering is dit niet mogelijk.

En kosten technisch ook niet verantwoord een paar liter olie is vele malen goedkoper dan een blok slachten.

JCK

Ik zie dat jij een motorrijder bent?

Je praat namelijk precies als de mensen die hun bike inrijden op de Moto Man methode.

Je zegt zelf al, dat de cilinder ''ruw'' is...Wat gebeurd er nu als je veel toeren gaat maken?

Ruw op ruw is extra wrijving, dus warmte! Dus hoge toerentallen is nooit goed voor een

nieuw blok. Of het nu een auto of motor blok is, normaal inrijden is beter dan aan 't gas gaan hangen.

En je had het ook nog over druk boven de zuiger...Dat is compressie...

En compressie is er altijd, en die wordt echt niet hoger als je 2000tpm maakt of 4000...Of wat dan ook.

Maargoed, dit is wel weer lekker off-topic <_<

Link naar reactie
SUPER die 3.0 hebben daar veel last van komt ook door de synthetische dunne olie, ik gooi er in de touring ook een litertje in op de 10000 km :sleepy:

Één liter op 10.000km is echt niet veel hoor, das eerder <_<

Link naar reactie
Ik zie dat jij een motorrijder bent?

Je praat namelijk precies als de mensen die hun bike inrijden op de Moto Man methode.

Je zegt zelf al, dat de cilinder ''ruw'' is...Wat gebeurd er nu als je veel toeren gaat maken?

Ruw op ruw is extra wrijving, dus warmte! Dus hoge toerentallen is nooit goed voor een

nieuw blok. Of het nu een auto of motor blok is, normaal inrijden is beter dan aan 't gas gaan hangen.

En je had het ook nog over druk boven de zuiger...Dat is compressie...

En compressie is er altijd, en die wordt echt niet hoger als je 2000tpm maakt of 4000...Of wat dan ook.

Maargoed, dit is wel weer lekker off-topic :D

Wel leuk thema, ik heb altijd geleerd dat je vooral gevarieerd met verschillende toerentallen moet inrijden dus niet 1000 km op de autoweg maar binnendoor en daarbij langzaam het toerental moet opvoeren, eerste 500km tot max 3000 daarna korte uitschieters tot 4000 enz, vooral bergop laten trekken en bergaf niet teveel gas geven :foto:

Link naar reactie
Wel leuk thema, ik heb altijd geleerd dat je vooral gevarieerd met verschillende toerentallen moet inrijden dus niet 1000 km op de autoweg maar binnendoor en daarbij langzaam het toerental moet opvoeren, eerste 500km tot max 3000 daarna korte uitschieters tot 4000 enz, vooral bergop laten trekken en bergaf niet teveel gas geven :blink:

En zo hoort het :blink:

Link naar reactie

Heb nu bij de ///M al de vierde Europlus aktie aanstaan.

Olielamp brandt oranje nadat ik de motor uitzet terwijl er peil genoeg is, hij gebruikt gelukkig niks.

Volgens de mannen van BMW is het de olieniveausensor, die schijnt bij de e46 incl de S54 motor vaker problemen op te leveren.

Dus nu volgende week ff laten vervangen, gelukkig op garantie weer kopen bij de dealer heeft zich geloond. :blink:

Link naar reactie
Heb nu bij de ///M al de vierde Europlus aktie aanstaan.

Olielamp brandt oranje nadat ik de motor uitzet terwijl er peil genoeg is, hij gebruikt gelukkig niks.

Volgens de mannen van BMW is het de olieniveausensor, die schijnt bij de e46 incl de S54 motor vaker problemen op te leveren.

Dus nu volgende week ff laten vervangen, gelukkig op garantie weer kopen bij de dealer heeft zich geloond. :blink:

Leve de electronica :blink:

Link naar reactie
OK hoe zat het ook alweer elk voordeel hep zijn nadeel of elk nadeel hep zijn voordeel :D
Ja das waar, het was "elk nadeel hep zn voordeel". Dat zei die geloof ik nadat zijn zaakwarnemer hem 10 miljoen lichter had gemaakt.
Link naar reactie

Omdat er altijd weer newbees zijn die wat willen leren over motorolie........

In 2006 is er een topic geweest "nieuwe lagerschalen in de ///m". (gebruik eventueel de zoekfunktie ).

Ik kwam dit op het spoor na de zoekopdracht "raceolie" Ik zocht in formatie over toevoegingen aan olie.

Het staat m.i.niet op het forum (Ik echt mn best gedaan Rob).

Ga naar www.bardahl.nl en je ziet waar ik naar zocht. Zijn er mensen die dit soort producten gebruiken? misschien Navigator?

Link naar reactie
  • 2 maanden later...

Inmiddels ben ik bij een andere garagehouder te rade gegaan. Die heeft een extra-olielek ontdekt aan de versnellingsbak en een defecte pakking vervangen. Helaas is het probleem daarmee nog steeds niet van de baan. De motor blijft lekken, op het oog lijkt olieverlies op te treden t.h.v. het distributiedeksel en de cilinderkoppakking (beide plaatsen zien er behoorlijk vettig uit).

Wat nu? Alle defecte pakkingen vervangen zal een hoop geld kosten, en het resultaat lijkt mij niet gegarandeerd.

Onder een van mijn vorige wagens (een Citroën CX) zat er onder de motor een blikken plaat, die aan de bovenkant met een soort isolatiemateriaal was bekleed. Was dit om olie op te vangen (bij die wagen heb ik nooit olielekken gezien) of om het motorlawaai te verminderen, dat weet ik niet.

Maar nu vraag ik me af of zo'n plaat niet onder de Z3 zou kunnen worden bevestigd... Bv. aan de x-vormige stangen die onder het motorcompartiment zitten. Mocht iemand van de forumleden daar ervaring mee hebben of er meer kunnen over vertellen, dan hoor ik dat graag.

Misschien nog even vertellen dat ik afgelopen jaar een zgn. lekdichtend additief bij de motorolie heb gevoegd, maar dit gaf geen resultaat.

Link naar reactie
Inmiddels ben ik bij een andere garagehouder te rade gegaan. Die heeft een extra-olielek ontdekt aan de versnellingsbak en een defecte pakking vervangen. Helaas is het probleem daarmee nog steeds niet van de baan. De motor blijft lekken, op het oog lijkt olieverlies op te treden t.h.v. het distributiedeksel en de cilinderkoppakking (beide plaatsen zien er behoorlijk vettig uit).

Wat nu? Alle defecte pakkingen vervangen zal een hoop geld kosten, en het resultaat lijkt mij niet gegarandeerd.

Onder een van mijn vorige wagens (een Citroën CX) zat er onder de motor een blikken plaat, die aan de bovenkant met een soort isolatiemateriaal was bekleed. Was dit om olie op te vangen (bij die wagen heb ik nooit olielekken gezien) of om het motorlawaai te verminderen, dat weet ik niet.

Maar nu vraag ik me af of zo'n plaat niet onder de Z3 zou kunnen worden bevestigd... Bv. aan de x-vormige stangen die onder het motorcompartiment zitten. Mocht iemand van de forumleden daar ervaring mee hebben of er meer kunnen over vertellen, dan hoor ik dat graag.

Misschien nog even vertellen dat ik afgelopen jaar een zgn. lekdichtend additief bij de motorolie heb gevoegd, maar dit gaf geen resultaat.

Naar een échte garage!!! Als de donder die lekkage oplossen!

Je bent er natuurlijk niet door ergens olie "op te vangen"...

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.