Ga naar inhoud

Querlenklager


Ad Leijtens

Aanbevolen berichten

Gisteren bij de bandenboer 4 nieuwe Dunlops op de QP laten monteren. Toen op de brug om uit te lijnen. Dan gelijk de rubbers van de ophanging maar eens controleren. Toen kwam ik tot de conclusie dat de achterste rubbers (querlenklager) erg slap waren geworden. Dat wordt dus 12 januari bij de dealer vervangen. Eerder heb ik op het forum gelezen dat enkele mensen daar mee bezig zijn geweest. Wat is hun ervaring na vervanging? Standaard gebruikt of M rubbers? Is de auto nu minder zoekerig in sporen? Stabieler bij het remmen?

Link naar reactie
  • Reacties 46
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

heb afgelopen zomer de standaard rubbers vervangen door dichte :muur: exemplaren. Auto voelt een stuk "directer" aan, een gevolg hiervan is wel dat ie juist ietsje zoekeriger wordt. Maar toch: vooral op hogere snelheden en op bochtige weggetjes :lmao: vind ik dat eerste een prettig gevoel. Al met al een aanrader, naar mijn mening

Link naar reactie
Mijn bedoeling is juist dat ie wat minder spoorzoekerig wordt. Op snelwegen met diepe sporen voel je de auto flink trekken. Beetje ontspannen sturen met 1 hand is er niet bij.

Denk niet dat je dat echt verhelpt met dichte rubbers, eerlijk gezegd. Hoe zit het met je fusee kogels misschien hier speling op? Had ik namelijk ook, en dat kan ook een oorzaak voor zoekerig weggedrag zijn....

Link naar reactie

Bij de -_- rubbers, dus de vol gevulkaliseerde geven een meer direkte overgang op het stuur. de half gevulkaniseerde is wat soepeler en vangt dit op.

tobiastoeter heeft ze en twijfeld nog om deze te monteren.

Dus kort samengevat de :D rubbers geven een direkter stuurgevoel maar hebben ook het omgekeerde bij spoorvorming ook direkter B)

Link naar reactie

De voorwielophanging is van de E36, de achterwielophanging van de E30. Dat hebben ze bij BMW in 1990 ontwikkelt, dus wonderen in het stuurgedrag moeten we niet verwachten. Voordeel is dat alles los te vervangen is. Bij de ontwerpen van de laatste 5 jaar moet je complete armen vervangen om een rubber of fusee te vernieuwen. De open rubbers zijn comfortabeler (dus minder direct) dan de dichte rubbers. Versleten rubbers en fusees met speling zijn een belangrijke oorzaak van spoorzoeken. Als dit goed in orde is komt een veerpootbrug pas tot zijn recht.

Link naar reactie
Mijn bedoeling is juist dat ie wat minder spoorzoekerig wordt. Op snelwegen met diepe sporen voel je de auto flink trekken. Beetje ontspannen sturen met 1 hand is er niet bij.

Een kwaal van de e36 vooras, heb vroeger bij mijn e36 Qp een set van GKB gekocht om de wielvlucht te veranderen daardoor verdween ook dat lastige spoorzoeken bij mijn brede bandjes :D

Bij mijn ;) met 235/30/19 voor no problem, 250 met de handen los door de spurrillen :schater::schater:

Link naar reactie
Dus samenvattend moet ik:

1 speling op de fuseekogels controleren en eventueel vervangen

2 Querlenklagers vervangen

3 veerpootbrug plaatsen

klopt dit zo'n beetje?

aanvullende vraag; kun je fuseekogels zelf vervangen?

Beter is gewoon 2 nieuwe draagarmen te monteren heb je gelijk alles in 1 gedaan.

draagarm vervangen is makkelijker dan de losse fussee's, en ja je kan het zelf het is wel makkelijk al staat de auto op een brug, op de grond is het allemaal lastig ^_^

veerpootbrug zeker doen groot merkbaar verschil :P

Link naar reactie

Natuurlijk kun je dat zelf, de rubbers kun je er met een poelie uittrekken. Vervolgens moeten de nieuwe rubbers erin geperst worden. 90 minuten werk. Ook de fusees is niet moeilijk. 120 minuten werk. Natuurlijk moet je wel de kennis/kunde hebben. Zelf heb ik gewoon geen zin om er aan te beginnen, vandaar dat ik naar de dealer ga. Maar ik laat na de vervanging, op 12-1-06, wel weten wat het grapje kost.

Link naar reactie

Een Fusee kost rond de 18 euro, je moet toch echt een stempel hebben anders gaat het niet lukken. ( Kan bij mij geleend worden ).

Soms is nog het beste de gehele draagarm vervangen prijs valt mee en dan heb je vier nieuwe fusees onder je auto.

Link naar reactie
Een Fusee kost rond de 18 euro, je moet toch echt een stempel hebben anders gaat het niet lukken. ( Kan bij mij geleend worden ).

Soms is nog het beste de gehele draagarm vervangen prijs valt mee en dan heb je vier nieuwe fusees onder je auto.

wat versta je onder "prijs valt mee"?

Zou bijvoorbeeld 400 euro een reeel bedrag zijn voor twee nieuwe draagarmen?

(inclusief montage)

Ik ben behoorlijk handig maar ik zie hier toch een beetje tegen op.

(met name omdat een klein foutje op dit gebied grote gevolgen kan hebben)

Maar ik laat na de vervanging, op 12-1-06, wel weten wat het grapje kost.

Ik wacht in spanning af!

Link naar reactie

Ben maar even aan het googlen geslagen; een nieuwe draagarm kost kompleet met lagers 73 euro incl. BTW. Dat valt dus mee.

(Bij een Nederlandse onderdelen boer. weet niet wat ze bij de dealer rekenen)

Montage lijkt (op het eerste gezicht) vrij eenvoudig. (twee moeren aandraaien met het juiste moment) Alleen het inpersen van het querlenklager kan wat lastig zijn zonder speciaal gereedschap.

Linkje met veel info (in het Duits):

http://www.bmw-syndikat.de/bmw-syndikat/ar...hrwerk_e36.html

Link naar reactie

het inpersen van de Querlenkerlagers gaat vrij eenvoudig, geen speciaal gereedschap vereist, alleen een pers of een grote bankschroef. Het persen van de lagers op de draagarm is ff lastiger, maar met wat zeep en een heel grote lijmtang wel te doen ;)

Voor de Fusees had ik een stempel gemaakt die alleen op de buitenrand van de fusee draagt. Daarna in de bankschroef. Gweoon een dagje voor uit trekken, lekker op je gemak werken, dan lukt het wel :blush:

Link naar reactie

De lagers zitten al voorgemonteerd op de draagarm, dus het is alleen een kwestie van het querlenkerlager inpersen.

Ik heb een grote bankschroef en een momentsleutel dus het zou moeten lukken.

Waarschijnlijk wel even opnieuw laten uitlijnen na de montage denk ik?

Link naar reactie
De lagers zitten al voorgemonteerd op de draagarm, dus het is alleen een kwestie van het querlenkerlager inpersen.

Ik heb een grote bankschroef en een momentsleutel dus het zou moeten lukken.

Waarschijnlijk wel even opnieuw laten uitlijnen na de montage denk ik?

Nog een tip, het oude querlenklager demonteren dmv. de ring van het lager door te zagen (na eerst de stand van het lager gemarkeerd te hebben).

De zaag haal je van de zaagbeugel af, je steekt het zaagblad door het lager en de zaag weer monteren en zagen maar.

Het is echt wel handig om vork te hebben in wigvorm om de oude draagarm los te slaan van het chassis.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.