Ga naar inhoud

Dagje Pro Drive


ChrisXL

Aanbevolen berichten

Een paar pics van de dag......... de film volgt nog (moet nog geedit worden....

slip7zk.jpg

slip13cb.jpg

Ik laat het aan de heren over om een beschrijving van de dag te plaatsen.

Het is wel heel duidelijk geweest dat het gebruik van winterbanden tov zomerbanden aan te bevelen is :rolleyes:

Link naar reactie
  • Reacties 34
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Leuk! Nogmaals bedankt dat je dit hebt gedaan in het koude, druilerige lelijkstad!

Beschrijving van de dag:

Ontvangst met koffie en oliebollen ( :rolleyes: ), daarna twee uur theoretische onderbouwing met onderwerpen als: wat voor krachten werken er op de auto, en hoe hou corrigeer je; het lezen van de weg en omstandigheden. Wel goed en leuk gedaan.

Daarna gingen we de baan op....

Er zijn een flink aantal proeven te doen:

  • Remmen en uitwijken op glad wegdek
  • Remmen en gericht uitwijken op asfalt (nattig)
  • Uit de berm rijden
  • De gladde rotonde... :)
  • Slalommen voor en achteruit

Allemaal erg leerzaam en leuk om te doen, maar mijn favoriet blijft toch de gladde rotonde. Daar kan je toch flink oefenen om je auto onder controle te houden/krijgen. We zijn daar allemaal wel op onze plaat gegaan. Het is zo glad dat je zelf met winterbanden niet boven de 50 een rondje kan rijden.

Het verschil met winter en zomerbanden was nog veel groter dan ik al had verwacht. Alleen al in die nattigheid scheelde het meters in remweg, en kon alles met een hogere snelheid nog gecontroleerd gereden worden. Ik weet niet meer precies de snelheid van Joost op de gladde rem/uitwijk proef, maar DJL en ik konden er met winterbanden met 75 nog prima uitkomen, en ik dacht dat Joost al bij 50 aan de max van de auto zat... Aanrader voor iedereen dus

Als bonus mochten we in collone even wat rondjes op de kombaan van de RDW doen. Wat een sensatie als je daar de eerste keer in die bocht hangt! Het is daar onnoemelijk steil: 60% (dwars). Je gaat dus gewoon met 120 rechtuit (je hoeft niet te sturen) maar je maakt toch een 180 gr bocht.

Ik denk dat we allemaal wel een toffe dag gehad hebben en lekker hebben kunnen spelen met onze autootjes.

Als je met de instructeurs fluistert dan zijn er wel mogelijkheden om eens iets met het forum te regelen. Vinden zijn ook leuk (duidelijk BMW liefhebbers) en zijn best bereid eens iets extras te doen. Wie weet...

Link naar reactie
Jazeker............ maar heb niet meegedaan? Hoezo Rob?

Op de foto's ziet het eruit of je meedoet.

Nee "The Beast" stond het meest van de tijd langs de kant.

Is wel de kombaan op gegaan en mocht ook wat rondjes draaien op de "rotonde" :rolleyes:

thebeast7vi.jpg

Link naar reactie

Coole pic's, Ziet erg gaaf uit met die hard topjes.

Ik denk dat het voor jullie net Zo ruig was als een dagje karten, misschien wel ruiger :rolleyes:

Link naar reactie

Ik kan alleen maar zeggen dat het super gaaf was. Normaliter ga je noet me je auto zomaar de grens proberen op te zoeken en dat is hier wel wat beter.

Veel geleerd iig. Zeker: koop nooit een grote 4x4 want die zijn helemaal niet te hanteren.

Verder was de gladde rotonde echt een uitdaging om je auto uit te proberen, Waar zit de grens en wat gebeurd er als je er over heen gaat. Zeker de eerste ervaring om een aantal keren om je as te tollen is wel apart (daarna zelfs verslavend :rolleyes: -_- )

Maar goed ik weet nu waar ik op moet letten voordat mn auto over de grens gaat. Het opvangen ervan is nog wel wat lastiger en ik ga daar zeker nog een keer vaker op trainen.

De veilige en makkelijke auto's waren toch wel de volkswagen golfjes. Of het waren ervaren rijders, maar die auto's bleven het meestal gewoon doen. (of ze probeerde de grens niet uit.)

Oh ja en over de zomer/winterbanden. Ik kon met mijn zomerbanden op de rotonde net 32 km/u halen. Daarna was het over. (Dat gold overigens voor alle zomerbanden die er reden). De winterbanden gingen met 40+ nog strak de bocht om.

In de remproeven kwamen we nioet verder dan 45-50 km/u. En dat was ook echt de max.

Mijn vriendin deed ook mee (met een opel vectra). Ze werkt zelf bij Continental en was altijd wel wat skeptisch over winterbanden. Maar iedereen was er absoluut nu wel van overtuigd dat winterbanden bij een temp lager dan 7C zeker zin hebben. En niet alleen bij sneeuw.

Kortom een super dag.

Link naar reactie

:rolleyes: klinkt goed allemaal.

heb een dergelijke training een keer met mijn leasebak gedaan en was ook erg gaaf. Maar lijkt me inderdaad nog veel leuker met achterwielaangedreven ZZZ.

Link naar reactie

Ja, het was een ennorm leerzame en gezellige dag. Ik overweeg om ook maar de rijvaardigheidstraining te gaan doen. Deze mensen weten waarover ze het hebben.

Leuke plaatjes Chris! -_- Ben erg benieuwd naar wat filmpjes van rondtollende Z3's e.d. :D

Tof dat je d'r was!

Over het winterbanden verhaal: ik denk dat het punt duidelijk is. Wie het nu nog niet weet steekt z'n kop in het zand. :D

De epxoybanen simuleren platgereden sneeuw. De snelste run op de remproef reed ik 80. en stond nog voor het eind van de baan stil (daarbij met het grootste gemak om het obstakel heen sturend)

Bij de remproeven op het natte asfalt heeft het mij gerustgesteld wat je met de juiste banden en, niet te vergeten:ABS, allemaal kan uitrichten met een noodstop. Het voelt niet fijn die ABS, maar sturend kom je toch waar je heen moet: de veilige uitwijkmanoevre. En fijn om te merken dat je in een fraktie van een seconde de goeie kant kan kiezen :D (groene lichtjes gaven aan waar je naar toe moest uitwijken)

al met al een nuttige dag. Nou nog leren hoe ik die verdomde kont in een gecontroleerde drift krijg :rolleyes:

Link naar reactie
  • 3 weken later...

Ja, leuk om eens terug te zien. Erg jammer dat de batterij leeg was bij de driftcirkel :D Dat was nou juist het leukste. Veel geleerd deze dag.

Als je goed oplet zie je ook wat het effect is van het verschil in banden.

Superduper: winterbanden, Michelin Alpine (?) zeer goede grip

DJLeonardo: winterbanden, Toyo Snowprox ook goed maar minder goed in het nat

Joostvdl: zomerbanden

eerst kom ik: redelijke korte remweg

dan komt Super: nog kortere remweg (scheelt een metertje of 1 a 2)

dan komt Joost: schiet heel ver door

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.